Toon posts:

booten vanaf IDE controller: standby na een tijdje

Pagina: 1
Acties:

Verwijderd

Topicstarter
ik heb hier een toshiba desktop. meer weet ik ook niet, geen boekjes.

als ik deze boot vanaf de floppy controller is er niets aan de hand.

boot ik deze vanaf de gewone IDE-controller (bijv. met harde schijf of cdrom), dan gaat het gewoon goed, maar schiet hij na een tijdje (willekeurig, meestal tussen de 10 en 200 sec) in de standby. alleen wil hij er dan met geen mogelijkheid meer uit. alleen nog maar met 4 sec power-button.
dit is compleet OS-onafhankelijk (knoppix, windows, etc)

het ligt aan het moederbord of de voeding. de rest van de onderdelen heb ik al gestest/vervangen. trouwens allemaal naam/type-loze OEM-meuk.

de processor (celeron 600) heb ik niet getest (heb hier geen andere socket 370 spullen), maar omdat de pc gewoon werkt vanaf een floppy werkt de processor gewoon goed.

de voeding heeft waarschijnlijk een aparte pin-out, dus die ga ik niet op een andere pc testen. andere voedingen werken niet op dit moederbord.
ik heb hier geen multimeter, en ik kan hem ook niet uit de kast schroeven ivm verzegeling.

ik weet niet precies welk moederbord het is. als iemand een identificatie-progje heeft dat op een floppy past houd ik me aanbevolen :)
hij ziet er iig uit als zo'n standaard OEM-MSI geval. heeft een AMI bios met string
63-0105-001259-00101111-071595-WHITNEY-1AABX144-H

in de (btw zeer beperkte) bios heb ik zo'n beetje alle mogelijke settings al geprobeerd, geen effect.
ook een zachte en harde reset mochten niet baten.

wie weet waar dit aan kan liggen?

• SyS_ErroR
  • Registratie: Juni 2002
  • Nu online
ga naar de bios, en zet daar eens alle standby en throttle down functies op disable.. :)

Verwijderd

Topicstarter
SyS_ErroR schreef op 23 mei 2004 @ 16:17:
ga naar de bios, en zet daar eens alle standby en throttle down functies op disable.. :)
had ik ook al geprobeerd. maakte niet uit

//edit: ik kom er net achter dat booten vanaf de harde schijf met de command prompt ook goed gaat. GUI booten vanaf de floppy heb ik niet geprobeerd (bestaat er zo'n OS?), dus misschien ligt het aan de on board grafische chip.
ik ga morgen even een PCI-VGA kaartje bij iemand lenen.

maar als iemand nog een ander idee heeft, posten svp :P

[ Voor 43% gewijzigd door Verwijderd op 23-05-2004 16:37 ]

• SyS_ErroR
  • Registratie: Juni 2002
  • Nu online
hmmm.... vreemd probleem is dit... Weet je ZEKER dat in de Bios stand by/hdd throttle down uitstaat EN ook in Windows dat uit staat? (Windows wil met zijn instellingen de BIOS nogal eens overriden, vandaar..)

Ik ben niet zo'n held met Knoppix, maar daar moet je dat toch ook wel ergens uit kunnen zetten?

Verwijderd

Topicstarter
jups zeker weten.

maar daar ligt het denk ik niet aan. soms gaat het al mis zodra er ook maar een boot-plaatje van een OS in beeld komt, nog voordat het hele powermanagement geladen wordt zeg maar.

//edit:
maargoed, voordat ik morgen een ander videokaartje haal: weet iemand of er een manier is om te testen of de vga chip op vol vermogen te veel stroom trekt (lekkende condensator oid)?

[ Voor 33% gewijzigd door Verwijderd op 23-05-2004 18:15 ]

• edwardVdV
  • Registratie: Mei 2002
  • Laatst online: 00:24

edwardVdV

I shall say this only once!

Hmm heb net effe een search voor je gedaan, adhv je BIOS-identifier denk ik dat je een GVC Corporation DR/DL742 mobo in je handen hebt... Wellicht een mooie BIOS update te krijgen? :)

Knockwurst.

Verwijderd

Topicstarter
bedankt, ik zal er vanmiddag eens naar kijken.

Verwijderd

Topicstarter
right, ik kon geen bios update vinden.

het ligt ook niet aan de on board vga chip: net pci vga kaartje geprobeerd, en zelfde probleem.

ik word er een beetje moe van...

//yeah weer iets ontdekt: als je die comp lang genoeg in die nep-standby laat staan gaat hij vanzelf rebooten.
lekke condensator oid?

//nog eens edit: ik weet het nou wel zeker.processor inmiddels getest, deze is ook in orde. thx voor de hulp anyway. de eigenaar krijgt het advies om maar es een nieuw mobo te regelen :)

[ Voor 54% gewijzigd door Verwijderd op 24-05-2004 15:44 ]

Pagina: 1