Check alle échte Black Friday-deals Ook zo moe van nepaanbiedingen? Wij laten alleen échte deals zien
Toon posts:

Pic 16F628 een 220 V lamp laten schakelen

Pagina: 1
Acties:
  • 449 views sinds 30-01-2008
  • Reageer

Verwijderd

Topicstarter
Hallo allemaal,

Ik ben bezig met een project op school, het doel van het project is om het spelletje Simon Says te maken (dit is een spelletje waarbij een computer random geluidjes speelt en de gebruiker deze geluidjes na moet spelen). Mijn idee was om dit spel in het groot uit te voeren, door middel van grote lichtschakelaars en 220 V lampen. Nu komt er uit alle uitgangen van de pic 5 V, en deze gaat naar een relais die schakelt bij een spanning van 5 V. Nu is alleen het probleem dat het relais met (bijvoorbeeld een losse adapter van 5 V) wel schakelt maar met de spanning van de pic uitgang (gemeten met een multimeter en is ook 5 V) het in één keer niet meer doet. Raar maar waar. Heeft iemand hier misschien een oplossing voor.

Alvast bedankt voor alle reacties.... ;)

Verwijderd

Heb je wel een vrijloop diode eraan gehangen?

• Elektronicanet
  • Registratie: December 2001
  • Laatst online: 19-11 13:42

Elektronicanet

Leds do it!

Dat is logisch, want om het relais aan te trekken is een stroom van enkele mA's nodig, en die kan de pic niet leveren.
Oplossing: plaats een transistor met bijbehorende weerstand achter de pic, en sluit daar het relais op aan. De transistor trekt namelijk bijna geen stroom, en kan het relais wél inschakelen.

Nederlander in België

Verwijderd

Topicstarter
Wist niet dat er zo snel gereageerd werd ;)

Maar waar zou je deze dan willen plaatsen, aan de uitgang van de pic??
Bij de volgende pagina staat een plaatje van de schakeling die ik gebruik...

http://www.judithgerritzen.nl/pic16F628/totaleschakeling.jpg

Verwijderd

Topicstarter
ik heb het geprobeerd met de 7805 maar dat zorgde er nog steeds niet voor dat het relais schakelde ....

• Elektronicanet

Elektronicanet

Leds do it!

Verwijderd schreef op 22 mei 2004 @ 21:56:
ik heb het geprobeerd met de 7805 maar dat zorgde er nog steeds niet voor dat het relais schakelde ....
7805 is geen transistor >:)
Ik zal een schakeling zoeken, gebruik een BC547 transistor (of iets dergelijks).
Kijk eens naar deze schakeling, rechtsboven in de hoek.

[ Voor 19% gewijzigd door Elektronicanet op 22-05-2004 22:00 ]

Nederlander in België

Verwijderd

Topicstarter
sorry heb je gelijk in Elektronicanet, maar met de 7805 kan je er toch voor zorgen dat je de spanning weer opvoert naar 5v, dacht ik hoor had ik nou maar beter opgelet bij natuurkunde :P

• Elektronicanet

Elektronicanet

Leds do it!

Verwijderd schreef op 22 mei 2004 @ 22:00:
sorry heb je gelijk in electronicanet, maar met de 7805 kan je er toch voor zorgen dat je de spanning weer opvoert naar 5v, dacht ik hoor had ik nou maar beter opgelet bij natuurkunde :P
Nee :) 7805 is een spanningsregelaar, maar die kan alleen een spanning HOGER dan 5 volt terugbrengen naar 5 volt ;) Niet omhoog dus 8)
Maar nogmaals, de spanning zal best 5 volt zijn, maar de pic kan niet voldoende stroom leveren ;)
Zie mijn vorige post voor een voorbeeldschakeling.

[ Voor 5% gewijzigd door Elektronicanet op 22-05-2004 22:01 ]

Nederlander in België

Verwijderd

http://www.technoplus.nl/astro/schematic.gif

zie hier hoe ze met de transistorstjes de relais aansturen.

Verwijderd

Topicstarter
okay ik heb de afbeelding van Dr. Stijnos bekeken (de link van Elektronicanet deed het niet), maar heb nog wel even een vraagje die 5 V die ze aangeven bij de transistor dat moet dan in mijn geval de uitgang van de pic zijn???

edit:
ik geloof dat ik er naast zit, bekijk hem nou nog is goed en het moet dus de weerstands draad zijn die naar de picuitgang gaat.. Sorry geloof dat het al laat is.....

[ Voor 29% gewijzigd door Verwijderd op 23-05-2004 03:41 ]

Verwijderd

Let ook even op of je een unipolair of bipolair relais hebt. Bij de één zet je 5 volt (en houd je die spanning er ook op) om op het relais om te schakelen, terwijl je bij de andere een soort tiptoets gedrag hebt... 1x 5 volt = aan, nog een keer 5 volt is weer uit.

Verwijderd

Afbeeldingslocatie: http://www.tweakers.net/ext/f/32061/full.gif

Maar dat had je op dit late uur ook al door ;)

Verwijderd

Mag ik even weten welke funktie die 470 Ohms weerstand heeft?

• sebastius
  • Registratie: September 2000
  • Laatst online: 25-11 19:16

sebastius

Laten we lekker link gaan doen

Zodat er niet teveel stroom door de uC en de tor lopen.

• Rein_stein
  • Registratie: Maart 2003
  • Laatst online: 10-11 20:01
dies volgens mij enigzins overbodig. Als je relais minder dan 100mA nodig heeft, is t idd te doen zo, anders een andere tor, bijv BD139 gebruiken

een diode over je transistor is ook wel nodig, die dingen vinden inductiespanning afkomstig vanuit een spoel meestal niet zo lekker

[ Voor 20% gewijzigd door Rein_stein op 23-05-2004 10:34 ]

Verwijderd

Topicstarter
Hardstikke bedankt allemaal,

kan iemand mij toevallig ook nog vertellen wat de base, emitter en de collector op het plaatje van euss zijn. Heb nu de base aan de weerstand geplaatst en de collector aan de + en de emitter aan de via de diode naar de plus. Durf hem nu alleen nog niet te checken, wil het graag eerst zeker weten of dit goed is.

Verwijderd

Afbeeldingslocatie: http://faq.tweakers.net/cme/transistor/npn-transistor.gif
behuizingen

[ Voor 23% gewijzigd door Verwijderd op 23-05-2004 11:29 ]

Verwijderd

Topicstarter
dank je dan durf ik hem nu te testen ;)

Verwijderd

sebastius schreef op 23 mei 2004 @ 10:13:
Zodat er niet teveel stroom door de uC en de tor lopen.
De tor is hier geschakeld als spanningvolger, dwz dat het relais al voor de nodige tegenkoppeling zorgt.
Had het relais in de collectorleiding gezeten, dan was een basisweerstand nodig geweest, nu niet.
Van die TO92 wil de penbezetting wel eens afwijken...

Afbeeldingslocatie: http://members.home.nl/horseflower/new6/2n3904.png

[ Voor 43% gewijzigd door Verwijderd op 23-05-2004 12:29 ]

• Atmoz
  • Registratie: Juli 2001
  • Laatst online: 26-11 10:45

Atmoz

Techno!!

Ik bouw zelf heel vaak schakelingen met de 16F628, hier gebruik ik nooit een kristal (en dus ook nooit die 2 condensators wat eraan hangen). Die PIC heeft namelijk een intern kristal. Spaar je dus pinnen en componenten uit ;) Bovendien hoeft die pin 4 (mclr) ook niet aangesloten te worden. En voor het relais aan te sturen neem je idd een BC547 met een 10K weerstand.

• deepbass909
  • Registratie: April 2001
  • Laatst online: 00:25

deepbass909

[☼☼] [:::][:::] [☼☼]

@exter, In principe heb je gelijk, maar voor de bescherming is het toch wel prettig om een 0,47k of 1k weerstandje op te nemen tussen uitgang van de pic en je tor. Hij heeft het misschien niet nodig, maar een beetje bescherming als je tor doorfikt (niet ongewoon...) is wel prettig, anders ben je je kostbare pic kwijt. En daarnaast zal de weerstand je schakel eigenschappen niet beïnvloeden. Omdat de stroom verwaarloosbaar is die zal lopen, zal er op de basis van je tor gewoon 5 volt komen te staan.

@TS, je zou ipv een relais ook een triac kunnen gebruiken. Die kunnen perfect 230 volt geschakelen.
Als ik het goed heb, dan hang je aan de source pin je 230volt, aan de drain je lamp, en aan de gate met een weerstandje van 1k de pic. Hij wordt dus vergelijkbaar aangesloten als een tor, zonder de noodzaak van een relais. Voordeel, vaak goedkoper, makkelijker te maken en stil.

ps. als ik het fout heb, corrigeer mij dan graag, want ik heb nog niet zoveel ervaring met Triac's.

Waarschuwing, opperprutser aan het werk... en als je een opmerking van mij niet snapt, klik dan hier

Verwijderd

Je kan een triac toepassen, maar die kan je niet zomaar met de gate aan de PIC hangen, waar moet de gatestroom vanuit de PIC heen zonder gesloten circuit?

Tussen PIC en gate moet je dan nog een optotriac plaatsen, dan kan het wel.
MOC3041 oid.

Een triac (triAC) heeft trouwens geen source en een drain, een FET wel.

• Sine
  • Registratie: Juni 2001
  • Laatst online: 19:30
deepbass909 schreef op 23 mei 2004 @ 20:48:
@TS, je zou ipv een relais ook een triac kunnen gebruiken. Die kunnen perfect 230 volt geschakelen.
Als ik het goed heb, dan hang je aan de source pin je 230volt, aan de drain je lamp, en aan de gate met een weerstandje van 1k de pic. Hij wordt dus vergelijkbaar aangesloten als een tor, zonder de noodzaak van een relais. Voordeel, vaak goedkoper, makkelijker te maken en stil.
Een triac gaat prima, maar niet direct aan de pic, want dan zou de massa van je schakeling direct met het lichtnet zijn verbonden en da's dus niet echt handig ..

Repareren doe je zo.

• ExploWare
  • Registratie: November 2002
  • Laatst online: 14-08 13:34

ExploWare

BoingBoing

Ik heb ooit iets gelezen dat je bij gebruik aan een PC het beste een optocoupler kan gebruiken
Dit omdat de cirquits dan 100% gescheiden blijven.

Misschien dat het hier ook een veilige/handige optie zou zijn.
Zo niet, ben ik wel benieuwd waarom niet, dan leer ik ook weer wat :D

. . . . . Youp.net . . . . .

• MCCarrot
  • Registratie: Maart 2003
  • Laatst online: 17-01-2023
ExploWare schreef op 23 mei 2004 @ 22:46:
Ik heb ooit iets gelezen dat je bij gebruik aan een PC het beste een optocoupler kan gebruiken
Dit omdat de cirquits dan 100% gescheiden blijven.

Misschien dat het hier ook een veilige/handige optie zou zijn.
Zo niet, ben ik wel benieuwd waarom niet, dan leer ik ook weer wat :D
Met een relais is het signaal ook 100% gescheiden.
Een relais is in dit geval het beste omdat een standaard optocoupler geen 220V wissel kan schakelen.
Optocouplers worden vaak gebruikt om datasignalen te scheiden. Een relais schakelt vaak te traag voor datasignalen.

Je kan wel weer met een optocoupler een triax aansturen. er bestaan ook componenten die dit allemaal al in 1 gehuizing hebben zitten

[ Voor 10% gewijzigd door MCCarrot op 23-05-2004 23:07 ]

www.laserextreme.nl

Verwijderd

atmoz schreef op 23 mei 2004 @ 14:12:
Ik bouw zelf heel vaak schakelingen met de 16F628, hier gebruik ik nooit een kristal (en dus ook nooit die 2 condensators wat eraan hangen). Die PIC heeft namelijk een intern kristal. Spaar je dus pinnen en componenten uit ;) Bovendien hoeft die pin 4 (mclr) ook niet aangesloten te worden. En voor het relais aan te sturen neem je idd een BC547 met een 10K weerstand.
Hangt van je applicatie af. Voor simpele dingen is deze interne oscillator goed genoeg, maar naar mate je pic iets meer complexere dingen moet gaan doen is een kristalletje toch wel stukken beter. Ik weet niet hoeveel KHz die interne oscillator is, maar een 20MHz kristal maakt je applicatie wel een stuk sneller.

• 3lmowww
  • Registratie: April 2002
  • Laatst online: 17-06-2022

3lmowww

edit:

atmoz schreef op 23 mei 2004 @ 14:12:
Interne kristal van je PIC is een RC netwerkje: minder precies, wat je inderdaad hier niet nodig hebt. Bij sommige toepassingen is het wel slim om een kristal te gebruiken ;)

En de MCLR zou ik niet zomaar loslaten hangen ;) Daar zorg je mee dat de PIC start of gereset word.
- Als je in je schakeling wilt kunnen proggen (geen overbodige luxe) moet je hem aansluiten, meest met een weerstand aan de VDD (+5v in dit geval).
-Programmeer je de PIC in een losse progger, zonder dat ie in de schakeling zit, kun je hem direct aan de +5v hangen

edit:
interne osc is dacht ik 4Mhz, gaat nog redelijk. De grotere pic`s (16F7X7 ed) hebben meerdere interne osc`s, vanaf 32 Khz, maar ook snellere.

De snelheid van app`s heb je niet altijd nodig. In dit geval is de uP het meeste aan het wachten en pauze aan het houden ;)

[ Voor 13% gewijzigd door 3lmowww op 23-05-2004 23:22 ]

Electronics development

• deepbass909
  • Registratie: April 2001
  • Laatst online: 00:25

deepbass909

[☼☼] [:::][:::] [☼☼]

Verwijderd schreef op 23 mei 2004 @ 21:50:
Je kan een triac toepassen, maar die kan je niet zomaar met de gate aan de PIC hangen, waar moet de gatestroom vanuit de PIC heen zonder gesloten circuit?

Tussen PIC en gate moet je dan nog een optotriac plaatsen, dan kan het wel.
MOC3041 oid.

Een triac (triAC) heeft trouwens geen source en een drain, een FET wel.
Tnx voor de toelichting. Zoals ik al zei, ik ben nog niet echt thuis in de wondere wereld van FET's, Triac's en Thyristors... Moet er toch maar eens iets van literatuur over opgaan zoeken...

Waarschuwing, opperprutser aan het werk... en als je een opmerking van mij niet snapt, klik dan hier

Pagina: 1