Toon posts:

TV-out & TV Tool

Pagina: 1
Acties:

Verwijderd

Topicstarter
Ik heb sinds kort TV tool op mijn PC geinstalleerd en mijn breedbeeld TV er op aangesloten via een Svideo kabel.
In mijn PC zit een Leadtek Geforce 4 ti4400 128MB met DVI/D-SUB & TV-out aansluiting. Op de DVI zit mijn TFT scherm aangesloten (ADI A715). De D-SUB aansluiting is niet ingebruik.
De TV is een Sony 32FQ70 breedbeeld tv.

Toen ik via mijn PC probeerde een DVD af te spelen kreeg ik netjes beeld op mijn tv, maar.... het beeld was niet gevuld.
Wanneer ik dezelfde DVD in mijn DVD speler stop die op mijn TV is aangesloten kwam deze wel gewoon netjes in beeld.
Geen zwarte balken boven en onder.

Nu heb ik de TV-out FAQ hier doorgenomen en daar leek de oplossing in te staan voor mij: "Hoe krijg ik die zwarte balken bij TVTool weg". Het antwoord daar was "Zet overscan aan", nu heb ik alle schermen van TVtool meerdere malen doorgeklikt, maar nergens staat die optie.
Wel vond ik een optie "Wide screen signal", ook deze opties heb ik allemaal afgewerkt maar helaas geen verandering in beeld.

Ook heb ik mijn tv op verschillende modes gezet (4:3, 14:9, wide, zoom & smart), maar bij allemaal blijven de balken in beeld. (alleen wanneer ik via de PC afspeel).

Hoe kan ik er nou voor zorgen dat die balken kwijt raak?

• BlowFish
  • Registratie: Maart 2004
  • Laatst online: 21-04 22:32
volgens mij krijg je die niet weg, via de PC is NTSC en je TV is PAL vandaar de balken. Zou je bv een amerikaanse tv hebben dan waren de balken er niet.

je zou ze eventueel weg kunnen krijgen dmv een zoom functie.

Verwijderd

Topicstarter
Uit de manual van mijn TV:
PAL, SECAM
NTSC 3.58, 4.43 (uitsluitend voor de video-ingang)
Zou ie dus gewoon moeten ondersteunen.

Maar dan nog... in TV tool kun je prima aangeven wat voor signaal ie moet doorgeven, PAL/NTSC, etc.
Op NTSC doet ie 't geen eens, dan krijg ik een distoreded image.

Verwijderd

Zet "Keep Aspect Ratio" is uit.

• BlowFish
  • Registratie: Maart 2004
  • Laatst online: 21-04 22:32
Verwijderd schreef op 23 mei 2004 @ 13:30:
Uit de manual van mijn TV:

[...]

Zou ie dus gewoon moeten ondersteunen.

Maar dan nog... in TV tool kun je prima aangeven wat voor signaal ie moet doorgeven, PAL/NTSC, etc.
Op NTSC doet ie 't geen eens, dan krijg ik een distoreded image.
wat voor dvd is het ? is de dvd wel PAL?

• bobo1on1
  • Registratie: Juli 2001
  • Laatst online: 19-10-2025
In het eerste scherm zitten 3 radiobuttons met de opties standard, desktop en fullscreen.

edit: dat was bij een hele oude versie :X

Maar heb je al eens in de handleiding gekeken? daar vond ik dit plaatje:
Afbeeldingslocatie: http://tvtool.info/manual95/content/imgs/tab_mode_mv.jpg

Zo stel je het dus in.

[ Voor 55% gewijzigd door bobo1on1 op 23-05-2004 14:25 ]

Impedance, a measure of opposition to time-varying electric current in an electric circuit.
Not to be confused with impotence.

Verwijderd

Topicstarter
Die opties heb ik niet die in dat plaatje voorkomen.

Maar desondanks is het met een DVD wel gelukt, heb de keep aspect ratio uitgezet en vervolgens fit to screen aangezet. (In PowerDVD). Daar werkt het nu dus goed.

Echter met het afspelen van een Divx in WMP (of BSplayer) werkt dezelfde truc niet. Daar nog steeds zwarte balken boven en onder (Divx is 16:9, want op m'n TFT scherm heb ik ze ook, wanneer ik een 4:3 afspeel komt die wel full screen op de TV, maar dat moet ik dan op de TV weer aanpassen omdat 't er anders niet uitziet, mensen die veel te breed zijn, etc)..
Ook heb ik de Divx in PowerDVD geprobeerd af te spelen, maar dan word er blijkbaar een andere module geladen, want ik kan dan helemaal niks aan de aspect ratio veranderen.

Ook heb ik gezocht naar de zoom opties bij de properties van de videokaart maar helaas kom ik daar het scherm wat hierboven wel ook niet tegen.
Wel een optie full screen video, maar de instellingen die ik daar aanpas hebben geen effect op het geen dat op de TV verschijnt.

• Agent-X
  • Registratie: Januari 2000
  • Niet online
druk eens op het volgende knopje in je videokaart instellingen:

Afbeeldingslocatie: http://members.chello.nl/~s.molenaar4/tvzoom.jpg
voor een wat oudere forceware instelling kun je hier klikken

Ik denk dat je dat bedoeld.
Ik zelf gebruik voor mijn tv-out helemaal geen tv-tool.

[ Voor 39% gewijzigd door Agent-X op 23-05-2004 19:23 ]

Verwijderd

Topicstarter
Dat schermpje wat hierboven gepost is heb ik inderdaad ook mee lopen spelen.
Alleen haalde die "expanse" knop niks uit. Het beeld werd er niet groter / kleiner van. :S
Moet ik wellicht nog wat met een jumper doen op mijn videokaart? (Geen idee of ie er zit overigens) Naar PAL/NTSC ofzo zetten?
Weet wel dat mijn vorige kaart (ASUS V7100 Combo Deluxe) er wel eentje had.

• Agent-X
  • Niet online
NTSC is het amerikaanse systeem, wij gebruiken PAL.
Staat de boel in clone mode of in extended?

[ Voor 38% gewijzigd door Agent-X op 23-05-2004 23:52 ]

Verwijderd

Topicstarter
Het staat op DualView (Digital Display (1) + TV(2)).
Wanneer ik een film start op mijn pc in een window, word ie automatisch al full screen op de tv (nou ja, met zwarte balken dan).

• Agent-X
  • Niet online
Ok, vaag hoor.
Dus het indrukken van een van de twee knoppen zoals je kunt zien in het plaatje heeft -geen- effect?
Deze zorgen bij mij iig voor dat beetje extra zoom zodat ik dat kader kwijt ben.

Verwijderd

Topicstarter
Wellicht dat er een conflict is tussen TVtool en Nvidia spul ofzo.
Eerst TVtool er maar eens afsmijten en anders maar weer eens een her installatie uitvoeren.

• DarkAllMan
  • Registratie: Mei 2004
  • Laatst online: 10-08 10:46
TV Tool is toch juist geschreven voor NVidia kaarten??

• nOLoGIc
  • Registratie: December 2000
  • Laatst online: 04-08 20:44
Even een aantal zaken rechtzetten:

- de tvtool screenshot ergens hierboven toont volgens mij speciale opties voor geintegreerde tv-encoders (MV) zoals op de GF4MX. De TS heeft echter een GF4Ti met een aparte chip. Ook in de nieuwe versie bevat tvtool dan 3 opties op het 1e tab, waaronder fullscreen. Die zorgt voor een (forse) overscan. Bij gebruik van TVtool alleen het uitgangstype PAL/B instellen via de nvidia drivers. De rest allemaal vanuit tvtool.

- De optie "widescreen signal" is alleen bedoeld om je kaart aan je tv te laten vertellen dat ie in wide mode (16/9) moet gaan. Of dit werkt hangt af van de tv-chip. De BT op m'n gf2mx kan dit niet meesturen, de conexant op m'n gf4ti wel.

- Zolang je geen 16/9 resolutie naar je tv-out stuurt zul je zelf aspect ratio correctie moeten toepassen in de gebruikte player of de directshow filter (ffdshow).
Ik gebruik hiervoor Zoom Player, omdat deze zowel een zoom optie heeft om de overscan van tvtool te compenseren als een optie voor aspect ratio correctie (gebruik "anamorphic" en een 1.85 : 1 film draait fullscreen op je TV). De settings kun je vervolgens opslaan in een preset.

Let wel op: Ik draai een volledige desktop op m'n TV (dedicated HTPC). Niet die optie dat de TV alleen beeld geeft als je op je monitor een film fullscreen zet.

[ Voor 14% gewijzigd door nOLoGIc op 26-05-2004 13:25 ]

Pagina: 1