Toon posts:

rood/zwarte kabeltjes uit voeding

Pagina: 1
Acties:

Verwijderd

Topicstarter
Ik zit nu met - ben ik bang - een echte n00b-vraag :P
Ik ben een systeempje aan het bouwen van wat oude hardware. Nu valt me iets aan de (AT) voeding op wat me nooit eerder is opgevallen. Er komen, behalve 2 bossen kabels voor op het mobo en een hoop bossen -->molex-kabels ook 2 dunne kabeltjes uit, een rode en een zwarte. Deze eindigen in een standaard plugje (hoe heten die krengen :X waar ook de PC-speaker en de HDD-leds etc. mee worden aangesloten).
Na even wat verwarring toch maar even mijn verzameling AT-voedingen doorgekeken, en wat blijkt, uit bijna alle voedingen komen 2 van die kabeltjes.
Dus meteen creatief gezocht @ GoT. Niks gevonden. Ook niet in de FAQs.
Voeding aansluiten, multimeter erop, 5 volt. Netjes, maar ik kan geen functie ontdekken voor de kabeltjes. Fans werken doorgaans op 12 Volt (niet in dit systeempje, maar dat terzijde).
Wat is de - waarschijnlijk zeer handige en logische - functie van deze kabeltjes?

• TERW_DAN
  • Registratie: Juni 2001
  • Niet online

TERW_DAN

Met een hamer past alles.

Bij oude AT bakken wilde je nog wel eens een los dingetje hebben voor de leds of zo;n ledje dat de snelheid aangaf. die werden gevoed door een apart draadje.

Verwijderd

Topicstarter
Terw_Dan schreef op 24 mei 2004 @ 21:20:
Bij oude AT bakken wilde je nog wel eens een los dingetje hebben voor de leds of zo;n ledje dat de snelheid aangaf. die werden gevoed door een apart draadje.
Snelheid, als in aantal MHz? Hoe werkte dat?

edit:
@PcFer: CPU fans werken toch op 12 Volt voor zover ik weet.

[ Voor 12% gewijzigd door Verwijderd op 24-05-2004 21:23 ]

• PcFer
  • Registratie: September 2002
  • Laatst online: 22:24
Daar heeft vast een cpu fan op aangesloten gezeten.

• TERW_DAN
  • Registratie: Juni 2001
  • Niet online

TERW_DAN

Met een hamer past alles.

Verwijderd schreef op 24 mei 2004 @ 21:21:
[...]

Snelheid, als in aantal MHz? Hoe werkte dat?
was een 2 of 3 digit display waarbij je dmv een bepaald signaal de snelheid op dat lcdtje kon instellen. Nu was het vaak zo dat dit totaal los stond van de pc, en je hier vanalles van kon maken.

• Pakjebakmeel
  • Registratie: September 2003
  • Laatst online: 25-03 23:01
Daar heeft vast een cpu fan op aangesloten gezeten
nee, ik heb het ook. Is idd voor zoon lcd like ding als voeding. Vervolgens kon je op het printje van het dingetje met jumpers aangeven welk getal ie liet zien. =)

[ Voor 18% gewijzigd door Pakjebakmeel op 24-05-2004 21:27 ]

Verwijderd

Topicstarter
Terw_Dan schreef op 24 mei 2004 @ 21:25:
[...]

was een 2 of 3 digit display waarbij je dmv een bepaald signaal de snelheid op dat lcdtje kon instellen. Nu was het vaak zo dat dit totaal los stond van de pc, en je hier vanalles van kon maken.
|:( natuurlijk. Ik heb nog een aantal van die dingen liggen!
Ik heb nu een andere functie voor het kabeltje, namelijk de fan op 5 volt laten draaien B) Bedankt voor de info :)
Pagina: 1