Vigor 2200E split bandbreedte niet goed

Pagina: 1
Acties:

• Kipcorn
  • Registratie: Januari 2004
  • Laatst online: 09-01 12:29
Hoi

Ik heb hier een 1024/512 Demon adsl lijntje, een ZyXel Prestige 650R-31 en een Draytek Vigor 2200E router.

Werkt op zich zonder problemen, tot dat er meer mensen beginnen te downloaden.
Dan wordt de bandbreedte op een hele dubieuze manier verdeeld.
We hebben hier drie PC's staan, te weten
192.168.1.100
192.168.1.101
192.168.1.102

De eerste en tweede worden het meest gebruikt om te downloaden.
En het probleem wil nou, dat wanneer deze twee PC's aanstaan, de 192.168.1.101 80% van de bandbreedte krijgt, terwijl 192.168.1.100 het moet doen met wat er over is.

Het maakt overigens geen bal uit welk IP adres ze hebben, maar dit is de setup momenteel.
QoS staat op alle systemen uit (Allemaal WinXP Pro SP1a) en de Vigor 2200E zelf support geen QoS, dus daar kan het niet in zitten.
Ik heb al meerdere malen andere firmware voor de router geprobeerd, en zojuist ook de laatste firmware (van de Demon site) in het modem geflashed.
Maakt allemaal niets uit.

Dus stel dat computer *101 met 100kB continue aan het downloaden is, en computer *100 komt daar bij.
Dan gaat *101 vrolijk door op pak 'm beet 80kB en haalt *100 net 20kB als ie mazzel heeft.

Andersom geldt het echter niet! Wanneer *100 met 100kB continue aan het downloaden is, en *101 komt daar bij, dan vreet hij rustig alle bandbreedte op ten koste van *100.

Als het nou net andersom was vond ik het niet erg, want 192.168.1.101 is de PC van m'n moeder's vriend, dus dan ben ik 192.168.1.100. Dus als hij 's avonds thuis komt kan ik fluiten naar m'n bandbreedte.
Hij heeft wel NetLimiter geinstalleerd staan, maar "vergeet" het te gebruiken.

Heeft iemand enig idee of, en zo ja, wat hier aan te doen valt?
Het is nl. nogal frustrerend. Als de bandbreedte nou gewoon eerlijk tussen de computers werd verdeeld was er niets aan de hand.

Verwijderd

bandbreedte word niet evenredig verdeeld...
als je dat hardwarematig wil regelen kom je in de buurt van packeteer routers... en die zijn bijna onbetaalbaar...

waarschijnlijk is de andere pc sneller met het verzoek dan jou pc is...
misschien zijn netwerkkaartje knijpen op 10 mbit half duplex een idee ?

[ Voor 32% gewijzigd door Verwijderd op 24-05-2004 19:17 ]

Verwijderd

Echt balancen is niet mogelijk met een "simpele" router. Wat je zou kunnen doen is een server aan je ADSL hangen en dan met wat software de server als router gebruiken en de load redelijk balancen.

offtopic:
nouja dit is post 4400 van mij :+

[onzin]
Je kan overigens ook een tai-rip om de netwerkkabel doen (niet te strak anders kan er helemaal geen data meer door).

[ Voor 37% gewijzigd door Verwijderd op 24-05-2004 19:22 ]

Verwijderd

Verwijderd schreef op 24 mei 2004 @ 19:19:
Echt balancen is niet mogelijk met een "simpele" router. Wat je zou kunnen doen is een server aan je ADSL hangen en dan met wat software de server als router gebruiken en de load redelijk balancen.

offtopic:
nouja dit is post 4400 van mij :+
misschien een simpeler idee... hang de adsllijn aan jou pc en krijp de 2de netwerkkaart waarmee je de lijn deelt zodat er minder naar de andere pc('s) gaat ;)

• De_Koele_Man
  • Registratie: Februari 2001
  • Laatst online: 18-05 21:30

De_Koele_Man

Zo koud als een klontje!

Verwijderd schreef op 24 mei 2004 @ 19:16:
waarschijnlijk is de andere pc sneller met het verzoek dan jou pc is...
misschien zijn netwerkkaartje knijpen op 10 mbit half duplex een idee ?
Wat is het nut daarvan dan? Hij heeft een 1mbit adsl lijn, en half duplex is en blijft dan toch sneller, op deze manier word je netwerk alleen maar langzamer, en het probleem blijft bestaan.

(correct me if I'm wrong)

Meh!

Verwijderd

De_Koele_Man schreef op 24 mei 2004 @ 19:25:
[...]

Wat is het nut daarvan dan? Hij heeft een 1mbit adsl lijn, en half duplex is en blijft dan toch sneller, op deze manier word je netwerk alleen maar langzamer, en het probleem blijft bestaan.

(correct me if I'm wrong)
waardoor die ene pc minder snel verzoeken kan doen bij de router ;)

• Kipcorn
Het lijkt mij ook stug dat 10mbit half duplex of 100mbit full duplex iets uitmaakt op een 1mbit lijntje...
Ik zat zelf te denken aan zijn MTU waarde flink te verlagen. Zou dat invloed hebben?
Overigens heb ik een 3com 3C905B-TX en had hij een Sweex geval met een Realtek chipje er op.
Daar zal het dus ook niet aan liggen. Nu heeft hij een gigabit aansluiting (zit op z'n nieuwe mobo) maar dat zal ook wel bal uitmaken.

Dit is dus echt niet leuk meer!
Ok, dat bandbreedte niet evenredig wordt verdeeld moet ik maar accepteren.
Maar het stomme is dat altijd, ongeacht hoe, waar, wanneer, waarom, die PC van m'n moeder's vriend alle bandbreedte opzuigt. :(
En, nee, hij is geen systeembeheerder, netwerkbeheerder of wat voor computer freak dan ook. Dat ben ik hier! :+
Hij kan dus niet zelf met z'n instellingen zitten kutten om mij een poot uit te draaien ofzo. (als ie dat zou willen)

[ Voor 37% gewijzigd door Kipcorn op 24-05-2004 19:56 ]

• usr-local-dick
  • Registratie: September 2001
  • Niet online
Ik heb hier een 2600G die heeft vlan's en rate limiting support....
Misschien zitten die features wel in een volgende firmware voor je 2200 B)

• Kipcorn
*schop*

Probleem is er nog steeds...
Wanneer m'n ma's vriend echt vervelend wordt verkloot ik gewoon z'n NAT regels in de router, zodat ie niet meer kan downloaden, maar uitgaande verbindingen gaan nog gewoon door.

Zou er een manier zijn om via de router setup iemand gewoon van internet af te gooien dmv van instellingen?
Ik word hier een beetje naar van. :{

• we_are_borg
  • Registratie: September 2000
  • Laatst online: 25-03 16:34

we_are_borg

You will Comply

Je kan wel kijken of een programma o zijn computer installeren helpt. Even in de meuk tracker kijken weet alleen niet meer hoe het proggie heet.

You need the computing power of a P1, 16 MB RAM and 1 GB Harddisk to run Win95. It took the computing power of 3 Commodore 64 to fly to the Moon. Something is wrong here, and it wasn't the Apollo.

• soganta
  • Registratie: Februari 2004
  • Laatst online: 18:58
Kipcorn schreef op 04 juli 2004 @ 15:45:
*schop*

Probleem is er nog steeds...
Wanneer m'n ma's vriend echt vervelend wordt verkloot ik gewoon z'n NAT regels in de router, zodat ie niet meer kan downloaden, maar uitgaande verbindingen gaan nog gewoon door.

Zou er een manier zijn om via de router setup iemand gewoon van internet af te gooien dmv van instellingen?
Ik word hier een beetje naar van. :{
Ja je kunt al het uitgaande verkeer blocken met een IP Filter die er zo uit ziet:
http://www.vigor-users.de/bilder/firewallk01_696x494.gif
Source IP Address zou ik dan wel veranderen naar zijn IP ipv any anders kan je zelf ook niets meer.

• Kipcorn
He! Dat is een idee. :)
Bedankt, die ga ik meteen proberen.

• Kipcorn
we_are_borg schreef op 04 juli 2004 @ 15:50:
Je kan wel kijken of een programma o zijn computer installeren helpt. Even in de meuk tracker kijken weet alleen niet meer hoe het proggie heet.
Ik heb NetLimiter er bij hem opgezet maar hij vertikt het om dat te gebruiken.
Daarom heb ik in NL zo'n schema gemaakt zodat ie op bepaalde tijden niet sneller dan 50kB/s kan downloaden en 25kB/s kan uploaden. Maar dat werkt om de een of andere reden niet. :{

Verwijderd

Laat NetLimiter opstarten bij aanzetten computer?
Of is dat heel dom gedacht?
En dan naar systray laten verkleinen.

• Kipcorn
Zo staat ie standaard ingesteld, maar als ik hem op 50kB/s limit zet ie 'm toch terug zodra ik weg ben.
En daarna "vergeet" ie om hem weer op 50kB/s te zetten. :{
Ik ga het niet eens meer tegen hem zeggen. Ik smijt hem nu liever direct van internet af. :(

[edit]

Dat IP filter/firewall werkt niet echt. Alles komt er nog gewoon door heen. :{

[ Voor 19% gewijzigd door Kipcorn op 04-07-2004 17:12 ]

Verwijderd

Als je een nieuwe firewall regel toevoegt, geldt die alleen voor nieuwe verbindingen, bestaande (established) connecties blijven actief. Router resetten helpt dan.

• Kipcorn
Dat gokte ik al, dus ik had 'm al meteen gereset...
Ik snap er echt niets van. Denk dat ik maar een wireless router koop met een MAC based allow/deny list voor internet toegang.

Verwijderd

Het is niet altijd even makelijk in te stellen maar als je 't goed doet dan werkt dat filter echt wel hoor. Kijk bij IP filter, general setup of het data filter actief is en met welke filterset begonnen wordt (default: 2). Voeg een regel toe in die set zoals in de screenshot met als source IP het IP dat je wilt blokkeren en zorg dat de regel enabled is.

Verwijderd

zoals _tijmen_ zei:

probeer die netlimiter eens te installeren als service onder windows xp...

evt kun je er ook nog voor zorgen dat er niks zichtbaar van is behalve in de taskmgr.

misschien is dat ook nog wel ontzichtbaar te maken?

• Kipcorn
Dat NetLimiter als service en zonder tray icon laten draaien, is op zich wel een goed idee.
Maar als het continu aanstaat merkt hij het ook wel.
Het ging me er eigenlijk om dat ik zijn bandbreedte tijdelijk kan verlagen of hem gewoon tijdelijk van internet kan gooien als ie het te bont maakt. :P

• Kipcorn
Ik heb die IP Filter/Firewall nog eens geprobeerd, en nu werkt het wel. Perfect! :D
Geen idee wat ik de eerste twee keer fout deed, maar het werkt in elk geval nu.

Bedankt allemaal! :)
Pagina: 1