P4, AMD64 of wachten?

Pagina: 1
Acties:
  • 49 views sinds 30-01-2008

• Sequence
  • Registratie: Maart 2000
  • Laatst online: 27-05-2024

Sequence

Online marketing

Topicstarter
Hallo, ik ben van plan binnenkort een nieuwe computer te kopen, en met de recente komst van de 64-bits processor van AMD zit ik te twijvelen..

Gaat alles in de toekomst 64-bits worden? en zo ja, waarin merk ik dat qua applicaties?

Persoonlijke voorkeur van mij gaat uit naar Pentium's ivm het kouder blijven. Is dit nog steeds zo of is dit een achterhaalde gedachtengang?

Ik ben iemand die doorgaans enkel gebruik maakt van de standaardspullen, internet, zo nu en dan wat basic photoshop en af en toe een game. Nu ben ik dus op zoek naar een systeem dat wel een tijd meekan. Vandaar dus mijn vraag: Pentium4, AMD64 of wachten totdat Intel met een 64-bits op de markt komt? Financieel lijken de verschillen op dit moment nog wel mee te vallen, dus daar hoeft niet echt rekening mee te worden gehouden. Advies alstublieft! :)

Verwijderd

amd64 is gewoon netjes koel, als je beslist voor amd64 te gaan nog even wachten totdat er socket 939(weet niet zeker?) is, aangezien de huidige sockets (geloof ik) niet ver door gaan en de mobo's niet over dual channel/pci-express e.d beschikken.

64-bits zal idd. de overhand nemen (logish aangezien intel nu een compatable 64-bits heeft aangekondigd), maar eer jij je volgende upgrade overweegd voor een systeem dat jij nu koopt, zal je nog prima uit te voeten kunnen met 32-bit apps.

[ Voor 42% gewijzigd door Verwijderd op 24-05-2004 15:00 ]

• CarJunkyXL
  • Registratie: Maart 2004
  • Laatst online: 13-08 14:35
ik weet niet wat je specs van je comp nu zijn, maar misschien is het voordeliger om hem gewoon een upgrade te geven.....
tenzij je genoeg geld heb natuurlijk ;)

en het zelfde geldt ook voor je nieuwe comp, ik denk dat als je perse nu een systeem wil kopen, dat je voor AMD kan gaan...Dat is gewoon goedkoper, en heeft ook goede prestaties...

• Glashelder
  • Registratie: September 2002
  • Niet online

Glashelder

Anti Android

Persoonlijke voorkeur van mij gaat uit naar Pentium's ivm het kouder blijven. Is dit nog steeds zo of is dit een achterhaalde gedachtengang?
Hier naast mij staat momenteel een P4 3.0 te draaien. Met een opgenomen vermorgen van 81.9W heeft de bijgeleverde boxed koeler de grootste moeite om hem koel te houden (60 graden). Als ik m'n stofzuiger er naast zet zou ik bijna denken dat die geruisloos is volgens mij :+ Dat ding maakt dus ongelofelijk veel herrie. Andere koeler zou dat wel op kunnen lossen, maar ik zou het wel weten (A64 dus).

PV 4915wp op oost, 2680 wp op west, 1900 wp op zuid. pvoutput - AUX 8 kW bi bloc

• -=bas=-
  • Registratie: Oktober 2000
  • Laatst online: 17-07 05:15
Gaat alles in de toekomst 64-bits worden? en zo ja, waarin merk ik dat qua applicaties?
Behalve dat ze sneller gaan, zou je niets moeten merken. :)
Is inmddels toch wel achterhaald, zeker bij de laatste generatie AMD's zijn beide merken aardige heethoofden en stroomslurperts.
Ik ben iemand die doorgaans enkel gebruik maakt van de standaardspullen, internet, zo nu en dan wat basic photoshop en af en toe een game. Nu ben ik dus op zoek naar een systeem dat wel een tijd meekan. Vandaar dus mijn vraag: Pentium4, AMD64 of wachten totdat Intel met een 64-bits op de markt komt? Financieel lijken de verschillen op dit moment nog wel mee te vallen, dus daar hoeft niet echt rekening mee te worden gehouden. Advies alstublieft! :)
Why the hell zo'n high-end systeem? :?
Met een huidige cheap-ass CPU zoals een Duron of Celeron kan je al lang voorruit.
Voor 500 euro heb je een volledig systeem (zonder monitor) met DVD-brander erbij dat alles zou moeten kunnen wat je maar wil. :)

Senile! Senile Oekaki

• Mystic Spirit
  • Registratie: December 2003
  • Laatst online: 29-07 12:18

Mystic Spirit

PSN: mr_mysticspirit

Als jij het hebt over standaard gebruik en af en toe een game. Wat voor game bedoel je dan? en wat versta je onder lang meegaan?
Als ik het een beetje redelijk in schat denk ik dat je niet al te lang hoeft te wachten. je wil niet een super systeem maar gewoon een werkbaar geheel. Om compatibiliteits redenen heeft het naar mijn idee nog weinig zin een AMD64 te kopen. Wel is dit natuurlijk een mooi proc-je.

Wat voor systeem heb je nu? en waarom ben je daar niet meer tevreden mee?

• Lief Adje
  • Registratie: Januari 2002
  • Laatst online: 06:23

Lief Adje

Love is in the air

De ideale oplossing zou een Pentium M voor de desktop zijn, maar die optie is zo goed als niet mogelijk, de nieuwste P4's verbruiken nogal wat stroom de A64 ook, maar heeft Cool&Quiet daarom zou ik dus op het gebied van stroom/warmte/geluid voor de A64 gaan.

PV: 2550WP | 520WP | een mens lijdt t meest door het lijden dat hij vreest

• plastronneke
  • Registratie: November 2003
  • Laatst online: 12-12-2010
mijn persoonlijke mening (discussies kunnen oneindig voortduren)
wat niet:
prescott: wordt véél te warm, verbruikte te veel en presteert ni zo schitterend
athlon64 socket 939: veel te duur, dus niet wachten (prijzen op dit moment: Athlon 64 3800+ (Newcastle): $829.95, Athlon 64 3500+ (Newcastle): $580.95: http://www.overclockers.com/tips00588/)
ofwel nog een northwood-P4, die gaan goed, nadeel is dat je met een "verouderde" core zit.
andere mogelijkheid is socket754, maar dat wordt binnenkort de low-budget lijn, dus in de toekomst weinig upgrade-mogelijkheid als je prestatie wil.
de P-M: heel goed, maar te duur

persoonlijk zou ik op dit moment nog voor de athlonXP gaan: goedkoop en presteert goed. nadeel is dat dit platform tegen het einde aanloopt (PCI-express, DDR2).

• spone
  • Registratie: Mei 2002
  • Niet online
Sequence schreef op 24 mei 2004 @ 14:55:
Mijn P4 (was 1,7 GHZ, draait nu op 2.26GHz, werkt perfect op 33' C idle en stijgt door naar 52' C stressed, doet het prima met de standaard cooler.

Game: i5-14600K, 32GB DDR5-6000, RTX 5070 Ti; Laptop: MacBook Pro M1 Pro 14" 16/512; Server: R9-7950X, 96GB DDR5-5600; Woonkamer: Mac Mini M4 16/256

• nzyme
  • Registratie: November 2001
  • Laatst online: 21-07 20:37

nzyme

terror

ik zit (toevallig) ook met dit 'probleempje': Ik ga strax een notebook kopen, maar vanwege alle 64bit geluiden lijkt me dat ook wel wat. Mn gewone pc is een P4 en ik heb ook een dual P3. Upgraden van een van twee is nog niet nodig.

Is het aan te raden een athlon64 in een notebook te zetten (met 1GB ram)? ofwel: nek ik de proc dan, of komt hij dan niet volledig tot zn recht ofzo?

desktop werk, compilen van (linux) software, gamen, geluidsbewerking en films kijken moet het beestje kunnen.

offtopic:
Mn P4 2.8 is stressed tegen de 60 graden met de normale koeler en met een NIET optimale airflow in de case. Werkt perfect :)

[ Voor 17% gewijzigd door nzyme op 24-05-2004 15:16 ]

| Hardcore - Terror |

• Guardian Angel
  • Registratie: Juni 2000
  • Niet online

Guardian Angel

Bejaard en langharig tuig

Geen advies.

Zoeken, lezen, kijken en vergelijken en zélf beslissen is altijd de leukste én beste keus.

ARME AOW’er

• sjink
  • Registratie: Oktober 2002
  • Laatst online: 03-02-2025
Glashelder schreef op 24 mei 2004 @ 15:00:
[...]

Hier naast mij staat momenteel een P4 3.0 te draaien. Met een opgenomen vermorgen van 81.9W heeft de bijgeleverde boxed koeler de grootste moeite om hem koel te houden (60 graden). Als ik m'n stofzuiger er naast zet zou ik bijna denken dat die geruisloos is volgens mij :+ Dat ding maakt dus ongelofelijk veel herrie. Andere koeler zou dat wel op kunnen lossen, maar ik zou het wel weten (A64 dus).
Dan doe doe je volgens mij toch iets verkeerd, want die van mij is behoorlijk stil en is idle 28/29 graden en stressed 49-50 graden, zonder casefans.
heb dus ook een p4 3Ghz met boxed cooler voor de duidelijkheid

*blup*

• BalusC
  • Registratie: Oktober 2000
  • Niet online

BalusC

Carpe diem

Wat betreft Nu of Wachten: kijk eens wat je zélf hebt en wat de markt te bieden heeft. Kun je nog met jouw eigen PC mee door? Vooral gewoon zo houden en lekker doorsparen :) Of je moet écht geld te over hebben. Maar in zo'n geval zou ik voor een Dual Xeon of Dual Opteron gaan :z :P

P4 vs A64: hierover zijn honderden reviews geschreven. Het grootste deel ervan is in het voordeel van de A64. Maar de K8 architectuur is dan ook alweer een stukken moderner dan de P4 Netburst architectuur: geïntegreerde geheugencontroller, wat de performance (behoorlijk) ten goede komt; Cool 'n Quiet feature; 64bit uitbreidingen die in de toekomst wel eens een flink voordeel kunnen zijn t.o.v. de huidige P4; etcetera. Dat staat allemaal ook in de reviews beschreven. Zie voor linkjes de FAQ van dit subforum onder "Welke processor/moederbord/geheugen moet ik nemen?" :)
Pagina: 1

Dit topic is gesloten.