[XP]Verschil tussen safe mode en msconfig selective startup?

Pagina: 1
Acties:

• grep
  • Registratie: Augustus 2001
  • Laatst online: 30-01 13:52

grep

meer begrep...

Topicstarter
Ben al tijdje bezig om iemand te helpen met het probleem van langzame shutdown in XP home. Shutdown gaat vlot tot die laatste melding 'Windows wordt afgesloten', waar hij rustig een minuut op blijft staan, terwijl hij ogenschijnlijk niks staat te doen (geen disk activiteit).

Heb de verschillende bekende zaken doorgelopen die je tegenkomt als je hier op GoT of op Google zoekt (NVIDIA helper, reg keys editten, bootvis etc.) maar die hadden allemaal geen effect.

Ben er nu wel achter gekomen dat de shutdown perfect gaat als ik eerst in 'safe mode' boot. Ik begon toen te vermoeden dat het probleem in een trage afsluit van een service oid zit.
Boot ik echter met een 'selective startup' op (msconfig) dan is het weer traag, terwijl zo'n beetje alle opstart programma's + services (behalve RPC geloof ik) dan uit staan.

Mijn vraag is dus: wat is het verschil tussen het booten in safe mode en die selective startup van msconfig? Wat is nog meer afwezig tijdens zo'n safe mode sessie?

• Majapro
  • Registratie: Januari 2001
  • Laatst online: 12-04 05:54

Majapro

Deventer

USB aparaten zijn dan ook afwezig is safe mode :?

"Heilzaam is slechts, wanneer in de spiegel der mensenziel zich de hele gemeenschap vormt; en in de gemeenschap leeft: de kracht van de ziel van de enkeling"

• grep

grep

meer begrep...

Topicstarter
Lijkt me sterk want er hangt een usb keyboard + usb muis aan, die allebei dan nog werken.

• warp
  • Registratie: Januari 2000
  • Niet online
grep schreef op 23 mei 2004 @ 19:57:
Mijn vraag is dus: wat is het verschil tussen het booten in safe mode en die selective startup van msconfig? Wat is nog meer afwezig tijdens zo'n safe mode sessie?
In safe mode worden alleen de broodnodige plain-basic drivers geladen die XP zelf in huis heeft (kijk maar in je Device Manager na een safe mode boot) en alle software die het OS niet nodig heeft om op te kunnen starten. Daarnaast worden ook alle opstart files genegeerd, dus niet alleen de registry, maar ook win.ini e.d.

[ Voor 11% gewijzigd door warp op 23-05-2004 20:08 ]

• schnitzelcore
  • Registratie: December 2003
  • Laatst online: 13-08-2021
"Bekende zaken doorgelopen" impliceert dat je voor de startpost het nodige gedaan hebt, om je verder te helpen lijkt het me het snelst als je die zaken ook even expliciet noemt.
Ik neem bv aan dat je het eventlog hebt bekeken en evt onregelmatigheden hebt onderzocht?

Windows is exiting. Is this OK?

• grep

grep

meer begrep...

Topicstarter
Allereerst een correctie: ik gebruik de 'diagnostic startup' (2e optie) van msconfig, niet 'selective'. Mijn excuus.

warp:
Ik dacht dat ook de win.ini ook door msconfig overgeslagen werd? Device manager is compleet leeg in safe mode, dus misschien dat ik het in die hoek moet zoeken.

schnitzelcore:
Alles expliciet noemen ben ik wel ff mee bezig vrees ik, en is ook niet de bedoeling van mijn post. Ik vraag dus niet: "los mijn shutdown probleem op". Dat verhaal was alleen bedoeld om de context van mijn vraag neer te zetten.
Ik denk dat ik op de goede weg ben als ik erachter kan komen wat het verschil is tussen safe mode en 'diagnostic startup' van msconfig.

[ Voor 11% gewijzigd door grep op 23-05-2004 20:28 ]

• schnitzelcore
  • Registratie: December 2003
  • Laatst online: 13-08-2021
En 'veilige modus met netwerkmogelijkheden': als je dat gebruikt sluit 'ie dan snel of langzaam af?
Als je een probleem hebt met een proces dat niet gestopt kan worden of met het opslaan van registerinstellingen blijf je volgens mij hangen op 'bezig met het opslaan van de instellingen' (of woorden van gelijke strekking) en niet op 'windows wordt afgesloten'.
In veilige modus wordt vgasafe als videodriver gebruikt, heb je al geprobeerd de nvidia drivers te deinstalleren en evt helemaal te verwijderen met zo'n speciaal tooltje? Ook al sfc /scannow of sigverif geprobeerd om te checken of er systeembestanden kurupt zijn?

Edit:

Ok, om dan niet weer iets anders te beantwoorden dan de vraag die je stelt: Ik denk dat het verschil tussen safe mode en alles met msconfig kaal maken er in zit dat je met msconfig nog steeds je netwerkzooi en videodrivers start en in safe mode niet.

[ Voor 21% gewijzigd door schnitzelcore op 23-05-2004 22:41 ]

Windows is exiting. Is this OK?

Pagina: 1