[SuSE 8.2] Pure-ftpd met MySQL

Pagina: 1
Acties:

Onderwerpen

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Silver7
  • Registratie: Januari 2002
  • Laatst online: 15-09 11:25
Ik heb een oude computer te weten bemachtigen, Pentium 3, 400 mhz, 64 MB RAM.

Daarop wil ik linux installeren en zo configureren als ftp server voor het op afstand huiswerk etc.. benaderen.

Ik zit tussen newbie-beginner. Er zijn wel handleidingen op internet (google), maar ze zijn niet duidelijk en te snel.

Ik heb tot nu toe via Yast, Install and Remove packages:

Pure-ftpd geinstalleerd. (Test: ff gestart en doet het goed)

MySQL geinstalleerd. (Test: ff gestart en doet het goed)

Volgens de handleiding Pure-ftpd, moet ik configuren dat het werkt met MySQL.

./configure --with-mysql

Ik heb ook in de config.lg gekeken maar daar kun je niets duidelijk aangeven.

Waar moet ik dan configuren?

Dat is eerste stap eigenlijk.

Bij tweede stap moet ik dan volgens de handleiding van Pure-ftpd, onderwerp MySQL moet ik eerst mysql configuration file maken en dan opslaan als pureftpd-mysql.conf in /etc/

En daarna de mysql database maken met users, opslag etc.

Het valt niet mee om zoiets op te zetten, maar daar heb ik graag over. De GOT-search resultaten leverden niets op hoe de installatie moest zijn.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Spider.007
  • Registratie: December 2000
  • Niet online

Spider.007

* Tetragrammaton

Ik neem aan dat je pureFTPd precompiled hebt geinstalleerd. Oftewel; de configure commandoregel geldt voor jou niet (dat is een commando wat je gebruikt voor het compileren van het pakket). Probeer er even achter te komen of de versie van pureFTPd reeds gecompileerd is met mysql support. Is er overigens een goede reden dat je dit met mySQL wilt gaan doen in plaats van normale systemaccounts?

---
Prozium - The great nepenthe. Opiate of our masses. Glue of our great society. Salve and salvation, it has delivered us from pathos, from sorrow, the deepest chasms of melancholy and hate

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• NoBody
  • Registratie: Juni 2001
  • Laatst online: 12-12-2024

NoBody

www.gentoo.org

uit je post maak ik op dat je gebruik maakt van SuSE, een goeie keuze voor een beginner :)

Alleen bij SuSE wordt alles vanaf pre-compiled binary packages (ook wel RPM, klinkt vast bekend) genoemd. Het ./configure proces is alleen van toepassing wanneer je zelf iets gaat compilen, bij 99% van de linux tools waarvan je de source downloadt zit een configure script, die bekijkt automatisch of je systeem aan bepaalde eisen voldoet e.d., het is ook in dat script dat je die optie, die jij zei, mee zou moeten geven, zodat hij mysql-support mee compileert in het proces :)

In de RPM-package, die je tijdens het installeren van SuSE hebt geselecteerd (i assume), zal mysql-support vast al in zitten :)

M.a.w. dat stuk kun je denk ik wel overslaan :)

edit:

waarom is een WOS-mod mij voor :(

[ Voor 4% gewijzigd door NoBody op 24-05-2004 12:43 ]

Hoi

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Silver7
Uit jullie snelle reply's moet ik dus een pure-ftpd downloaden en compilen met de code: ./confiugre --with-mysql

Maar ik zal eerst zoeken naar de versie van pure-ftpd of die reeds is gecompileerd met de mysql.

--Is er overigens een goede reden dat je dit met mySQL wilt gaan doen in plaats van normale systemaccounts?--

Een vriend vertelde dat hij met de users via de database mysql doet.

Misschien nog een reden..

Met die systemaccounts wordt vaak eigen map aangegeven, maar ik wil daarmee voorkomen met twee harde schijven. 1 harde schijf is Linux, 2 harde schijf is voor bestanden.
Misschien vind ik wel de optie dat de systeemacconuts de eigen mappen op de 2 harde schijf moeten staan.

[ Voor 9% gewijzigd door Silver7 op 24-05-2004 13:07 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Spider.007
  • Niet online

Spider.007

* Tetragrammaton

Silver7 schreef op 24 mei 2004 @ 13:06:
[...]

Met die systemaccounts wordt vaak eigen map aangegeven, maar ik wil daarmee voorkomen met twee harde schijven. 1 harde schijf is Linux, 2 harde schijf is voor bestanden.
Misschien vind ik wel de optie dat de systeemacconuts de eigen mappen op de 2 harde schijf moeten staan.
Je maakt er een beetje een warrig verhaal van; maar zowel voor systeemaccounts kun je gewoon een andere homedirectory aangeven (dit kan volgens mij ook in je FTP configuratie). Hiernaast zou je gewoon de 2e hdd als /home kunnen mounten :)

Zou je iets duidelijker uit kunnen leggen wat je precies bedoeld; en wat die 2 hdd's met mysql en je ftpd te maken hebben? :)
NoBody schreef op 24 mei 2004 @ 12:43:
[...]
edit:

waarom is een WOS-mod mij voor :(
Ik werk op zo'n snelle Windows machine natuurlijk :Y)

[ Voor 13% gewijzigd door Spider.007 op 24-05-2004 13:40 ]

---
Prozium - The great nepenthe. Opiate of our masses. Glue of our great society. Salve and salvation, it has delivered us from pathos, from sorrow, the deepest chasms of melancholy and hate

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Silver7
Spider.007 schreef op 24 mei 2004 @ 13:39:
[...]
Zou je iets duidelijker uit kunnen leggen wat je precies bedoeld; en wat die 2 hdd's met mysql en je ftpd te maken hebben? :)
[...]
Met twee harde schijven bedoel ik dat 1 alleen met linux besturingssysteem en 2 alleen gevuld met bestanden dus data en zo.

In principe heeft het niks te maken met pure-ftpd/systeemaccounts/mysql maar wel van belang om te weten hoe de gebruikers dan bijkomen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Zer0
  • Registratie: September 1999
  • Niet online

Zer0

Destroy 2000 Years Of Culture

Misschien kun je beter bij het begin beginnen en op een rijtje zetten wat je precies wil.
Uit je verhaal maak ik op dat je vanuit andere locaties via ftp je bestanden wil benaderen. Je hebt het dan dus over 1 ftp-gebruiker. Pure-ftpd met mysql database is dan overkill, aan alleen een ftpd heb je genoeg. Als beginner zou ik nog even wachten met dat soort configuraties, en eerst de basis van een ftpd onder de knie krijgen.

maybe we sit down and talk about the revolution and stuff
but it doesn't work like that
you can't turn back now there's no way back
you feel the power to destroy your enemy..

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Silver7
Zer0 schreef op 24 mei 2004 @ 14:44:
Misschien kun je beter bij het begin beginnen en op een rijtje zetten wat je precies wil.
Uit je verhaal maak ik op dat je vanuit andere locaties via ftp je bestanden wil benaderen. Je hebt het dan dus over 1 ftp-gebruiker. Pure-ftpd met mysql database is dan overkill, aan alleen een ftpd heb je genoeg. Als beginner zou ik nog even wachten met dat soort configuraties, en eerst de basis van een ftpd onder de knie krijgen.
Oke, maar toch bij het compileren moet je al dingen doorgeven voor dat je gaat installeren dus ook de optie mysql.

1 ftp-gebruiker is niet genoeg, want mijn klasgenoten (projecten) moeten ook toegang kunnen krijgen.

Ik ga via console de pureftp compileren met aantal opties:

./configure --with-cookie --with-mysql --with-largefile --with-ratios --with-throttling

(with-everything is ook mogelijk, maar ik wil geen anonieme gebruikers)

[ Voor 14% gewijzigd door Silver7 op 24-05-2004 14:55 . Reden: Opnieuw pure-ftpd installeren ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Spider.007
  • Niet online

Spider.007

* Tetragrammaton

Silver7 schreef op 24 mei 2004 @ 14:47:
[...]

Oke, maar toch bij het compileren moet je al dingen doorgeven voor dat je gaat installeren dus ook de optie mysql.

1 ftp-gebruiker is niet genoeg, want mijn klasgenoten (projecten) moeten ook toegang kunnen krijgen.

Ik ga via console de pureftp compileren met aantal opties:

./configure --with-cookie --with-mysql --with-largefile --with-ratios --with-throttling

(with-everything is ook mogelijk, maar ik wil geen anonieme gebruikers)
Ik neem aan dat anonieme users weliswaar een compilatie optie is, maar dat deze instelling ook via de configuratie nog kunt aanpassen :)

---

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Silver7
Spider.007 schreef op 24 mei 2004 @ 14:59:
[...]
Ik neem aan dat anonieme users weliswaar een compilatie optie is, maar dat deze instelling ook via de configuratie nog kunt aanpassen :)
Die configuratie bedoel je zeker van pure-ftpd: config.lg

Ik ben nu bezig met configureren(compileren) van de pureftpd met mysql.

wait a moment pleas, pakket libmysqlclient missed, ff libmysqlclient installeren

Ik kan alleen mysqlclient vinden, maar het werkt ook niet. Ff zoeken, moet mysql shared libraries installeren.

[ Voor 22% gewijzigd door Silver7 op 24-05-2004 16:41 ]

Pagina: 1