[DVD/ MplayerC] Schokt op redelijke pc specs

Pagina: 1
Acties:

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Bolk
  • Registratie: Februari 2001
  • Niet online

Bolk

Change the equation.

Topicstarter
Beste Tweakers,

Ik zit met een probleem betreffende mijn home cinema. Ik heb daar het volgende systeem staan:

EpoX 266 mobo (exacte specs on request)
AMD Thunderbird 1400
Powercolor GeFORCE II GTS
256 MB 266 DDR RAM
Lite On 16x DVD speler
8 gig Seagate 5400 tmp
Pinnacle PCTV Pro
Soundblaster Audigy 2

Het hele zaakie draait op XP prof.

Het probleem is dat DVD's schokken. In mijn pc (2500+) draait alles als een zonnetje met dezelfde dvdspeler en software. Ik heb gekozen voor Media Player Classic daar deze gewoon lekker strak is en werkt met een webserver (ideaal voor home cinema).

Wanneer ik een willekeurige DVD opzet (zowel origineel als kopie) wil het voorkomen dat de DVD flink kan schokken. Dit is wel willekeurig, wellicht heeft het te maken met de compressie. Ik ben op zoek gegaan naar het probleem, maar ik kan het niet vinden. Ik denk dat de pc specs redelijk zijn voor het afspelen van een DVD.

Niet alleen DVD, maar ook 2cd XviD hebben problemen. Hierbij dacht ik eerst aan een AC3 probleem. Dat daar wellicht iets mis mee zou kunnen zijn. Ik heb de ingebouwde AC3 filter van MPC geprobeerd en daarna de AC3filter, beide zonder gewenst resultaat. Het gaat hier trouwens alleen om schokkend beeld, niet om geluid.

Ook ben ik erachter gekomen dat het schokken vrijwel op dezelfde punten voorkomt. Ik heb MPC vervangen naar een nieuwe build, creative drivers geupdate, DirectX upgedate, verschillende rendermethodes gebruikt bij MPC, MPC in high CPU mode gedraait maar het probleem wil niet verdwijnen. Ik heb ook VIA drivers en IDE tool geprobeerd, maar alles lijkt goed te zijn (HDD primary Master, DVD-ROM secundairy master). Ook draait alles in DMA op een 80 pins kabel.

Als ik taskmanager opstart tijdens het spelen van een DVD zie ik dat een schok gepaard gaat met een ander proces. Stel:

svchost.exe pakt 1% CPU is het resultaat een lichte lockup (schok). MPC komt niet boven 60% CPU uit. Het enige dat ik nog niet geprobeerd heb om MPC in een nog hogere priority te gooien, maar het lijkt me stug dat "above normal" niet het gewenste resultaat levert.

Misschien zie ik een BIOS instelling over het hoofd? Het liefste zou ik een mplayer port van linux willen gebruiken, of helemaal overstappen op linux, maar de support voor de audigy 2 is niet zo fijn als onder windows.

Wie kan mij helpen?

Dank voor uw tijd :P

Ik bespeur hier een zekere mate van onethische logica.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Bolk
  • Niet online

Bolk

Change the equation.

Topicstarter
Woei, 24 uur later :)

Iemand nog een idee? Of heb ik nu ondertussen alles geprobeerd? :P

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Bolk
  • Niet online

Bolk

Change the equation.

Topicstarter
Laatste keer dat ik em omhoog schop. Ik denk dat ik anders maar willekeurig hardware ga vervangen, beginnend bij de processor.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ParoXysm
  • Registratie: November 2000
  • Laatst online: 17-08 23:49
Zou toch eens je HDD checken, heb hetzelfde meegemaakt, ook helemaal lens gezocht...bleek het een brakke HDD te zijn. Suc6!

Specs

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• LeX-333
  • Registratie: Maart 2004
  • Laatst online: 21-11-2016
Vergelijkbare problemen ben ik vaker tegengekomen bij windows xp, hoe het komt weet ik nog steeds niet. Ik vermoed dat het een driver o.i.d. is die de CPU voor korte tijd locked.

Je kunt in ieder geval het volgende proberen:
- Up-to-date drivers, vanzelfsprekend;
- Zet hardware accelleration van een aantal drivers (audio/video met name) gedeeltelijk uit;
- Zorg dat de XviD en DivX codecs geen ruzie maken, ze kunnen namelijk allebei elkaars formaten afspelen (net even iets brakker natuurlijk :( ) en dit staat standaard aan;
- Zet onnodige background processen uit (system services, ICQ, kazaa, e.d.);
- Over kazaa gesproken, als je dat al gebruikt, zorg ervoor dat alle spyware van je systeem verwijderd is;
- Disable alle onnodige devices, met name je netwerkkaart(en) die willen nog wel eens problemen veroorzaken;
- Zet je virusscanner eens uit, niet vergeten weer aan te zetten natuurlijk ;) ;
- En inderdaad, de prioriteit van je mediaplayer ophogen kan inzicht geven waar het fout gaat. Als je die op realtime zet, kunnen alleen drivers de boel nog maar verzieken.

Als je er achter bent waardoor het komt hoor ik het graag :)

Too many people, making too many problems

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Bolk
  • Niet online

Bolk

Change the equation.

Topicstarter
LeX-333 schreef op 28 mei 2004 @ 14:59:
Vergelijkbare problemen ben ik vaker tegengekomen bij windows xp, hoe het komt weet ik nog steeds niet. Ik vermoed dat het een driver o.i.d. is die de CPU voor korte tijd locked.

Je kunt in ieder geval het volgende proberen:
- Up-to-date drivers, vanzelfsprekend;
Uiteraard :)
- Zet hardware accelleration van een aantal drivers (audio/video met name) gedeeltelijk uit;
Ik kan het proberen, maar ik beheer die pc remote. De pc staat achter een wand en is niet makkelijk bereikbaar.
- Zorg dat de XviD en DivX codecs geen ruzie maken, ze kunnen namelijk allebei elkaars formaten afspelen (net even iets brakker natuurlijk :( ) en dit staat standaard aan;
Op dit moment gaat mijn voorkeur even uit naar DVD, dus dat zou niets uit moeten maken.
- Zet onnodige background processen uit (system services, ICQ, kazaa, e.d.);
- Over kazaa gesproken, als je dat al gebruikt, zorg ervoor dat alle spyware van je systeem verwijderd is;
Dit zijn dingen die niet voorkomen op dit systeem, want het is een dedicated HT pc.
- Disable alle onnodige devices, met name je netwerkkaart(en) die willen nog wel eens problemen veroorzaken;
Kan ik eens proberen, alhoewel het lastig wordt.
- Zet je virusscanner eens uit, niet vergeten weer aan te zetten natuurlijk ;)
Die draai ik niet om resources terug te winnen.
- En inderdaad, de prioriteit van je mediaplayer ophogen kan inzicht geven waar het fout gaat. Als je die op realtime zet, kunnen alleen drivers de boel nog maar verzieken.
Dat is nog wel iets dat ik kan proberen :)
Als je er achter bent waardoor het komt hoor ik het graag :)
Uiteraard :)

Ik heb een 200 gig schijf gekocht voor in mijn fileserver, waar dan weer 40 gig schijven vrijkomen. Die 40 gig schijf ga ik ook ff inzetten in het beestje, pik ik de reactie boven jou ook nog ff mee ;)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Bolk
  • Niet online

Bolk

Change the equation.

Topicstarter
Ik denk dat ik het probleem opgelost heb. Als het niet zo is dan kick ik dit topic nog eens omhoog :P

Het was een MPC probleem. Voor de search:

De built-in filters heb ik uitgevinkt, dit omdat de filter "override" niet werkte. Ik had dus bij wijze van spreken 2 filters, de AC3filter en de built-in filter. Of ze tegelijk werkten denk ik niet, want ik heb nooit "dubbel" geluid gehoord ofzo :P

Anyway, ik heb de built in filters uitgevinkt, en de AC3filter toegevoegd. Alles gaat nu over AC3filter, ook DTS geluid. De built-in audio switcher filter heb ik ook uitgevinkt, maar ik weet niet of dat het probleem was. In ieder geval heeft het met 1 van de 2 te maken.

Update:

Ik heb net weer een DVD zitten kijken, zonder enige vooruitgang. Ik heb net heel even PowerDVD geprobeerd ipv MPC, zonder lockups. Ik blame nu mpc voor de problemen, en zal eens het forum op sourceforge raadplegen. Wel vreemd overigens, want op mijn pc werkt het prima.

Het lijkt erop dat het de MPEG decoder is. Misschien eens een andere decoder gebruiken, die ingebouwde lijkt het probleem te zijn. Aangezien PowerDVD het prima doet, kan ik overwegen die decoder te gebruiken.

Gabest zelf zegt hetvolgende:

"It was based on libmpeg2, you can find it here at sf.net too. The quality is ok if you ask me, the only disatvantage it has that it is a pure software decoder without any hw acceleration (except cpu optimizations of course)."

Geen hardware accel :) Verklaart een hoop imho.

Hmm, ik zit hier wel een berg in mezelf te praten. Anyway, dit is wel handige search voer imho :P

Ja ja! Ik heb bij filters de "Cyberlink Video/ DV decoder" erbij gezet en hij stuurt nu netjes de film door direct naar de hardware. Whoeha! \o/

Update 2:

AAAAAAAARGGHHH, nog niet :{ Shit shit shit. Dit is echt überfrustrerend. Iedere keer wanneer ik denk dat het over is begint de ellende weer :{

Update 3:

Het werkt wel. * Bolk had vnc nog aan :X

[ Voor 56% gewijzigd door Bolk op 30-05-2004 02:04 ]

Pagina: 1