Toon posts:

nieuw geheugen + 'artifacts'

Pagina: 1
Acties:

Verwijderd

Topicstarter
Hey, ik zit met een probleem waarop ik nog niet een oplossing heb gevonden na lang zoeken op verschillende forums.

Probleem:

Ik heb vorig jaar na een lange zomervakantie werken een nieuw systeem gebouwd:

P4P800
2.8C ghz 800 fsb
CLub3D Ati radeon 9700 pro
300W voeding ( de kast is nog zelfde gebleven +voeding)

Ik kocht eerst 2x256 pc-3200 twinmos geheugen, maar nu heb ik dat vervangen met 2x512 pc-3200 twinmos geheugen, en mn oude verkocht.

Nu heb ik in verschillende spellen last van een soort 'artifacts' , maar steeds op exact dezelfde plaatsen, en ook als mijn pc net aan staat, dus een hitte probleem is het niet.

In halflife day of defeat heb ik bijvoorbeeld op vaste plekken flikkerende textures, en dit heb ik ook in call of duty. Ook heb ik in Halflife op altijd dezelfde plekken een soort dunne witte lijnen, die onderbroken worden, waardoor het soms allemaal stipjes naast elkaar zijn.

In far cry gaat soms bijv een stuk kast op in een muur, dat het dus door elkaar heen flikkert.

Ik heb ( toen ik mijn oude 2x256 twinmos pc-3200 geheugen nog had) met mijn oude geheugen getest, en hiermee had ik het probleem OOK, hoewel ik toen alleen één klein stukje halflife SP heb getest, geen far cry...

Dit is heel frustrerend, en formats helpen ook niet..
Memtest86 geeft geen fouten..

Is niet een compatibiliteitsprobleem met twinmos, of heeft mn radeon9700pro het misschien begeven? Ik weet op dit moment echt niet meer waar ik het moet zoeken..

Kunnen jullie mij dus misschien tips geven wat ik kan proberen?

Kan ik bijvoorbeeld, als blijkt (na testen met ander geheugen) dat het aan mijn geheugen ligt, het geheugen terugbrengen? Of is dit geen reden, aangezien memtest86 geen fouten geeft, en het dan dus een compatibiliteits probleem is?
(Het geheugen is gekocht bij salland automatisering, misschien heeft iemand hier ervaring mee)

alvast bedankt, xen

Verwijderd

ik zou het probleem denk ik eerder bij je videokaart zoeken als je last hebt van flikkerende textures..

probeer is of je 3dmark o.i.d. kunt draaien zonder flikkerende textures. als je dan steeds last houd, zou het kunnen zijn dat je videokaart langzaam afsterft.

hmm k las net:
Verwijderd schreef op 22 mei 2004 @ 21:49:

In halflife day of defeat heb ik bijvoorbeeld op vaste plekken flikkerende textures, en dit heb ik ook in call of duty. Ook heb ik in Halflife op altijd dezelfde plekken een soort dunne witte lijnen, die onderbroken worden, waardoor het soms allemaal stipjes naast elkaar zijn.
dus elke keer als je langs een bepaald punt komt in een spel heb je percies op die plek last van flikkerende textures? ligt het dan misschien niet aan het spel? of zeg ik nu iets doms.....

[ Voor 53% gewijzigd door Verwijderd op 22-05-2004 21:54 ]

• ozzie1987
  • Registratie: December 2002
  • Laatst online: 25-06 17:41
ik had dit eerst ook maar met catalyst 4.5 is dit meestal verholpen en kijk ook eens naar je fan van je radeon dat kan ook een probleem vormen.en als dit allemaal niet help dan moet je even kijken op hoeveel mhz je mobo je geheugen laat draaien.

specs:Intel i7 8700K Asus STRIX 2080ti, 16GB memory,2x Samsung 960 1TB SSD, 2x WD Black4TB

Verwijderd

Topicstarter
Het zijn maar deeltjes van textures..niet hele textures..vaak op plekken waar in day of defeat bijvoorbeeld een stukje hout in een muur overgaat bijv..

-- en nee, ligt niet aan spel...ik heb aan anderen gevraagd of ze hetzelfde zagen..was dus niet zo..

Ik ga zo ff benchen, kijken of ik er daar last van heb nu .. heb er tot nu toe niks van gemerkt in 3dmark01se en 3dmark03

[ Voor 46% gewijzigd door Verwijderd op 22-05-2004 21:59 ]

• Mojo
  • Registratie: Augustus 2003
  • Laatst online: 01-08 09:01

Mojo

The Power Within

Probeer eens andere drivers. Zoals gezegd gaf 4.5 problemen.

Welke gebruik je nu eigenlijk?

X-Life Lanparty Core i9 9900K @ 5Ghz, RTX3080, 16GB, Gigabyte Z390, Custom EK Waterloop

• Nobby
  • Registratie: April 2002
  • Laatst online: 03:08

Nobby

Nuts!

Installeer de spellen eens opnieuw, misschien gaat het dan weg.

From all the things I have lost, I miss my mind the most - Ozzy
Uitvindingen zijn niets anders dan betere middelen naar een slechter doel - Berry van Aerle
Het uitzetten van je pc is als het dooddrukken van een muis, dat doe je niet zo makkelijk.

• Teun_2
  • Registratie: Oktober 2003
  • Laatst online: 12-08 16:43
300 watt is wat magertjes, maar het zou moeten kunnen werken.
Misschien dat je eventueel met een andere voeding kan testen?

• MacDokie
  • Registratie: Juli 2001
  • Laatst online: 06-08 20:28
Kut he dat dat soort dingen altijd op zondag gebeuren

"Have you ever noticed that their stuff is shit and your shit is stuff?" - George Carlin -

Verwijderd

Topicstarter
Domus schreef op 23 mei 2004 @ 14:01:
[...]

Kut he dat dat soort dingen altijd op zondag gebeuren
Lol :D

Ik ga morgen testen met ander soort geheugen, wel pc-2700, maar dat maakt niet uit, als het dan over is, ligt het zeker aan het geheugen, en hebben we te maken met een compatibiliteitsprobleem tussen p4p800 en twinmos 2x512 pc-3200 lijkt mij..

Als het niet over is, koop ik een andere kast+voeding

Ik heb vannacht prime95 12 uur lang gedraaid ( hij draaide op Blend) , geen fouten

Een ding is zeker: ik MOET dit systeem artifact vrij hebben als Halflife 2 en doom III uitkomen :D

edit: Ik zag trouwens dat wim_K en firefoz hetzelfde probleem ongeveer hadden, met bijna exact hetzelfde systeem; als jullie dit lezen, kunnen jullie me dan tips geven over wat het waarschijnlijk is?

[ Voor 27% gewijzigd door Verwijderd op 23-05-2004 18:23 ]

• Griffin
  • Registratie: Maart 2003
  • Laatst online: 07-08 11:10

Griffin

Is mythical

probeer ook eens je VGAkaart in een ander pc.

doet ie daar ook vaag ligt het aan je kaart.

Wat je ook kan doen is:
een andere kaart in jouw pc doen.
doet ie het dan, dan is je VGA kaart aan het overlijden.
is het niet verholpen dan moet je ergens anders je prob zoeken

Verwijderd

Ik zou kappen met het kloten met geheugen (nofi) want dat heeft hier niets mee te maken imo. _Als_ het al in geheugen zit, dan zit het in het geheugen op je VGA-kaart, en niet ergens anders.

Zijn er onderdelen van je PC overclocked? Gebruik je applicaties als rivatuner oid?

• nOLoGIc
  • Registratie: December 2000
  • Laatst online: 04-08 20:44
Het klinkt idd als een probleem met je videokaart. Mijn ervaring is dat alle fans van videokaarten het vroeg of laat begeven. Hoe kleiner de fan (en sneller hij draait) hoe eerder. Een gare fan kan dan hitte problemen veroorzaken waardoor je rare dingen gaat zien in (zware) video toepassingen.
Het lijkt me heel sterk dat dit door systeem ram veroorzaakt wordt. Zeker gezien je het ook had met je oude repen. Heel misschien wordt je nieuwe ram te heet gezien dat waarschijnlijk double sided dimms zijn itt je oude repen. Op 200MHz worden mijn twinmos repen ook goed warm.

Heb je geen schone kloon die je even terug kan laden en voorzien van de laatste (relevante) drivers om genoemde games te kunnen testen? Dan sluit je iig configuratie probs uit.

[ Voor 4% gewijzigd door nOLoGIc op 23-05-2004 19:13 ]

Verwijderd

Topicstarter
Ik heb het als mn systeem NET aanstaat ( en hij boot ontiechlijk snel 8) ), dus een hitte probleem is het niet.

Daarnaast heb ik GEEN artifacts in 3dmark01se of 3dmark03..of in windows

Ik heb ook al een ventilator naast mn 3dkaart gezet, dit hielp niet..

ik heb ook geprobeerd de voltage van mn ram te verhogen ( niet schadelijk lees ik overal) tot 2.65, en hiervan kreeg ik juist artifacts die ik nooit zag lol..
dus dat helpt niet..het staat nu weer op auto

Het zijn echt foutjes in de graphics..bijvoorbeeld gister in dod_caen weer een texture die, nadat de muur was opgeblazen met tnt, niet goed overliep in de grond..waardoor het steeds weg ging, en dan was het er weer..heel vaag

maarja eerst geheugen wisselen, dan vid kaart, en dan misschien format.. ook al heb ik dat laatst nog gedaan..

De extra voedingskabel die in de kaart moet, heeft bij mij trouwens een 'beetje los' zwart kabeltje. Hij heeft een rode, twee zwarte, en een gele, en een zwarte is er een klein beetje uitgetrokken, maar zit er nog wel gewoon in.. misschien dat er hierdoor iets met de stroomtoevoer mis is? Ik noem maar wat?

edit: Geheugen kan trouwens wel degelijk artifacts veroorzaken..

Toen ik m'n 2x512 pc-3200 twinmos geheugen in slots 1 en 3 had staan , had ik in far cry allemaal vage artifacts in de lucht..toen ik ze, na zoeken op forums op internet, had verplaatst naar slot 2 en 4 waren ze weg..

Mijn gok nu is eigenlijk dat het geheugen toch nog foutjes geeft..waaronder dus die rare flikkerende delen van textures.

[ Voor 33% gewijzigd door Verwijderd op 23-05-2004 20:41 ]

Verwijderd

Verwijderd schreef op 23 mei 2004 @ 20:30:
edit: Geheugen kan trouwens wel degelijk artifacts veroorzaken..
Het kan wel, maar is zo'n beetje de meest onwaarschijnlijke kandidaat. Systeemgeheugen hebben we het dan over he, niet over het geheugen op de vidkaart zelf.
Mijn gok nu is eigenlijk dat het geheugen toch nog foutjes geeft..waaronder dus die rare flikkerende delen van textures.
Tsja dan heeft het weinig zin om hier om advies te vragen, als je blijft vasthouden aan die stelling. Je hebt al ander geheugen geprobeerd (met hetzelfde effect) en memtest gedraaid (geen foutmeldingen). Als je dan _nog_ blijft gokken dat het aan het geheugen ligt.. dan moet je gewoon nieuw geheugen kopen.

Verwijderd

Topicstarter
Update; ik heb getest met ander geheugen, Buffallo 256 pc-2700 om precies te zijn, en er is GEEN ENKEL VERSCHIL...ik had dus ongelijk over m'n geheugen..

Wat ik nu ga proberen: andere video kaart.

Verwijderd

Topicstarter
Ok, ik heb getest met een geforce 4 TI van iemand, en ik heb de 'artifacts' daar niet mee .. het komt dus door m'n videokaart.

Zijn artifacts een geldige reden om een kaart om te ruilen/terug te sturen? ( hij doet het verder namelijk wel in windows enz)

Verwijderd

Als je je kaart niet overclocked, en op de juiste manier in het slot gestoken hebt, dan kunnen artifacts een geldige reden voor een RMA zijn.

Heb je al eens een zwaardere voeding geprobeerd? Of probeer even wat 'overbodige apparaten' (CD-rom, eventueel HD, USB meuk) uit te pluggen en kijken of dat helpt. 300Watt zou voldoende moeten zijn, maar als de voeding zich niet aan de specs houdt kan het krap worden.

Verwijderd

Topicstarter
Verwijderd schreef op 25 mei 2004 @ 17:21:
Als je je kaart niet overclocked, en op de juiste manier in het slot gestoken hebt, dan kunnen artifacts een geldige reden voor een RMA zijn.

Heb je al eens een zwaardere voeding geprobeerd? Of probeer even wat 'overbodige apparaten' (CD-rom, eventueel HD, USB meuk) uit te pluggen en kijken of dat helpt. 300Watt zou voldoende moeten zijn, maar als de voeding zich niet aan de specs houdt kan het krap worden.
Ik heb dat al gedaan; ik draaide toen zonder floppy disk, cdrom, en dvddrive .. volgens een 'voedings' meter op internet zou ik dan 280 watt nodig hebben .. het maakte niks uit.

En lijkt me beetje lomp om een kaart 'niet goed' erin te steken eigenlijk..je merkt het toch wel als ie er niet goed in zit? dan zou die volgens mij geeneens vast te schroeven zijn/vast te klikken toch?
Pagina: 1