Toon posts:

Beetje koel houden miditower?

Pagina: 1
Acties:
  • 54 views sinds 30-01-2008

Verwijderd

Topicstarter
Hoi,

Stel voor:

InWin Miditower (helemaal vol)
300W voeding
5 HD's (1 om te booten en voor de apps enzo en 2 stripe sets)
Floppy ergens op de bodem van de kast ;-)
Athlon plankje met XP-M 2400/2600 ofzo.
DVD-brander bovenin

Hoe houd ik de hele kast (!) een beetje koel?
Er is ruimte voor een fan voor onderin die wat lucht naar binnen kan zuigen en ik kan varieren met de voeding die ik plaats. De voeding moet denk ik de kar trekken met een forse flow door de kast.
Achterin de kast kan ik geen casefan kwijt.

Waar let ik op, wat doe ik vooral om deze kast 24/7 (theoretisch) te kunnen laten draaien? (zonder dat delen te warm worden)

Wat zijn aanraders?

Ik ben benieuwd naar jullie tips!

TD

• BoyGenius
  • Registratie: Augustus 2002
  • Niet online

BoyGenius

While things go boom...

Je kan natuurlijk de dremel pakken en wat extra blowholes maken :) moet je btw wel op de plaatsing letten ivm de airflow. Nadeel is dat het misschien wel wat extra lawaai gaat maken...
edit:

Ik zie dat je nieuw bent, welkom op GoT! :)

[ Voor 15% gewijzigd door BoyGenius op 22-05-2004 16:35 ]

I haven't lost my mind, it's backed up on tape somewhere...

Verwijderd

Als je je DVD RW nou niet boven in doet.. dan kan je in de bovenkant van je kast een paar blowholes maken (2 x 12 CM?)

Verder ken ik de kast niet... Je kan ook in de bodem 2 12 CM fans kwijt.. Zet je kast dan wel op pootjes en doe er stof-filters voor

Verwijderd

Topicstarter
Initieel liefst zonder modificaties aan de kast...

De kast heeft 3 stuks 5.25" plekken met opening aan de voorzijde, 1 gat voor floppy en dan 2 gaten achter het front voor HD's.

Als de voeding flink zijn best doet de lucht naar buiten te blazen (welk merk/type is dan een aanrader? b.v. Qtec 400 watt met 2 fans?), is er dan een standaard oplossing om naast de casefan die voor onderin zit een fan bovenin te plaatsen?
Dus onder de DVD-R (die helemaal boven zit) en voor de 2 HD's die daaronder achter het front zitten?

In de ruimte voor 2 eenheden past een 80mm fan. Maar hoe plaats ik zo'n fan op een nette manier? Is daar een standaardoplossing voor?
Of wordt dat modden? (zo'n een eenheid hoge plaat met 2 kleine fannetjes is het natuurlijk net niet...)

Als ik zo'n 80mm fan kwijt wil in het front moeten de disks net ietsje naar achteren.
Nu zitten ze met 3.5"->5.25" beugels in de kast en daardoor past de fan niet ver genoeg naar achteren lijkt het.
Ik moet dus zien of de disks ver genoeg naar achteren kunnen...

[ Voor 17% gewijzigd door Verwijderd op 22-05-2004 16:52 . Reden: Aanvullinkje ]

Verwijderd

heb je al je hdu's op elkaar zitten in zo'n rekje ?
misschien is het verstandiger om een kast te kopen met meer ruimte waarin je de hdu's wat meer adem ruimte kan geven ( 5.25" inbouw rekjes geventileerd )
hdu's die op elkaar liggen worden behoorlijk warm.... erg warm zelfs..

Verwijderd

iig zo´n voeding met een 12 cm fan een een goede fan voorin in is al heel wat. Voor die 5 hd´s nog wat fannetjes plakken.

dan moet het echt wel ook zijn.

[ Voor 4% gewijzigd door Verwijderd op 22-05-2004 16:51 ]

• Roamor
  • Registratie: Mei 2004
  • Niet online
Verwijderd schreef op 22 mei 2004 @ 16:42:
Initieel liefst zonder modificaties aan de kast...

Als de voeding flink zijn best doet de lucht naar buiten te blazen (welk merk/type is dan een aanrader? b.v. Qtec 400 watt met 2 fans?), is er dan een standaard oplossing om naast de casefan die voor onderin zit een fan bovenin te plaatsen?
Dus onder de DVD-R (die helemaal boven zit) en voor de 2 HD's die daaronder achter het front zitten?

In de ruimte voor 2 eenheden past een 80mm fan. Maar hoe plaats ik zo'n fan op een nette manier? Is daar een standaardoplossing voor?
Of wordt dat modden? (zo'n een eenheid hoge plaat met 2 kleine fannetjes is het natuurlijk net niet...)
Dus je hebt in feite alleen de voeding als outtake fan fungeren? Lijkt me niet handig voor de levensduur van de voeding (helemaal niet met wat je er allemaal aan hebt hangen.) Ik zou op z'n minst die 80mm voorin monteren (kan gewoon met schroeven in de aangegeven gaten)
Een grotere kast lijkt mij het overwegen waard met zo'n hoeveelheid HD's. Krijg je er gratis ook beter koelmogelijkheden bij (gaten that is >:) ) In overige hardware staat een voedingstopic, daar kun je voor je voedingsvraag terecht.
Welke voeding heb ik nodig? Deel 4 die dus.

[ Voor 5% gewijzigd door Roamor op 22-05-2004 16:54 . Reden: edt ]

• Palomar
  • Registratie: Februari 2000
  • Niet online
wat voor inwin kast is dat dan precies. Ik heb ook een inwin gehad en dat was echt een rampending qua airflow. Het is ong. dezelfde als die in dit topic: Nieuwe koeler - athlon nog steeds 70 graden :(. Ik had een gat in de bovenkant gezaagd en een fan erin gestopt, maar dat hielp niet veel. Uiteindelijk maar een nieuwe kast gekocht want mn processor werd aldoor 70 graden :X

[ Voor 12% gewijzigd door Palomar op 22-05-2004 16:54 ]

Verwijderd

plaats een fan in de dakplaat van je case.
Probleem opgelost :)

shit....te laat 8)7

[ Voor 19% gewijzigd door Verwijderd op 22-05-2004 16:57 ]

Verwijderd

Topicstarter
Verwijderd schreef op 22 mei 2004 @ 16:43:
heb je al je hdu's op elkaar zitten in zo'n rekje ?
misschien is het verstandiger om een kast te kopen met meer ruimte waarin je de hdu's wat meer adem ruimte kan geven ( 5.25" inbouw rekjes geventileerd )
hdu's die op elkaar liggen worden behoorlijk warm.... erg warm zelfs..
Dat is nou net het punt en een bigtower wil ik vanaf. (heb ik gehad, vol met SCSI diskjes).
Als ik deze stapel HD's kan koelen op een acceptabele wijze zou dat een overwinninkje zijn. :)

Zo'n 80mm fan over de ruimte van 2 stuks 5.25" units lijkt me wel wat.
Maar wordt dat hobbyen of is er al wat voor? :?

• Roamor
  • Niet online
Verwijderd schreef op 22 mei 2004 @ 16:54:
[...]

Dat is nou net het punt en een bigtower wil ik vanaf. (heb ik gehad, vol met SCSI diskjes).
Als ik deze stapel HD's kan koelen op een acceptabele wijze zou dat een overwinninkje zijn. :)

Zo'n 80mm fan over de ruimte van 2 stuks 5.25" units lijkt me wel wat.
Maar wordt dat hobbyen of is er al wat voor? :?
Tie wraps >:) Je bent een tweakert of niet

• mhr-zip
  • Registratie: Januari 2001
  • Laatst online: 10-02 08:17
Antec Sonata >:)

Zijn vijftig was nog schoon. Drinkwaterkaart.nl Drinkwaterspots

Verwijderd

Topicstarter
Palomar schreef op 22 mei 2004 @ 16:53:
wat voor inwin kast is dat dan precies. Ik heb ook een inwin gehad en dat was echt een rampending qua airflow. Het is ong. dezelfde als die in dit topic: Nieuwe koeler - athlon nog steeds 70 graden :(. Ik had een gat in de bovenkant gezaagd en een fan erin gestopt, maar dat hielp niet veel. Uiteindelijk maar een nieuwe kast gekocht want mn processor werd aldoor 70 graden :X
Het gaat om een InWin A500.
De normale surfplank heeft een KD7 plankje, 2 HD's en een brandertje en de andere (de probleemdoos) dus de 5HD's.
De casefan onderin kan in allebei de kasten maar helpt zo te merken niet zoveel.
De surfplank heeft een stille voeding die niet zo erg ventileert en dus wordt met dichte kast de zaak aardig warm.
De athlon in de surfplank blijft nu nog onder de 60 (op 1 GHz).

[ Voor 5% gewijzigd door Verwijderd op 22-05-2004 17:03 ]

Verwijderd

Topicstarter
RoamoR schreef op 22 mei 2004 @ 16:56:
[...]

Tie wraps >:) Je bent een tweakert of niet
Ik dacht aan 2 stuks van die plastic front-plaatjes aan elkaar plakken en dan een gat (of gaatjes) er in maken. Dan de fan er in/achter.
HOWTO's zijn welkom! :)

• Roamor
  • Niet online
Deze bedoel je dus:
Frequently Asked Questions CME

beetje basic, gebruik de search. ;)

Verwijderd

Topicstarter
Een stoffiltertje voor zo'n 80 mm fan, is dat ergens standaard te krijgen?
En een soort van houder voor fan en/of filter?

Verwijderd

Verwijderd schreef op 22 mei 2004 @ 17:27:
wees creatief, plaats een motorfilter van een stofzuiger tussen fan en plaat en je hebt een prima filter.

Verwijderd

Topicstarter
Kleine update:

2 van de plastic frontplaatjes gebruikt om plaats van de 4 boutjes voor de fan te bepalen; gaten geboord, bijgewerkt.
Daarna wat hulplijnen getekend voor gaatjes voor de luchtstroom maar omdat ik merkte dat het exact op de juiste plaats boren lastig is besloten om maar een semi-rond gat in de 2 stukken plastic te maken (zagen).
Hier kan dan een fan-grill voor met wat filtermateriaal er achter.
Komende week ff wat boutjes/ringetjes/moertjes regelen en een figuurzaag want met een ijzerzaagje kom ik niet zo erg ver... :'(

[ Voor 7% gewijzigd door Verwijderd op 23-05-2004 15:02 . Reden: Aanvulling... ]

• mhr-zip
  • Registratie: Januari 2001
  • Laatst online: 10-02 08:17
Afbeeldingslocatie: http://www.antec-inc.com/images/400/Sonata_opencase.jpg

Zijn vijftig was nog schoon. Drinkwaterkaart.nl Drinkwaterspots

Verwijderd

Verwijderd schreef op 22 mei 2004 @ 19:03:
[...]
wees creatief, plaats een motorfilter van een stofzuiger tussen fan en plaat en je hebt een prima filter.
afzuigkapfilters doen het ook goed ;)

Verwijderd

Verwijderd schreef op 23 mei 2004 @ 15:06:
[...]

afzuigkapfilters doen het ook goed ;)
das ook een prima optie...dus keuze zat!

• Remy
  • Registratie: Februari 2002
  • Laatst online: 27-12-2025

Remy

I usually get 100% accuracy

Verwijderd schreef op 22 mei 2004 @ 17:27:
Dit soort basic vragen zijn prima op te lossen door eens rond te kijken op de sites van de betere hardware/tweakshops waar allerhande koel-accessoires te krijgen zijn. Verder stel je in dit topic flink wat basic vragen over airflow, die met het doorlezen van de DOC faq en het doornemen van een aantal airflow topics die je met de search prima te beantwoorden zijn. Vandaar dat ook deze dicht gaat.

LinkedIn
Instagram

Pagina: 1

Dit topic is gesloten.