Toon posts:

Een autosub goed als HT sub?

Pagina: 1
Acties:

Verwijderd

Topicstarter
Hey,

Ik vroeg me af of een autosub goed kan werken als een HT sub.. er zijn namelijk van die Sony Kasten tussen de 100 en 200 euro en vroeg me af of dit degelijk is

Mvg,
Rober

• voodooless
  • Registratie: Januari 2002
  • Laatst online: 18:55

voodooless

Sound is no voodoo!

Waarom zou je dat willen, voor 200 euro heb je ook een gewone sub... Bovendien moet je nog een amp hebben, je autoamp kun je niet zomaar in het stopcontact steken...

Do diamonds shine on the dark side of the moon :?

• TimMer
  • Registratie: Februari 2000
  • Niet online
Waarschijnlijk niet, omdat je in de auto nog gain erbij krijgt van je kofferbak.

• Pixal
  • Registratie: Oktober 2001
  • Niet online

Pixal

Mijn poes popelt.

bovendien klinkt het nergens naar

autosub = knalle
ht sub = alles behalve dat

Ik vind autosubs niet altijd echt laag gaan, je hebt ze vast wel hoor maar die zijn waarschijnlijk gewoon duurder. Ik denk niet dat je een hifi autosub gaat vinden. Als je geld wil besparen bouw dan een sub zelf. Ik heb voor 320 euro een sub gebouwd die waarschijnlijk meekomt met de subs van rond de 800-900 euro in de winkels.

• Dericteur
  • Registratie: November 2000
  • Laatst online: 22:57
is vermoedelijk wel mogelijk, maar inderdaad is een auto sub een passief exemplaar meestal, en bovendien niet echt efficient met het aangeleverde vermogen; er moet dus ook een beest van een versterker bij, die ook nog op 4 ohm stabiel moet kunnen werken.

De sony waar je t over hebt (99 euro in gesloten kist, 149 gepoort) geeft in een ruimte anders dan in de auto een vrij slechte bas.

Overwegen is een JBL 1220, maar dan heb je t over een autosub van 499 euro (uiteraard excl versterker) Dat ding gaat echt hard en laag.

Maargoed.....499 euro......

• JT
  • Laatst online: 24-07 18:42

JT

VETAK y0

Pixal schreef op 24 mei 2004 @ 17:43:
bovendien klinkt het nergens naar

autosub = knalle
ht sub = alles behalve dat
Sorry hoor, maar dat slaat comleet nergens op. Dacht jij dat een Shiva niet in de auto werd gebruikt, om maar is een voorbeeld te noemen ? Of de Peereless XLS serie ? Denk jij dat Focal, Hifonics en Audiobahn alleen maar 'knalle' is ? Dacht het niet.
Ik vind autosubs niet altijd echt laag gaan, je hebt ze vast wel hoor maar die zijn waarschijnlijk gewoon duurder. Ik denk niet dat je een hifi autosub gaat vinden. Als je geld wil besparen bouw dan een sub zelf. Ik heb voor 320 euro een sub gebouwd die waarschijnlijk meekomt met de subs van rond de 800-900 euro in de winkels.
Autowoofers zijn vaak niet veel anders dan gewone woofers, sommige zijn alleen ongeschikt voor een open behuizing en gaan niet diep in een kamer omdat ze uitgaan van de cabin gain van een auto. Maar er zijn ook genoeg woofers waarbij dat niet zo is. Wat dacht je van een 10" Ground Zero die in een gepoort kissie van 45l recht tot onder de 35hz door gaat ? Gewoon simuleren of je met een autowoofer de frequentiecurve kan krijgen die je nodig hebt in een kamer. Als dat kan, dan kan je het er gewoon voor gebruiken.

In deze situatie is het een beetje anders omdat je er al een kant en klare kist bij hebt, maar met een losse autowoofer kan je een prima sub voor in huis maken.
Dericteur schreef op 24 mei 2004 @ 18:04:
Overwegen is een JBL 1220, maar dan heb je t over een autosub van 499 euro (uiteraard excl versterker) Dat ding gaat echt hard en laag.

Maargoed.....499 euro......
Of 229...das iets realistischer. 499 ben je voor een 12" GTi woofer kwijt.

3600wp@115° oost | 825wp panels/750wp inv@13°/115° oost | 1475wp panels/1250wp inv@27°/205° graden zuid
Ecodan warmtepomp
Repo's: HA-Solar-control | HA-heatpump-planning | NR-HueTapDial-NextLevel

• Pixal
  • Registratie: Oktober 2001
  • Niet online

Pixal

Mijn poes popelt.

JT schreef op 25 mei 2004 @ 14:55:

Maar er zijn ook genoeg woofers waarbij dat niet zo is. Wat dacht je van een 10" Ground Zero die in een gepoort kissie van 45l recht tot onder de 35hz door gaat ?

In deze situatie is het een beetje anders omdat je er al een kant en klare kist bij hebt, maar met een losse autowoofer kan je een prima sub voor in huis maken.
Ok zoals je al aangeeft heb ik niet veel verstand van autosubs. Als we het over losse subs hebben moet je inderdaad gaan berekenen. Maar de TS heeft het over met kast en al. Dan vind ik dat ik hem mag beschermen tegen een misschien wat mindere aankoop. Als hij voor 200 euro zelf zou bouwen denk ik dat het wat lager gaat dan die sony van 200 euro.

En misschien is onder de 35 hz knap voor een autosub maar volgens mij bestaan er genoeg zuilen die dat zelfs halen.

Ik heb geen zin om met je in discussie te gaan over allerlei frequenties en decibellen maar ik denk dat je best weet waar ik t over heb als we een kant en klare sony autosub vergelijken met een ht-sub. Is het dan niet "knalle" tegenover subtiel bas weergeven?

• JT

JT

VETAK y0

Pixal schreef op 25 mei 2004 @ 15:53:
[...]

Ok zoals je al aangeeft heb ik niet veel verstand van autosubs. Als we het over losse subs hebben moet je inderdaad gaan berekenen. Maar de TS heeft het over met kast en al. Dan vind ik dat ik hem mag beschermen tegen een misschien wat mindere aankoop. Als hij voor 200 euro zelf zou bouwen denk ik dat het wat lager gaat dan die sony van 200 euro.
In zijn situatie is het idd beter zo dat hij het niet koopt. Maar er zijn genoeg situaties waarin dat wel kan.
En misschien is onder de 35 hz knap voor een autosub maar volgens mij bestaan er genoeg zuilen die dat zelfs halen.
Vind er maar is 1 die dat doet in een kist van 45l.
Ik heb geen zin om met je in discussie te gaan over allerlei frequenties en decibellen maar ik denk dat je best weet waar ik t over heb als we een kant en klare sony autosub vergelijken met een ht-sub. Is het dan niet "knalle" tegenover subtiel bas weergeven?
Nee. Misschien met Sony wel wat denk dat dat geen super kwaliteit zal zijn, maar er zijn HEEL veel merken die puur op de kwaliteit zijn gericht. Focal, Audiobahn, Hifonics, CDT, Audio System, Boston, DLS, JL Audio enz.

3600wp@115° oost | 825wp panels/750wp inv@13°/115° oost | 1475wp panels/1250wp inv@27°/205° graden zuid
Ecodan warmtepomp

• Dericteur
JT schreef op 25 mei 2004 @ 14:55:
[...]

Of 229...das iets realistischer. 499 ben je voor een 12" GTi woofer kwijt.
ik bedoelde inclusief een gepoorte kist, kant en klaar, was niet helemaal duidelijk.... en dat kost wel degelijk 499 euro

• JT

JT

VETAK y0

Wow, voor die 269e maak ik zelf wel een kist :D

Ecodan warmtepomp

• Dericteur
JT schreef op 25 mei 2004 @ 20:37:
Wow, voor die 269e maak ik zelf wel een kist :D
kist die dr bij zit, is ook boel show... plexi in de achterkant enzo... blijft een autowoofer natuurlijk

mocht je geinteresseerd zijn, kan je op me werk altijd even komen kijken natuurlijk :+

Verwijderd

Wat een onzin. Koop een shiva en een RCM DT150 of die conrad 190 watt amp dan heb je voor een schijntje een referentie sub.

• GaMeOvEr
  • Registratie: Januari 2000
  • Nu online

GaMeOvEr

Is een hork.

Je zou een autosub best als thuissub kunnen gebruiken, ware het niet dat je het ding zal moeten versterken. Als je een "kant en klare" thuissub koopt, heeft dat ding zijn eigen versterker, een autosub gemiddeld niet.

Stel dat de autosub wel een versterker heeft, dan moet je dus een 12V stroombron voor dat ding zien te regelen met een behoorlijk amperage (zeker wel 10A permanent) om die versterker te kunnen voeden. :)

Vervolgens moet je er inderdaad ook nog rekening mee houden, dat het soort subs wat jij noemt ontwikkeld zijn voor de auto, waar de bas vaak harder klinkt omdat het in een kleine ruimte zit. (De zogenoemde "Cabin gain") Thuis gaat hij misschien niet hard of diep genoeg. :)

Aannames zijn fataal.

• Dennisch
  • Registratie: November 2002
  • Laatst online: 03-07 07:49
Ik zou mijn geld in een goede hifi basbox stoppen ipv een "simpele" sony kast. Er zijn wel autosubs die "goed" kunnen spelen voor HT. Maar die kosten gewoon te veel in verhouding. De sony kisten maken (zoals al eerder gezegd) gebruik van je cabin gain en dat heb je thuis gewoneweg niet

PS de cabin gain is een toename van ongeveer 12 dB per octaaf onder de +-80 Hz vanwege de kleine geslote ruimte in je auto

AMD Athlon X2 6000+ AM2, MSI K9N SLI Platunim, XFX GTX 260 xXx 896mb, 4 GB DDR2 800, 2 TB HDD

• JT

JT

VETAK y0

Dennisch schreef op 26 mei 2004 @ 09:01:
Maar die kosten gewoon te veel in verhouding.
Als je een eigen kist maakt zeker niet.

Ecodan warmtepomp

• Scyth
  • Registratie: Juli 2001
  • Laatst online: 16-03-2024

Scyth

Fat finger, three beer

Ik gebruik hier zo'n goedkope Marquant prutding als 'wobblebas' ondersteuning... Gewoon mijn HiFi versterker erop aangesloten (die kan 2 tot 16 ohm uitpersen)... Geen problemen. Alleen is inderdaad de bas niet erg strak... en uhm jah. wobbelt en woept =)

Dell Studio XPS 16
Project: BavBierSub 1.0 BavBierSub 2.0

• JT

JT

VETAK y0

Dat ligt aan het merk en niet aan het feit dat het een autowoofer is :P

Ecodan warmtepomp

Pagina: 1