Toon posts:

"signal over range" melding op lcd bij opstarten Windows

Pagina: 1
Acties:
  • 160 views sinds 30-01-2008
  • Reageer

Verwijderd

Topicstarter
Sinds een klein weekje heb ik een nieuw lcd schermpje, een Hercules Prophetview 920pro. :P In Windows zelf werkt alles perfect, maar tijdens de opstart van m'n pc krijg ik de melding "signal over range" op het scherm. (dit is een melding van de monitor zelf, niet afkomstig van mijn PC.)
Zodra het inlogscherm van Windows te voorschijn komt verdwijnt de melding en werkt alles prima.

De gebruiksaanwijzing van Hercules meldt dat ik in dit geval de verticale frequentie van de videokaart goed moet instellen, op een waarde tussen de 60 en 85hz. Nou, dat staat ie dus maar de melding blijft tijdens het opstarten. (heb alle waardes van 60 t/m75hz geprobeerd maar dat helpt niet) Zou het kunnen dat mijn Radeon 9800pro bij het opstarten van de pc in VGA een iets te hoog signaal geeft, en dat dit pas goed wordt gecorrigeerd zodra je Windows binnenkomt?

Toen ik de monitor kocht heb ik 'm in de winkel uitgebreid mogen proberen, en daar heb ik geen melding gezien, dus het lijkt puur aan mijn videokaart te liggen. Iemand een idee hoe ik dit op kan lossen?

[ Voor 6% gewijzigd door Verwijderd op 23-05-2004 01:31 ]

• Sartsj
  • Registratie: Januari 2001
  • Laatst online: 26-07 12:58
ik weet niet wat voor pc je hebt verder, maar misschien reageert je monitor gewoon wat traag bij het opstarten. Ik heb dan wel een crt monitor, maar bij mijn springt ie vaak ook pas aan na het biosscherm, en meestal is hij dan ook al bezig met windows laden.. Blijkt bij mijn monitor normaal te zijn :)

Verwijderd

Topicstarter
Nee, dat is 't niet, ik zie het scherm direct aanspringen als ik m'n pc aanzet, en ongeveer 1 seconde later krijg ik de melding "signal over range" te zien, de monitor laat dus gewoon beeld zien.

• Thunde®
  • Registratie: Maart 2003
  • Laatst online: 08-07 07:40

Thunde®

Don't Worry :)

Heb je een tv op je tv-out aangesloten? Of iets anders op je tv-out?

Mijn spec's | Modelbouwforum

• koraks
  • Registratie: Oktober 2003
  • Niet online
Verwijderd schreef op 23 mei 2004 @ 01:28:
Zou het kunnen dat mijn Radeon 9800pro bij het opstarten van de pc in VGA een iets te hoog signaal geeft, en dat dit pas goed wordt gecorrigeerd zodra je Windows binnenkomt?
Een aantal maanden geleden is er een topic geweest van iemand met precies hetzelfde probleem. Toen bleek inderdaad de VGA kaart een signaal te geven tijdens het opstarten waar het LCD niks mee kon. Het schijnt alleen bij bepaalde VGA-kaarten voor te komen. Je kan even proberen of een andere VGA-kaart verschil maakt; je weet dan in ieder geval wat de oorzaak is. Verder kan het geen kwaad; het is alleen lastig omdat je niet kan zien wat er op dat moment gebeurt. Overigens heeft dit geen verband met de in Windows ingestelde refreshrate (die je overigens meestal het beste zo laag mogelijk kan instellen, i.e. 60Hz).

• n00bs
  • Registratie: Augustus 2002
  • Nu online

n00bs

Het is weer Zomer!

Komt gewoon omdat de refresh rate dan te hoog of te laag is om weer te geven door je TFT

Verwijderd

Topicstarter
Thunde® schreef op 23 mei 2004 @ 09:28:
Heb je een tv op je tv-out aangesloten? Of iets anders op je tv-out?
M'n TV-out kabel die naar m'n TV gaat lostrekken helpt inderdaad! :> :)

Maar moet ik die nu voortaan los trekken tijdens het opstarten (als ik bijv. in m'n bios wil zijn) of is hier een andere oplossing voor? :/

• Thunde®
  • Registratie: Maart 2003
  • Laatst online: 08-07 07:40

Thunde®

Don't Worry :)

Verwijderd schreef op 23 mei 2004 @ 16:25:
[...]

M'n TV-out kabel die naar m'n TV gaat lostrekken helpt inderdaad! :> :)

Maar moet ik die nu voortaan los trekken tijdens het opstarten (als ik bijv. in m'n bios wil zijn) of is hier een andere oplossing voor? :/
Jouw TFT scherm kan geen 50Hertz aan, maar als je iets op je TV OUT hebt aangesloten stuurt de videokaart totdat Windows start een 50Hertz signaal, en Windows begint met 60, wat het scherm wel aankan. Dus tenzij dat je met een of andere optie op je TFT 50 Hertz kan aanzetten, zul je geen beeld krijgen tijdens het booten als je de tv-out gebruikt.

Mijn spec's | Modelbouwforum

Pagina: 1