Toon posts:

Probleem met linksys WLAN kaart en IP adr

Pagina: 1
Acties:

Verwijderd

Topicstarter
Ik heb recent een Linksys WAG54G modem/router wirless AP aangeschaft i.c.m. met een WPC54G draadloze netwerk kaart voor mijn laptop.

Het probleem is dat de router een IP adres toekent maar deze niet wordt herkend door de netwerk kaart. :(

Mijn desktop is aangesloten met een kabel en dit werk prima.

Ik heb de navolgende configuaratie thuis staan:
1. Desktop Fujitsu Siemens Scaleo 600 met Windows XP home ed. SP 1 geinstaleerd
2. Laptop Fujitsu Siemens Amilo met Windows XP home e.d. SP 1 geinstalleerd
3. Internet via planet.

Ik heb encripty uitgeschakeld
SSID Broadcast aan staan
En MAC filtering aan staan, de MAC adressen van de kaart en router ook aan staan.

Wat opvald is dat het in het status tab bij wireless opgegeven MAC adress onbekend is. (niet van netwerk kaart en niet van router/modem. Deze heb ik voor de zekerheid toegekend maar maakt geen verschil.

Ik maak nu gebruik van een statisch ip op de laptop en kan in iedergeval internetten. Ik wil graag gaan netwerken.

ideas annyone? 8)7

Verwijderd

Wat versta je onder netwerken?
Heb je wel bestands en printer delen protocoll enzo geinstalleerd?

Verwijderd

Topicstarter
Ja, alle protocollen geinstatleerd, netwerk draait wel met cross cable.

Dan kun je zeggen hou die cross cable, maar ja dan geen draadloos in netwerk meer, en dat was de bedoeling niet. :?

• Korakal
  • Registratie: Oktober 2001
  • Laatst online: 19-05 16:08

Korakal

Up up up!

Het probleem is dat de router een IP adres toekent maar deze niet wordt herkend door de netwerk kaart.
Hoe bedoel je dit precies? Onder wireless zie je als het goed is dit:

Afbeeldingslocatie: http://www.korakal.nl/got/dhcpactive.jpg

Probeer het eens ZONDER mac filtering, doet 'ie het dan wel?

BTW: move I&T > NT

• The Third Man
  • Registratie: September 2001
  • Laatst online: 08:19

The Third Man

The Third Jellyfish

Als je al kan internetten vanaf de laptop is het qua TCP/IP en 802.11 authentication goed en is de falende DHCP het enige probleem? Wat staat er dan precies bij de DHCP instellingen? Wat bedoel je met 'onbekend' als mac-address, dat er niets staat of 8x 00? Werk je al met de nieuwste firmware?

Verwijderd

Topicstarter
Ja ik heb de nieuwst firmware gedownload, dus dat kan het probleem niet zijn, en met het onbekende mac adress bedoel ik in het status overzicht van de router word het wireless mac adress gegeven. Deze wijkt af van het mac adres van de
draadloze kaart.

Als mac filtering uit staat precies het zelfde probleem, merkwaardig genoeg

Ik heb ook al contact gehad met de linksys helpdesk, die vinden het voldoende om je op internet te helpen dus da's ook pech.

Er zit iets fout in de DHCP gedoe, of zou de kaart gewoon kapot zijn? :X 8)7

Verwijderd

Topicstarter
Bij DHCP staat trouwens gewoon dat deze enabled is, dat deze een range heeft van .100 tot .149 met 50 adressen

en een lease tijd van 1440 minuten

• The Third Man

The Third Man

The Third Jellyfish

Verwijderd schreef op 23 mei 2004 @ 12:43:
Ja ik heb de nieuwst firmware gedownload, dus dat kan het probleem niet zijn, en met het onbekende mac adress bedoel ik in het status overzicht van de router word het wireless mac adress gegeven. Deze wijkt af van het mac adres van de
draadloze kaart.

Als mac filtering uit staat precies het zelfde probleem, merkwaardig genoeg

Ik heb ook al contact gehad met de linksys helpdesk, die vinden het voldoende om je op internet te helpen dus da's ook pech.

Er zit iets fout in de DHCP gedoe, of zou de kaart gewoon kapot zijn? :X 8)7
Daar kunnen we moeilijk antwoord op geven als je zelf nauwelijks iets bloot geeft. 'afwijkend' zegt nog niks, wij willen precies zien wat er allemaal is ingesteld en wat er precies gebeurt. Alsjeblieft, doe wat duidelijker en uitgebreider want nu zijn we nog niks opgeschoten...

Verwijderd

Topicstarter
Duidelijk,

Onderstaande staat in het status overzicht van de wireless verbinding.

Wireless Firmware Version: 1.0.4.3
MAC Address: XX-XX-XX-4B-20-69
Status: Enabled
Mode: Mixed
Channel: 5
SSID: CENTAUR
Encryption: Disabled

Het Mac Adres van mijn wireless kaart is XX-XX-XX-3C-75-9F, dit wijkt af. Ik heb nagekeken of het hier niet het mac adres van de router zelf betreft maar dit is niet het geval.

Onderstaande zijn de DHCP instellingen

Local IP Address: 192.168.1.1
Subnet Mask: 255.255.255.0
Network Address
Server Settings (DHCP)
Local DHCP Server: X Enabled Disabled DHCP Relay
DHCP Server: . . .
Starting IP Address: 192.168.1.
Number of Addresses: 50
DHCP Address Range: 192.168.1.100 to 192.168.1.149
Client Lease Time: 1440 minutes (Range 1~10080)

Wireless Network Mode: Mixed
Wireless Network Name(SSID): CENTAUR
Wireless Channel: 5
Wireless SSID Broadcast: Enabled

Allow All
X Restrict Access

Prevent computers listed below from accessing the wireless network
X Permit only computers listed below to access the wireless network

MAC 01: XX-XX-XX-3C-75-9F
MAC 02: XX-XX-XX-4B-20-69
MAC 03: Mac adres router

Kunnen jullie hier wat mee?

K snap er echt helemaal niets van. Ik zag trouwens in een ander oud topic dat anderen dit probleem ook hebben. Ben alleen vergeten topic te bookmarken.

In iedergeval alvast bedankt voor het meedenken. :)

• The Third Man

The Third Man

The Third Jellyfish

MAC Address: XX-XX-XX-4B-20-69 <- dit zal wel het mac-address van de wireless interface van de router zijn, het MAC-adres van de router is natuurlijk het MAC-adres van zijn ethernetaansluiting (netwerkkabel).

EDIT
Hier zie je een screenshot van een soortgelijke webinterface en je ziet dat dat ding 3 verschillende mac-addressen heeft.
Afbeeldingslocatie: http://www.barbara.no/images/tew411setup.jpg
Clickable

[ Voor 54% gewijzigd door The Third Man op 23-05-2004 17:01 ]

• idef1x
  • Registratie: Januari 2004
  • Laatst online: 19-05 08:19
Hele stomme vraag wellicht, maar heb je de MAC addressen ingevuld met - ertussen?
Bij mijn WAG54G heb ik ze met : ingevuld en werkt prima.
Oh enne het MAC addres van de wag zelf staat niet in het rijtje en hoort daar ook niet thuis lijkt me..

edit : Hmm ik zie net dat het zonder mac filtering kennelijk ook niet werkt bij je. Qua DHCP weet ik niet hoe die wag ermee omgaat. Ikzelf gebruik dhcp relay, wat prima werkt (zolang je geen gebruikt maakt van een wireless bridge als de wet54g)

[ Voor 65% gewijzigd door idef1x op 23-05-2004 17:28 ]

Verwijderd

Topicstarter
Beste Idef1x,

Ik heb ze gewoon ingevuld met : alleen een beetje rottig gekopieerd. Ik denk dat ik er achter ben wat het probleem is meer helaas nog geen oplossing. Met het programmatje AIda32 kun je je computer instelling eenvoudig raadplegen. In mijn desktop staan mijn microsoft nerwerk instellingen als volgt:

Netwerkkaarteigenschappen
Netwerkkaart MAC-brugminipoort - Pakketplanner-minipoort
Interfacetype Ethernet
Hardware adres XX-XX-XX-XX-XX-XX
Verbindingsnaam Netwerkbrug (Netwerkbrug) 3
Verbindingssnelheid 400 Mbps
MTU 1500 bytes
DHCP huur verkregen 23-5-2004 16:46:15
DHCP huur loopt af 24-5-2004 16:46:15
Bytes ontvangen 6148852 (5.9 MB)
Bytes verzonden 4983838 (4.8 MB)

Netwerkadapteradres
IP / SubNet Mask 192.168.1.100 / 255.255.255.0
Gateway 192.168.1.1
DHCP 192.168.1.1
DNS 195.121.1.34
DNS 195.121.1.66

Op mijn laptop heb ik echter de navolgende instellingen

Netwerkkaarteigenschappen
Netwerkkaart Wireless G notebook adapter
Interfacetype Ethernet
Hardware adres XX-XX-XX-XX-XX-XX
Verbindingsnaam Draadloze netwerkverbinding
Verbindingssnelheid 54 Mbps
MTU 1500 bytes
DHCP huur verkregen 23-5-2004 16:46:15
DHCP huur loopt af 24-5-2004 16:46:15
Bytes ontvangen 6148852 (5.9 MB)
Bytes verzonden 4983838 (4.8 MB)

Netwerkadapteradres
IP / SubNet Mask 192.168.1.101 / 255.255.255.0
Gateway 192.168.1.1
DHCP 255.255.255.255
DNS 195.121.1.34

Ik denk dat het DHCP adres onjuist is ingesteld, maar hoe verander ik dit. Ik heb alle instellingen van de netwerkadapter en netwerk instellingen doorgegekeken maar ik kan niets vinden.

We komen dichterbij maar we zijn er nog niet helemaal. Ik zal ook weer even kontakt opnemen met linksys wie weet weten ze daar nog wat. 8)7 :?

• The Third Man

The Third Man

The Third Jellyfish

DHCP stel je niet in, dat werkt via een broadcast waar de DHCP-server vervolgens op antwoordt. Op de een of andere manier antwoordt de router niet op het request van de laptop. Maar in ieder geval vraagt de laptop er nu ook niet om omdat je handmatig een IP/Gateway/DNS hebt ingevuld...

• idef1x
Hoi Remy_at_play,

Ziet er toch goed uit? Alhoewel ik die 400MHz op je desktop wel erg hoog vind ;)

Hoe dan ook op zich klopt je dhcp op je laptop wel hoor. Je desktop geeft zo te zien weer van welke dhcp je je ip-adres hebt gekregen en je laptop geeft het hele netwerk weer, wat ook klopt daar je met dhcp toch een broadcast (255.255.255.255 is broadcast adres) doet om te achterhalen waar een dhcp server zit. Je hebt tenslotte ook een ip-adres gekregen in de door jouw ingestelde range.
Lijkt me niet iets om zorgen over te maken

• idef1x
Lekkere Kwal schreef op 23 mei 2004 @ 17:30:
DHCP stel je niet in, dat werkt via een broadcast waar de DHCP-server vervolgens op antwoordt. Op de een of andere manier antwoordt de router niet op het request van de laptop. Maar in ieder geval vraagt de laptop er nu ook niet om omdat je handmatig een IP/Gateway/DNS hebt ingevuld...
Hmm je was me voor met je broadcast ;)
Wat is er mis met de DNS dan? Staat hetzelfde als bij de desktop (de 1e)..

Ben het even kwijt hoor...vult Remy nu handmatig deze gegevens op de laptop in of krijgt ie ze nu via dhcp :?

• The Third Man

The Third Man

The Third Jellyfish

idef1x schreef op 23 mei 2004 @ 17:38:
[...]

Hmm je was me voor met je broadcast ;)
Wat is er mis met de DNS dan? Staat hetzelfde als bij de desktop (de 1e)..

Ben het even kwijt hoor...vult Remy nu handmatig deze gegevens op de laptop in of krijgt ie ze nu via dhcp :?
In de startpost staat dit:
Verwijderd schreef op 22 mei 2004 @ 18:50:
[...]
Ik maak nu gebruik van een statisch ip op de laptop en kan in iedergeval internetten.
[..]
Als hij dat ondertussen veranderd heeft, heeft hij had volgens mij niet gemeld... Ondertussen begin ik wel een punthoofd te krijgen van zijn vaagheid...

Verwijderd

Topicstarter
Euh ja maar ik kan mijn desktop niet pingen vanaf mijn laptop en v.v. dus iets gaat niet goed toch

Ik kan wel het internet op vanaf beide computers maar ik kan ze niet pingen.

Ik kan de router wel pingen gelukkig

Iemand een idee waar het dan aan kan liggen, behalve natuurlijk aan het feit dat ik compleet incapabel ben natuurlijk.

• idef1x
Hmm ja dat had ik gelezen van dat statische, maar ik neem aan dat als iemand iets vraagt over dhcp instellingen, hij/zij natuurlijk wel zijn/haar spul op dhcp heeft staan, anders kun je rondjes blijven draaien tot je een ons weegt...
Afijn dan eerst maar weer aans aan de trogtijd doent ;)

Verwijderd

Topicstarter
Even een hele domme vraag maar als ik bij het tcp/ip protocol de IP adressen laat toewijzen krijg ik een heel verkeerd IP adres.

Vandaar statisch zelf ingevuld anders kan ik geen gebruik maken van internet met laptop

Maar nu dan de domme vraag waar stel ik dat DHCP op de laptop in? Ik bedoel hoe zorg ik ervoor dat DHCP enabled wordt?

• idef1x
Verwijderd schreef op 23 mei 2004 @ 17:46:
Euh ja maar ik kan mijn desktop niet pingen vanaf mijn laptop en v.v. dus iets gaat niet goed toch

Ik kan wel het internet op vanaf beide computers maar ik kan ze niet pingen.

Ik kan de router wel pingen gelukkig

Iemand een idee waar het dan aan kan liggen, behalve natuurlijk aan het feit dat ik compleet incapabel ben natuurlijk.
Laten we aannemen dat we willen proberen je te helpen, maar zou je dan wat duidelijker kunnen zijn met wat/hoe je nu aan het testen bent? Ik ben het kwijt en dat punthoofd...euh die lekkere kwal bedoel ik ;) geloof ik ook.

1) Heb je op je desktop dhcp aanstaan? Zo ja krijg je je ip-adres/netwek via dhcp dan oke?
2) Heb je op je laptop dhcp aanstaan? zo ja krijg je je ip/netwerk via dhcp oke?

Indien beide ja, dan zou je elkaar moeten kunnen pingen in ieder geval. Ping de accepoint dan eens. eerst van desktop naar AP, dan van laptop naar AP dan van laptop naar desktop, dan van desktop naar laptop.....
Zit je niet toevallig op een AP bij de buren?

• idef1x
Verwijderd schreef op 23 mei 2004 @ 17:52:
Even een hele domme vraag maar als ik bij het tcp/ip protocol de IP adressen laat toewijzen krijg ik een heel verkeerd IP adres.
Gokje : een 169.x.x.x adres? Dat is namelijk een standaard adres dat microsoft invult als ie geen dhcp-server kan benaderen
Vandaar statisch zelf ingevuld anders kan ik geen gebruik maken van internet met laptop
Maar je zit wel draadloos?? Of heb je hem op de 4-poorts switch van de AP geprikt met een utp kabeltje?
Maar nu dan de domme vraag waar stel ik dat DHCP op de laptop in? Ik bedoel hoe zorg ik ervoor dat DHCP enabled wordt?
Indien je windows XP/2000 hebt :
startmenu -> instellingen -> netwerkverbindingen -> dubbelclick je wireless LAN adapter -> eigenschappen -> internet protocol (TCP/IP) selecteren -> eigenschappen -> alles op automatisch zetten

edit : moest even wat naamgevingen aanpassen van de moderator

[ Voor 9% gewijzigd door idef1x op 23-05-2004 18:10 ]

Verwijderd

Topicstarter
1) Heb je op je desktop dhcp aanstaan? Zo ja krijg je je ip-adres/netwek via dhcp dan oke?

Ja geen probleem.

IP 192.168.1.100
Subnetmask 255.255.255.0

2) Heb je op je laptop dhcp aanstaan? zo ja krijg je je ip/netwerk via dhcp oke?

Nee, hier krijg ik als ik dhcp aan zet de navolgende instellingen

IP 169.254.36.217
Subnetmask 255.255.255.0

Indien beide ja, dan zou je elkaar moeten kunnen pingen in ieder geval. Ping de accepoint dan eens. eerst van desktop naar AP, dan van laptop naar AP dan van laptop naar desktop, dan van desktop naar laptop.....
Zit je niet toevallig op een AP bij de buren?

Nee geen andere draadloze netwerken in de buurt

Ik hoop dat ik zo wat duidelijker ben, schrijven is niet mijn sterkste kant. Sorry als ik soms wat onduidelijk ben. Maar het is ook een nogal vaag probleem.

• The Third Man

The Third Man

The Third Jellyfish

Ok, dan is het duidelijk dat DHCP niet werkt op de laptop. Dat moet dan wel aan de DHCP instellingen op de router liggen want de verbinding zelf is ok (anders kon je niet internetten met een statisch ip)...

• Valkyre
  • Registratie: April 2002
  • Laatst online: 19-05 18:42

Valkyre

Kitesurf FTW!

wat je sowieso even kan proberen is op je laptop netstumbler installeren en kijken of die je accespoint uberhaupt vind.

iRacing Profiel

• The Third Man

The Third Man

The Third Jellyfish

Gohan-san schreef op 23 mei 2004 @ 18:17:
wat je sowieso even kan proberen is op je laptop netstumbler installeren en kijken of die je accespoint uberhaupt vind.
Dat werkt toch allemaal al anders kon hij toch ook niet internetten met een statisch ip 8)7 |:(

Verwijderd

Topicstarter
Oke,

Ik heb mijn router op advies van linksys gereset maar geen verandering, nog steeds hetzelfde probleem. Welke instellingen moet ik veranderen op mijn router.

DHCP is enabled.

Welke instellingen hebben jullie nodig om een oordeel te kunnen geven over dit probleem?

• chim0
  • Registratie: Mei 2000
  • Laatst online: 02:17
idef1x schreef op 23 mei 2004 @ 18:00:
[...]

Gokje : een 169.x.x.x adres? Dat is namelijk een standaard adres dat microsoft invult als ie geen dhcp-server kan benaderen
DHCP Loopback heet dat..

Heb je ook het MAC adres wat onderop de kaart staat geprobeerd bij MAC Filtering?

[ Voor 4% gewijzigd door chim0 op 23-05-2004 18:22 ]

Verwijderd

Topicstarter
Ja, staat daar in, dat is het probleem niet.

Het komt er gewoon op neer dat:

Of de router geen adres uitdeelt

Of de draadloze kaart het gegeven adres niet erkend,

Misschien de garantie kaart maar eens op gaan zoeken.

• The Third Man

The Third Man

The Third Jellyfish

Idee: met Knoppix kijken of de laptop dan wel een IP-adres krijgt? Dat zou dan wijzen op een bug in de driver...

Verwijderd

Topicstarter
Sorry lekkere kwal, maar ik ben een komplete leek,

wat is knoppix en waar kan ik dit vinden?

• The Third Man

The Third Man

The Third Jellyfish

Verwijderd schreef op 23 mei 2004 @ 18:42:
Sorry lekkere kwal, maar ik ben een komplete leek,

wat is knoppix en waar kan ik dit vinden?
Zelfs een leek kan nog Google gebruiken hoor... http://www.knoppix.org/

• idef1x
Lekkere Kwal schreef op 23 mei 2004 @ 18:30:
Idee: met Knoppix kijken of de laptop dan wel een IP-adres krijgt? Dat zou dan wijzen op een bug in de driver...
Dan moet wel weer eerst klooien met knoppix om de kaart aan de praat te krijgen. Of werkt dit meteen dat je weet?

Hoe dan ook. Buiten het feit dat dhcp op de laptop kennelijk niet goed wil werken. blijft het vreemd dat je ook de desktop niet kan pingen en v.v. indien je de laptop een vast ip-adres geeft in dezelfde range. Lijkt erop dat de wag54g dus onderling verkeer ook niet toestaat, daar internet verkeer met beide machines wel werkt (en de wag kennelijk wel qua routering snapt waar beide apparaten zich bevinden).
Ik kan geen instelling in de wag54g vinden (die ik dus zelf ook heb), die dat zou moeten tegenhouden/toestaan.
Bij mij kan ik gewoon vanaf een wired/wireless desktop mijn bridged wireless connecties pingen (zowel de bridge als de achterliggende machine, wat in dit geval een Kiss DP500 divx player is)
Klinkt inderdaad als een vaag probleem en als er iets is dat ik haat......

[ Voor 56% gewijzigd door idef1x op 23-05-2004 20:26 ]

• idef1x
chimo schreef op 23 mei 2004 @ 18:21:
[...]
DHCP Loopback heet dat..
Hm ja kon effe niet op de naam komen hoe ze dat ook alweer noemde...dank je ;)

• James_Watt
  • Registratie: Februari 2001
  • Laatst online: 30-04 08:08
Ok je desktop krijgt DHCP dus je Router werkt goed....wat betreft DHCP
Zet je leasetime op 0 dat is gelijk aan 1 dag.
Schakel je interne Laptop netwerkkaart even uit...(voorkom APIPA)

Doe in een dosbox Ipconfig /release en daarna een Ipconfig /renew
en kijk daarna met ipconfig /all of je DHCP hebt...?

Iwill KK266 R | Amd 1333 266 | Global win wbk38 | 512 Mb M-Tec | 2 x Seagate U 5 40 Gb raid 0 + 2 x Barracuda IV 80 GB raid 0 | Liteon 48x12x48 | Cyberdrive 52 | Radeon 8500 | 3com509 |

• idef1x
James_Watt schreef op 23 mei 2004 @ 20:55:
Schakel je interne Laptop netwerkkaart even uit...(voorkom APIPA)
APIPA? Die afkorting ken ik nog niet :?

• chim0
  • Registratie: Mei 2000
  • Laatst online: 02:17

• idef1x
Dank! :)
Had natuurlijk effe kunnen googelen 8)7 |:(

[ Voor 12% gewijzigd door idef1x op 23-05-2004 21:38 ]

Verwijderd

Topicstarter
Beste James_Watt

Ik heb het geprobeerd maar hij geeft aan dat hij geen verbinding kan krijgen met de dhcp server, en dat het verzoek is verlopen. Ik ga dus maar eens terug met het apparaat. Ergens werkt er iets niet, ik denk dat het aan hardware ligt ofzo.

Idef1x, kan ten slotte wel met dezelfde apparatuur werken. Dus iedereen in iedergeval erg bedankt voor de hulp allemaal.

En ik ga naar mijn garantie bewijs zoeken, oh ja en de doos natuurlijk.

8)7 :'(

Verwijderd

Topicstarter
Nieuwe halen heeft geholpen, de router doet zijn werk als DHCP server en ik hoef niet meer met statische ip adressen te werken.

Hij was gewoon stuk dus, bedankt voor jullie moeite en de mzzl. _/-\o_ :X

• Ruimzicht
  • Registratie: Juni 2004
  • Laatst online: 18-05 18:00
Euh... Ik lees net dit draadje door maar ik heb hetzelfde probleem... Het lijkt bij mij te werken wanneer ik in de router instel dat hij niet op mixed werkt maar alleen met 54Mbit... Niet dat het hiermee duidelijker wordt. Mijn probleem is identiek aan het omschreven probleem, behalve de workaround met de genoemde instelling. Iemand nog suggesties of moet ik ook terug???
Pagina: 1