ik heb wat advies nodig
mijn schoonouders hebben net een nieuwe laptop aangeschaft met wifi.
ze hebben reeds een oude pentium "met internet" waarop ze mailen en kleine dingetjes via nok nok of weet ik het wat.
ze wonen in een herenhuis met 4 verdiepingen.
en dat leidt tot het volgende:
ze hadden de bedoeling om met de laptop "beneden" (dat is de eerste verdieping, tweede woonlaag) op de bank voor de TV administratie te doen en ook liefst Internetten.
ze praatten heel stoer over "even een draadloos (wireloos) netwerk"
als paQ daar even twee uurtjes voor uit wilde trekken...

anyway... na lang praten heb ik dan uitgelegd dat het niet handig is om eerst naar de pc boven te lopen (3e verdieping, 4e woonlaag), aan te zetten, "Internet" op te starten, naar beneden te lopen, laptop aan, internetten en na afloop hetzelfde omgekeerd...
let wel: het moet allemaal idiot-proof zijn
eindelijk zijn ze er dan van overtuigd om toch maar een start abo te nemen van chello oid.
nu zat ik te denken.
de laptop heeft reeds wifi, de pc nog niet, dus daar is een kaart voor nodig. en een accespoint, want peer to peer is k*t (vind ik).
de meterkast waar de kabel binnenkomt is helemaal beneden op de begane grond.
daar zal dus ook het modem van chello komen, en "effe" een kabeltje trekken zal ook niet meevallen
ik wil dus ook het liefst dáár al de accespoint willen hebben staan.
dan komt de distributie nog.
router of server...
wat is nu (voor hen) de beste oplossing om gewoon "een" PC aan te zetten en zonder poespas een breedband verbinding hebben (ook onderling met de pc's) op een veilige manier, zonder dat van buitenaf iemand zomaar kan inloggen.
moet ik in die meterkast dan een servertje neerzetten die dag en nacht aanstaat? of is een router ook afdoende?
graag enige tips/advies...
mijn schoonouders hebben net een nieuwe laptop aangeschaft met wifi.
ze hebben reeds een oude pentium "met internet" waarop ze mailen en kleine dingetjes via nok nok of weet ik het wat.
ze wonen in een herenhuis met 4 verdiepingen.
en dat leidt tot het volgende:
ze hadden de bedoeling om met de laptop "beneden" (dat is de eerste verdieping, tweede woonlaag) op de bank voor de TV administratie te doen en ook liefst Internetten.
ze praatten heel stoer over "even een draadloos (wireloos) netwerk"
als paQ daar even twee uurtjes voor uit wilde trekken...
anyway... na lang praten heb ik dan uitgelegd dat het niet handig is om eerst naar de pc boven te lopen (3e verdieping, 4e woonlaag), aan te zetten, "Internet" op te starten, naar beneden te lopen, laptop aan, internetten en na afloop hetzelfde omgekeerd...
let wel: het moet allemaal idiot-proof zijn
eindelijk zijn ze er dan van overtuigd om toch maar een start abo te nemen van chello oid.
nu zat ik te denken.
de laptop heeft reeds wifi, de pc nog niet, dus daar is een kaart voor nodig. en een accespoint, want peer to peer is k*t (vind ik).
de meterkast waar de kabel binnenkomt is helemaal beneden op de begane grond.
daar zal dus ook het modem van chello komen, en "effe" een kabeltje trekken zal ook niet meevallen
ik wil dus ook het liefst dáár al de accespoint willen hebben staan.
dan komt de distributie nog.
router of server...
wat is nu (voor hen) de beste oplossing om gewoon "een" PC aan te zetten en zonder poespas een breedband verbinding hebben (ook onderling met de pc's) op een veilige manier, zonder dat van buitenaf iemand zomaar kan inloggen.
moet ik in die meterkast dan een servertje neerzetten die dag en nacht aanstaat? of is een router ook afdoende?
graag enige tips/advies...
[ Voor 3% gewijzigd door paQ op 24-05-2004 18:06 ]
Ik doe niet aan bijgeloof. Dat brengt ongeluk.