[Dual Monitor] ATI 2MB + Voodoo I in Athlon 1200 icm GF2MX?

Pagina: 1
Acties:

• Buzz-01
  • Registratie: Juni 2002
  • Laatst online: 15:20
Ik heb pas geleden een 17"monitor cadeau gehad omdat ie niet scherp en te donker beeld zou geven. Na hem zelf opnieuw afgesteld te hebben (redelijke elektronica-kennis, focus en contrast/helderheid intern afgeregeld) geeft ie een plaatje alsof ie nieuw is. Ik heb deze dus naast mijn bestaande monitor gezet, om een dual monitor systeempje te bouwen.
In mijn PC (MSI MS6330 - AMD Athlon 1200 - 256MB SDRAM PC133 - GeForce 2MX400) heb ik een ATI 3d Rage II+ (2MB) videokaartje gepropt, dit heb ik inmiddels aan de praat, ik draai Win XP.
Het beeld dat dat kaartje genereert is niet echt om over naar huis te schrijven. Hij kan wel met gemak 1024*768 aan, maar de kleuren zien er niet mooi uit. Ik zie er een soort blokkerige kleurgradaties in, kleuren staan wel op 16 bits ingesteld (max bij die resolutie voor de ATI kaart). Op een lagere resolutie en op 24 of 32 bits (weet ff niet wat ik kon kiezen), ziet het er wel goed uit. Drivers updaten werkt niet, ATI geeft aan dat de standaard XP drivers van Windows de enige beschikbare drivers zijn.

Ik heb nog wel twee Voodoo I kaartjes liggen, van die 4MB doorlus-kaarten. Als ik er daar eentje (of twee? :Y) ) van bij prik, gaat dit werken onder Windows XP in combinatie met mijn ATI-kaartje? En zou ik beter beeld krijgen? Ik weet dat proberen de enige mogelijkheid zou zijn, maar ik wil niet graag mijn systeempje in rook op zien gaan... ;)
Het gaat mij dus met name om het gewone 2D beeld, voor wat internetten, tekstverwerken etc. 3D van spellen boeit mij niets, omdat ik bijna nooit spellen speel, en die keer dat ik dan een spelletje speel kan dit op mijn GF2 kaart natuurlijk...

Flickr

• peke
  • Registratie: Februari 2002
  • Laatst online: 04-08 22:12
Voodoo 1 dat gaat niet werken, immers gebruiken de voodoo 1 & 2 de primaire videokaart voor het 2d beeld.
Als je nog een voodoo banshee hebt kan je die gebruiken. :)
Anders zou ik eens uitkijken naar een tweedehands Matrox G400 pci 16MB, of computerwinkels aflopen met oude voorraden.
PCI videokaarten zijn zo goedkoop, voor 25 euro heb je al een 16MB met goeie DAC.

• Buzz-01
Humm... dat is een tegenvallertje :Y). Ik had eigenlijk gehoopt dat in ieder geval de kleuren op 24 bits zouden kunnen met een Voodoo I. Maar goed, dan moet ik maar eens op zoek naar een leuk PCI kaartje voor weinig... >:)
Thanks voor je uitleg iig!

Flickr

• Rum
  • Registratie: Augustus 2002
  • Laatst online: 07-03 13:06

Rum

Het wel of niet werken van een Multi-Monitor setup is gewoon een kwestie van proberen of in de database van Ultramon opzoeken of de combinatie die jij wilt werkt.

• Buzz-01
Die database kende ik, ik had mijn setup daar ingevoegd (en alle afgeleiden daarvan), maar mijn vraag was eigenlijk meer, of het zinvol is om een Voodoo I achter mijn ATI 3D RageII+ te plakken om de 2D performance op te krikken, met name de kleuren op 24 bits of hoger krijgen. Er stond me namelijk wel iets bij dat die Voodoo I kaartjes 3D versnellers zijn, maar ik wist dus niet of ze ook enige winst voor 2D zouden geven, en of dat je het totale (voor 2D gebruikte) geheugen daardoor op 6MB bracht, waardoor de 2D performance automatisch omhoog zou gaan.

Flickr