Welke netwerk virus scanner?

Pagina: 1
Acties:

• Workaholic
  • Registratie: Februari 2003
  • Niet online
Ik weet dat hiet al meerdere topics over zijn, en er meerdere meningen zijn wat betreft welk virus pakket. Mijn vraag aan jullie is echter hoe ik het beste het geheel kan aanpakken in combinatie met onze situatie.

Situatieschets :

Basisschool met 25-30 clients : win98se, 15 p2 400mhz en 15 xp 2000+jes.

Clients maken gebruik van een simpele inlog procedure van windows 98 (C:\Windows\profiles). Deze zijn getweakt en aangepast met de nodige register veranderingen om misbruik van de kleinerekinderen zoveel mogelijk te voorkomen. Gebruik van de knop annuleren zal dus ook niet werken, en docenten hebben een apart account. Daarnaast is er ook een gescheiden account voor internetten voor de leerlingen met de nodige beperkingen.

Netwerk bestaat uit een Linux Redhat 9.0 server die zich nu eigenlijk alleen bezig houd met het backup-pen van software/informatie/data naar tape drives.

Alle clients zijn voorzien van een 100mbits verbinding die gekoppeld zijn aan een 3com 10/100 stackable switch.

Internet gaat via ADSL, 4mbit verbinding (XS4ALL FAST). Firewall functie van de router ingeschakeld, dhcp en dns via de router.

Het IT budget is nu en altijd al vrij krap geweest, domain controllers van microsoft hebben we dus nooit zo zien zitten vanwege de kosten. Het netwerk hebben we dus ook zo simpel mogelijk gehouden.

We zijn echter sinds kort voorzien van internet, en zonder virus scanners willen we niet te werk gaan, dat is een te groot risico. Hoe kunnen we dit het beste aanpakken?

APS levert onze school licenties en raad ons aan om voor Symantec Antivirus Enterprise Edition (UK) te kiezen. Het kost ons dan 4,50 per client. Moeten wij hierbij dan zogenaamde client versies aanschaffen of zit dat in de enteprise edition verwerkt?

APS Levert de volgende software pakketen :

http://www.apsitdiensten....acten.nsf/allovk?OpenForm

Probleem van enterprise ed. is dat deze niet werkt onder redhat, hier zal dus nog een server systeem moeten komen met daarop een win2k licentie. Opnieuw vrij prijzig.

Is het dan niet slimmer om gewoon client versies van norton antivirus aan te schaffen en deze dan bij bootup te updaten?

edit : excuses voor het verkeerde sub-forum, was helemaal vergeten dat deze er bij was gekomen ;).

[ Voor 8% gewijzigd door Workaholic op 24-05-2004 13:47 ]

Mijn V&A

• Spider.007
  • Registratie: December 2000
  • Niet online

Spider.007

* Tetragrammaton

Ligt het aan mij of is er een apart forum voor dit soort vragen?

SA > BV

---
Prozium - The great nepenthe. Opiate of our masses. Glue of our great society. Salve and salvation, it has delivered us from pathos, from sorrow, the deepest chasms of melancholy and hate

• vliegjong
  • Registratie: Januari 2003
  • Laatst online: 08-08-2017

vliegjong

Bump!

waarom geen oplossing op gateway niveau? een webshield aplliance oid?
je kan via SURF school licenties goedkoop kopen!

Ik ben een Nerd, jij ook? Dan zijn er namelijk 10 toffe mensen :)

• smvs
  • Registratie: September 2000
  • Niet online
APS levert onze school licenties en raad ons aan om voor Symantec Antivirus Enterprise Edition (UK) te kiezen. Het kost ons dan 4,50 per client. Moeten wij hierbij dan zogenaamde client versies aanschaffen of zit dat in de enteprise edition verwerkt?
Naar mijn weten bestaat symantec corporate uit :

- de server versie om de clients van updates en instellingen te voorzien.
- de client die je 'managed' (updates via server) of 'unmanaged' (standalone) kunt laten draaien.

naar mijn weten bestaat een licentie uit één server + een x aantal clients. met die ene licentie heb je dan het hele plaatje compleet.
Is het dan niet slimmer om gewoon client versies van norton antivirus aan te schaffen en deze dan bij bootup te updaten?
Met client versies bedoel je neem ik aan de consumenteneditie (2003, 2004) ? Zou ik persoonlijk niet doen. de client die bij de corporate versie hoort is een heel ander - naar mijn mening beter - programma dan de consumentenversie.

de verschillen globaal:
- nav 2004 is beduidend trager dan corporate client 8 of 9. corporate is één van de snellere scanners.

- nav 2004 heeft een ander update schema (regelt dit zelf) - corp 8 of 9 kun je schedulen op een exact tijdstip (of via de server natuurlijk)

- nav 2004 scant ook mail . corp 8 niet. (tenminste niet voor ze in je inbox komen, je krijgt dan later wel een popup over een virus maar dan is het eigenlijk al te laat voor het mooie) corp 9 scant wel mail. ik denk dat die mail voor deze situatie minder relevant is.

ik denk dat corporate 9 nog heel slecht verkrijgbaar is in de retail kanalen. is ook niet nodig. zit dus die mailscan functie in en nog wat kleinere verbeteringetjes. ik ben van mening dat corporate 8 en 9 programmatechnisch één van de betere scanners zijn die op dit moment verkrijgbaar zijn. de detectie wil nog weleens wat te wensen over laten is mijn ervaring de laatste tijd, maar dat is met alle nortons zo.

• vliegjong
  • Registratie: Januari 2003
  • Laatst online: 08-08-2017

vliegjong

Bump!

sorry surf is aps it :)

Ik ben een Nerd, jij ook? Dan zijn er namelijk 10 toffe mensen :)