Toon posts:

M-Audio Audiophile USB

Pagina: 1
Acties:
  • 194 views sinds 30-01-2008
  • Reageer

Verwijderd

Topicstarter
Ik heb een paar maanden geleden deze M-Audio geluidskaart gekocht,maar het werkt niet goed op mijn computer. Als ik aan het opnemen ben via de midipoorten of audiopoorten dan stijgt de cpu,mijn computer loopt zeer traag en loopt dan steeds vast,
D'rbij vermeld moet worden dat ik de computer ook gebruik voor andere mediatoepassingen ( internetradio,films downloaden,etc), maar deze niet aan heb staan tijdens de opnames.

Computer:
Pentium 3, 600 Mhz processor
20 G Harde Schijf, 384 MB werkgeheugen

Wat kan ik aan mijn computer doen om het goed te laten werken op mijn computer?

[ Voor 3% gewijzigd door Verwijderd op 24-05-2004 22:14 ]

• Roamor
  • Registratie: Mei 2004
  • Niet online
Je CPU stijgt omhoog? Dat lijkt me niet best 8)7

Even serieus, je hebt niet een echt snelle computer. Heeft de kaart zelf een soort van processor, of maakt ie gebruik van de hoofdprocessor?

Bovendien is 384 MB geheugen icm XP en zwaar opnemen niet echt veel. Ik zou wat bijprikken

• rvanlooijen
  • Registratie: Oktober 2001
  • Laatst online: 21-06-2021
Ik ben niet zo bekend met de M-Audio kaartjes, maar zeker op USB kan ik me voorstellen dat dat vrij veel van je systeem vraagt. De hoeveelheid geheugen is hier redelijk, maar niet overvloedig, dat verklaart echter niet de cpu spikes. Kijk bij die spikes es in je processen lijst van taakbeheer welk proces zoveel zuipt? USB is iig waarschijnlijk je probleem, misschien zijn daar geüpdate drivers voor?

• Oguz286
  • Registratie: Juni 2002
  • Laatst online: 30-07 14:48
USB 1.1 misschien? Das niet zo snel namelijk, en ik kan me voorstellen dat ie veel moet versturen en dat je dan even moet wachten ofzo? Je proc is niet snel genoeg om dat 'geweld' aan te kunnen... Minstens 1 Ghz P3 is toch wel minimum geloof ik...

Verwijderd

Topicstarter
Ik weet dat mijn computer niet een van de snelsten is,maar de verpakking (en winkelpersoneel) zegt dat de minimale vereisten voor deze geluidskaart zijn:

- Pentium 2
- 350 MHz met 64 MB RAM en werkt onder Windows XP.
Slimme,maar klantonvriendelijke verkooptruc?

• Roamor
  • Registratie: Mei 2004
  • Niet online
Verwijderd schreef op 24 mei 2004 @ 22:09:
Ik weet dat mijn computer niet een van de snelsten is,maar de verpakking (en winkelpersoneel) zegt dat de minimale vereisten voor deze geluidskaart zijn:

- Pentium 2
- 350 MHz met 64 MB RAM en werkt onder Windows XP.
Slimme,maar klantonvriendelijke verkooptruc?
Alleen werkt XP niet erg lekker met 64 MB ram 8)7

Ik neem minimum systeemeisen altijd met een flinke korrel zout. Deze zijn volgens mij voornamelijk gericht op het kunnen AFSPELEN van geluid. Opnemen is een heel ander verhaal.

• unitzero
  • Registratie: Oktober 2001
  • Laatst online: 10-01 13:22
ik heb hier ook een audiophile usb, en die is gemaakt voor usb1.1, dus bandbreedteproblemen als gevolg van een oude usbversie is het probleem niet. als je alles aan hebt staan (alle inputs & outputs) schroeven de drivers automatisch de bitrate en frequency omlaag om binnen de opgeeiste bandbreedte te blijven. als je in/outputs uitzet gaan en/of de bitrate/frequency omhoog en/of gaat de gebruikte bandbreedte omlaag

heb je de nieuwste drivers? zo nee, www.maudio.net

gebruik je asio voor opnemen? zo ja, zet dan je latency hoger, want asio maakt intensief gebruik van je cpu als je een lagere latency wil
en zet alle in/uitgangen die je niet gebruikt uit, want dat verminderd dus de usb-bandbreedte die je gebruikt.

raar trouwens dat je cpugebruik ook stijgt bij opnemen via midi-poorten, dat is iets wat ik nog nooit eerder gehoord heb.

• rapture
  • Registratie: Februari 2004
  • Nu online

rapture

Zelfs daar netwerken?

Het ligt gewoon aan het feit dat het een USB-geluidskaart is.

Eenvoudig uitleg hoe een usb-soundcard werkt:
- Je installeert een softwarematige-driver (lees: fake-driver), deze vangt het geluid-data op en comprimeren (zippen).
- Dat gecomprimeerde geluidsdata wordt door de usb-kabel naar je usb-soundcard gestuurd.
- Gelukkig zit er chips in zo'n usb-soundcard om deze geluidsdata om te zetten naar geluid.

Dat geluidsdata opvangen en comprimeren kost veel cpu-tijd. Volgens reviews kost het 1/3 van je cpu voor het minste geluidje dat je pc maakt (speakerje in je kast telt niet mee). Normaal gezien zorgt een cd-afspelen 0% cpu-tijd, maar met usb-geluidskaart dikke 30%.

Ik vraag af of FireWire-geluidskaarten minder cpu-load genereerd???

[ Voor 4% gewijzigd door rapture op 24-05-2004 23:59 ]

• voodooless
  • Registratie: Januari 2002
  • Laatst online: 18:55

voodooless

Sound is no voodoo!

rapture schreef op 24 mei 2004 @ 23:52:
Het ligt gewoon aan USB.

Eenvoudig uitleg hoe een usb-soundcard werkt:
- Je installeert een softwarematige-driver (lees: fake-driver), deze vangt het geluid-data op en comprimeren (zippen).
- Dat gecomprimeerde geluidsdata wordt door de usb-kabel naar je usb-soundcard gestuurd.
- Gelukkig zit er chips in zo'n usb-soundcard om deze geluidsdata om te zetten naar geluid.

Dat geluidsdata opvangen en comprimeren kost veel cpu-tijd. Volgens reviews kost het 1/3 van je cpu voor het minste geluidje dat je pc maakt (speakerje in je kast telt niet mee). Normaal gezien zorgt een cd-afspelen 0% cpu-tijd, maar met usb-geluidskaart dikke 30%.

Ik vraag af of FireWire-geluidskaarten minder cpu-load genereerd???
Daarnaast zijn er twee verschillende soorten van USB chips. De ene is behoorlijk dom en zit op de meeste moederborden. De CPU moet dus een heleboel zooi zelf doen. De andere is een stuk slimmer en de cpu hoeft alleen maar data klaar te zetten, de rest doet de chip zelf. Bij USB 2.0 heb je altijd zo'n laatste chip. FireWire kaarten zullen ook niet zo CPU intensief zijn, aangezien de chips ook wat slimmer zijn.

Geluid over USB 1(.1) hoeft btw niet gecompressed te worden, er is op zich best genoeg bandbreedte om wat PCM kanalen over te sturen. De driver doet echter wel nog een heleboel mixing e.d, dus dat zou idd nog wel CPU intensief kunnen zijn.

Check ook ff in je bios of je USB controller een IRQ heeft, zoniet zet dat dan eens aan. Zou ook een heleboel moeten schelen.

Do diamonds shine on the dark side of the moon :?

Verwijderd

Topicstarter
Ok,ik al wat meer met deze info! :)

Verwijderd

Topicstarter
UltiemeLeek schreef op 24 mei 2004 @ 23:42:

heb je de nieuwste drivers? zo nee, www.maudio.net
Had ik ook al gedownload voor XP,maar toch problemen.
gebruik je asio voor opnemen? zo ja, zet dan je latency hoger, want asio maakt intensief gebruik van je cpu als je een lagere latency wil
en zet alle in/uitgangen die je niet gebruikt uit, want dat verminderd dus de usb-bandbreedte die je gebruikt.
Ik zette de latency inderdaad laag,wilde tijdens het opnemen zo min mogelijk vertragingseffecten hebben.
raar trouwens dat je cpugebruik ook stijgt bij opnemen via midi-poorten, dat is iets wat ik nog nooit eerder gehoord heb.
Had eerst een gitaar-akkoorden gemaakt (audio) en speelde laten een bastrack in via mijn masterkeyboard,verbinding via audio. CPU steeg,de boel vertraagde en het liep uiteindelijk vast.

Verwijderd

Je kan dus echt veel beter een oude terratec kopen op ISA slot!

Die m_audio is leuk maar je pc is er simpelweg te traag voor, USB is lang niet betrouwbaar met zo een traag systeem. Het zuipt je cpu power zo op en blijf je met niks over. ( wees blij dat je neit die firewire kaart hebt genomen :p )

Verwijderd

Misschien een domme vraag, maar waarom koop je zo'n mooie geluidskaart voor zo'n matig systeem? Je gaat toch ook niet voor 5000 euro aan audioapparatuur in een auto van 2000 euro stoppen? Stom van mij dat doen mensen wel 8)7 Niet dat ik het er mee eens ben.

En waarom een USB versie en geen PCI versie? Kom nou niet met een verhaal over storingsgevoeligheid. Dat maakt bij kaarten van die kwaliteit echt niets uit.

[ Voor 26% gewijzigd door Verwijderd op 25-05-2004 04:38 ]

Verwijderd

Topicstarter
Verwijderd schreef op 25 mei 2004 @ 04:35:
Misschien een domme vraag, maar waarom koop je zo'n mooie geluidskaart voor zo'n matig systeem?
Ik had op moment van aankoop weinig mensen om me heen die er verstand van hadden. De winkel (Rockpalace Den Haag) was op de hoogte van mijn computercapaciteit maar die willen gewoon verkopen. Ik vertrouwde op hen, verhaaltje verpakking en een paar mensen die er achteraf gezien weinig verstand van hadden.
En waarom een USB versie en geen PCI versie? Kom nou niet met een verhaal over storingsgevoeligheid. Dat maakt bij kaarten van die kwaliteit echt niets uit.
Ik wil in de toekomst voor mijn werk mobiel kunnen werken en opnames kunnen maken.Deze geluidskaart kan ik overal meenemen/inpluggen en opnemen ( hoop ik?)

Verwijderd

Verwijderd schreef op 25 mei 2004 @ 19:33:
[...]

Ik had op moment van aankoop weinig mensen om me heen die er verstand van hadden. De winkel (Rockpalace Den Haag) was op de hoogte van mijn computercapaciteit maar die willen gewoon verkopen. Ik vertrouwde op hen, verhaaltje verpakking en een paar mensen die er achteraf gezien weinig verstand van hadden.

[...]

Ik wil in de toekomst voor mijn werk mobiel kunnen werken en opnames kunnen maken.Deze geluidskaart kan ik overal meenemen/inpluggen en opnemen ( hoop ik?)
Duidelijk verhaal. Om de mensen van Rockpalace niet helemaal als geld-mensen af te schilderen. Ze hebben jou wel een uitstekende geluidkaart verkocht. Die je inderdaard overal kan inpluggen. Mits de betreffende pc aan de systeemeisen voldoet :+ ;) .

Vergeet ook niet dat je bij iedere pc wel even de laatste drivers en een audio-opneem-programma installeert.

• voodooless
  • Registratie: Januari 2002
  • Laatst online: 18:55

voodooless

Sound is no voodoo!

Ach, kom op zeg, die PC komt echt niet uit het stenen tijdperk ofzo. Die zou zo'n kaartje echt wel moeten trekken!

Al in de bios gekeken of USB een IRQ heeft?

Do diamonds shine on the dark side of the moon :?

Verwijderd

Topicstarter
deepspace schreef op 26 mei 2004 @ 03:05:

Al in de bios gekeken of USB een IRQ heeft?
Zal er onderzoek naar doen.Bedankt voor de tip.
Pagina: 1