lage prestaties athlon 550 op asus K7M??

Pagina: 1
Acties:
  • 160 views sinds 30-01-2008
  • Reageer

• KingRoad
  • Registratie: Februari 2000
  • Laatst online: 25-08 18:38
Sinds een week heb ik een nieuwe PC. Hij draait aardig goed, maar niet zo goed als ie zou moeten doen. Ik haal met het benchmark prog 3D Mark 2000 "slechts" een score van 2329, terwijl een kennis met een langzamere processor (athlon 500), zelfde videokaart, 100 Mhz geheugen en MSI moederbord een score haalt van 2470. Ik heb directx 7.0a, en de laatste Nvidia en Diamond drivers geprobeerd. Mijns inziens zou ik, omdat ik een snellere procesor en een beter moederbord heb, een hogere score moeten halen...Wat doe ik fout? Wat zou het probleem kunnen zijn?

De specs van mijn pc :
Aopen Miditower 235 Watt
AMD Athlon 550 Mhz
Asus K7M moederbord
128 Mb S-DRAM 133 Mhz
Diamond Viper 32 Mb TNT-2
20,5 Gb IBM dpta 372050 7200RPM
40x Aopen CD-ROM
CL Soundblaste Live 1024 value

Bij voorbaat dank!!

Mvg,
Ronald Kamp

P.S. Voor Athlons wordt vaak een 300 Watt voeding aangeraden, maar de mijne draait ook stabiel op een 235 Watt voeding. Die 235 Watt kan toch geen invloed hebben op de prestaties van het systeem?

P.S. (2) Oh ja, domme vraag misschien, maar hoe krijg ik meer dan de 40 laatste topics te zien? Ik zie geen knop om naar de volgende pagina met 40 topics te gaan of zo... Instellen "show topics from last x days" heeft geen zin...

• Jag
  • Registratie: Januari 2000
  • Laatst online: 30-08 00:08

Jag

Een computer is geen auto die als ie minder voeding krijgt minder gaat presteren. Het probleem zit heel ergens anders, en is waarschijnlijk heel moeilijk te ontdekken.
Je moet in ieder geval kijken wat het verschil in score maakt (bv synthetic cpu speed, fill rate enz). Ook kan je andere benchmarks gebruiken om de cpu's en memory te vergelijken.
Je moet in ieder geval ervoor zorgen dat jouw systeem op z'n best draait. Daarvoor kan je bijvoorbeeld de laatste bios downloaden, en de optimale settings laden. Allemaal dingen aanzetten zoals super bypass, AGP2x, AGP sidebanding. Ook de laatste drivers gebruiken, en niet alleen voor je videokaart, maar ook de AMD minipoort (v4.50) driver gebruiken. En dan kijken hoe snel je je systeem krijgt en of het dan ook nog stabiel is. Het moederbord zou trouwens alleen maar moeten helpen, de Asus is namelijk "sneller" dan de MSI. Als je problemen hebt met super bypass, moet je maar eens de search gebruiken of mailen.
Jag

Verwijderd

Asus sneller dan MSI ?

Denk het niet, met alle respect.

Ik heb zelf een Asus K7M gehad, maar ik heb nu de MSI K7 Pro (MSI 6195), maar deze is in alle benchmark toch elke keer sneller dan de K7M.

Begrijp me niet verkeerd, ik ben een klein beetje PRO_ASUS, ik heb altijd Asus en Abit mamaplankjes gehad, maar dit MSI Mamaplankje is zooooo stabiel en snel (met alles) dat het echt merkbaar is vergeleken met het Asus K7M beestje.

Ik denk zelf de bios settings en de MSI heeft een andere chipset. De Asus heeft de VIA 686 en de MSI heeft de beiden van AMD.

Het gebruik van de AGP Miniport driver kan ERG VEEL uitmaken, vergis je daar niet hoor.

Verwijderd

KingRoad, ik heb zelf ook een Athlon 550 op een K7M. In het begin draaide dat ding inderdaad totaal beneden de maat. Maar gelukkig is de oplossing erg eenvoudig,
ga naar: http://www.asus.com/Products/Motherboard/bios_slota.html

Haal de KM1008 bios naar beneden en flash je BIOS.
Redelijke kans dat daarna je computer een foutmelding geeft bij het opstarten, maar dat komt dan omdat je IDE-controlers uitgeschakeld zijn (stom foutje in deze BIOS). Dat is geen probleem, je kunt ze gewoon activeren in je BIOS.

Het zou moeten werken. Het heeft bij mij in elk gevan een boel gescheeld. Ook SuperBypass wordt ondersteund door deze BIOS versie.
Succes ermee

elefino

• KingRoad
Ok, bedankt voor de info!!

Ik ga eerst maar eens mijn bios proberen te updaten. En ook die AMD miniport wil ik wel uitproberen. Alleen kan ik versie 4.5 niet vinden... Versie 4.45 is namelijk de nieuwste die ik heb kunnen vinden. Iemand tips waar ik versie 4.5 kan downloaden?

• Jag
  • Laatst online: 30-08 00:08

Jag

Merlin, dat de Asus sneller is, is niet mijn idee, maar dat blijkt uit de benchmarks op tom's site.
En Kingroad, als je je bios gaat flashen, moet je je wel realiseren dat dat wel risicovol is, en dat je het wel zo veilig mogelijk moet doen. Dus safe dos prompt opstarten, dus autoexec.bat en config.sys overslaan. Nooit in een dos window in windows flashen!! En hij zal inderdaad piepen als je hem opnieuw opstart, gewoon ff de optimal settings (of de fail safe settings als je problemen hebt), en vanuit die instellingen gaan tweaken.
Jag
PS: ik ben de URL van de miniport kwijt. Ik had hem via tweakers.net gevonden.

• KingRoad
De tips die jullie gaven hebben inderdaad geholpen! Mijn dank is groot!! :-) Ik heb zowel het bios geflasht als de miniport ge-upgrade. Het resultaat is een 12,5% hogere benchmark score: 2630 ipv 2330! Deze waarde komt overeen met wat ik verwacht had, namelijk sneller dan een vergelijkbaar systeem met een Athlon 500.

En inderdaad ging er een "alarm" af toen ik het bios had geflasht, maar dat was, zoals Jag al zei, redelijk makkelijk te verhelpen. Maar goed, je schrikt je wel wild als je het hoort piepen, ik vind het maar een vreemde bug...

Ronald

• Agent-X
  • Niet online
Schakel de `fan-monitoring` in harware monitoring uit om van het alarm af te komen.
Pagina: 1