Toon posts:

Audio stekkers verkeerd aangesloten, erg?

Pagina: 1
Acties:
  • 275 views sinds 30-01-2008
  • Reageer

Verwijderd

Topicstarter
Jongens ik heb misschien een beetje domme vraag,

Ik leen een scart naar cinch (tulp) aansluiting van een vriend. Alleen nu stonden de plakkertjes met audio in enzo verkeerd :? , dus in zat aan uit en uit aan in. Nu had ik dus de scart aan de tv aangesloten en de audio in in de versterker. Alleen omdat die plakkertjes verkeerd zaten heb ik eigenlijk de audio in van de tv aan de audio in van de versterker gedaan, kan dit kwaad voor mijn versterker.

Hij doet het verder nog goed alleen maak me een beetje zorgen dat intern iets kapot is gegaan(de dolby digital encoder of dat prologic gebeuren). Sorry voor de vraag maar moet het gewoon even weten, ben bang dat ik iets kapot heb gemaakt en hij is van mn ouders. Heb ook al op internet gezocht maar kon niks vinden. Ik ben echt een noob op audiogebied.. 8)7

Dus mijn vraag is simpel: kan het kwaad als een audio in aan een audio in aansluiting is aangesloten?

ps-als je de stekkertjes aanraakt komt er een brom uit je luidsprekers, kan dit kwaad?

• Anubis801
  • Registratie: Januari 2002
  • Laatst online: 28-12-2025
Maak je maar geen zorgen. Dat mag, want er zit geen spanning op die porten en ze hebben ook een hoge impedantie (je oeft niet te weten wat dit is als je niet technisch bent maar het is wel goed) dus kortsluiten is ook uitgesloten.
Dat brom is ook normaal op het moment dat je de kabel aanraakt ben je eigenlijk een soort antenne die de elektromagnetische stralen (en nee je gaat geen licht in het donker geven daarvan :P )van het elektriciteitsnet oppikt en die worden door je versterker versterkt. Dit kan ook geen kwaad zolang het volumeknop niet op zijn maximum staat.

[ Voor 48% gewijzigd door Anubis801 op 23-05-2004 13:53 ]

=/\= System Status =/\=

Verwijderd

Topicstarter
Anubis801 schreef op 23 mei 2004 @ 13:47:
Maak je maar geen zorgen. Dat mag, want er zit geen spanning op die porten en ze hebben ook een hoge impedantie (je oeft niet te weten wat dit is als je niet technisch bent maar het is wel goed) dus kortsluiten is ook uitgesloten.
Dat brom is ook normaal op het moment dat je de kabel aanraakt ben je eigenlijk een soort antenne die de elektromagnetische stralen (en nee je gaat geen licht in het donker geven daarvan :P )van het elektriciteitsnet oppikt en die worden door je versterker versterkt. Dit kan ook geen kwaad zolang het volumeknop niet op zijn maximum staat.
Bedankt, dan kan ik rustig slapen.. :*) Maar als je dus de 2 uitgangen op elkaar aan zou sluiten zou er wel iets kapot gaan? Omdat er dan 2 signalen op elkaar af gaan.

• Anubis801
  • Registratie: Januari 2002
  • Laatst online: 28-12-2025
Zoals ik al zei die porten zowel IN als OUT hebben hoge impedantie dus kan je ze niet opblasen. Je moet dan ook niet met 220v gaan testen want dan zijn ze wel dood.

Dit mag:
LINE: IN+IN - IN+OUT - OUT+OUT

Dit geldt NIET voor de SPEAKER uitgangen want daar zit WEL spanning EN ze hebben een LAGE impedantie dus kortsluiten kan funest zijn!

=/\= System Status =/\=

Verwijderd

Topicstarter
Dit topic kan dicht, probleem opgelost.. :)