[Versterker] Aan het overlijden?

Pagina: 1
Acties:
  • 127 views sinds 30-01-2008
  • Reageer

• Bertus
  • Registratie: Augustus 2003
  • Niet online
Ik gebruik nu al bijna 2 jaar een Pioneer SA-330 versterker, met 3 noname boxxen erbij (1 als nep subwoofer en 2 voor de surround)

Werkte prima, tot 20 minuten geleden, ineens begon mijn geluid te kraken, en op het moment van tiepen zelf over te slaan.
Na een minuutje hield het dan weer op(en op het moment van schrijven duurt het zelfs wat langer al, minstens 2 minuten)

Wat ik al geprobeert heb:

Kabels gecheckt en aangedrukt
PC gereboot
knopjes op de versterker ingrukt, volume balk aanslingeren enzo

mocht niet baten, helaas.

Plaatjes voor de goede orde:

Afbeeldingslocatie: http://members.home.nl/f.schothorst/geluid/Afbeelding%20029.jpg
Afbeeldingslocatie: http://members.home.nl/f.schothorst/geluid/Afbeelding%20030.jpg
Afbeeldingslocatie: http://members.home.nl/f.schothorst/geluid/Afbeelding%20031.jpg

Laten we het niet hebben over audiofiele verantwoording over hoe het werkt enzo. T klinkt prima

De "Sub" ligt onder/achter me buro, de boxen staan naast me monitor.

[ Voor 4% gewijzigd door Bertus op 24-05-2004 15:58 ]

Heeft ook een computer!

• voodooless
  • Registratie: Januari 2002
  • Laatst online: 18:43

voodooless

Sound is no voodoo!

Doet ie dit met alle bronnen, of alleen als je hem op je PC aansluit?

Do diamonds shine on the dark side of the moon :?

• Bertus
  • Niet online
was net bezig met editten, er hangen geen andere bronnen aan.

Als ik een lange kabel kan vinden wil ik me TV er wel effe aanhangen

Hij sloeg net trouwens een keer goed over, en nu kraaktie weer niet? :?

Heeft ook een computer!

Verwijderd

een versterker kan niet overslaan...

Verwijderd

Ik heb ook nog nooit van een overslaande versterker gehoord. :/
Sluit 'm eens aan op een cd speler ofzoiets.

• Bertus
  • Niet online
nou, als ik een stukje mis, dan noem ik dat maar effe "overslaan"

ik heb trouwens nog niet weer horen kraken, ik geef update zodra hij begint te kloten

[ Voor 43% gewijzigd door Bertus op 24-05-2004 16:07 ]

Heeft ook een computer!

Verwijderd

Wat je kan proberen is het volgende

a) kraken alle boxen? zo ja sluit een van de boxen (of allemaal) op een andere versterker. geen gekraak dan zijn je boxen niet opgeblazen.
b) zet een andere box op je versterker nog gekraak?
dan kan je versterker opgeblazen zijn.
c) Iets wat ook het geval kan zijn is dat je cd speler is opgeblazen!! (JA DIT KAN OOK!!) ik heb dit zelf meegmaakt ik was alleen thuis en opeens alle boxen plus subs kraken als een gek andere versterker erop en nog steeds kraken!!! dacht dus echt dat ik heel het DUURE zooitje van mn ouders had opgeblazen tot ik er een andere cdspeler opzette, toen deed alles het weer prima!!!! _/-\o_

In het uiterste geval kan het zo zijn dat je kabels kleine breuken hebben (is niet waarschijnlijk) gewoon even kijken ofdat er beschadigingen opzitten of dat ze klem hebben gezeten

Suc6

ik dacht dat ie op je cd speler zat 8)7

[ Voor 3% gewijzigd door Verwijderd op 24-05-2004 16:10 . Reden: te laat ]

• Armageddon_2k
  • Registratie: September 2002
  • Laatst online: 12:04

Armageddon_2k

Trotse eigenaar: Yamaha R6

Klinkt erop dat je geluidskaart naar zn grootje is (vooral omdat et gebeurt als je pc bezig is), probeer een de balance knoppies enzo heen en weer te draaien (op je versterker, kraaktie dan ook?.
mocht et de gluidskaart zijn.. € 9,50 heb je bij de norrod een el-cheapo geluidskaartje

@ Bravehearth
een cd speler met toetsenbord B)

[ Voor 44% gewijzigd door Armageddon_2k op 24-05-2004 16:12 ]

• Bertus
  • Niet online
ik ben blij dat ik nog nergens last van heb, raar.
Tis trouwens gewoon een onboard kaartje :*)

Heeft ook een computer!

• voodooless

voodooless

Sound is no voodoo!

Bertus schreef op 24 mei 2004 @ 16:17:
ik ben blij dat ik nog nergens last van heb, raar.
Tis trouwens gewoon een onboard kaartje :*)
Duuw daar eens een stel oordoppen in als je versterker weer lastig begint te doen. Als je dan normaal geluid hebt, dan ligt het idd aan je amp/kabel/speakers...

Verwijderd

ik had iets dergelijks met een erg oude sony versterker (uit '70-'80 schat ik), en dat werd steeds erger, tot hij het helemaal niet meer deed.

Verwijderd

Ik zie dat je volumeknop zo'n schuifregelaar is?

Dan kan het die wel eens zijn, die hebben ook maar een bepaalde aantal "schuivingen" als levensduur.
Schuif die eens een paar keer op en neer, kraakt ie dan? Dan is die aan het sterven of smerig van binnen.

Beetje contactspray doet meestal wonderen. (Wel alleen gebruiken als de apparatuur uit staat en daarna ook een tijd laten drogen!).

:)

[ Voor 4% gewijzigd door Verwijderd op 24-05-2004 17:52 ]

• Pixal
  • Registratie: Oktober 2001
  • Niet online

Pixal

Mijn poes popelt.

oh damn wat haat ik die schuifknoppen, krijg er rillingen van als ik ze zie :\

Verwijderd

Pixal schreef op 24 mei 2004 @ 17:41:
:?

• voodooless

voodooless

Sound is no voodoo!

Pixal schreef op 24 mei 2004 @ 17:41:
Nog nooit een mengpaneel gezien zeker... maar goed ook :+

Verwijderd

deepspace schreef op 24 mei 2004 @ 17:49:
[...]

Hahaha, idd. En dan ook nog op een A/V forum zitten. 8)7

Maar is de TS al wat wijzer?

[ Voor 9% gewijzigd door Verwijderd op 24-05-2004 18:14 ]

• Bertus
  • Niet online
nope, heb hele tijd niets meer gehoord, ik zal nu weer effe muziek aanzetten.
keep ya' updated 8)

ik ga sowieso van het weekend me kamer veranderen, en dan heel misschien ook wel zuilen maken / kopen, word sowieso beter

[ Voor 41% gewijzigd door Bertus op 24-05-2004 18:37 ]

Heeft ook een computer!

• Pixal
  • Niet online

Pixal

Mijn poes popelt.

deepspace schreef op 24 mei 2004 @ 17:49:
[...]

duh, maar check maar eens een versterker van 10 jaar oud met dat soort knoppen erop

10 tegen 1 dat het kraakt

doe mij maar draai.. of digitaal :?

Verwijderd

een draaiknop kan ook kraken, zo'n schuif is niets anders dan een rechte potmeter

Maar om weer ontopic te gaan: busje contactspray doet wonderen. De binnenkant uitstofzuigen kan vaak ook geen kwaad (wel opletten dat je de zekeringen niet opzuigt :X )

Verwijderd

Joepie, digitaal, als er dan wat verrot is, dan weet je helemaal niet meer waar je t moet zoeken.

aargh, ik heb geen signaal! Waar zal het aan liggen, met mn digitale versterker?

-DAC
-ADC
-DSP
-En andere digicrap....

Neej, voor versterkers graag analoog!

Ps. Zelf heb ik een nieuwe versterker en die reageert niet meer op zn volumeknop (met de knop zelf, met abo nix aan de hand) Iemand ditr wel een aan de hand gehad? (Pioneer versterker)

• Pixal
  • Niet online

Pixal

Mijn poes popelt.

omg wat te fuck zijn jullie fuckin irritant, laten we iemand afzeiken omdat hij een hekel heeft aan rechte schuifknoppen

ik weet dat draai zelfde is als schuif maar dan languit.. ik weet dat ze wel eens kraken, maar ik bijt al op mn nagels als ik iemand zie met een versterker uit de 70er jaren met zo'n schuifknop die ontzettend kraakt en vastgerot is en alles.

digitaal ja, wat mij betreft wel.. jij gaat er al bij voorbaat van uit dat er iets mis is met je versterker.. slaap lekker dan Ik ga uit van garantie, zoiezo is digitaal minder schade gevoelig als een potmeter. En wat dan als je potmeter kapot is? Dan ga je er een nieuwe in solderen? Mij best, ook wel eens gedaan. Maar doe mij dan maar eentje waar ik niet aan hoef te solderen of te spuiten omdat ie zoiezo niet kraakt.

en ik had t al helemaal niet over digitale versterkers of receivers.. gewoon dat draaiknoppie, t liefst met afstandsbediening zonder meedraaiende knop op t apparaat zelf.

olé

[ Voor 12% gewijzigd door Pixal op 24-05-2004 19:06 ]

Verwijderd

Beetje contactspray doet meestal wonderen. (Wel alleen gebruiken als de apparatuur uit staat en daarna ook een tijd laten drogen!).
Doe dit NOOIT. Contactspray is grote rotzooi, zodra je dat in je versterker gaat spuiten weet je dat het het begin van het einde is.

Als het die schuifpot is die kraakt, kun je je versterker openschroeven en een nieuwe monteren, of de oude goed schoonmaken. Die schuifpotmeters kun je vrij eenvoudig openmaken, en dan reinigen. Eventueel een miniscuul klein beetje opschuren met grid > 1000 ofzo.

Wat je ook doet, spuit NOOIT NEVER NOOIT NIET contactspray in je versterker!

• Bertus
  • Niet online
rustig, mijn volume schuif kraakt een HEEL klein beetje als ik em verschuif, dat valt reuze mee dus

Heeft ook een computer!

Verwijderd

Bertus schreef op 24 mei 2004 @ 19:18:
rustig, mijn volume schuif kraakt een HEEL klein beetje als ik em verschuif, dat valt reuze mee dus
Oh ik ben rustig hoor, wilde je alleen behoeden voor de grootste fout die je maken kunt :).. contactspray verwijdert vuil niet, het verplaatst het alleen maar. Doordat je het 'nat' maakt, koekt het harder aan, en in grotere concentraties op bepaalde plekken.

Als je een industriele schakelaar hebt ofzo, is contactspray goed te gebruiken. Maar dus NIET op potmeters in versterkers.

Als de kraak je stoort, kun je goed doen wat ik al aangaf, voorzichtig die pot openmaken (de metalen behuizing zit vaak met kleine lipjes vast aan de onderkant) en 'm dan schoonmaken.

//edit
vergelijk het met flux bij het solderen.. als je waterleidingen aan het solderen bent is losse flux prima spul. Smeer je het echter met zo'n kwastje op een printplaat, dan lost je printplaat op. Daarvoor zijn andere (meer subtiele) middelen geeigend..

[ Voor 16% gewijzigd door Verwijderd op 24-05-2004 19:23 ]

• powerflux
  • Registratie: Oktober 2003
  • Laatst online: 02-08 09:36

powerflux

Edit zich kapot@375fsb

heel simpel idee: kortsluiting. ik weet niet hoe nieuw jouw versterker is, maar zelfs oude versterkers gaan vaak even uit als er kortsluiting is *ja, da's beveiliging. niet om het feit dat er met kortsluiting dat zoiezo gebeurd* en dan gaat ie vrij snel weer aan. een los kontact (in de luidspreker of in de draad of waar dan ook) kan dus beide (kraken+overslaan) verklaren

if computergames really affect us, we would be running around in dark rooms and eating magic pills.

Pagina: 1