Koper modden naar Zilver?

Pagina: 1
Acties:
  • 139 views sinds 30-01-2008
  • Reageer

• Dabien
  • Registratie: December 2003
  • Laatst online: 03-11-2025
Goed, iedereen is het er wel over eens dat koper zowel voor lucht- als waterkoeling het meest ideale materiaal is om te gebruiken. Dit vanwege de goede warmteopname en -afgifte van dit materiaal. In feite zou zilver een nog beter materiaal zijn, maar dat is voor de gemiddelde tweaker waarschijnlijk toch wat aan de dure kant. :P

Nou kwam ik laatst in het keukenkastje een potje SilverLife tegen. Waarschijnlijk ooit door een huisgenoot besteld via TelSell. 8)7 Anyway, het etiket op het flesje claimt dat dit goedje allemaal zilverdeeltjes bevat, die zich afzetten op andere metalen, als je het daarop smeert. Het goedje is dan ook bedoeld om verzilverde objecten, die versleten plekken vertonen, weer te verzilveren.

Ik heb het eens uitgeprobeerd en het lijkt echt te werken ook nog. Zo ben ik nu de trotse bezitter van een zilveren stuiver. :) Ik heb het ook eens op een oude koperen heatsink geprobeerd en ook die leek daarna een mooie zilveren bodem te hebben. Echter, goed poetsen met koperpoets deed de laag zilver weer verdwijnen.

Nou vraag ik mij af, zou het aanbrengen van dat hele dunne laagje zilver een positieve invloed kunnen hebben op de koeleigenschappen van een koelblok? In dat geval pruts ik namelijk al mijn waterblokjes weer uit mijn pc en verzilver ze! Ik denk niet dat er mensen zijn die dit ooit hebben geprobeerd, maar wellicht kunnen de kenners een educated guess doen.

• TERW_DAN
  • Registratie: Juni 2001
  • Niet online

TERW_DAN

Met een hamer past alles.

Als je iets als arctic zilver pakt zodat de evt minicule krasjes opgevuld worden dan is het nuttig zodat je heatsink beter contact maakt.

Maar als je er gewoon een laag zilver tussen vort zal de koeling eerder achteruit gaan omdat er weer een stuk andermateriaal tussen de core en de heatisink zit.

• TheBorg
  • Registratie: November 2002
  • Laatst online: 08-02 20:39

TheBorg

Resistance is futile.

Het probleem zit um meer in het laagje dat ontstaat tussen het zilver en het koper, wat minder efficient de warmte doorlaat. Ook vraag ik me af wat de zuiverheid is van het goedje, het zal denk ik geen 100% zilver zijn.

• cryforhelp
  • Registratie: December 2001
  • Laatst online: 28-01 10:58
Denk niet dat dat een voordeel is eigenlijk, je zal zo een extra laag overgang creëeren, en ik kan me niet voorstellen dat dat goed geleidt.

Dat kleine beetje zilver dat je erop smeert maakt ook geen ruk uit voor je geleiding, het grootste gedeelte van je massa is toch nog steeds koper.

• The Bad Seed
  • Registratie: November 2001
  • Laatst online: 10-02 21:53

The Bad Seed

Chaotic since 1983

Nee, elke nieuwe overgangslaag is nadelig voor de warmteoverdracht. Ideaal is een 100% vlakke cpu core en 100% vlakke heatsink zonder iets tussen. Omdat dat technisch niet haalbaar is gebruiken we koelpasta, maar elke laag die je toevoegt zal de warmteafvoer verminderen. Tenzij het laagje dat je opgebracht hebt véél vlakker is dan je oorspronkelijke oppervlak en zo de putjes opgevuld raken, maar die functie zou ik overlaten aan de koelpasta :)

[ Voor 12% gewijzigd door The Bad Seed op 22-05-2004 17:45 ]

Hail to the guardians of the watchtowers of the north

• w0w
  • Registratie: Mei 2003
  • Laatst online: 07:33

w0w

Ik denk dat het niet echt positieve of negatieve invloed zal hebben op je koelprestaties. Het is altijd het beste de wartme af te voeren door zo min mogelijk overgangen te gebruiken. Nu heb je Core->Koelprut->Koper->Lucht, en anders krijg je Core->Koelprut->Zilver->Koper->Lucht.
Het is jammer dat je neit gewoon een luchtkoeling hebt anders zou het denk ik makkelijker testen zijn. Waarschijnlijk is de bepalende factor voor de temperaturen van je processor bij waterkoeling niet de warmtegeleiding van core naar koelblok, maar zal het eerder aan de structuur van je koelblok liggen, alsmede de structuur van je radiator, de luchtverplaatsing van je fans, de weg en afstand van het water en eventueel de flow van het water.

edit;
beetje laat, maar wel lekker de langste post :p

[ Voor 10% gewijzigd door w0w op 22-05-2004 17:56 ]

• TheBorg

TheBorg

Resistance is futile.

Iemand weleens geprobeerd zijn CPU te polijsten tot een spiegeltje?

• Dabien
  • Registratie: December 2003
  • Laatst online: 03-11-2025
TheBorg schreef op 22 mei 2004 @ 17:58:
Iemand weleens geprobeerd zijn CPU te polijsten tot een spiegeltje?
Voor een mooie tutorial over CPU-lappen moet je maar even op de volgende site kijken: http://www.rabidhardware.net/index.php?id=1

Wat betreft die zilverlaag, nu ik er zo over nadenk, klopt het inderdaad wel dat je een extra laag aanbrengt, ookal is het maar een miniem laagje. Het bindt zich namelijk wel echt aan het koper, dus tussen koper en zilver zit geen lucht of zo. Aan de andere kant moet je je inderdaad stevig afvragen of het hier wel om echt zilver gaat. Ik kan het niet proeven in ieder geval... :9

• Rmg
  • Registratie: November 2003
  • Nu online

Rmg

ik zou zeggen probeer het en post je resultaten ;) op got zijn er wel meer mensen die wat roepen en dat blijkt na de tijd deels of helemaal niet waar ;)

• Timo
  • Registratie: Oktober 2001
  • Laatst online: 17-12-2025
Dabien schreef op 22 mei 2004 @ 18:10:
[...]

Voor een mooie tutorial over CPU-lappen moet je maar even op de volgende site kijken: http://www.rabidhardware.net/index.php?id=1

Wat betreft die zilverlaag, nu ik er zo over nadenk, klopt het inderdaad wel dat je een extra laag aanbrengt, ookal is het maar een miniem laagje. Het bindt zich namelijk wel echt aan het koper, dus tussen koper en zilver zit geen lucht of zo. Aan de andere kant moet je je inderdaad stevig afvragen of het hier wel om echt zilver gaat. Ik kan het niet proeven in ieder geval... :9
Ik vind er toch maar veel krassen op de blokken en op de gpu en de cpu zitten.

Dus is het slechter omdat je het niet met je hand doet?
.

:X

Als je nou met een CNR een groot blok eruit haalt van 2x2x2.25(of dieper).En hier zilver(echt zilver) in laat gieten.
Omdat het zilver dan veel oppervlak heeft wat warmte af kan geven, koelt het dan wel beter

[ Voor 17% gewijzigd door Timo op 22-05-2004 18:22 ]

• TheBorg

TheBorg

Resistance is futile.

fooker schreef op 22 mei 2004 @ 18:16:
Ik vind er toch maar veel krassen op de blokken en op de gpu en de cpu zitten.

Dus is het slechter omdat je het niet met je hand doet?
Ehhh, dat artikel was nou niet echt serieus bedoeld :P.

Verwijderd

Damn die link van dat lappen is wel heel triest, De CPU lappen met een schuurmachine!! en dan ook maar half. Die heatsinks zijn helemaal een ramp die zullen nu minder contact maken als eerst.

Die CPU is ook helemaal "bol" gepolijst. Dat is helemaal niet goed.

• The Bad Seed
  • Registratie: November 2001
  • Laatst online: 10-02 21:53

The Bad Seed

Chaotic since 1983

fooker schreef op 22 mei 2004 @ 18:16:
[...]

Als je nou met een CNR een groot blok eruit haalt van 2x2x2.25(of dieper).En hier zilver(echt zilver) in laat gieten.
Omdat het zilver dan veel oppervlak heeft wat warmte af kan geven, koelt het dan wel beter
Het verschil in thermische conductiviteit tussen zilver en koper is maar klein (uit mijn hoofd ff: zilver 430 W/m*K, koper 400 W/m*K). Door een iets beter design of een iets groter koperen koelblok te gebruiken heb je dezelfde mogelijkheden als met een gigantisch veel duurder zilveren koelblok.

Hail to the guardians of the watchtowers of the north

• erwinb
  • Registratie: Juli 2002
  • Laatst online: 15-01 23:00

erwinb

Probeert iets secure te doen

Ik denk dat dit wel positief werkt voor de warmte afvoer.

Het dunne laagje zilver zit zeer vast aan het koel blok.

door het aanbrengen van zo'n dun laagje worden de putjes en krasje opgevuld.
Nu kan je een dunner laagje koelpasta gebruiken.

• w0w
  • Registratie: Mei 2003
  • Laatst online: 07:33

w0w

For even more heat reduction, you could use a 'heat sink compound', but our results were so great I don't think we'll need any.
:+ :+ :+

• Rugbotje
  • Laatst online: 23:39
Alle overgangen tussen materialen verminderen de efficientie van je koeling (zelfs als je een blok zilver in je koelblok laat gieten. Er is een verschil tussenwarmte capaciteit (hoeveel energie er per gram stof opgenomen wordt per graad stijging in de temperatuur van het materiaal) en de snelheid waarmee deze energie afgegeven kan worden aan de volgende fase ( lucht, water, ander metaal). Bij het ontwerpen van een koeling word gebruik gemaakt van deze eigenschappen. In dit geval denk ik niet dat het ingieten van een blok zilver in je koperen koeler deze efficienter maakt. De warmtecapaciteit van zilver is geloof ik lager dan die van koper en het hart van je koeler wil je volgens mij een zo hoog mogelijke warmtecapaciteit geven.

Iets wat wel zou kunnen helpen is precies andersom: groot koperen blok voor de opname van de warmte en zilveren vinnen om deze warmte zo snel mogelijk aan de volgende fase over te brengen.

Als ik ergens de fout in ga correct me please. :)

Verwijderd

Wat veel meer effect heeft, is de buitenkant van je koelblok mat zwart maken. Dat scheelt je rond de 20% aan warmte afgifte aan de buitenlucht. En als je koelblok meer warmte af kan staan, blijft die dus koeler, en blijft je processor dus koeler.

• bombadil
  • Registratie: September 2000
  • Niet online

bombadil

Iarwain Benadar

Verwijderd schreef op 22 mei 2004 @ 18:39:
Wat veel meer effect heeft, is de buitenkant van je koelblok mat zwart maken.
Waar baseer je dat op?? Ik dacht dat de kleur alleen van invloed was als er een bron, zoals de zon, haar warmte ergens op straalt. 20% lijkt me soweiso erg veel.

[ Voor 6% gewijzigd door bombadil op 22-05-2004 18:44 ]

"De ouwe Tom Bombadil is een vrolijk kwastje,Zijn laarzen zijn geel en knalblauw is zijn jasje, Want Tom, die de meester is, heeft geen ooit gevangen, Zijn liedjes zijn sterker en zijn benen zijn langer". (LotR)

• DinX
  • Registratie: Februari 2002
  • Laatst online: 10-02 19:45

DinX

Motormuis

bombadil schreef op 22 mei 2004 @ 18:43:
[...]

Waar baseer je dat op?? Ik dacht dat de kleur alleen van invloed was als er een bron, zoals de zon, haar warmte ergens op straalt. 20% lijkt me soweiso erg veel.
Geverfd metaal geeft beter warmte af. Was ooit eens op de tv (op hoe?zo! dacht ik)..
Een geverfde radiator in dat geval werd veel heter aan de buitenkant dan een niet geverfde.

Zwart gaf daarbij het meeste warmte af. Maar aan radiator staat een beetje stom als ie zwart geverfd is. Het belangrijkste was dus niet welke kleur hij had, maar dat hij geverfd was.

[ Voor 7% gewijzigd door DinX op 22-05-2004 18:49 ]

Marokko 2015: Route
Sat Tracker: SpotWalla
Blog: Gone for a ride

Verwijderd

Verwijderd schreef op 22 mei 2004 @ 18:27:
Damn die link van dat lappen is wel heel triest, De CPU lappen met een schuurmachine!! en dan ook maar half. Die heatsinks zijn helemaal een ramp die zullen nu minder contact maken als eerst.

Die CPU is ook helemaal "bol" gepolijst. Dat is helemaal niet goed.
...Dit artikel was humoristisch bedoeld, als grap dus ;)

• justice strike
  • Laatst online: 09-02 15:49
zilver icm met koper kan betere resultaten opleveren. Het ligt er alleen aan hoe je het gebruikt. je kan bijvoorbeeld het als heat geleider gebruiken (heat spreader kan ook) maar ook dus om onevenheden te verwerkenje kan je natuurlijk voorstellen dat artic silver op silver beter geleide dan artic silver op koper. je kan dus doormiddel van elektrolyse een laagje silver op je koper zetten, en dan met artic silver op je core plakken :)

overigens is eht waar dat zwarte objecten meer warmte afstralen dan niet zwarte objecten. maar ze ontvangen ook meer warmte. Daarbij moet je ook rekening houden met het feit dat verf ook isolerend kan werken. dus niet gewoon een pot zwarte latexverf kopen om je heatsink te verfen

U can call me sir.... or justice as long as u bow down ;)

Verwijderd

Geverfd metaal geeft beter warmte af. Was ooit eens op de tv (op hoe?zo! dacht ik)..
Een geverfde radiator in dat geval werd veel heter aan de buitenkant dan een niet geverfde.

Zwart gaf daarbij het meeste warmte af. Maar aan radiator staat een beetje stom als ie zwart geverfd is. Het belangrijkste was dus niet welke kleur hij had, maar dat hij geverfd was.
Volgens mij houdt zwart juist meer warmte vast, dan dat hij het afgeeft.?

• cryforhelp
  • Registratie: December 2001
  • Laatst online: 28-01 10:58
Een (mat)zwart object neemt meer stralingsenergie op en zend ook mer straling uit dan een glimmend lichtgekleurd voorwerp. Ideaal in zo'n geval is de "zwarte straler" die zet alle energie om in straling.
Echter, voor dit soort toepassingen heb je nauwelijks te maken met stralingsafgifte en veel meer met geleidings warmte afgifte. De kleur is dus totaal irrelevant. :)

Justice_strike: je hebt het verkeerd onthouden volgens mij: een zwart object straalt meer energie uit dan een gebruikelijke witte verwarming. Verven is over het algemeen nadelig, maar in dit geval weegt het voordeel op tegen het nadeel.

• snooze
  • Registratie: September 2002
  • Laatst online: 27-07-2025

snooze

kinda busy atm.

hoeveel voordeel zou je kunnen behalen als je een waterblok ipv koper uit zilver (of beter nog cusil, alliage van koper en zilver) zou laten cnc'en, in praktijk dan he?

weet iemand nog een leuke signature?

Verwijderd

zilver laagje aanbrengen heeft geen zin aangezien je het zilver wil gebruiken als een heatspreader. Zo'n laagje is daar te dun voor om significant wat aan bij te dragen. Verder is het geen puur zilver maar een goedje wat waarschijnlijk een slechtere warmtegeleiding heeft als koper.

@iedereen die het heeft over de kleur: radiatie is maar een heel erg klein deel van de warmteafgifte. Zwart stoot warmte(infrarood) wel iets beter uit maar is verwaarloosbaar.

• justice strike
  • Laatst online: 09-02 15:49
idd zoals hierboven gezegd wordt straalt zwart ook infrarood uit, mja dat heeft dus alleen zin als je heatsink al zwart is (anoiseerd) niet als je het erop gaat verfen.

U can call me sir.... or justice as long as u bow down ;)

• McKaamos
  • Registratie: Maart 2002
  • Niet online

McKaamos

Master of the Edit-button

beetje offtopic maybe, maar toen ik naar de topictitle keek dacht ik: Gaan we nu ook lood naar goud modden dan? :+
(je weet wel, dat oude alchemie fabeltje :P )

anyway, die zilverprut is niet puur zilver en geleid waarschijnlijk niet erg goed.
je zou beter Arcic Silver5 kunnen nemen ofzo :)

[ Voor 45% gewijzigd door McKaamos op 24-05-2004 00:54 ]

Iemand een Tina2 in de aanbieding?

Verwijderd

Een zilveren heatspreader ,dun of dik het maakt zo'n beetje niks uit.
ik heb een jaartje geleden zelf op mijn swiftech luchtkoeler een plaatje van ongeveer 40mm X 30 MM 2 mm dik 98% zilver ( industrieel wat gebruikt word voor afdichtingen) met adhesive silver erop geplakt en het resultaat was een schokkende 0.5 graad koeler (dit zou ook de variatie in mijn huiskamer geweest kunnen zijn maar ik wil graag dat het íets uitmaakte).

Ik denk als zelfs de hele bodem van de swiftech van zilver was geweest dat het nog maar een graad of 2 max zou schelen, maarja das een beetje duur om te testen.

Op verzoek wil ik wel een pic uploaden.
Pagina: 1