Mac op een gewoon bord?

Pagina: 1
Acties:
  • 32 views sinds 30-01-2008

• semicon
  • Registratie: Augustus 2003
  • Laatst online: 20-08-2025
Hey,

Ik heb nog geen ervaringing met Mac OS,
wel linux en windows natuurlijk, maar

kan een mac os ook op een gewoon asus moederbord, amd cpu?

Of moet je dan speciale G4 cpu hebben ofzo...?

Sorry als ik het niet wist of kon vinden, maar ik zie niet zo gauw ergens zo n product liggen, dus kon ook niet op de specs kijken :X

• sdomburg
  • Registratie: Augustus 2001
  • Laatst online: 03-09-2024
Nee, een MacOS draait niet op een x86 computer. Je kan wel kijken naar een emulator, zoals Basilisk II. Voor MacOS X is er de PearPC emulator.

[ Voor 16% gewijzigd door sdomburg op 24-05-2004 13:14 ]

• job
  • Registratie: Februari 2002
  • Laatst online: 14-02 18:37

job

Ik zou zeggen, lees maar even door: http://www.apple.com/macosx/techspecs/

en hoezo kon je dit niet vinden... koste me 10 seconden.

Wat een emulator betreft. tja, het kan. maar dat loopt toch echt niet soepel.

[ Voor 24% gewijzigd door job op 24-05-2004 13:14 ]

Verwijderd

In het kort: Nee. OS X draait alleen maar op Apple hardware, behalve als je met emulators wilt gaan spelen (PearPC). Dat is alleen alles behalve snel.

• Zym0tiC
  • Registratie: Februari 2001
  • Laatst online: 16-02 08:45

Zym0tiC

^_^

Basilisk II is trouwens alleen voor macos 8 en 9 als ik me niet vergis. Voor macos x is er wel weer een emu die onder linux draait als ik me niet vergis loopt er in NOS een topic over

edit:
^^^PearPC dus
:)

[ Voor 9% gewijzigd door Zym0tiC op 24-05-2004 13:16 ]

There is no such thing as innocence, only degrees of guilt | Flickr!

• fcs
  • Registratie: Maart 2001
  • Laatst online: 11-02 13:45

fcs

virtualPC schijnt goed te werken op een windows omgeving voor de mac.

daarmee zou me osX en os9 mee moeten kunnen eumleren.

Verwijderd

Basilisk II is trouwens alleen voor macos 8 en 9 als ik me niet vergis.
Als downloads bij Apple heb ik iig 7.5.3 en de update naar 7.5.5 werkend gekregen onder Basilisk II met een Quadra 605 rom.

In de readme van Basilisk II staat het volgende over OS support: "Runs MacOS 7.x, 8.0 and 8.1" en "Emulates either a Mac Classic (which runs MacOS 0.x thru 7.5) or a Mac II series machine (which runs MacOS 7.x, 8.0 and 8.1), depending on the ROM being used"

Een handige naslagtabel met ondersteunde ROM / OS versies: http://www.graphixmad.plus.com/mac_troubleshooter/macs+systems.html

[ Voor 85% gewijzigd door Verwijderd op 24-05-2004 13:52 ]

• Floor-is
  • Registratie: Maart 2000
  • Laatst online: 13-02 19:50

Floor-is

5.2

Het is alleen baggertraag, maar het werkt wel soort van. (Nooit zo smooth en stabiel als een apple zelf)

Bericht hierboven

Verwijderd

Met PearPC heb je ongeveer een 2500 Ghz pc nodig om OS X panther goed te kunnen draaien. Naar mijn weten bestaan die proc's nog niet... (bron: macosx.nl)

• Stamgastje
  • Registratie: April 2003
  • Laatst online: 02-02-2020
fcs schreef op 24 mei 2004 @ 13:22:
virtualPC schijnt goed te werken op een windows omgeving voor de mac.

daarmee zou me osX en os9 mee moeten kunnen eumleren.
VirtualPC emuleert een x86 machine (waarop je dus Windows of Linux o.i.d. kunt draaien) en geen Mac. Het biedt Mac gebruikers dus de mogelijkheid Windows op hun Mac te draaien, maar niet andersom.

• sdomburg
  • Registratie: Augustus 2001
  • Laatst online: 03-09-2024
Floris schreef op 24 mei 2004 @ 13:27:
Het is alleen baggertraag, maar het werkt wel soort van. (Nooit zo smooth en stabiel als een apple zelf)
Hij noemt nergens dat het om OS X gaat. Heb net nog even een uurtje Escape Velocity zitten spelen onder Basilisk II, draaiend op MacOS 7.5 (gratis). Werkt gewoon uitstekend op mijn toch niet echt meer nieuwe Athlon 1333 :)

[ Voor 7% gewijzigd door sdomburg op 24-05-2004 14:48 ]

• Maximus
  • Registratie: Mei 2002
  • Laatst online: 21:09

Maximus

There is no substitute

Kan niet omdat het x86 gebeuren compleet verschilt van de PowerPC reeks. Niet alleen qua moederbord maar ook de CPU geeft zijn instructies anders door.

Een emulator werkt vast wel maar geeft je nooit dezelfde snelheid als dat je een echte Mac hebt

PhD i.o. | You know what, Stewie, if you don’t like it, go on the Internet and complain.

• Zwerver
  • Registratie: Februari 2001
  • Niet online
Tja, het spijt me zeer, maar je wordt mijn eerste Apple Talk slotje :D. Dit is echt via google en vele andere plekken terug te vinden....

Woonachtig Down Under. Ik negeer je insults niet, maar tegen de tijd dat ik ze lees zijn ze meestal niet relevant meer

Pagina: 1

Dit topic is gesloten.