Check alle échte Black Friday-deals Ook zo moe van nepaanbiedingen? Wij laten alleen échte deals zien
Toon posts:

[cf corrupt] trouwfoto's verprutst?

Pagina: 1
Acties:
  • 330 views sinds 30-01-2008
  • Reageer

Verwijderd

Topicstarter
Ik heb vorige week voor een bruiloft foto's gemaakt met een canon powershot G3.
In de loop van de avond gaf de camera ineens 'cf card error' aan, en deed vervolgens vrij weinig meer. Een nieuw kaartje werkte wel weer naar behoren, maar de belangrijkste foto's lijken nu verdwenen.
Als ik de camera aan de computer hang, is de kaart ook niet te lezen.

Aangezien de foto's vrij belangrijk zijn, wil ik graag weten of ze op de een of andere manier nog te redden zijn. Desnoods wil ik de kaart best opsturen naar een datarecoverybedrijf, maar ik weet niet of dat uberhaupt zin heeft.

Als ik nu een losse cartreader aanschaf, en de kaart is nog steeds niet te lezen, is er misschien een manier om de rauwe data alsnog uit te lezen om te zien of er iets van te maken is?

Het gaat om een 256MB kaart van F(c) typenummer 3b9593 im80 41 0009

• klaaz
  • Registratie: April 2000
  • Laatst online: 14-11 18:41

klaaz

it's me!

Ik heb wel eens ooit software hiervoor gedownloaded en dat werkte aardig. Weet helaas niet meer hoe het heet.

Zoek eens op download.com op compact flash bij de utilitys.

• CyBeRSPiN
  • Registratie: Februari 2001
  • Laatst online: 09:25

CyBeRSPiN

sinds 2001

Vervelend! Probeer eens in een kaartlezer, er zijn volgens mij wel recovery programma's voor flashgeheugen.
Aan dat type nummer heeft niemand wat denk ik.

• @r!k
  • Laatst online: 28-11 23:19

@r!k

It is I, Leclerq

het is een collega van me een keer gelukt, ik geloof met easy recovery pro. let er wel op, dit programma is niet gratis

Een hele rij microsoft certificeringen.

Verwijderd

Topicstarter
ik ga zo snel mogelijk een cardreader aanschaffen en easy recovery pro proberen. Ik hoop dat het allemaal gelukt is voordat ze terug zijn van de huwelijksreis.... O-)

bedankt voor de snelle reply's. Ik laat het weten als het gelukt is of als er nieuwe problemen zijn.

• Johnny
  • Registratie: December 2001
  • Laatst online: 28-11 13:11

Johnny

ondergewaardeerde internetguru

Hier nog wat programma's waarmee je doto's terug kunt halen: Get Data Back for FAT en Digital Image Recovery

Let trouwens wel op dat je niets meer met die kaart moet doen, dus niet formatteren, of die recovery programma's er op zetten.

Aan de inhoud van de bovenstaande tekst kunnen geen rechten worden ontleend, tenzij dit expliciet in dit bericht is verwoord.

Verwijderd

Topicstarter
ik heb idd direct de card uit de camera gehaald en opgeborgen...maar bedankt voor de tips

Verwijderd

op een compact-flash kaart? daar heb ik zelf ook ooit een probleempje mee gehad. was echter zo opgelost. als je wil kan ik wel ff in mijn softwarearchiefje kijken... ik heb vast nog wel iets voor je.

Verwijderd

Topicstarter
Heb nu een usb-cardreader aan m'n compu gehangen.
easy recovery pro herkent de drive niet....:(
Windows zelf herkent de drive wel, maar zegt dat er geen medium inzit.
Vanavond maar een ander tooltje proberen.

• sjink
  • Registratie: Oktober 2002
  • Laatst online: 03-02 07:32
Ik heb precies hetzelfde probleem gehad met een Canon Powershot S30 en ook een 256mb kaartje... Zeg maar dag tegen je foto's want zolang je kaartje niet als drive herkent wordt kun je met geen enkele programmaatje je foto's eraf halen. Heb een stuk of 8 progjes geprobeerd en allemaal niet gelukt.

Denk dat ik binnenkort mijn kaartje eens ga sturen naar http://www.boomerangphoto.com
Is zover ik gevonden heb, het enigste bedrijf wat tegen een beetje acceptabele prijzen data recoverd van cf kaartjes.

*blup*

• intert0y
  • Registratie: Februari 2000
  • Laatst online: 10-03 15:17
ik heb altijd een of ander progsel van ontrack gebruikt. Ben even de naam vergeten maar deze heb ik ooik weleens CF laten scannen dat werkte toen prima.

Maar als je programma dat ding niet meer als schijft herkent. Oei oei, dat lijkt me niet best en duid meer op een hw faillure dan een faillure die met je filesystem te maken heeft.

ik ben geen postbode, maar postman Pat rulez!

• rollebol
  • Registratie: Mei 2000
  • Laatst online: 22-08 14:55
Gebruik in ieder geval niet CHKDSK. Ik heb een keer een flashkaart met kapot filesystem in de lezer laten zitten toen ik de computer uitzette, en toen ik hem weer aanzette besloot Windows 2000 om het filesystem te 'repareren' mbv chkdsk (automatisch bij het booten). Toen was de schade niet meer te herstellen.

Verwijderd

sjink schreef op 24 mei 2004 @ 14:22:

Denk dat ik binnenkort mijn kaartje eens ga sturen naar http://www.boomerangphoto.com
Is zover ik gevonden heb, het enigste bedrijf wat tegen een beetje acceptabele prijzen data recoverd van cf kaartjes.
Dit zou ik iid ook maar doen, zometeen verpest je het door al die programmas en wat is dat geld nu voor trouwfotos?

• BraveWorld
  • Registratie: September 2001
  • Niet online
Schuur de contacten op het CF kaartje even op. Kan gewoon een slecht contact zijn. Ik krijg dezelfde melding soms op mijn Fuji cam. Als ik het kaartje een paar keer heen en weer schuif, en zo de contacten schuur, gaat het daarna vaak weer goed.

Dit is geen signature...

• u_nix_we_all
  • Registratie: Augustus 2002
  • Niet online
sjink schreef op 24 mei 2004 @ 14:22:
Ik heb precies hetzelfde probleem gehad met een Canon Powershot S30 en ook een 256mb kaartje... Zeg maar dag tegen je foto's want zolang je kaartje niet als drive herkent wordt kun je met geen enkele programmaatje je foto's eraf halen. Heb een stuk of 8 progjes geprobeerd en allemaal niet gelukt.
En dus kan het niet ?

Ik heb zelf wel eens een probleem gehad met een smart media kaartje, ook niet
meer leesbaar (oftewel het filesystem wordt niet meer herkend)
Ik heb geen windows computers dus al die tooltjes zijn aan mij niet besteed.

Wat ik wel gedaan heb is een dump gedaan van alle data van het kaartje en
met de hand in dat ene bestand (was een 64 Mb kaartje btw) de header informatie van de
fotootjes opgezocht, en vervolgens dat stuk tot aan de volgende header eruit gepakt, en maar
hopen dat dat dan een compleet fotootje is, maw hopen dat dit sequentieel op de flash disk
stond. Zo heb ik toch ca 75 % kunnen redden. :)

Misschien heb je er wat aan.

edit @ braveworld
Een cf kaartje heeft geen contactjes waar je bij kunt 8)7

[ Voor 5% gewijzigd door u_nix_we_all op 24-05-2004 19:01 ]

You don't need a parachute to go skydiving. You need a parachute to go skydiving twice.

• Redje
  • Registratie: Juli 2000
  • Laatst online: 05-01 15:49
Is F(c) het merk? Dat zegt mij niks.

• Garyu
  • Registratie: Mei 2003
  • Laatst online: 29-11 22:25

Garyu

WW

Er schijn verschillende manieren om die foto's terug te halen van een CF-kaartje, wanneer je hem in een Card Reader aan de praat krijgt. Zoek maar eens in Google op "Recover Photos" of zoiets. Heb zelf ook wel ooit een groot aantal foto's teruggehaald op een dergelijke manier (zo'n 90% ofzoiets).

Edit: oeps, slecht gelezen, dat had je dus al gedaan. Probeer in ieder geval een paar van die progjes!

[ Voor 20% gewijzigd door Garyu op 24-05-2004 22:01 ]

It's Difficult to Make Predictions - Especially About the Future

Verwijderd

Topicstarter
Ik krijg het kaartje helaas absoluut niet aan de praat in een cardreader. Die progjes werken dan helaas niet.
Ook kaartje in een andere camera geprobeerd, zonder resultaat.

Het wordt waarschijnlijk toch opsturen naar een recoverybedrijf.
Sjink heeft een goede link gegeven. Ik ga die maar proberen.

Heb ook contact gehad met een paar Nederlandse recovery bedrijven, maar die rekenen meteen 500-1200 euro voor de recovery. (als het nu m'n eigen bruiloft was dan zou ik er heel misschien over denken....)
Bij een ander krijg als antwoord dat als een cardreader het kaartje niet slikt, hun er ook niet aan beginnen...pffff

bedankt voor het meedenken allemaal.

• dik_voormekaar
  • Registratie: April 2003
  • Laatst online: 29-11 22:29
Je kunt het met WinHEX proberen.
Is speciaal voor data recovery.
Kijk op http://www.x-ways.net/winhex/index-m.html

• pven
  • Registratie: Oktober 1999
  • Niet online
Toos en Bep schreef op 27 mei 2004 @ 22:18:
Je kunt het met WinHEX proberen.
Is speciaal voor data recovery.
Kijk op http://www.x-ways.net/winhex/index-m.html
Maar niet voor CF-kaartjes ... toch? :?

Wel dus! :)

Ik denk niet dat TS er iets aan heeft, aangezien hij het kaartje niet in kan lezen.

[ Voor 17% gewijzigd door pven op 27-05-2004 22:28 ]

|| Marktplaats-meuk. Afdingen mag! ;-) || slotje.com for sale || Dank pven! ||

• wippo76
  • Registratie: November 2002
  • Laatst online: 09-10 23:06
My camera produces an error when I insert a card

True card failure (as opposed to data loss) is rare. The main causes are:

The data area within all flash cards is comprised of highly complex integrated circuit boards and silicon chips. Any damage to these areas can render your card electrically dead - and a recovery is impossible.

Electrical damage by either high voltage or high magnetic fields can permanently damage the components making recovering the data impossible.

Mechanical / Physical damage by immersion in water, high humidyty, excessive heat (or cold) and physical distortion of the card itself (bending / cracking).
Flash Cards also contain a special chip that mediates access between the camera and memory chips. This chip is called a Data Controller. If the data controller is phyically or electrically damaged, it is not possible to recover any meaningful data from the card - even though the image data may still be intact.

kortom dit is balen en ik baal met je mee maar geef je weinig kans :'( :'(

Ja zou ik ook zeggen

Verwijderd

Ik heb hetzelfde probleem met mijn fujifilm finepix 601z
het is dan wel met een smartmedia kaartje. Het is mij ook nog niet gelukt om de data terug te krijgen. :r

Verwijderd

Ik heb mijn fotos succesvol kunnen herstellen met getdataback (FAT), maar het betreft hier wel een SD kaartje, hij werd gelukkig nog wel herkent als drive.

• UltraSub
  • Registratie: Mei 2003
  • Laatst online: 22-11 17:12
Doen andere kaartjes het wel in die cardreader?

Verwijderd

wippo76 schreef op 27 mei 2004 @ 22:31:
My camera produces an error when I insert a card

True card failure (as opposed to data loss) is rare. The main causes are:

The data area within all flash cards is comprised of highly complex integrated circuit boards and silicon chips. Any damage to these areas can render your card electrically dead - and a recovery is impossible.

....

If the data controller is phyically or electrically damaged, it is not possible to recover any meaningful data from the card - even though the image data may still be intact.

kortom dit is balen en ik baal met je mee maar geef je weinig kans :'( :'(
Dit soort antwoorden kreeg ik ook eens toen ik een gecrashte harddisk wilde recoveren. Electronica dood dus data pleite. NIET DUS!

De meeste data recovery bedrijven hangen de data drager (bij een HD de platters) gewoon aan een nieuwe module met besturingselectronica, en dan kun je vaak heel veel terughalen. Bij mijn HD was dat 95% van 16Gb. Was me de 1200 euro dik waard.

Ik heb die disk bij Yodata www.datarecovery.nl in Ede laten fixen. Volgens hun prijslijst is het vooronderzoek 35 euro. Daarbij geven ze je aan hoeveel er gerecovered kan worden en wat dat dan kost (tussen de 75 en 350 euro).

Lijkt me een schappelijk bedrag voor trouwfoto's.

• pven
  • Registratie: Oktober 1999
  • Niet online
Heb je overigens enig idee hoe dat kaartje beschadigd kan zijn geraakt? Bv. door een elektronisch veld of boven een kaars gehangen ... :?

|| Marktplaats-meuk. Afdingen mag! ;-) || slotje.com for sale || Dank pven! ||

• dik_voormekaar
pven schreef op 27 mei 2004 @ 22:27:
[...]

Ik denk niet dat TS er iets aan heeft, aangezien hij het kaartje niet in kan lezen.
Hij geeft aan dat ie kaartjes "normaal" geprobeerd heeft te lezen.
Dan moet de kaart op z'n minst nog goed geformatteerd zijn. Dit hoeft niet meer het geval te zijn.
Dan heb je WinHEX dus nodig. Die leest de kaart rechtstreeks zonder dat ie geformatteerd hoeft te zijn.
Echt het proberen waard !

• dik_voormekaar
Overigens, toen ik het tpoic nog eens las, zegt de TS dat ie de kaart al heeft geprobeerd heeft te lezen met de aangegeven tools.
Als dit niet lukt, dan kun je ook altijd nog de CF card aan een IDE kanaal hangen door middel van een verloop connector.

• Semper Fight
  • Registratie: November 2001
  • Laatst online: 27-08 23:53

Semper Fight

Xbox Live = Semper Fight

Ik had vandeweek precies hetzelfde probleem met mijn Canon S45.
Ook een kaartfout nadat er heel belangrijke foto's opstonden :'(

Hier had uw advertentie kunnen staan! DM me voor meer info over de prijzen

• RRRobert
  • Registratie: Augustus 2001
  • Laatst online: 13-11 15:51

RRRobert

Fokker in ruste

*kick*
Ik heb het zelfde probleem als de topicstarter en ben nu begonnen met de recovery van mijn CF-kaartje met bovengenoemd programma. Probleem is echter dat de kaart wel wordt gezien als een 'verwisselbaar medium' maar dan met een opslagcapaciteit van 2 Terrabyte en 4.294.961.685 sectoren. Zo gaat die recovery dus weken duren als nu sector voor sector wordt gecontroleerd... Iemand een idee hoe ik dit anders kan configureren?

Een mening presenteren als feit is geen garantie voor de waarheid

• AlterEgo
  • Registratie: Juli 2001
  • Niet online
Disclaimer:
ik heb dit nooit geprobeerd, en ik hoop het nooit te hoeven proberen.

Maar ik dacht toen ik dit topic doorlas:

Start linux (of een Knoppix-achtige CD) en prik je card en reader in. Ik ben benieuwd of er dan een /dev/sdax (dus een driveletter) wordt gedetecteerd. Als dat het geval is kun je met het dd commando de gehele partitie bit-voor-bit kopieren naar een image file.
Daarop zou je dan filesystem recovery-tools (Win of linux) kunnen loslaten.

• Wouter!
  • Registratie: Maart 2001
  • Laatst online: 28-11 11:23
Wel 'n flinke kick zeg ... maar ja, de laaste reply klinkt wel een beetje hoopvol :)

Ik heb 't zelfde gehad met vakantiefoto's op een 128MB SmartMediaCard in een Olympus C3000Z. De helft van de foto's was corrupt ... in mijn geval ook niets meer aan te doen jammergenoeg ;( (of in iedergeval niet zoveel geld waard). Maar er zijn wel mogelijkheden, dat is hierboven ook al wel te lezen.

[ Voor 16% gewijzigd door Wouter! op 02-02-2005 20:37 ]

• RRRobert

RRRobert

Fokker in ruste

Ik denk dat die 'Knoppix-truuk' idd wel eens het laatste redmiddel zal kunnen zijn. Ik ben helaas Linux-n00b, maar goed, door schade en schande leert men snel.

PC Inspector Smart Recovery en een andere freeware tool, VIAOSoft Recovery Manager heb ik nu allebei geprobeerd, maar in beide gevallen wordt er een complete image gevraagd van het CF-kaartje. En aangezien deze (oorspronkelijk 256Mb diskspace) als 'unformatted' wordt uitgelezen, wordt alle data en unused diskspace ongecomprimeerd in een backupbestand gestopt. En wel eentje die eerder richting een omvang van terrabytes dan in gigabytes wordt uitgedrukt... Zowel in HDD-capaciteit als in tijdsduur is dit dus geen oplossing ;(

Mocht er nog iemand zijn die andere goede ideeën heeft voor de oplossing van dit probleem, dan verneem ik dat echter graag. En ik denk velen met mij, want wat ik m'n zoektocht al wel heb opgemaakt is dat dit probleem best wel vaak voor schijnt te komen.

• JEV
  • Registratie: December 2000
  • Laatst online: 27-09 13:54

JEV

Probeer dit programma eens volgens hun website:
What you see is what you get! Any pictures that you see in the free trial version can be safely recovered once you have purchased and registered the program
Trail versie d/l en als het werkt betalen :)

[ Voor 2% gewijzigd door JEV op 03-02-2005 11:19 . Reden: url-tje verkeerd ingevoerd :( ]

There are three kinds of death in this world. There's heart death, there's brain death, and there's being off the network. Guy Almes

• Murmandamus
  • Registratie: December 2001
  • Laatst online: 29-11 19:24

Murmandamus

(OO (|||)(|||) OO)

Ik heb eenzelfde probleem met een CD-Rom. De CD-Rom is nog wel te benaderen. Geeft zelfs aan dat er ruim 400MB beschreven is maar geeft geen data weer.
Wellicht heeft iemand hier een idee voor. (inmiddels 5 computers en 11dvd en cd-drives geprobeerd, allen met WinOS) Bestaat er een programma welke speciaal (of ook) voor CD's kunnen worden toegepast?

After all is said and done, there is more said than done

• PuckStar
  • Registratie: Juli 2000
  • Laatst online: 25-11 12:02
me pa heeft een dergelijk probleem gehad waarbij de kaart niet meer te lezen was.
heel vreemd, maar hij heeft het opgelost door de kaart te formatteren
en daarna in een cardreader te doen en met een recovery programma te recoveren.

je zou denken dat met formatteren alles weg is, maar dat is dus niet zo, zolang je het niet direct gaat overschrijven.

bovenstaand is geen garantie, maar het is mijn pa dus 2 keer gelukt om zo toch de foto's terug te krijgen!

• Paultje3181
  • Registratie: November 2002
  • Laatst online: 09:18
Linux stappenplan:
- Start Linux (mbv Knoppix oid)
- sluit je camera aan met je kaartje erin
- start een terminal venster (ctrl+alt+f1 of gewoon op het monitortje klikken)
- mkdir /mnt/cf
- mount -t vfat /dev/sda1 /mnt/df
- dd if=/mnt/cf/ of=/home/cf.iso

Als dit goed gaat, dan ben je al een heel end, want dan kun je nl. alles nog lezen. Die iso kun je dan op een RW-tje fikken en dan met een DataRecoveryTool proberen uit te lezen. Of je kunt het verder in linux proberen:

- mkdir /mnt/iso
- Mount -o loop /home/cf.iso /mnt/iso
- cd /mnt/iso
- ls -al
- Open al die bestanden die erop staan met bijvoorbeeld the Gimp (ook al is er geen extensie gegeven. Meestal pakt ie het wel. Linux heeft nl. niet perse een extensie nodig)

Sla ze op en fik ze...

Dit is wat bij mij werkte.

• AlterEgo
  • Registratie: Juli 2001
  • Niet online
Paultje3181 schreef op vrijdag 04 februari 2005 @ 12:36:
Linux stappenplan:
- mkdir /mnt/cf

Als dit goed gaat, dan ben je al een heel end, want dan kun je nl. alles nog lezen. Die iso kun je dan op een RW-tje fikken en dan met een DataRecoveryTool proberen uit te lezen. Of je kunt het verder in linux proberen:

- mkdir /mnt/iso
- cd /mnt/iso
- ls -al
- Open al die bestanden die erop staan met bijvoorbeeld the Gimp (ook al is er geen extensie gegeven. Meestal pakt ie het wel. Linux heeft nl. niet perse een extensie nodig)

Sla ze op en fik ze...

Bijna goed ;)
Het mounten van de card zal doorgaans niet lukken, want dat lukte onder Windows ook al niet (geen driveletter) als ik de TS goed lees. Dus kun je proberen om de dd te draaien op het device, /dev/sdx. Zo voorkom je het mount-probleem.

• RRRobert

RRRobert

Fokker in ruste

PuckStar schreef op donderdag 03 februari 2005 @ 18:27:
me pa heeft een dergelijk probleem gehad waarbij de kaart niet meer te lezen was.

je zou denken dat met formatteren alles weg is, maar dat is dus niet zo, zolang je het niet direct gaat overschrijven.

bovenstaand is geen garantie, maar het is mijn pa dus 2 keer gelukt om zo toch de foto's terug te krijgen!
hmmm... zoiets vertelde een collega me gisteren ook als, maar dat verhaal was zo onsamenhangend vaag dat het weer veel weg had van een 'wel de klok horen luiden maar de klepel niet weten te hangen'-verhaal. Hij wees in ieder geval op de (dus vage) mogelijkheid van een lowlevel-format. Klopt dit, of moet ik de CF-kaart 'gewoon' formateren? Ik weet wel dat een Quick-format ('snel wissen' van de data) niet zal lukken -dat heb ik al eens geprobeerd met een ander CF-kaartje, maar daarvoor gaf Explorer enkel de mogelijkheid tot volledig formattering.

Ow en nog ff over de Linux-tips hierboven: juist het schrijven van een ISO-file lijkt me het grootste probleem, Afgezien nog van het feit dat ik dus (als eerder gezegd) Linux-n00b ben (sowwy), zit het probleem hem in het feit dat wanneer ik een ISO probeer te maken van de CF-kaart, dat dit in theorie geen probleem is, maar praktisch gezien wel. Aangezien de 256 Mb aan ruimte niet door de gebruikte recovery-tools als zodanig wordt herkent, wordt er de aanmaak gestart van een ISO-image op bitrate level. Dit resulteert echter in image over 4,3 miljard sectoren, wat een schier oneindige grote rekenpartij en dito ISO-file zal opleveren.

• RRRobert

RRRobert

Fokker in ruste

subtiele schop :)
PuckStar schreef op donderdag 03 februari 2005 @ 18:27:

Bovenstaande eens getest met een 16Mb kaartje wat ik nog had liggen. Wat bestandjes op gezet, geformateerd en vervolgens weer de recovery tools er op los gelaten. En 't werkte!

Maar nu... het 256MB kaartje nog eens in de cardreader gestopt. Formateren dus... ho maar. Zowel vanuit de recoverysoftware als van Explorer lukt dit gewoon niet. :( Iemand een idee hoe dit wel te doen forceren is???

• Hurricane
  • Laatst online: 28-11 22:29

Hurricane

Alles is anders dan het lijkt!

Vanuit de camera misschien?

Verwijderd

http://www.lexar.com/software/image_rescue.html

Lexar is een specialist op het gebied van Flash geheugen! zij maken vooral kaarten voor de professionele markt. Dus daarbij hoort een degelijk recovery proggje. Heb dit op mijn werk vaak gebruikt en dat werkt redelijk goed :) meestal een hersetel van driekwart of meer...
Deze software is dus zeker kwaliteit en de moeite waard om te proberen.
Naar mijn mening hoef je de kaart niet te formateren. Je kan het gewoon in een keer proberen.

Dit soort problemen zullen in de toekomst een heleboel verdrietig mensen veroorzaken. Voor de fotografen is dit een nachtmerrie die ik steeds weer zie. Hele backup gebeuren is ze nog vreemd, je weet wat dat gaat betekenen binnenkort. >:)

• RRRobert

RRRobert

Fokker in ruste

Heb ik ook al geprobeerd, maar bij het scrollen door de menu-opties wordt er vrolijk over deze optie heengestapt.

• RRRobert

RRRobert

Fokker in ruste

Verwijderd schreef op maandag 07 februari 2005 @ 22:09:
http://www.lexar.com/software/image_rescue.html

Lexar is een specialist op het gebied van Flash geheugen! zij maken vooral kaarten voor de professionele markt. Dus daarbij hoort een degelijk recovery proggje. Heb dit op mijn werk vaak gebruikt en dat werkt redelijk goed :) meestal een hersetel van driekwart of meer...
Deze software is dus zeker kwaliteit en de moeite waard om te proberen.
Naar mijn mening hoef je de kaart niet te formateren. Je kan het gewoon in een keer proberen.
Ga ik ook zeker proberen. THX voor de tip.
Dit soort problemen zullen in de toekomst een heleboel verdrietig mensen veroorzaken. Voor de fotografen is dit een nachtmerrie die ik steeds weer zie. Hele backup gebeuren is ze nog vreemd, je weet wat dat gaat betekenen binnenkort. >:)
Mee eens. Punt is: al mijn foto's die niet op het kaartje staan, zijn behalve op de HDD van twee pc's ook wel op minimaal één cd/dvd-rom geplaatst. En je gaat toch niet iedere keer als je vijf foto's hebt genomen op een holletje terug naar de pc om de boel te backuppen? Dát is dus het 'probleem' van een steeds grotere capaciteit van die geheugenkaartjes...
Hé, zou er al patent zijn vergeven op camera's met ruimte voor twee geheugenkaartjes in raid 1 configuratie??? 8)7

• u_nix_we_all
  • Niet online
Je kaart opnieuw formatteren , of elke andere schrijf aktie, lijkt me de kans om data
die er nu eventueel nog op staat terug te krijgen te verkleinen.
Slecht plan IMHO.

In linux moet een dd van een 256MB kaartje maximaal 256MB worden, dit kun je
forceren door een blocksize en count op te geven , byv:
dd if=/dev/sda of=mijnbestand bs=1k count=256k

Het image dat je dan krijgt is een kopie van van je corrupte filesystem en dan nog kun je
niets mounten.
Dit werkt alleen als de controller in je cf kaartje het nog doet, anders heb je sowieso pech.

Als dit lukt, en je zo'n image kunt maken, wil ik wel voor je kijken of ik nog foto's eruit kan
recoveren.
Zie ook:
Fat reparaties onder linux

You don't need a parachute to go skydiving. You need a parachute to go skydiving twice.

• Osiris
  • Registratie: Januari 2000
  • Niet online
Paultje3181 schreef op vrijdag 04 februari 2005 @ 12:36:
Linux stappenplan:
- mkdir /mnt/cf

- mkdir /mnt/iso
- cd /mnt/iso
- ls -al

Sla ze op en fik ze...

Volgens mij kun je beter die stap om je CF te mounten in /mnt/cf overslaan, aangezien zowel de CF als je ISO beide "block-devices" zijn.. Ok, je ISO niet "echt", maar zo wordt ie wel gebruikt.. (mountable enzo).

Dus: dd if=/dev/sda1 of=/home/cf.iso

• u_nix_we_all
  • Niet online
Osiris schreef op zaterdag 12 februari 2005 @ 22:14:
[...]

Volgens mij kun je beter die stap om je CF te mounten in /mnt/cf overslaan, aangezien zowel de CF als je ISO beide "block-devices" zijn.. Ok, je ISO niet "echt", maar zo wordt ie wel gebruikt.. (mountable enzo).

Dus: dd if=/dev/sda1 of=/home/cf.iso
Probleem is dat het FS waarschijnlijk corrupt is.
Een kopie ervan zal net zo corrupt zijn en dus ook niet te mounten.

Bot alle data eraf trekken en in dat image met de hand naar de headers van de feauteaux
opzoeken, en dan de blokken eruit knippen geef ik meer kansen....

• Osiris
  • Registratie: Januari 2000
  • Niet online
u_nix_we_all schreef op zaterdag 12 februari 2005 @ 22:20:
[...]

Probleem is dat het FS waarschijnlijk corrupt is.
Een kopie ervan zal net zo corrupt zijn en dus ook niet te mounten.

Bot alle data eraf trekken en in dat image met de hand naar de headers van de feauteaux
opzoeken, en dan de blokken eruit knippen geef ik meer kansen....
Of je nou de CF mount en dan kopiert of de CF kopiert en daarna mount, dat lijkt me op zich weinig verschil hebben?

• u_nix_we_all
  • Niet online
Osiris schreef op zaterdag 12 februari 2005 @ 22:26:
[...]

Of je nou de CF mount en dan kopiert of de CF kopiert en daarna mount, dat lijkt me op zich weinig verschil hebben?
Ja maar je mount helemaal niets, een corrupt fs KUN je niet mounten.
Daarom ook een dd (=raw copie) van het hele block device /dev/sda
Je zou nog een raw copie van de eerste partitie (/dev/sda1) kunnen overwegen maar
1. De part. tabel kan stuk zijn.
2. Er zijn devices die geen partities hebben en de hele device formatteren.

Kortom, je hebt met het fs niets te maken , je dumpt het hele device
en in die dump ga je naar data graven. No mounting involved here....

• Vipertje
  • Registratie: Oktober 2001
  • Laatst online: 29-11 17:53
ik zou de foto's gewoon opsturen naar dat data recovery bedrijf voor die 30 pond kan je geen bult vallen vooral niet als het vakantie foto's of trouw foto's zijn die je natuurlijk graag wilt hebben.

• delaregulus
  • Registratie: Oktober 2003
  • Laatst online: 15-04 01:26
Mijn CF kaart was op geen enkele manier te redden onder windows. Geen van de vele recovery tools leek enige grip op de materie te hebben. Chkdsk onder windows werkte niet. (NOTE: één van de eerste posts in deze thread raadt het gebruik af van chkdsk onder windows!!)

Echter op een gegeven moment heb ik de pc geboot zonder windows (promt only) en daarna CHKDSK van een oudere DOS versie (ik denk DOS 6.2) op de CF card losgelaten.

Vrijwel volledige recovery. File fragments kregen een filen002.chk naam maar na renaming bleken deze gewoon de jpg's te zijn.

Tijdens het schieten van 20000 foto's is mijn CF kaart 1x corrupt geraakt. Ik heb de kaart vervolgens weer vele malen zonder problemen kunnen gebruiken. Doet mij vermoeden dat de camera een keer een foutje maakte met het filesysteem.

Andere opmerking: Norton Ghost gaat volledig voorbij aan het filesysteem als het een copie maakt van een drive (of volume). Het boot onder (een) DOS met USB ondersteuning. Als ik nog een keer zoiets mee maak zou ik eerst proberen een image copy te maken van de card in originele staat. Daarna zonder risico experimenteren met een ander kaartje waar je deze image dan opgezet hebt.

Ik zou trouwens van een recovery bedrijf exact willen weten wat ze wel of niet doen voor ik mijn CF card met 500 euro naar ze zou opsturen. Lijkt me logisch dat deze bedrijven ook gewoon tweakers zijn die het een shot geven.
Pagina: 1