Vraagje over een LAN party netwerk

Pagina: 1
Acties:

• Outl@w
  • Registratie: November 2000
  • Laatst online: 19-05 21:37
Hey wij gaan over een tijdje een kleine lan houden met ongeveer 25 bekenden. Nou is voor ons de gezelligheid het belangrijkste maar we moeten natuurlijk een beetje degelijk netwerk bouwen. Nu hebben we een beperkt aantal netwerkspullen, en we willen een zo'n optimaal netwerk maken.

De lan zal bestaan uit:

- 25 client pc's
- 2 gameservers
- 1 FTP server

We hebben de beschikking over:

- 24 poorts 10/100mbit (geen Gbit uplink aanwezig)
- 2x 8 poorts 10/100mbit (we zouden er wel meer kunnen krijgen)

Verder hebben we ook nog wel een routertje en natuurlijk genoeg kabels..

Nu heb ik ff een tekeningetje gemaakt over hoe we het willen maken:

Afbeeldingslocatie: http://lan.warken.nl/pics/netwerk.jpg

Helaas is het neit gelukt om 2 grote switches te regelen met Gbit uplink..

Is dit het meest optimale? ¿

Feyenoord!

• CyBeR
  • Registratie: September 2001
  • Niet online

CyBeR

💩

Bijna. Ik zou de gameservers op je centrale switch proppen. Die grote switch, wat is dat er voor een?

All my posts are provided as-is. They come with NO WARRANTY at all.

• Boertje
  • Laatst online: 08:24
merk: Target
24 poorts 100mbit

• bennierex
  • Registratie: April 2001
  • Laatst online: 18:43

bennierex

Pilot_Z

Echt 100% ideaal is het natuurlijk niet, maar ik denk wel dat het zal volstaan. Iig de mensen die het minste leechen op die 8p switch hangen.
Het mooiste zou zijn als je de 8p kan trunken met die 24p.

• Boertje
  • Laatst online: 08:24
trunken? wat is dat?

• FatalError
  • Registratie: Juni 1999
  • Laatst online: 18:49
Volgens mij is jouw tekening de beste opstelling. Games vreten toch vrijwel geen bandbreedte, dus die kan je prima samen op n aparte switch aansluiten.
En over die mensen die op die andere kleine switch zitten.. die zullen het amper merken. Zelf heb ik ook eens met 20 man via een 100 mbit lijntje met de rest aan het netwerk gehangen en dat ging perfect, ook met leechen en gamen tegelijk (altijd ping <5ms).

If it ain't broken, tweak it! | gasloos sinds oktober 2025, hoekwoning 1978 | 10kWp PV, Panasonic K serie 7kW, Atlantic Explorer V5 270L | Tesla Model Y

• FatalError
Trunken is iets dat je met merkloos en zelfs merk spul vaak heel veel problemen kan geven :)
Met trunken kan je meerdere 100 mbit lijntjes aansluiten tussen 2 switches/pc's zodat je n 200 mbit of snellere verbinding hebt.

If it ain't broken, tweak it! | gasloos sinds oktober 2025, hoekwoning 1978 | 10kWp PV, Panasonic K serie 7kW, Atlantic Explorer V5 270L | Tesla Model Y

• CyBeR
  • Niet online

CyBeR

💩

Trunken (of eigenlijk channel bonding, trunken is iets anders) gaat niet lukken met goedkope switches zoals deze. Dat betekent dat je een 200mbit (of meer) link hebt tussen 2 switches door er meer dan 1 draadje tussen te hangen, simpel gezegd.

• bennierex

bennierex

Pilot_Z

De switch met meerdere kabels met een andere switch verbinden, zodat de bandbreedte wordt vergroot. I.e. 4poorts trunk geeft 400mbit (800mbit full-duplex).

• Icey
  • Registratie: November 2001
  • Laatst online: 15-05 16:24
Mail eens naar gameparty.net, ook voor kleine lans valt altijd wel wat te regelen :).

Wij kregen 2 3com 3300 met glasvezel tussen de 2, totaal dus 2x 24p.

Wat ook kan, als je geen zin hem om die dingen op te halen, ik heb hier nog een 16p 100mbt full duplex switch liggen, en een 24p 3com 10mbit switch (+1 100mbit uplink), manageble. Welliswaar 10mbit, maar uberstabiel en snel zat voor game, voor leechen wat minder :P.

Verwijderd

CyBeR schreef op 23 mei 2004 @ 12:11:
Bijna. Ik zou de gameservers op je centrale switch proppen.
Nee, dit is de beste opstelling die er te maken is met dit materiaal. Zet gamers/gameservers zoveel mogelijk op kleine switches, die gebruiken namelijk haast geen bandbreedte :)

• bennierex

bennierex

Pilot_Z

CyBeR schreef op 23 mei 2004 @ 12:18:
Trunken (of eigenlijk channel bonding, trunken is iets anders) gaat niet lukken met goedkope switches zoals deze. Dat betekent dat je een 200mbit (of meer) link hebt tussen 2 switches door er meer dan 1 draadje tussen te hangen, simpel gezegd.
Roep dat niet te snel; mijn cheap-ass Linkpro 16p switch kan ook trunken :+

• Outl@w
Icey schreef op 23 mei 2004 @ 12:19:
Mail eens naar gameparty.net, ook voor kleine lans valt altijd wel wat te regelen :).

Wij kregen 2 3com 3300 met glasvezel tussen de 2, totaal dus 2x 24p.

Wat ook kan, als je geen zin hem om die dingen op te halen, ik heb hier nog een 16p 100mbt full duplex switch liggen, en een 24p 3com 10mbit switch (+1 100mbit uplink), manageble. Welliswaar 10mbit, maar uberstabiel en snel zat voor game, voor leechen wat minder :P.
JA we konden wel wat regelen via GPN, maar dan zouden we 1.5 uur moeten rijden om ze alleen nog maar op te halen, dan nog terug, dat geintje nog een keer. 6 uur rijden voor een lannetje is me toch teveel van het goede :)

Feyenoord!

• FatalError
Ik heb ook nog wel n 48poorts Cisco te leen/huur :)
48*10/100 en 2*gigabit (2*glas of 1*glas en 1*utp)
Ik woon in Hoevelaken (bij Amersfoort), ik weet niet of dat handig is voor jou.

[ Voor 29% gewijzigd door FatalError op 23-05-2004 12:24 ]

• 0siris
  • Registratie: Augustus 2000
  • Laatst online: 10-05 18:18
dit moet prima lukken hoor...
ik heb vroegâh nog met een paar 10mbit hubjes een lanparty van 17 mensen gehost (ok, toen was 10gigabyte al veel om te leechen, en de snelste game was Q3Demo, maar toch ;) )
met 25 mensen kun je ook gewoon es rondschreeuwen dat er ff wat minder geleecht moet worden als het netwerk voor geen meter loopt, dat is met 400 man wat lastiger.
Nog een tip voor de "zielige mensen" op de 8poorts switch: als die nou allemaal beginnen te leechen van die ftp server, gaan ze dat zeker merken. Misschien moeten die mensen een ftp client gebruiken die instelbaar is wat betreft upload/downloadsnelheid (bijv. leechftp)

ach...in een volgend leven lach je er om!

• CyBeR
  • Niet online

CyBeR

💩

Verwijderd schreef op 23 mei 2004 @ 12:21:
[...]
Nee, dit is de beste opstelling die er te maken is met dit materiaal. Zet gamers/gameservers zoveel mogelijk op kleine switches, die gebruiken namelijk haast geen bandbreedte :)
Mja, ik ben geen gamer ;) Maar bandbreedte is ook niet echt waar ik aan zat te denken. Meer aan 'oeps, mocht dat kabeltje niet los?' en allerhande problemen tussen switches. Dit zijn goedkope sweex/target/etc. dingen, die heb ik al eerder problemen zien geven toen ze niet standalone stonden.

Als je dan problemen krijgt met die switches wil je niet midden in je lanparty je hele netwerk opnieuw moeten maken om je servers bereikbaar te houden.

Maar mischien heb ik dat als non-gamer totaal mis ;)

• Outl@w
FatalError schreef op 23 mei 2004 @ 12:23:
Ik heb ook nog wel n 48poorts Cisco te leen/huur :)
48*10/100 en 2*gigabit (2*glas of 1*glas en 1*utp)
Ik woon in Hoevelaken (bij Amersfoort), ik weet niet of dat handig is voor jou.
Jah thx voor je aanbod maar wij wonen in Zutphen.. denk dat we et maar zo laten.
Een geslaagde lan is natuurlijk niet alleen een super netwerk :)

Feyenoord!

• Icey
  • Registratie: November 2001
  • Laatst online: 15-05 16:24
Outl@w schreef op 23 mei 2004 @ 12:27:
[...]

Jah thx voor je aanbod maar wij wonen in Zutphen.. denk dat we et maar zo laten.
Een geslaagde lan is natuurlijk niet alleen een super netwerk :)
Zutphen Amersfoort is 50 minuten rijden, als je mijn zut / accespiont/dhcp server kan gebruiken geef je maar een gil. Dan moet je alleen wel een plek reserveren voor mij ;)

Btw, denk je ook aan dingen als dhcp server enzo, extreem handig ipv alles los instellen 8)7

• bennierex

bennierex

Pilot_Z

Icey schreef op 23 mei 2004 @ 12:31:
[...]

Zutphen Amersfoort is 50 minuten rijden, als je mijn zut / accespiont/dhcp server kan gebruiken geef je maar een gil. Dan moet je alleen wel een plek reserveren voor mij ;)

Btw, denk je ook aan dingen als dhcp server enzo, extreem handig ipv alles los instellen 8)7
Kijk uit met DHCP servers bij dit soort dingen. Ik heb er al vaker problemen mee ondervonden dat het niet naar behoren werkt op een LANparty. D'r hoeft er maar eentje te zijn die ook DHCP draait en sommige games snappen er al niets meer van. :(

Verwijderd

bennierex schreef op 23 mei 2004 @ 13:09:
[...]

Kijk uit met DHCP servers bij dit soort dingen. Ik heb er al vaker problemen mee ondervonden dat het niet naar behoren werkt op een LANparty. D'r hoeft er maar eentje te zijn die ook DHCP draait en sommige games snappen er al niets meer van. :(
En dat is de reden dat er op lanparty's geen DHCP gebruikt wordt maar altijd vaste ip's (op je tafel ligt normaal de info die je dient in te stellen).

Is het verder geen idee om 2 netwerkkaarten in de server te doen en dan de 2e nic te verbinden met een 8P switch. Mits dat gaat werken (gezien je switches, ik denk het niet).

Verwijderd

Verwijderd schreef op 23 mei 2004 @ 17:40:
[...]

En dat is de reden dat er op lanparty's geen DHCP gebruikt wordt maar altijd vaste ip's (op je tafel ligt normaal de info die je dient in te stellen).
Waar haal jij die wijsheid vandaan? Zo gewoonlijk is dat helemaal niet.

Het is een afweging die je als organisatie maakt. Dit hangt voornamelijk af van de grootte van de party en het publiek dat je beoogt.

• Berik
  • Registratie: Oktober 2002
  • Laatst online: 05-12-2023
ik organiseer zelf ook regelmatig een LAN-Party. Kleine van een man of 10.
Gewoon hier thuis, lijntje naar de router trekken en iedereen heeft inet en dhcp, dus geen gekloot met bij iedereen langs gaan om ze uit te leggen hoe het werkt

• marshal
  • Laatst online: 03-04 16:08

marshal

Reality beats fiction by far

Ervaring leert dat het niets uitmaakt of je een dhcp draait, als je 1 persoon hebt die het ip van de router/server overneemt :P En jezelf maar afvragen waarom het netwerk ineens raar doet :P

Persoonlijk vind ik het altijd wel makkelijk als er een dhcp in het netwerk draait, dan kun je gewoon inpluggen en beginnen. Van de andere kant, als je gewoon iedereen alles 1 keer statisch laat instellen is dat eigenlijk ook geen probleem. Dat is misschien nog wel makkelijker en je hebt geen problemen als je dhcp-server moeilijk gaat doen.

Verwijderd

Maar wel problemen als je iets wilt veranderen aan de configuratie. Zie dat maar eens te distributeren ;)

Ik heb zelf eens gehad dat ik een complete nacht bezig ben geweest een proxyserver aan de praat te krijgen (verschillende softwarepakketen, verschillende machines etc.) en heb, toen het niet wou werken, besloten gebruik te maken van een router die er al stond, waarvoor er dus een aantal settings gewijzigd moesten worden. Nou, dan is het verdomd handig als je DHCP draait ;)

• marshal
  • Laatst online: 03-04 16:08

marshal

Reality beats fiction by far

Verwijderd schreef op 23 mei 2004 @ 22:57:
Maar wel problemen als je iets wilt veranderen aan de configuratie. Zie dat maar eens te distributeren ;)

Ik heb zelf eens gehad dat ik een complete nacht bezig ben geweest een proxyserver aan de praat te krijgen (verschillende softwarepakketen, verschillende machines etc.) en heb, toen het niet wou werken, besloten gebruik te maken van een router die er al stond, waarvoor er dus een aantal settings gewijzigd moesten worden. Nou, dan is het verdomd handig als je DHCP draait ;)
Daar heb je dan ook weer gelijk in. Ik denk dat het zoals eerder gezegd maar net is wat de organisatie bepaald.
In de situatie die ik hier thuis heb gebruik ik ook dhcp altijd makkelijk als er iemand met een laptop langskomt en voor mezelf ook, hoef ik tenminste niet de hele tijd te wisselen tussen statisch en dynamisch ip.

• Outl@w
Vorige keer hebben we DHCP gedraaid en dat beviel ons wel goed. Tegenwoordig hebben ook steeds meer mensen een router die et netwerk regelt. De mensen die nog zelf een dhcp server draaien zijn denk ik wel wijs genoeg om dat neit tijdens de lan te doen..

Feyenoord!

Verwijderd

Verwijderd schreef op 23 mei 2004 @ 18:06:
[...]
Waar haal jij die wijsheid vandaan? Zo gewoonlijk is dat helemaal niet.

Het is een afweging die je als organisatie maakt. Dit hangt voornamelijk af van de grootte van de party en het publiek dat je beoogt.
Ja ok daar heb je gelijk in, ik had er even bij mogen zetten dat het om lanparty's gaat van +200 man. Als ik thuis een lanparty heb dan draait het gewoon via DHCP.
Pagina: 1