Uit
OM FAQ / Beleid :
Wat is de grootste HDD die ik in mijn PC kan doen?
Dat hangt vooral van de BIOS af. Hieronder volgt een opsomming van een aantal BIOS limieten die je als een zekere richtlijn kan aanhouden. Kijk eens van welke datum je BIOS is:
* BIOS van vóór juli 1994
Door gebrek aan LBA (Logical Block Addressing) kun je harddisks van maximaal 504MB hierop aansluiten.
* BIOS van tussen juli 1994 en mei 1996
Deze BIOS'sen kunnen niet meer dan 4093~4096 cylinders addresseren met een limiet van 2,1GB als gevolg.
* BIOS van tussen mei 1996 en januari 1998
Er zijn 2 limieten: de 4,2GB limiet ligt aan DOS en Windows 95/98. In dit geval moet je de harddisk handmatig in de BIOS instellen ipv een autodetect doen. De 8,4GB limiet ligt aan de gebrekkige Int 13h instructies.
* BIOS van tussen januari 1998 en juni 1999
Dit treft alleen de systemen met een AWARD BIOS. Er zat een bug in de BIOS, waardoor de HDD's groter dan 32GB niet correct werden herkend.
* BIOS van tussen juni 1999 en begin 2002
De 28bits LBA addressering zit nu op haar grens: 128GB. Dit is te omzeilen door een BIOS update (bijv. Promise/Highpoint controllers) danwel door een driver update (de onboard IDE van Intel 8xx chipsets). De 28bits LBA addresering wordt dan omgezet in 48bits LBA addressering met als gevolg dat het limiet wordt verlegd naar 128PB (144 miljoen GB).
Ik gok dat het een BIOS uit de 4e categorie is, dus een limiet van 32GB. Dit is misschien te verhelpen door je BIOS te flashen. Kijk hiervoor op de website van je mobo-fabrikant.
Zonder zo'n BIOS Flash kan je je HD nog steeds aansluiten, maar zal hij herkend worden als een disk van 32GB.
Het aantal RPM heeft niets te maken met het feit of je HD wel of niet (op z'n maximale grootte) wil draaien.
edit:
Bij nader inzien waarschijnlijk toch een BIOS uit categorie drie. Veranderd niks aan de uitleg hierboven trouwens
[
Voor 13% gewijzigd door
Verwijderd op 23-05-2004 20:49
]