Levernsduur Microdrive op grote hoogte? *

Pagina: 1
Acties:

• jwpmzijl
  • Registratie: December 2002
  • Laatst online: 07-02 19:50
Ik mag op vakantie graag de bergen in trekken. En dan liefst hoger dan 2.500 meter. Ik wil notebook en camera met compact flash microdrive meenemen. Echter de koppen van harde schijven zweven op een luchtlaagje. Naar het schijnt is de lucht boven 3.000 meter hoogte te ijl om een betrouwbaar "luchtkussen" voor de schrijf/lees kop te zijn.

Ik wil terug naar Tibet (heb je interesse zie mijn reisverslag uit 2000 - http://home-1.worldonline.nl/~jwpmzijl/inhoudsopgave.htm) en daar is het laagste punt zo'n beetje 3.500 meter. Als de harde schijven van notebook en microdrive op die hoogte niet betrouwbaar werken heeft het voor mij geen zin om mijn digitale camera mee te nemen :'(. Ik schiet zoveel dat het heel kostbaar zou zijn om dat allemaal op gewoon compact flash te zetten. Zeker met RAW bestanden schiet het niet op. Ik kan slechts 40 foto's op 512 Mb kwijt (één van de nadelen van een 8Mp camera :7).

Ons kikkerlandje is zo plat als een dubbeltje en wij hebben geen problemen met dit verschijnsel. Wellicht zijn er toch tweakers die hierover uit ervaring wat kunnen meldden.

Hmm, topic titel is in dit forum minder handig gekozen, had beter microdrive kunnen staan i.p.v. HD

[ Voor 7% gewijzigd door jwpmzijl op 24-05-2004 01:14 ]

Hans van Zijl

• Dennis
  • Registratie: Februari 2001
  • Laatst online: 07-02 21:03
Mocht het inderdaad een probleem worden, dan kun je wellicht twee 512 MB kaartjes kopen en bijvoorbeeld een apparaat wat een kaartje op cd kan wegschrijven (te koop bij MyCom).

• Scooper
  • Registratie: Juni 2001
  • Laatst online: 07-02 08:52
Is een harde schijf dan niet luchtdicht? Lijkt me toch wel, kan me niet voorstellen dat een hardeschijf er mee kapt op een bepaalde hoogte, in een vliegtuig is er toch ook nog gewone lucht?

SRK35ZS-W

Verwijderd

Scooper schreef op 24 mei 2004 @ 01:17:
Is een harde schijf dan niet luchtdicht? Lijkt me toch wel, kan me niet voorstellen dat een hardeschijf er mee kapt op een bepaalde hoogte, in een vliegtuig is er toch ook nog gewone lucht?
vliegtuig = drukcabine

HD is niet luchtdicht

• job
  • Registratie: Februari 2002
  • Laatst online: 01-02 13:05

job

In een HD zitten drukventielen.
Dus de luchtdruk die je buiten hebt, is dan dezelfde als die in je HD.

En wat een vliegtuig betreft, in een vliegtuig zetten ze de cabine onder druk.
Naar het schijnt is de lucht boven 3.000 meter hoogte te ijl om een betrouwbaar "luchtkussen" voor de schrijf/lees kop te zijn.
Zou best eens waar kunnen zijn.
Op de site van western digital zeggen ze dit over de hoogte:
Altitude (Metric)
Operating (Metric) -305M to 3,050M
Non-operating (Metric) -305M to 12,200M

Dus dat lijkt inderdaad niet te kunnen.
Vervelend voor de mensen in tibet.

• Osiris
  • Registratie: Januari 2000
  • Niet online
Scooper schreef op 24 mei 2004 @ 01:17:
Kijk maar eens goed op een (moderne) hdd. Dan zie je ergens een gaatje zitten met daar omheen een spiraaltje. Dat spiraaltje lijkt mij anti-stof etc, maar zodat er wel een open verbinding met de lucht is oid :)

• lawtshjj
  • Registratie: Juni 2001
  • Laatst online: 28-01 23:43
handige link (1ste hit google)

http://www.wordiq.com/definition/Hard_drive

Alleen het 1ste stuk dan, gaat over verwarringen luchtdicht/vaccuum etc. ook over dat -laagje lucht- op grote hoogtes wordt wat gezegd.

[ Voor 48% gewijzigd door lawtshjj op 24-05-2004 01:26 ]

• jwpmzijl
Scooper, jij hebt vast nog nooit een harde schijf vastgehad. Op elke harde schijf die ik in mijn handen heb gehad (en dat zijn er tientallen) was een label te zien met de tekst "do not punch this hole". Dat labeltje is een luchtfilter voor het gat in de behuizing dat de luchtdruk in de harde schijf gelijk maakt aan de luchtdruk buiten de harde schijf).

In de cabine van een vliegtuig word de luchtdruk kunstmatig op een bepaald niveau gehouden (vandaar drukcabine :-).

ik was te laat met mijn reactie op Scooper, andere waren meer bij de pinken

[ Voor 11% gewijzigd door jwpmzijl op 24-05-2004 01:30 ]

Hans van Zijl

• job
  • Registratie: Februari 2002
  • Laatst online: 01-02 13:05

job

jwpmzijl schreef op 24 mei 2004 @ 01:25:
. Op elke harde schijf die ik in mijn handen heb gehad (en dat zijn er tientallen) was een label te zien met de tekst "do not punch this hole". Dat labeltje filter voor het gat in de behuizing dat de luchtdruk in de harde schijf gelijk maakt aan de luchtdruk buiten de harde schijf)..
Achter dat stikkertje zit vaak gewoon een gat,
waarmee je direct op de platters kijkt.
Sommige schijven hebben er een plasticje inzitten, maar dat is echt geen filter.

De drukventielen van de hd, zitten vaak verborgen in de behuizing

[ Voor 9% gewijzigd door job op 24-05-2004 01:28 ]

• Prutsky
  • Registratie: Mei 2002
  • Laatst online: 06-02 22:05
Ik ken iemand die binnenkort naar Bolivia vertrek. Speciaal voor zijn ImageTank heeft hij een mini drukcabine gemaakt om de luchtdruk om de ImageTank te verhogen mbv een fietspomp B)
Afbeeldingslocatie: http://home.planet.nl/~harki033/PIT/ImageTank005_t.jpg
Zie meer foto's hier...

• dawuss
  • Registratie: Maart 2001
  • Laatst online: 01-02 20:46

dawuss

gadgeteer

In een rare bui schiet mij hier zo maar even iets te binnen:

Je neemt een notebook mee zonder harde schijf, maar met CD-Brander. Daarbij neem je een bootable Knoppix CD-Rommetje mee (daar zit het brandprogramma K3B bij) en een spindle beschrijfbare CD-R's.
Omslachtig, creatief, maar zeker mogelijk :)

micheljansen.org
Fulltime Verslaafde Commandline Fetisjist ©

Verwijderd

Ik hoop niet dat ie hiermee op een vliegveld wordt aangehouden want het ziet er een beetje raar uit... Maar is wel een geinige oplossing.

• jwpmzijl
Een drukcabine voor een image tank. Dat is omslachtig maar het zou moeten werken. Zoals Zarar aangeeft doe je er verstandig aan om al op Schiphol bij de douane jouw aparaat te tonen en een soort vrijgeleide voor het apparaat aan te vragen. Problemen zijn niet ondenkbaar. Zeker niet als je naar de US gaat.

De oplossing van Dawuss vind ik een heel mooie. Die ga ik zeker onderzoeken. Dit maakt je ook flexibel omdat je de harde schijf op normale hoogte gewoon kunt gebruiken. Wat je nodig hebt is dus een USB HD om het in en uitschakelen van de HD makkelijk te maken.

[ Voor 1% gewijzigd door jwpmzijl op 26-05-2004 01:19 . Reden: typo's ]

Hans van Zijl

• dawuss
  • Registratie: Maart 2001
  • Laatst online: 01-02 20:46

dawuss

gadgeteer

jwpmzijl schreef op 26 mei 2004 @ 01:18:
Een drukcabine voor een image tank. Dat is omslachtig maar het zou moeten werken. Zoals Zarar aangeeft doe je er verstandig aan om al op Schiphol bij de douane jouw aparaat te tonen en een soort vrijgeleide voor het apparaat aan te vragen. Problemen zijn niet ondenkbaar. Zeker niet als je naar de US gaat.

De oplossing van Dawuss vind ik een heel mooie. Die ga ik zeker onderzoeken. Dit maakt je ook flexibel omdat je de harde schijf op normale hoogte gewoon kunt gebruiken. Wat je nodig hebt is dus een USB HD om het in en uitschakelen van de HD makkelijk te maken.
Nou, het mooie van deze oplossing is dat je gewoon helemaal geen harddisk nodig hebt. Alles draait vanaf CD en in je RAM :)

micheljansen.org
Fulltime Verslaafde Commandline Fetisjist ©

• Prutsky
  • Registratie: Mei 2002
  • Laatst online: 06-02 22:05
Een notebook is alleen erg groot. OK de drukcabine is ook niet heel klein, maar je hoeft er niet voorzichtig mee om te gaan. Ik ben ook wel benieuwd wat de douane eventueel gaat zeggen. Daarintegen is het gewoon een stuk PVC pijp met een deksel en een raampje...
Toen wij in Bolivia en Peru waren een aantal jaren terug hebben we ook volop ge-emailed in de meest afgelegen en vooral hooggelegen (> 4000m) internetcafe's. De Harddisk werken wel, maar gaan minder lang mee. En je kunt de pech hebben dat hij er net mee ophoudt als jij op vakantie bent :|
Als je naar Tibet gaat zou ik zowiezo geen MD gebruiken! En gebruik maken van een ImageTank oid (of een grotere laptop) is altijd goedkoper als je kijkt naar prijs/MB...
Pagina: 1