Toon posts:

Doffe Ellende (2 harde schijven in 4 dagen kapot)

Pagina: 1
Acties:

Verwijderd

Topicstarter
Lieve Marianne,

Tot voor kort spinde mijn kastje ( 2600+, Asus A7N8X-X, Asus 9560 TD, 512MB 2x 80GB Maxtor) naar behoren. Tot afgelopen woensdag de schijf met windows + linux partitie niet meer wilde booten. Na onderzoek bleek dat de schijf barstensvol bad-sectors stond.

Geen probleem dacht ik. Ik heb nog een Seagate van eenzelfde omvang, uithuilen :'( en gewoon weer opnieuw beginnen. Het installeren van windows liep gesmeerd. Na een dagje vrolijk installeren leek de pc weer te hangen. Na een reboot mijn PC tijdens de IDE scan hangen. Dit was tevens het einde van schijf 2.

Voordat ik een 3e schijf naar de eeuwige bithemel stuur, wil ik eerst de boosdoener tackelen. Heeft iemand suggesties?? Beide schijven stopte ermee terwijl ze master waren op de primary IDE controller.

Ik heb een vermoeden dat de voeding de boosdoener is (300W/175W). Iemand anders ditzelfde al eens meegemaakt?

Alvast bedankt voor je reactie!!

• Tutti-frutti
  • Registratie: Oktober 2001
  • Niet online

Tutti-frutti

Graag gedaan!

Wat zijn je voeding voltages?
Heb je de harde schijven ook in een andere pc geprobeerd ?

4015Wp west (Dordrecht)

Verwijderd

Topicstarter
VCore 1.66 / 1.68
+3V 3.26
+5V 4.89 /4.91
+12V 12.41

Aan bovenstaande moet ik wel even toe voegen dat alleen een floppy drive en m'n NEC-1300 aangesloten zijn. Voor de rest alles los geplukt.

De twee schijven zij echt exit. Ook in andere PC ;(

• koraks
  • Registratie: Oktober 2003
  • Niet online
Verwijderd schreef op 24 mei 2004 @ 20:26:
Ik heb een vermoeden dat de voeding de boosdoener is (300W/175W). Iemand anders ditzelfde al eens meegemaakt?
Ik denk dat je voeding ook wel eens het defect kan hebben veroorzaakt. Bedoel je met 300W/175W dat je twee voedingen hebt getest? Zo nee, wat bedoel je dan precies? Wat voor voeding hebben we het trouwens over (merk+type)? Weet je toevallig wat de maximale vermogens per afgegeven spanning zijn?

• Tutti-frutti
  • Registratie: Oktober 2001
  • Niet online

Tutti-frutti

Graag gedaan!

Ik denk dat je voeding voltage, de 12volt , er hoog wordt. Als je gaat stressen heeft de 5 volt lijn nog meer moeite, en gooit hij het hele zaakje nog wat hoger, het zou best kunnen dat je voeding 13 volt op 12 geeft. Ik dit is nog binnen de marge van 10%, maar zou misschien toch de oorzaak van je dode schijven geweest kunnen zijn.

4015Wp west (Dordrecht)

Verwijderd

koraks schreef op 24 mei 2004 @ 21:04:
[...]

Ik denk dat je voeding ook wel eens het defect kan hebben veroorzaakt. Bedoel je met 300W/175W dat je twee voedingen hebt getest? Zo nee, wat bedoel je dan precies? Wat voor voeding hebben we het trouwens over (merk+type)? Weet je toevallig wat de maximale vermogens per afgegeven spanning zijn?
Ik denk ''max-power'' en het echte power wat hij echt kan leveren :)

Verwijderd

Leuk dat je me lief vind, maar ik heet geen Marianne hoor? 8)7
Voordat ik een 3e schijf naar de eeuwige bithemel stuur, wil ik eerst de boosdoener tackelen. Heeft iemand suggesties?? Beide schijven stopte ermee terwijl ze master waren op de primary IDE controller.
[..]
De voeding kan inderdaad een oorzaak zijn, echter ik zou het in dit geval eerder zoeken in de koeling. Dit omdat het defect niet meteen optreed, als je voeding bv. 14 volt zou leveren ipv. 12, of 10v, dan zou de HD meteen niet werken.

Hoe warm wordt je HD? Hoe is de kast gekoeld, zit er een extra case-fan in bijvoorbeeld?

//edit
de voltages van je voeding kun je overigens controleren in je BIOS. Hoe in je BIOS te komen staat beschreven in de manual van je moederbord.

[ Voor 9% gewijzigd door Verwijderd op 24-05-2004 21:11 ]

• TERW_DAN
  • Registratie: Juni 2001
  • Niet online

TERW_DAN

Met een hamer past alles.

Verwijderd schreef op 24 mei 2004 @ 21:09:
[...]

Ik denk ''max-power'' en het echte power wat hij echt kan leveren :)
Waarsch zo'n sweex/q-tec/low budget geval
Ja, dan gaan je schijven wel eens dood (zeker met een behoorlijk systeem dat eraan hangt).

• koraks
  • Registratie: Oktober 2003
  • Niet online
Verwijderd schreef op 24 mei 2004 @ 21:10:

De voeding kan inderdaad een oorzaak zijn, echter ik zou het in dit geval eerder zoeken in de koeling. Dit omdat het defect niet meteen optreed, als je voeding bv. 14 volt zou leveren ipv. 12, of 10v, dan zou de HD meteen niet werken.
Ik ben het ermee eens dat koeling een probleem kan zijn bij hdd's. Ik vind echter dat de schijven van TS (met name het tweede exemplaar) wel heel erg snel overleden is. Bij warmteproblemen verwacht ik eerder een paar weken/maanden probleemloos werken voordat de schijf het loodje legt. Tenzij de temperatuur echt extreem is (65+o).

Verwijderd

koraks schreef op 24 mei 2004 @ 21:21:
Ik ben het ermee eens dat koeling een probleem kan zijn bij hdd's. Ik vind echter dat de schijven van TS (met name het tweede exemplaar) wel heel erg snel overleden is. Bij warmteproblemen verwacht ik eerder een paar weken/maanden probleemloos werken voordat de schijf het loodje legt. Tenzij de temperatuur echt extreem is (65+o).
Dat is ook wel weer waar :).. beide zijn dus mogelijkhede, zaak voor TS om het via testen uit te vinden.

Ik zou zeggen: sluit beide defecte schijven eens gewoon aan, en kijk dan in het bios wat je voltages zijn.

• Schapie
  • Registratie: Februari 2004
  • Laatst online: 19-02-2025

Schapie

Bleh...

en die andere maxtor draait nog wel en die geeft in een andere computer geen problemen (bad sectors dus) dan zou ik in ieder geval ook je ide kabel en je kabels van je voeding controleren of daar niet is verkeerd in zit (beschadigt of omgedraaid <daar heeft mijn ouwe p1 bordje geen echte problemen mee behalve dat ie niet van de hdd kan booten) voor al omdat die andere er al meteen met opstarten mee kapt.

No signature found

Verwijderd

Dit is nog niet zo erg als ik heb gehad.

4 x maxtor 160 GB in 3 dagen :'(

Maargoed.

Die HDD heb ik nog weer aan de gang gekregen met killdisk.
killdisk is proggie die de gehele HDD wist en bij die schijfen van mij duurde het 6 uur per stuk maar ze doen het weer.

Ze draaien nu al 2 maand dag en nacht.

Verwijderd

mm.. lijkt mij ook wel wat, dat killdisk.. is dat gwoon te downen?
ik google wel ff :D!
maar mm.. ik heb dit probleem ook gehad met een (slechts) 40gb hdd van maxtor, die begon ook zeer irri te piepen... toen die stuk was heb ik er even een 8gb in gehad (geld was op :() en die was ook zo stuk... dus ff nieuwe voeding gekocht, en nu heb ik r nooit geen last meer van gehad... dus wie weet... :?

Verwijderd

killdisk is gewoon te downen van het internet

bij downloads.com ofzo.

het is een DOS programma.

• n00bs
  • Registratie: Augustus 2002
  • Laatst online: 00:09

n00bs

Het is weer Zomer!

WTF is Marianne ?

Anyway ken ik dit probleem niet, is je PC geaard? staat je PC volledig vlak en trillingvrij? zitten je HDD's goed gemonteerd in de case? is je IDE kabel niet gaar?

• allard_070
  • Registratie: Februari 2003
  • Laatst online: 12-08 07:55
offtopic:
Ik denk dat er met 'Lieve Marianne' verwezen wordt naar een wekelijks programma op Radio 538, waarin Peter Heerschop het nieuws van de afgelopen week verteld aan Marianne.

En een andere voeding doet denk ik wonderen.

Is dit het programmaatje?

• n00bs
  • Registratie: Augustus 2002
  • Laatst online: 00:09

n00bs

Het is weer Zomer!

Is het niet gewoon: http://www.killdisk.com
Maarja het is niets anders dan een Low Level cleaner... lijkt mij sterk dat dit gaat helpen.

Verwijderd

allard_070 schreef op 25 mei 2004 @ 09:50:
offtopic:
Ik denk dat er met 'Lieve Marianne' verwezen wordt naar een wekelijks programma op Radio 538, waarin Peter Heerschop het nieuws van de afgelopen week verteld aan Marianne.

En een andere voeding doet denk ik wonderen.

Is dit het programmaatje?
Ja dat is hem !!

• Jesse
  • Registratie: Februari 2001
  • Laatst online: 12-08 20:36
Hmz ik heb ook een gare harddisk gehad die na een behandeling met maxtor powermax (et was een maxtor) weer perfect functioneerd. Zo'n tooltje is dus wel het proberen waard.

[ Voor 18% gewijzigd door Jesse op 25-05-2004 11:35 ]

• MarcoZ20
  • Registratie: Januari 2003
  • Laatst online: 04-08 14:12
Pr0me3z, je bent een PRUTSER :P (beetje jammer dat je mijn schijf ook gelijk sloopt ...;) )

Verwijderd

Topicstarter
Even wat antwoordjes op de verschillende vragen!!

Voeding: Het is inderdaad maxpower enz. en ja het is niet duurste kast (dus ook niet de duurste voeding).

Volts en kast temp: De Volts in een vorige post zijn uit de bios afgelezen. Tevens lijkt de temperatuur niet waanzinnig hoog rond 38 graden, maar ik heb de temperatuur niet van het moment van crashen.

Koeling: Er zit een extra case-fan ingebouwd, dus dat zou het probleem ook niet mogen zijn.

Harde schijven: Het aansluiten van de Seagate hangt tijdens de scan van de IDE bus het hele boot proces op. Ik kan dan onmogelijk mijn setup in. Met 2 andere schijven kan ik het nog wel een keer proberen. Een aantal keer gaf de processor snelheid ipv 2600 1250 aan :?

Marianne: Voor de cultuurbarbaren die Marianne niet kennen, verwijs ik graag naar radio 538 op de vrijdagochtend rond 9:45 ;)

Verwijderd

(offtopic)
hmz eindelijk ijn pass :P

voeding ? nah larie
daar krijg je echt geen bad sectors van
als je er 220 op zet krijg je 0 bad sectors.
mare blaas je wel de controller op :P

dat ze na een dag kapoet zijn hmz.
door warmte denk het niet niet na een dag weekje mischien.

ik zou eens die hd die je nog heb erin stoppen mare dan geen linux erop zetten
win98 of xp ofzo een dan eens kijken
weet niet hoe aud jou hd's zijn.
ff mbu installen zodat je de temp van je je hard disk kunt zien.

linux doet soms raare dingen met hd's
na 4 jaar in een win200 bak toch maar linux erop 3 daagen later hd vol bad sectors
en het werden er steeds meer dat was ook op een seagate.

en wie weet waren er al bad sectors op de hd aanwezig.

kennis van mij heeft een 40gb wd geval (sjah hij ken het ook nie helpen)
draaid met win98 perfecto. wel wat bad sectors mare dat word opgelost met format en markering.
mare als hij er winxp op zet dan is het een ramp steeds meer bad sectors
xp loopt vast wil ze niet markeren. en zet gewoon op de bad sectors weer spul.

[ Voor 23% gewijzigd door Verwijderd op 25-05-2004 13:09 ]

Verwijderd

mm.. ik weet t nie, ma nadat ik een andere voeding kocht heb ik nooit meer van die vage onzin gehad.. dus wie weet...... en mocht t nie zo zijn, is het natuurlijk wel een duur grapje, daar heb je dan weer gelijk in..
ik had vanmorgen dat proggie (killdisk ook ff aan gedaan op mn kapotte 40gb hdd) en hij is nu NOG bezig die timer zegt: ng 1,23 ma steeds als hij een procent omhoog gaat, word t meer haha :P! maja tis t proberen waard....
die 40gb hdd van mij is eigenlijk al ten dode opgeschreven.. maar mocht t werken, dan zou het tg in jou geval (van de gene die de topic heeft geopend 8) ) ook kunnen werken... als hij vanavond na mn werk (half 11) klaar is laat ik t wel ff weten! :Z ....

• catfish
  • Registratie: December 2000
  • Laatst online: 01-06 09:24
dat er schrijfouten komen door een te hoog voltage, kan ik nog begrijpen, maar dat heeft uiteindelijk niks te maken met het schijfopp

probeer gewoon eens een low level format (elk HD merk heeft wel een tooltje om dat te doen)

175W lijkt weinig (zeker in deze tijd), maar als der enkel een cpu, hd en cdrom aanhangt met een niet te zware videokaart moet dat best lukken
Pagina: 1