Toon posts:

Centrino - Pentium M 1,4 Ghz nooit sneller dan 600 Mhz??

Pagina: 1
Acties:

Verwijderd

Topicstarter
Hallo,

onlangs heb ik een fujitsu-siemens amilo m 7400 notebook gekocht en daar ben ik erg tevreden mee. Hij is uitgerust met een centrino combinatie, pentium m 1400 Mhz. Echer Windows geeft nooit een snellere kloksnelheid van de cpu aan dan 599 Mhz. Ook niet als het energieschema op 'altijd aan staat' Ook testprogramma's als sisoft sandra, pcmark 2004 en pc wizzard 2004 geven geen hogere snelheid aan.

Maar de pentium m processor moet zich afhankelijk van de belasting toch ook hoger opregelen dan max 599 Mhz??

Sterker nog, pc wizzard 2004 geeft:
* real frequency : 600 Mhz
* Throttle : 'de waarde van dat moment, maar nooit hoger dan 599'

In mijn bios kan ik geen instellingen vinden over de throttle mogelijkheid van mijn cpu...

Is mijn cpu nou begrenst op mijn moederbord? Of is er iets anders aan de hand?

Alvast bedankt!

Verwijderd

steek de stekker eens in het stopcontact :Y)

Verwijderd

Topicstarter
ook dan niet! helaas! Maar toch bedankt!

Andere suggesties? Normaal lijkt me dit toch niet...

• Corn
  • Registratie: November 2001
  • Laatst online: 20-01 14:58

Corn

Raar jongetje

Een van die CPU info progjes van de rare japanners heeft een live clock functie, dan kun je de huidige instelling bekijken. Als je die op de background houdt (zichtbaar) dan kun je wellicht zien dat je clock omhoog gaat als je een benchie draait. In ieder geval hoef je je nergens druk over te maken als de benchmarks goede resultaten aangeven.

[ Voor 15% gewijzigd door Corn op 23-05-2004 23:54 ]

Verwijderd

Ik heb zelf een fujitsu lifebook c1110 met een 1.4ghz pentium m en ik had ook hetzelfde probleem. ALhoewel het geen probleem is maar de settings van de laptop kwamen ook slecht ingesteld.

Check eve je bios na in de advanced tab dan > cpu features >

speedstep technology :
On battery : battery optimized
On AC : Maximum Performance

En probeer ook je "power schema" op home/offide desk te zetten. Nu werkt me centrino lekker soepel. Zodra ik de AC in steek dan werkt die meteen op 1400mhz en anders gaat de gewoon speedsteppen afhankelijk van wat ik doe.

Standaard ging deze laptop wel erg speedsteppen maar nu is het fixed :Y)

• FongWan
  • Registratie: Mei 2003
  • Laatst online: 13-01 07:02

FongWan

The Stormrider ...

Denk dat dit ook wel helpt.

Uit de faq van CSL:
Mijn gloednieuwe laptop draait op 695MHz i.p.v. 1700MHz?

Welkom bij de wondere wereld van speedstep (voor AMD PowerNow). Door de kloksnelheid te laten variëren (aan de hand van het gebruik) is het mogelijk om wat stroom te besparen. Het wil nog wel eens voorkomen dat mensen liever de volle 1300MHz (b.v.) gebruiken. In dat geval kan je even SpeedswitchXP downloaden. Hiermee is tevens ook het batterij-duur probleem op PC's uit de wereld geholpen; op sommige systemen gaat volgens Windows de batterij altijd nog 999 minuten mee. Wil je graag Powernow of Speedstep helemaal uitscakelen kun je in je energieopties het schema op 'Altijd Aan' instellen.
Noot: Het kan zijn dat Windows niet meewerkt met Speedstep, zo kan het zijn dat Windows XP alsnog aangeeft dat je een 6xxMHz CPU hebt, terwijl je systeem vol gestressed wordt. Om de reeële snelheid na te kijken kan je dit programma gebruiken.

| Fuji X-T1, 10-24, 18-55, 35 f2, 56 f1.2 | Surface Pro 2017 | Nintendo Switch | Apple iPad 2021 | Samsung Watch 6 Classic 47mm | Google Pixel 9 Pro XL |

• Roberto
  • Registratie: Juli 2001
  • Laatst online: 11-12-2025
Probeer: http://www.danceflohr.net...acer_tools.html#speedstep

Ik heb het oa ook in mijn Acer topic staan en veel mensen gebruiken het.

Het kan je windows settings overriden :)

Verwijderd

Topicstarter
Tot op heden bedankt.

Ik heb op mijn verhaal nog een kanttekening:

De PCmark programma's en CPU indentifiers geven een maximale snelheid van 600 Mhz aan.... Bussnelheid = 100 Mhz en de multilplyer is 6...

De CPU is toch niet hardwarematig 'geknepen' ?? daar begint het wel op te lijken...

Helaas werken alle tips ten aanzien van energieschema's en zwaarder belasten niet!... :?

Nog meer suggesties?

Thnx!

• Laurent
  • Registratie: Oktober 2000
  • Niet online
Probeer eerst even Speedswitch XP en het programmatje wat in de FAQ staat even, zoals al eerder is getipt. ;)

RS_003: Dat is gewoon Speedswitch XP, dat staat ook in de CSL FAQ. ;)

[ Voor 28% gewijzigd door Laurent op 24-05-2004 21:09 ]

Verwijderd

Topicstarter
Heb ook SpeedswitchX al geprobeerd .. prog geeft dat cpu speed 600 Mhz is.

Blijft echter ook 600 Mhz, na optimaliseren van alle opties in SpeedswitchXP ! :(

Thnx iig! Nog andere suggesties? :)

• Roberto
  • Registratie: Juli 2001
  • Laatst online: 11-12-2025
Verwijderd schreef op 24 mei 2004 @ 23:05:
Heb ook SpeedswitchX al geprobeerd .. prog geeft dat cpu speed 600 Mhz is.

Blijft echter ook 600 Mhz, na optimaliseren van alle opties in SpeedswitchXP ! :(

Thnx iig! Nog andere suggesties? :)
Dus hij staat op max performance? En dan geeft hij nog 600mhz weer? Dat is wel vreemd.

Wellicht een contact opnemen met je fabrikant? Of eens proberen je bios te updaten :)

Verwijderd

Topicstarter
Inderdaad, heb nu contact opgenomen met fujutsu siemens nederland...

Reactie: Geen verklaring. Cpu moet wel sneller dan 600 MHz gaan lopen. Probleem wordt naar 'hoger op' gespeeld. Wellicht te verhelpen met biosupdate iod...

Vervelend met een nieuwe laptop waarvan de verwachtingen toch goed zijn! :|

Thnx!

• Joppe
  • Registratie: Juni 2000
  • Laatst online: 14-01 15:35
Ik heb dezelfde laptop en ondervind het probleem in mindere mate, slechts bij gebruik op accu krijg ik hem op 1500mhz, en dan alleen bij gebruik van speedswitch
Een vriend van me heeft echter exact de zelfde (ook tegelijk gekocht bij mediamarkt duitsland) maar krijgt hem ook niet boven de 600mhz. Ik heb hierover ook contact gehad met fujitsu, maar ze wisten het ook niet.

Specs:
Fujitsu Siemens Amilo M7400
Pentium M 1.5ghz
512MB
40 Gig
802.11B
Bios: FBI2 (deze bios heeft overigens niet de beschreven cpu-features, danwel power opties in de bios, dit klopt ook volgens FSC)

Verschillen:
- ik heb mijn laptop nog niet gereïnstalled (ivm duitse XP), vriend van me wel, alles drivers zijn overigens goed geïnstalleerd, en draait nu XP OEM engels
- grappig detail, mijn laptop heeft een Fujitsu schijf, en die andere een Toshiba, die Toshiba maakt overigens beduidend meer zoekgeluid. Snelheidsverschil in opstarten niet waarneembaar btw.

- Heb jij ook een reinstall gedaan nadat je het systeem hebt aangeschaft, of draait hij nog op de originele installatie?
- Heb je dezelfde bios als ik?

Verwijderd

Topicstarter
Hallo,

bedankt voor je reactie,

Ik heb idd ook een reinstall gedaan omdat ik mijn partities anders wilde indelen en dat doe ik liever zelf dan dat ik dat bijv. door partition magic laat doen...
All drivers heb ik hierbij geinstalleerd (dus ook chipset en bijgeleverde cpu driver...)

Echer, voor de reinstall heb ik de laptop ook nooit sneller zien draaien dan 600 Mhz....

Ook met speedswitch kan ik hem niet harder laten lopen... Sterker nog, speedswitch zegt dat de max. frequency 600 Mhz is!

Het begint er een beetje op te lijken dan de cpu hardwarematig begrenst is op 600 Mhz.... Maar dat zal toch niet lijkt me....

Mijn Biosversie is (volgens PC wizzard 2004): R01-S0R - date: 23-03-2004

Iig bedankt! Voor nog andere tip sta ik open! Ik wil nl dat ie gewoon ook op 1400 Mhz draait... :? :?

• Joppe
Het lijkt dus inderdaad op een softwarematig probleem, gezien jij ook een reïnstall hebt gedaan. Ik heb deze laptop na een reïnstall ook niet boven de 600mhz gekregen.
Na mijn eindexamens ga ik me er eens uitgebreid in verdiepen. Dan zal ik mijn bevindingen posten.

Hardwarematige begrenzing is opzich logisch, via dat Speedstepsysteem, maar het probleem zit hem dus in de aansturing van dit speedstepsysteem, daar laat de pc het afweten. Na m'n examens ga ik ook eens wat experimenteren met een beta versie van sp2, misschien dat dat werkt.
Kun je misschien al eens proberen

Verwijderd

Topicstarter
Ik heb het probleem opgelost... je moet ff een biosipdate doen je pentium m chop werkt volledig volgens specificaties!

Hier is de link...

http://support.fujitsu-si...AMILO_M7400_VR01-S0O.isou

Ff een cd-tje branden en de laptop booten met deze...start nu flash.bat.... reboot ... and the problem is fixed!

Suc6! :)

Verwijderd

Topicstarter
Ow... de link staat nie helemaal goed... hier is ie nog eens:

http://support.fujitsusiemens.de/
KnowHow/
Files/
BIOSFlash/
Amilo/
Bios_AMILO_M7400_VR01-S0O.iso

maar dan 8ter elkaar je?? duh! ;)

• Joppe
Ik had al gemerkt dat de link niet klopt, benieuwd of het werkt
Wat me opvalt is dat dit een oudere bios in degene waarmee je laptop geleverd werd.

• --Erik--
  • Registratie: Juni 2001
  • Niet online
Joppe schreef op 27 mei 2004 @ 17:47:
Ik had al gemerkt dat de link niet klopt, benieuwd of het werkt
Wat me opvalt is dat dit een oudere bios in degene waarmee je laptop geleverd werd.
offtopic:
Joppe, zou je me even willen mailen :)

V&A Bosch L-boxxen - V&A Bosch GTB 12v-11 - V&A schakelmateriaal

Verwijderd

Topicstarter
Ja... daar zag ik ook tegenop... maar ik had een aantal positieve reacties gelezen op het FSC forum,... Ook van de helpdesk heb ik dit als oplossing gekregen....Daarom dus toch gedaan en opgelost!

Btw, FB12 is niet jouw biosversienummer... dat is een modelnaam dat FSC hanteert voor de amilom 7400.....

Grtz...
:)

• MBV
  • Registratie: Februari 2002
  • Laatst online: 27-01 19:22

MBV

hoe is je performance? Als je een benchmark draait, zit hij dan op het niveau van een P3-600MHz of van een p4-2.2GHz? Het zou gewoon kunnen zijn dat speedstep prima werkt, maar dat windows dat niet doorheeft. En dan kan je 20.000 programma's gebruiken, maar die kijken toch in dezelfde registersleutel...

offtopic:
als het echt waar zou zijn, dan zou die laptop niet verkocht en niet gekocht worden, lijkt me. Dat is een performanceverschil dat iedereen moet kunnen merken IMHO

[ Voor 25% gewijzigd door MBV op 27-05-2004 21:36 . Reden: offtopic stukkie erbij ]

• donald_dick
  • Laatst online: 06:51
batterij eruit halen en hij draait op 1400 mhz

(als het nog niet gezegt is)
hij loopt juist niet 1400mhz omdat ie dan teveel stroom vreet :P

klein beetje bescherming:P

en 600mhz is snel genoeg voor xp, word etc[/quote]

[ Voor 50% gewijzigd door donald_dick op 27-05-2004 21:57 ]

wie de bal kaatst, kan hem gekorrigeert terug verwachten

• donald_dick
donald_dick schreef op 27 mei 2004 @ 21:38:
batterij (accu)eruit halen en hij draait op 1400 mhz

(als het nog niet gezegt is)
hij loopt juist niet 1400mhz omdat ie dan teveel stroom vreet :P

klein beetje bescherming:P

en 600mhz is snel genoeg voor xp, word etc

• donald_dick
foutje

• Joppe
Dat heeft geen nut, het is zoals ondertussen bekend is een bios probleem, waarbij het in sommige gevallen uberhaupt niet lukt om boven de 600mhz te draaien en in andere gevallen allen op netstroom icm speedswitchxp
Pagina: 1