[XP]Boot niet na vervangen moederbord

Pagina: 1
Acties:

• thegve
  • Registratie: Februari 2004
  • Laatst online: 14-04 09:06
windows start niet meer op.

De moederbord was stuk namelijk stuk dus moest ik die vervangen.

Maar als ik dan probeer op te starten krijg ik de beroemde fout:

stop:0x0000007b

en dan nog 4 van deze series.

nu heb ik een pagina gevonden:

http://support.microsoft....aspx?scid=kb;en-us;324103

en daar staat een aantal dingen die ik moet veranderen in het register. Maar hoe moet ik nou dingen in het register veranderen als ik niet kan opstarten.

en als iemand een andere oplossing heeft ook graag.

• dev icey
  • Registratie: Augustus 2003
  • Laatst online: 09-12-2025
thegve schreef op 22 mei 2004 @ 14:20:
windows start niet meer op.

De moederbord was stuk namelijk stuk dus moest ik die vervangen.

Maar als ik dan probeer op te starten krijg ik de beroemde fout:

stop:0x0000007b

en dan nog 4 van deze series.

nu heb ik een pagina gevonden:

http://support.microsoft....aspx?scid=kb;en-us;324103

en daar staat een aantal dingen die ik moet veranderen in het register. Maar hoe moet ik nou dingen in het register veranderen als ik niet kan opstarten.

en als iemand een andere oplossing heeft ook graag.
na vervanging van (belangrijke) hardware is herinstallatie van windows xp aangeraden of noodzakelijk. Denk dus dat hier alleen dus een herinstallatie werkt.

• TheBorg
  • Registratie: November 2002
  • Laatst online: 23-04 16:45

TheBorg

Resistance is futile.

Als je je mobo vervangt kun je beter windows opnieuw installeren. Je kunt eventueel proberen om in safe-mode een hoop devices weg te gooien die mobo afhankelijk zijn.

• Guardian Angel
  • Registratie: Juni 2000
  • Niet online

Guardian Angel

Bejaard en langharig tuig

Een herinstallatie is veelal noodzakelijk na het vervangen van een MB dat niet van hetzelfde merk en type is.

Windows raakt logischerwijs door al die nieuw gevonden hardwarecomponenten dusdanig van slag dat niet booten een gevolg kan zijn.

edit:
spuit elf komt ook nog even opdraven :)

[ Voor 13% gewijzigd door Guardian Angel op 22-05-2004 14:26 ]

ARME AOW’er

• aramdin
  • Registratie: Maart 2002
  • Laatst online: 24-07-2024
Ik had hetzelfde probleem. Een maat van mij gaf mij de volgende (klinkt logisch) uitleg. De aansturing van je HD verloopt anders, omdat er een andere controller op het nieuwere boardje zit. Bij mij was dat ook zo, ik ging van een Via KT266a naar een Nforce2 boardje.

Uiteindelijk heb ik ook een schone install gedaan...Hij bootte gewoon niet, kwam volgens mij niet eens in de safe mode.

Instagram / YouTube

• thegve
Ik reageer trouwens "namens" een niet gotter.., maar dat terzijde..
Ik wil eigenlijk niet opnieuw installeren, het moet ook kunnen door het register aan te passen.
Doordat het oude mobo stuk is kan ik daar niet meer mee booten. Verder wil safe mode ook niet meer. Weet er dan iemand misschien hoe ik het register kan editen zonder windows te laden?

• Guardian Angel
  • Niet online

Guardian Angel

Wat wil je dan gaan editten? Het is een vrijwel compleet andere configuratie geworden immers?

Volgens mij kun je onder DOS onder C:\windows regedit /? uitvoeren voor de nodige mogelijkheden maar dan ook alleen als de partitie FAT32 is.

Of het echter verstandig is betwijfel ik ten zeerste. Een miniem foutje en het OS start, nog steeds, niet op.

Herinstallatie blijft de beste en misschien wel enige oplossing.

ARME AOW’er

• Nielson
  • Registratie: Juni 2001
  • Laatst online: 15:21
thegve schreef op 22 mei 2004 @ 14:42:
Ik wil eigenlijk niet opnieuw installeren, het moet ook kunnen door het register aan te passen.
Doordat het oude mobo stuk is kan ik daar niet meer mee booten. Verder wil safe mode ook niet meer. Weet er dan iemand misschien hoe ik het register kan editen zonder windows te laden?
Je kan die harde schijf aan een andere pc hangen met XP, en het register van de niet startende hd inladen in de wel werkende pc en zo de wijzigingen in het register aanbrengen. Je kan echter ook gebruik maken van BartPE in combinatie met deze PlugIn. BartPE is een afgeslankte versie van XP die van cd-rom gestart kan worden, en de plugin zorg ervoor dat de wijzigingen zoals vermeld in het MS KnowlegdeBase artikel aangebracht worden bij je niet startende XP.

• TERW_DAN
  • Niet online

TERW_DAN

Met een hamer past alles.

thegve schreef op 22 mei 2004 @ 14:42:
Waarom wil je dan niet opnieuw installeren?

Ik bedoel, je kunt wel methet reg gaan klooien, maar denk niet dat het er stabieler op wordt

• WiLLoW_TieN
  • Registratie: Maart 2004
  • Laatst online: 20:44
Terw_Dan schreef op 22 mei 2004 @ 15:17:
[...]

Waarom wil je dan niet opnieuw installeren?

Ik bedoel, je kunt wel methet reg gaan klooien, maar denk niet dat het er stabieler op wordt
Lijkt me idd het slimste gewoon leeg dat ding en een verse XP erop.

• Duinkonijn
  • Registratie: Augustus 2001
  • Laatst online: 16:56

Duinkonijn

Huh?

met een beetje zoeken kan je er ook achterkomen hoe je in dos kan komen met xp
opstarten met de xp cd rom en dan kan je voor de console kiezen.

in loggen als admin en je zit op de promt.

wat je ook kan doen is opstarten van de xp cd rom en de recovery optie kiezen.

Het is makkelijk om iemand zijn negatieve eigenschappen te benoemen, maar kan je ook de positieve eigenschappen benoemen?

• thegve
Hoe moet ik dan het andere register inladen van de niet werkende HD? Met welke editor heb nog geen 1 gezien waarmee het kon. Verkloot ik daarmee dan niet me eigen pc(die het wel doet en waar die harde schijf ingezet is om het register aan te passen)?
De enige moederbord waar die harde schijf het wel op deed is kapot. Kun je van die prompt de reg editten dan? En die recovery doet het niet want dan heb ik een floppy nodig

• Guardian Angel
  • Niet online

Guardian Angel

Zoals je zelf eigenlijk al zegt, zijn die opties riskant. Inmiddels is er al zoveel tijd verstreken dat een herinstallatie al lang had kunnen zijn uitgevoerd. :)

Wat is de reden dat je met alle geweld het register wilt gaan editten?

[rml]GuardianAngel in "[ XP]Boot niet na vervangen moederbord"[/rml]

[ Voor 10% gewijzigd door Guardian Angel op 22-05-2004 15:58 ]

ARME AOW’er

• Duinkonijn
  • Registratie: Augustus 2001
  • Laatst online: 16:56

Duinkonijn

Huh?

thegve schreef op 22 mei 2004 @ 15:46:
Hoe moet ik dan het andere register inladen van de niet werkende HD? Met welke editor heb nog geen 1 gezien waarmee het kon. Verkloot ik daarmee dan niet me eigen pc(die het wel doet en waar die harde schijf ingezet is om het register aan te passen)?
De enige moederbord waar die harde schijf het wel op deed is kapot kun je van die prompt de reg editten dan? En die recovery doet het niet want dan heb ik een floppy nodig
je kan een floppy aanmaken met je eigen pc (als xp op dezelfde partitie staat)1:1

register kan ik ff niet vinden

Het is makkelijk om iemand zijn negatieve eigenschappen te benoemen, maar kan je ook de positieve eigenschappen benoemen?

• Nielson
  • Laatst online: 15:21
thegve schreef op 22 mei 2004 @ 15:46:
De enige moederbord waar die harde schijf het wel op deed is kapot. Kun je van die prompt de reg editten dan? En die recovery doet het niet want dan heb ik een floppy nodig
De makkelijkste methode is nog steeds om een moederbord te zoeken die dezelfde ide-controller (of southbridge v/d chipset) heeft, en om dan de ide-controller in apparaatbeheer te wijzigen naar Standaard IDE PCI Controller. Heb je niet de beschikking over zo'n mb kun je het register bewerken vanuit een andere install, dit doe je met reg.exe, zit vaak standaard al op je pc. Met REG LOAD HKLM\SYSTEM_00 %target_root%\system32\config\SYSTEM laad je het register in, als je nu regedit start kun je 'm bewerken, waarna je met REG UNLOAD HKLM\SYSTEM_00 het register weer saved. Maak voordat je begint wel even een backup van zowel je eigen register als die van de andere pc.

• wokkie15620
  • Registratie: Januari 2002
  • Laatst online: 27-11-2023
Nieuwe installatie is (uiteraard) de beste oplossing. Maar goed dat wil je niet, dus zou je een reparatie van je windows installatie kunnen proberen. Gewoon booten van CD en vervolgens kun je voor een reparatie via de recovery console kiezen (DOS based) of de windows setup het laten uitzoeken.

Ik heb hetzelf ook al twee keer gedaan: een keer ging goed, de andere heb ik toch een verse installatie van XP gedaan.

• thegve
hoe moet je recoveren via command line

• wokkie15620
  • Registratie: Januari 2002
  • Laatst online: 27-11-2023
thegve schreef op 22 mei 2004 @ 16:38:
hoe moet je recoveren via command line
Hier staat een verdere uitleg: http://www.wown.com/j_helmig/wxprcons.htm

Ik heb het zelf nooit geprobeerd, leek me wat omslachtig.
Pagina: 1