Toon posts:

hoe kan ik mijn 2 ibm 7200rpm hd's optimaal maken?

Pagina: 1
Acties:

Verwijderd

Topicstarter
ik heb dus 2 ibm deskstar 7200rpm hd's aan mijn a7v promise ata100 onboard controller hangen, maar zijn er instellingen zodat ze sneller schrijven en lezen? en wat is eigenlijk de snelheids verschil tussen ata100 promise en ata100 raid???

Verwijderd

Oei oei oei. RAID wil je WEL hebben hoor!
haha. raid, en correct me if i`m wrong, zet de data op beide schijven. of delen ervan.
GVD ik weet het niet exact.maar het zorgt ervoor dat data van BEIDE schijven tegelijk gelezen wordt, waardoor je er in snelheid wel DIK op vooruit gaat. Iemand met wat raid ervaring die het ff beter kan uitleggen? tnx

• Rempage0611
  • Registratie: December 2000
  • Laatst online: 23-09-2025

Rempage0611

9405 WP @ 2x SMA Sunny Boy

Raid striping houdt eenvoudig weg in dat zeg maar alle even bitjes op de ene hd staan en de oneven bitjes op de andere, dus als je wat leest zullen beide hd`s tegelijk vol aan het pompen zijn, dus is het dubbel zo snel, maar als 1 van de twee hd`s crashed dan is de data op de andere hd niet te gebruiken, want alleen alle even of oneven bitjes schiet natuurlijk niet op. Oja beide hd`s moeten 100% identiek zijn. En het gebeurt allemaal hardwarematig, voor windows heb je wel wat software maar das hoofdzakelijk om het te kunnen monitorren

• Bart B
  • Registratie: Juli 2000
  • Laatst online: 06-04 17:55
Een probleem met een RAID is dat als de HD het begeeft je alles kwijt bent. Je kunt dan beter twee aparte HD's hebben waardoor je altijd nog wat hebt. De snelheidswinst die je niet hebt is dan nog mee te leven

Verwijderd

ach man, ik ben soms best blij dat mijn schijfjes een beetje schoon worden gemaakt, iedereen die zegt dat ze geen RAID willen omdat ze bang zijn dat ze hun "data" kwijt raken zijn gewoon jaloers op mensen die het wel hebben

• metalant
  • Registratie: November 1999
  • Laatst online: 23:38
Op woensdag 20 december 2000 21:34 schreef Bart B het volgende:
Een probleem met een RAID is dat als de HD het begeeft je alles kwijt bent. Je kunt dan beter twee aparte HD's hebben waardoor je altijd nog wat hebt. De snelheidswinst die je niet hebt is dan nog mee te leven
Oh jee, en ik heb meerdere RAID servers staan, met 5 schijven en een hot spare.
Dus als er een schijf crasht ben ik alles kwijt?

Dacht 't niet. RAID (in de hier voorgestelde config) mirrored de data, dus je hebt alles dubbel.

• geintje
  • Registratie: September 2000
  • Laatst online: 06-04 17:37

geintje

=| zeiken met een glimlach |=

?? ehh waar praten we nu over ?

RAID 0 (striping => over alle schijven
word data verspreid = snelheidwinst
nadeel : bij schijf defect alle data
verloren indien geen backup)
RAID 1 (of 2 ?) mirroring ( 2 schijven
identiek dus bij uitval van de 1 staat
data nog op de andere.
RAID 5 er word soort parity berekend en
apart weggezet over alle schijven
( in AS400 in ieder geval) bij schijf
uitval draait systeem wel door en is
geen data (nog)verloren.

________________________Team ColdFusion________________________
#1 DPAD, #1 OGR-27, #2 F@H, #4 RC5, #18 WCG

Verwijderd

Topicstarter
wat is dan eigenlijk die fasttrak controller?:?

Verwijderd

wat een gezeik over schijven die stuk gaan en dat je dan je data kwijt bent.
Als je een schijf zou hebben dan heb je dat probeem ook.
Gewoon striping gebruiken en af en toe een backupie maken van je belangrijkste bestanden.

Verwijderd

Dus als je maar 1 HD hebt heb je geen flikker aan RAID?? IK heb het ook niet hoor. Ik heb gewoon een udma-66 controller op me mobo + een 7200 Maxtor udma-66.
Wat is dan de beste manier om de apparaten aan te sluiten. ik heb alleen een cdrom en één HD. Ik doel dan master/slave prim en sec. Nu zit HD op prim master, en cdrom op sec master. "vroeger" was dat de snelste methode. is dat nu nog steeds zo? Aangezien mijn HD zo'n kabel heeft met dubbele aders.
En als je een brander hebt? hoe dan?

• Abbadon
  • Registratie: Februari 2000
  • Laatst online: 19:03
Een Promise Fasttrak controller is dus gewoon een IDE RAID controller, 'tis gewoon een merk- en typenaam. Overigens ben ik het helemaal met jochie eens; ik maak van de belangrijkste bestanden af en toe ook een back-up naar een 3e disk, geen centje pijn.
Nog wat, je beide disken hoeven voor RAID 0 niet even groot of snel te zijn; alleen is de langzaamste en kleinste bepalend voor de totale stripe (zonde van de ruimte en snelheid van je snelste en grootse disk overigens).

Just pick a dead end and chill out 'till you die.

Verwijderd

Op woensdag 20 december 2000 22:18 schreef geintje het volgende:
?? ehh waar praten we nu over ?

RAID 0 (striping => over alle schijven
word data verspreid = snelheidwinst
nadeel : bij schijf defect alle data
verloren indien geen backup)
RAID 1 (of 2 ?) mirroring ( 2 schijven
identiek dus bij uitval van de 1 staat
data nog op de andere.
RAID 5 er word soort parity berekend en
apart weggezet over alle schijven
( in AS400 in ieder geval) bij schijf
uitval draait systeem wel door en is
geen data (nog)verloren.
Inderdaad, alleen een kleine aanvulling op Raid 1 en 5. Raid 1 komt in twee smaken: disk mirroring en disk duplexing. Disk mirroring gebruikt twee schijven die aan dezelfde controller en ide-kabel hangen, terwijl disk duplexing per hd een aparte controller en kable heeft (en dus iets veiliger is).

Raid 5 gebruikt inderdaad een parity bit die per block op één van de schijven wordt opgeslagen. Stel je hebt drie schijven, dan wordt op schijf 1 een stukje data gezet, op schijf twee ook en de parity bit staat op schijf 3 (obv 0+0=0, 1+1=0, 0+1=1 en 1+0=1). Als er een van de schijven kapot gaat is er nog niets verloren. C'est tout.

De grootste fault tolerance heeft dus Raid 1 disk duplexing.
:)

• biobak
  • Registratie: Augustus 1999
  • Laatst online: 08-05 11:49
Ondersteunen die ATA raid controllers eigenlijk RAID 0+1? Lijkt me wel aantrekkelijk, maar ook redelijk prijzig :(

Verwijderd

Sorry hoor mischien een beetje late reaktie maar ik moet altijd een beetje lachen als mensen bang zijn om RAID te gebruiken omdat als er 1 schijf crashed ze dan alles kwijt zijn maar,,,,.........correct me if I'm wrong here ben je ook niet alles kwijt als je zonder RAID draait en je HD crashed ?
Pagina: 1