Toon posts:

[XP] Na install XP op 200 gig schijf 63 gig al gebruikt*

Pagina: 1
Acties:

Verwijderd

Topicstarter
Ik heb XP op mijn nieuwe pc geïnstalleerd op een 200 gig schijf. Na installatie is 63 gig al in gebruik van de c schijf. Ik heb dus voor de rest geen partities aangemaakt. Ook in Partition Magic is te zien dat 63 gig van de schijf al allocated is. Weet iemand hoe ik dit kan verhelpen? Ik heb SP1 en alle updates ook geïnstalleerd, mocht niet baten.
Als ik alle mappen bij elkaar optel, kom ik maar aan 3 gig.
Please help.

Heeft het misschien te maken dat XP zonder SP1 geen grotere schijven dan 125 mb herkend? Ik heb em natuurlijk geformateerd zonder SP1

[ Voor 14% gewijzigd door Verwijderd op 22-05-2004 11:44 ]

• Xenium
  • Registratie: December 2003
  • Laatst online: 18-12-2025
Klinkt als een schijf met een hele hoop bad sectors. Als ik jouw was had ik je schijf ge-defragmenteerd of geformaterd.

Succes!

• nachtnet
  • Laatst online: 22:23
BalusC in "OM FAQ / Beleid"

ik denk dat je hier mee al een heel eind kan komen. verder zou ik nog even verder zoeken

• Xenium
  • Laatst online: 18-12-2025
Btw, heb je ook al partition magik geprobeerd om de rest van je schijf te bekijken?

Verwijderd

Uit de FAQ:
FAQ: Waar is mijn diskpace heen?
Windows XP ondersteunt standaard geen harddisks groter dan 137GB

Windows XP installaties die nog niet voorzien zijn van SP1 of hoger, ondersteunen geen harddisks groter dan 137GB, en je zal deze eerst moeten upgraden naar SP1. Na het installaren van SP1 zal WindowsXP vanzelf de juiste instellingen kiezen.
Voor meer informatie over 137GB support in Windows XP, zie How to Enable 48-bit Logical Block Addressing Support for ATAPI Disk Drives in Windows XP
200 GB - 63 GB = 137GB dus ik denk dat het hier wel aan moet liggen..

[ Voor 50% gewijzigd door Verwijderd op 22-05-2004 11:49 ]

Verwijderd

Probeer firmware update van je harde schijf, wellicht dat dit niet werkt, maar je kunt het altijd proberen.

Je zou je HD helemaal opnieuw kunnen formatten en dan weer XP er opnieuw op kunnen zetten (btw wat gebruik je? NTFS of FAT?)

Je zou ook nog die HD in ander systeem kunnen proberen en dan formatteren en xp opnieuw erop zetten. Misschien ligt het wel aan je systeem, of aan je XP (dat die gewoon ff fucked up is)

Als dat echt niet werk zou je een low level format kunnen doen, dit is wel erg extreem, maar misschien werkt het wel.

Verwijderd

Topicstarter
Xenium schreef op 22 mei 2004 @ 11:43:
Btw, heb je ook al partition magik geprobeerd om de rest van je schijf te bekijken?
Ja, ik nog maar 1 partitie en dat is c, het balkje loopt naar de 63 gig

Verwijderd

Xenium schreef op 22 mei 2004 @ 11:42:
Klinkt als een schijf met een hele hoop bad sectors. Als ik jouw was had ik je schijf ge-defragmenteerd of geformaterd.

Succes!
Dit volg ik niet helemaal 8)7

Wat nog wel belangrijk is dat als je je schijf formateerd, er een aantal gig "verdwijnt" van de 200 he, dat 1024/1000kb verhaal. Maar dan is 63gb nog veel.

Heb je misschien windows system restore nog aanstaan ofzo? Die kan namelijk ook wel een grote hap wegnemen.

Heb je niet per ongeluk niet de volledige ruimte benut ofzo? Kijk eens in windows xp met disk management of heel de schijf in gebrui is.

Verwijderd

Topicstarter
Ben er nog niet uit. Ik ga nu partitie C 70 gig maken met partition magic en dan C formateren. Denk dat het zo moet lukken, iemand ervaring ermee?

Verwijderd

Wat sambuca zegt is kennelijk jouw probleem. Je kunt in dit geval inderdaad zorgen dat je partities niet groter dan 137 GB worden, maar je kunt ook die link volgen die hij aangeeft naar die 48-bit LBA support.
Je kunt bij Maxtor Big Drive Enabler downloaden die je kunt gebruiken als je echt één grote lap van 200 gig wilt.

[ Voor 8% gewijzigd door Verwijderd op 22-05-2004 12:37 ]

• JF_
  • Registratie: Juni 2001
  • Laatst online: 02-05 00:41

JF_

Verwijderd schreef op 22 mei 2004 @ 12:26:
Wat sambuca zegt is kennelijk jouw probleem. Je kunt in dit geval inderdaad zorgen dat je partities niet groter dan 137 GB worden, maar je kunt ook die link volgen die hij aangeeft naar die 48-bit LBA support.
Is het een Maxtor (je geeft niet veel info), dan kun je bij Maxtor Big Drive Enabler downloaden die je kunt gebruiken als je echt één grote lap van 200 gig wilt.
Volgens mij is het een stuk verstandiger om een cd'tje te pakken met WindowsXP-SP1 (zelf slipstreamen werkt ook prima), dan heeft windows geen enkel probleem met schijven tot ver over de 200Gbyte.

Verwijderd

Topicstarter
JF_ schreef op 22 mei 2004 @ 12:32:
[...]

Volgens mij is het een stuk verstandiger om een cd'tje te pakken met WindowsXP-SP1 (zelf slipstreamen werkt ook prima), dan heeft windows geen enkel probleem met schijven tot ver over de 200Gbyte.
Precies, denk dat dat het beste is, maar voor nu inderdaad wat Dispatcher zeg even kleinere partities maken en dan opnieuw installeren.

Verwijderd

Verwijderd schreef op 22 mei 2004 @ 11:44:
Probeer firmware update van je harde schijf, wellicht dat dit niet werkt, maar je kunt het altijd proberen.
Sinds wanneer kan je firmware's van harddisken upgraden ?

• HaterFrame
  • Registratie: April 2004
  • Laatst online: 01:20

HaterFrame

Well... Poo came out!

Verwijderd schreef op 22 mei 2004 @ 15:24:
[...]

Sinds wanneer kan je firmware's van harddisken upgraden ?
Al een hele tijd volgens mij :)

I am the great Cornholio!

• Spider.007
  • Registratie: December 2000
  • Niet online

Spider.007

* Tetragrammaton

MaNiC_MiNd schreef op 22 mei 2004 @ 16:07:
[...]

Al een hele tijd volgens mij :)
Onderbouw even met feiten dat dit:

• mogelijk is
• de topicstarter zal helpen

---
Prozium - The great nepenthe. Opiate of our masses. Glue of our great society. Salve and salvation, it has delivered us from pathos, from sorrow, the deepest chasms of melancholy and hate

Verwijderd

Topicstarter
GELUKT!!!!!!!

Ik heb Partition magic gestart en daar wilde ik 'eigenschappen´ van de c schijf bekijken. Toen kwam partion magic met een error. Die error heb ik op google opgezocht en daar werd geadviseerd om checkdisk / R onder dos te draaien. Dat heb ik gedaan en het probleem is opgelost.

Ieder geval bedankt voor alle hulp :)
Pagina: 1