Niet helpende users

Pagina: 1
Acties:

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• the_shadow
  • Registratie: Januari 2003
  • Laatst online: 07-09 09:24

the_shadow

Bubbelmaker extraordinair

Topicstarter
Het is me opgevallen dat een aantal users hier geen andere mensen helpen. Je ziet ze geregeld een topic openen, maar je ziet ze niet (of amper) reageren op andere topics om zo anderen te helpen. Ook zijn er users die eens in de zoveel tijd (soms met een tussen periode van een paar maande) een topic openen, omdat ze tegen een probleem aan lopen. De rest van de tijd zijn ze hier niet aanwezig en helpen ze de "groep" (om het zo maar even te noemen) niet.

Zou het niet mogelijk zijn om deze gebruikers te ontmoedigen, niet het onmogelijk te maken om op deze manier aanwezig te zijn op GoT? Dan bedoel ik iets in de trand dat de ratio posts/new topics een bepaalde waarde moet hebben en als deze waarde te laag is (dus dat er te weinig is geholpen), dat de users geen nieuwe topics meer kunnen beginnen en alleen nog maar kunnen helpen. Op deze manier worden ze dus gedwongen om een helpende hand toe te steken, omdat het anders niet mogelijk is om zelf vragen te stellen. Zo zullen mensen ook wat sneller de Search gebruiken, omdat hun ratio dan achteruit gaat. Deze policy zou dan (naar mijn mening) alleen moeten gelden voor het Tech gedeelte, niet voor de General Chat-fora. De mensen die bij General Chat fora zitten hebben namelijk al bewezen dat ze mensen kunnen en willen helpen.

Qua techniek hoort dit misschien in React Bugs en Featurerequests thuis, maar ik heb het hier over een policy, dus dat hoort hier weer :)

I'd rather be diving | The best thing about alcohol hand gel in hospitals isn't the hygiene, but that everyone walks around like they're hatching a dastardly plan. | "Cheese is just milk’s attempt at being immortal."

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DinX
  • Registratie: Februari 2002
  • Nu online

DinX

Motormuis

Ga je dan ook niet krijgen dat mensen de tech fora gaan spammen ?

Je hebt bijvoorbeeld mensen die 10 keer per dag reageren waarvan er 1 nuttig is. Terwijl er ook mensen zijn die maar 2 keer op een dag reageren, maar dan goed.

[ Voor 56% gewijzigd door DinX op 22-05-2004 11:12 ]

Marokko 2015: Route
Sat Tracker: SpotWalla
Blog: Gone for a ride

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• WFvN
  • Registratie: Oktober 2000
  • Laatst online: 22-06 13:25

WFvN

Gosens Koeling en Warmte

the_shadow schreef op 22 mei 2004 @ 11:09:
Het is me opgevallen dat een aantal users hier geen andere mensen helpen. Je ziet ze geregeld een topic openen, maar je ziet ze niet (of amper) reageren op andere topics om zo anderen te helpen. Ook zijn er users die eens in de zoveel tijd (soms met een tussen periode van een paar maande) een topic openen, omdat ze tegen een probleem aan lopen. De rest van de tijd zijn ze hier niet aanwezig en helpen ze de "groep" (om het zo maar even te noemen) niet.
Mogelijk zijn ze wel aanwezig maar posten ze niet en zijn ze dus gewoon aan het surfen/zoeken naar oplossingen
Zou het niet mogelijk zijn om deze gebruikers te ontmoedigen, niet het onmogelijk te maken om op deze manier aanwezig te zijn op GoT? Dan bedoel ik iets in de trand dat de ratio posts/new topics een bepaalde waarde moet hebben en als deze waarde te laag is (dus dat er te weinig is geholpen), dat de users geen nieuwe topics meer kunnen beginnen en alleen nog maar kunnen helpen. Op deze manier worden ze dus gedwongen om een helpende hand toe te steken, omdat het anders niet mogelijk is om zelf vragen te stellen. Zo zullen mensen ook wat sneller de Search gebruiken, omdat hun ratio dan achteruit gaat. Deze policy zou dan (naar mijn mening) alleen moeten gelden voor het Tech gedeelte, niet voor de General Chat-fora. De mensen die bij General Chat fora zitten hebben namelijk al bewezen dat ze mensen kunnen en willen helpen.

Qua techniek hoort dit misschien in React Bugs en Featurerequests thuis, maar ik heb het hier over een policy, dus dat hoort hier weer :)
Dit soort vragen is al vele malen vaker gesteld. Ook zijn er meer mensen die het jammer vinden dat er users zijn die hun kennis niet (willen) delen met anderen (ik ben ook iemand die dat jammer vindt).

Veelgegeven antwoord vanuit de crew:
- Zonder vragen geen antwoorden dus als het zinnige vragen zijn is het toch een goede bijdrage voor GoT

Een week of 2 geleden heb ik voor het eerst een (nieuwe) crewmember een opmerking zien maken tegen zo'n user (weinig slotjes maar wel nagenoeg alleen maar eigen topics)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• the_shadow

the_shadow

Topicstarter
DinX schreef op 22 mei 2004 @ 11:10:
Ga je dan ook niet krijgen dat mensen de tech fora gaan spammen ?

Je hebt bijvoorbeeld mensen die 10 keer per dag reageren waarvan er 1 nuttig is. Terwijl er ook mensen zijn die maar 2 keer op een dag reageren, maar dan goed.
Daar dacht ik ook al aan, maar dan moet daar door de crew ook op gelet worden en eventueel harder tegen opgetreden.

I'd rather be diving | The best thing about alcohol hand gel in hospitals isn't the hygiene, but that everyone walks around like they're hatching a dastardly plan. | "Cheese is just milk’s attempt at being immortal."

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• CrashOne
  • Registratie: Juli 2000
  • Niet online

CrashOne

oOoOoOoOoOoOoOoOoOo

Ik vind alleen dat gebruikers die op zoek vragen een antwoord geven moeten worden gewaarschuwt om dat niet meer te doen, als je bij alle simpele vragen gewoon een antwoord krijgt open je de volgende keer weer zo'n topic.

Huur mij in als freelance SEO consultant!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• the_shadow

the_shadow

Topicstarter
Het gaat mij niet om de mensen die soms een "verkeerd" topic openen met vragen die al eerder zijn gesteld, of met dingen die zeer voor de hand liggen. Het gaat mij hier om mensen die alleen maar in eigen topics reageren en die zie ik de laatste tijd steeds meer, helaas.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• SmartDoDo
  • Registratie: Oktober 2002
  • Laatst online: 01:13

SmartDoDo

Woeptiedoe

Op deze manier worden ze dus gedwongen om een helpende hand toe te steken
Hoe denk je dat de kwaliteit van zulke (gedwongen) hulpvaardigheid is? :X

Imho is het niet echt te voorkopen maar vergeet ook niet dat mensen die zo nu en dan een topic openen en verder weinig zelf helpen niet per definitie slechte gebruikers zijn. Als ik het me goed herinner was het de bedoeling om slechte topics links te laten liggen en eventueel met een TR aan te geven bij de moderators :) Op die manier krijgt een slechte topicstart, want daar hebben we het eigenlijk over, geen kans :) Imho ligt het dus ook aan de users die hulpvaardig zijn, ik incluus soms :o

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• CrashOne
  • Registratie: Juli 2000
  • Niet online

CrashOne

oOoOoOoOoOoOoOoOoOo

Als het zinnige topics zijn die antwoord geven op een goede vraag, waarom niet. Niet iedereen is zo'n forum verslaafde als ons.

Huur mij in als freelance SEO consultant!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DinX
  • Registratie: Februari 2002
  • Nu online

DinX

Motormuis

the_shadow schreef op 22 mei 2004 @ 11:15:
Het gaat mij niet om de mensen die soms een "verkeerd" topic openen met vragen die al eerder zijn gesteld, of met dingen die zeer voor de hand liggen. Het gaat mij hier om mensen die alleen maar in eigen topics reageren en die zie ik de laatste tijd steeds meer, helaas.
Ik denk dat het minder werk is voor de mods, om gebruikers die zo opvallen (als ze jou opvallen, zullen de mods het ook wel zien, en kunnen ze een note maken), gewoon even te mailen, of een PM te sturen.

Met zo een x-posts-voor-1-topic-systeem zouden ze voor elke user moeten gaan controleren of hij een beetje een mooi postverleden heeft. Lijktme onbegonnen werk.

En zoals de persoon boven mij zegt, een topic openen hoeft daarom niet altijd slecht te zijn. Ik zie zat topics, gestart door mensen, die zelf niet veel in andere topics reageren, maar waarvan ik vind dat dat best een nuttig topic is.

Als het nu allemaal topics zouden zijn van "HELP HELP HELP !!!", dat is wat anders. Maar daar wordt zowieso al op gereageerd door de mods

[ Voor 23% gewijzigd door DinX op 22-05-2004 11:21 ]

Marokko 2015: Route
Sat Tracker: SpotWalla
Blog: Gone for a ride

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• the_shadow

the_shadow

Topicstarter
CrashOne schreef op 22 mei 2004 @ 11:17:
Als het zinnige topics zijn die antwoord geven op een goede vraag, waarom niet. Niet iedereen is zo'n forum verslaafde als ons.
Desalniettemin vind ik dat als je vragen steld aan mensen, dat je diezelfde mensen ook moet helpen. Jij vraagt immers en verwacht ook antwoord, dan moet je zelf ook de tijd nemen om te reageren op andere topics. Dat is het hele idee van een comunity.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• m-m
  • Registratie: Augustus 2001
  • Niet online

m-m

Het gaat er om of iemand toevoegt aan de knowledgebase die GoT is. Iemand die eigenlijk nooit iemand helpt, maar wel zinnige vragen van hoog niveau stelt waaruit interessante topics ontstaan draagt imho gewoon bij aan de kennisdatabase. Natuurlijk zijn er ook figuren die alleen maar stomme vragen stellen en lijsten slotjes krijgen, als dat opvalt krijgen ze daar een mailtje over. Als ze dan nog doorgaan met hun foute gedrag volgt een OW en uiteindelijk soms zelfs wel een permanente ban. Daar wordt dus wel effectief tegen opgetreden.

Liever een user die slimme vragen stelt, dan een user die domme antwoorden geeft.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• gorgi_19
  • Registratie: Mei 2002
  • Laatst online: 14:56

gorgi_19

Kruimeltjes zijn weer op :9

[persoonlijke meningmodus]
Twee dingen hierover.
1. Je kan iemand niet verplichten om te antwoorden of anderen te helpen.
Anderzijds: Anderen zijn ook niet verplicht om zo een topicstarter te helpen. Zo krijgt iemand die alleen maar vragen van een aantal mensen minder uitgebreide of zelfs geen antwoorden, waardoor de kans dat hij z'n probleem kan oplossen kleiner is. Van een aantal users weet ik of heb ik het sterke vermoeden dat deze een aantal users links laten liggen om deze reden. Verhaal van keuze-consequentie :)

2. Iemand verplichten om te antwoorden zegt niets over de kwaliteit van de antwoorden die hij dan gaat geven.
[/persoonlijke meningmodus]

[ Voor 14% gewijzigd door gorgi_19 op 22-05-2004 11:33 ]

Digitaal onderwijsmateriaal, leermateriaal voor hbo

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• curry684
  • Registratie: Juni 2000
  • Laatst online: 06-09 00:37

curry684

left part of the evil twins

WFvN schreef op 22 mei 2004 @ 11:13:
[...]

Veelgegeven antwoord vanuit de crew:
- Zonder vragen geen antwoorden dus als het zinnige vragen zijn is het toch een goede bijdrage voor GoT
En dat antwoord geef ik nu ook weer ;)

Het is een illusie om te denken dat op een forum met 100000 geregistreerde waarvan 16000 actieve gebruikers iedereen een boodschap heeft aan 'de big picture' van GoT. Want er zijn honderden mensen die passief, vaak zelfs zonder account GoT tot grote tevredenheid als knowledge base gebruiken voor al hun problemen. Komt er een keer iets langs dat ze niet in de search kunnen vinden, reggen ze een keer en openen ze een topic. Ik ben geneigd om te zeggen dat dat vrijwel altijd de interessantste topics zijn, omdat voor een fulltime lurker de stap tot topic openen veel groter is dan voor iemand die hier al 30 posts per dag maakt. Het is dus vrijwel gegarandeerd interessant van die mensen.

Daar tegenover staat echter de groep zogenaamde helpdeskers, die iedere keer langs GoT surfen als ze bij wijze van spreken willen weten hoe ze hun desktop wallpaper moeten wijzigen. Dat handelen wij de crew, net als alle andere userzaken, besloten af :) Oftewel, dat wordt genoteerd via notes, via topics in crewfora, en daar bestaan speciale mailtemplates voor zodat we hun kunnen verzoeken meer te participeren e.d. (what you give is what you get). Er worden zelfs regelmatig onverbeterlijke helpdeskers voorzien van OW of ban, daar ze net als iedereen onder de algemene regels vallen wat betreft het niveau op GoT. En dat wij als crew bij iemand die alleen zelf topics opent vaak minder coulant zijn dan voor iemand die de hele dag iedereen over het hele forum perfect helpt moge zichzelf wijzen neem ik aan ;)

In short: er is wat ons betreft geen probleem, en het openen van dit topic bewijst eigenlijk vooral dat wij er goed in slagen de beleidsuitvoering op dit punt achter de schermen te houden waar het thuishoort :Y)
Een week of 2 geleden heb ik voor het eerst een (nieuwe) crewmember een opmerking zien maken tegen zo'n user (weinig slotjes maar wel nagenoeg alleen maar eigen topics)
Het gebeurt vaker, maar meestal doen we het alleen in de mail :) Als je een beetje zoekt vind je van mij ook nog wel een sluitmessage terug van het type "ja doei dit is je 10e basic topic over whatever op een rij, koop een boek en kom dan eens terug." Modereren is niet alleen het bewaken van de regels en niveau op je subforum, maar ook het voorkomen van irritatie bij de vaste gebruikers. Als iemand door het niveau van zijn topics en zijn eigen inzet daarin irritatie opwekt bij medegebruikers onthoud je dat als moderator, zodat je er een volgende keer bij een identiek topic preventief bij op kunt treden. Het zou je soms verbazen wat ons arsenaal aan PM's en mails aan resultaten op kan leveren, ik heb vele users gezien die na een bijsturend mailtje inderdaad plots in andermans' topics gingen reageren en een grote aanwinst voor het forum werden :)

Professionele website nodig?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• WFvN

WFvN

Gosens Koeling en Warmte

curry684 schreef op 22 mei 2004 @ 11:32:
Het gebeurt vaker, maar meestal doen we het alleen in de mail :) Als je een beetje zoekt vind je van mij ook nog wel een sluitmessage terug van het type "ja doei dit is je 10e basic topic over whatever op een rij, koop een boek en kom dan eens terug."
Alleen betrof het toen een user die dus maar weinig slotjes op z'n naam had staan (mogelijk niet één) maar wel (nagenoeg) alleen maar eigen topics. In z'n nieuwe topic was de sfeer niet helemaal gezellig door onderandere de houding van de topicstarter. Toen werd hem (ik meende door Remy maar ik kan het niet terugvinden; ik weet ook niet meer om welke user het ging) toch even verteld dat het niet zo vreemd was gezien al zijn eigen topics.

Maar goed, ik kan me inmiddels enorm veel indenken bij het 'toestaan van users die alleen maar goede vragen stellen' hoewel ik het nog steeds zeer spijtig vind dat zij hun kennis niet willen delen. Sinds ik wat modereerwerk doe op een ander forum (niet m'n eigen) waar de eis is dat je minimaal 3 reacties moet plaatsen voordat je zelf eindelijk eens wat mag plaatsen voor jezelf, het soms dweilen met de kraan open is. Geen beginnen aan.

[ Voor 43% gewijzigd door WFvN op 22-05-2004 11:38 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• the_shadow

the_shadow

Topicstarter
curry684 schreef op 22 mei 2004 @ 11:32:
[...]

En dat antwoord geef ik nu ook weer ;)

[...]

Het zou je soms verbazen wat ons arsenaal aan PM's en mails aan resultaten op kan leveren, ik heb vele users gezien die na een bijsturend mailtje inderdaad plots in andermans' topics gingen reageren en een grote aanwinst voor het forum werden :)
Bedankt voor deze "kleine" ( ;) ) uitleg. Ik had idd niet "meegerekend" dat er ook nog lurkers zijn die "bekeren". Sommige niet-helpers zijn niet te helpen, maar er zijn er dus een aantal die na een tijd wel gaan helpen. :) I rest my case. Keep up the good work _/-\o_

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• the_shadow

the_shadow

Topicstarter
WFvN schreef op 22 mei 2004 @ 11:38:
[...]

[...] Sinds ik wat modereerwerk doe op een ander forum (niet m'n eigen) waar de eis is dat je minimaal 3 reacties moet plaatsen voordat je zelf eindelijk eens wat mag plaatsen voor jezelf, het soms dweilen met de kraan open is. Geen beginnen aan.
Dat komt ook voornamelijk omdat men hier al vanaf het punt dat men is geregd kan gaan vragen. Hierdoor krijg je dus erg snel onzinnige vragen, maar deze worden meestal goed afgehandeld.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• curry684

curry684

the_shadow schreef op 22 mei 2004 @ 11:41:
[...]

Dat komt ook voornamelijk omdat men hier al vanaf het punt dat men is geregd kan gaan vragen. Hierdoor krijg je dus erg snel onzinnige vragen, maar deze worden meestal goed afgehandeld.
Daar hebben we ~75 man modcrew voor ;)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mexwall
  • Registratie: Juli 2002
  • Laatst online: 08-09 12:11
the_shadow schreef op 22 mei 2004 @ 11:23:
[...]

Desalniettemin vind ik dat als je vragen steld aan mensen, dat je diezelfde mensen ook moet helpen. Jij vraagt immers en verwacht ook antwoord, dan moet je zelf ook de tijd nemen om te reageren op andere topics. Dat is het hele idee van een comunity.
Je verwacht inderdaad een antwoord op je vraag, maar als je daar tegen over dan moet reageren op die persoon of iemand anders zijn topic en je reactie is nutteloos/inhoudloos, waarom zou je dat dan doen? Met dat moeten ga je het forum vervuilen met nutteloze posts. Zoiets als; Sorry hoor, ik weet geen antwoord op jouw vraag, maar jij hebt op mijn topic gereageerd dus dan moet ik ook op de jouwe reageren

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Guardian Angel
  • Niet online

Guardian Angel

Bejaard en langharig tuig

Grafiekje van lurkers: /\/\/\/\/\/\/\/\/\/\/

Ze komen en gaan, komen en gaan.

De verplichting te MOETEN posten in andere dan eigen topics lijkt me weinig zinvol en zal slechts mogelijk resulteren in nutteloze of weinig behulpzame postings.

Zowel de crew als de wat langer op het forum aanwezige users zien heus wel het gedrag van een wat minder behulpzame user. Waarnodig zal dan, zoals eerder al is gezegd, zeker wel actie worden ondernomen.

ARME AOW’er

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Dan gaat het op de FXP warez scene lijken.
Eerst posten voor je iets mag requesten.
Zal leuke sfeer opleveren als je ook nog met ratings enz. gaat werken.
Als het slechts enkele users zijn die dit doen maakt het toch niks uit. Daarvoor ga je toch niet dit soort aanpassingen maken.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• JvS
  • Registratie: Februari 2000
  • Laatst online: 12:54

JvS

Ik heb hem zelf ook

Naast de genoemde argumenten tegen zo'n maatregel: Waarom zou je dat uberhaupt doen? Is er een probleem met teveel vragenstellers dan? Het enige dat wij willen is dat mensen bij het openen van topics goeie vragen stellen, niet dat ze ook antwoorden. Er zijn toch altijd meer mensen die antwoorden dan vragen (volgens mij ligt die ratio al jaren op gemiddeld 10 posts per topic), dus het is niet eens een probleem. Het enige probleem is eigenlijk de mensen die (offtopic!) in een topic daarover beginnen te zeuren. Dat zou je aan mods moeten overlaten en evt een TR plaatsen...

4x APsystems DS3; 4x495Wp OZO/WNW 10° ; 4x460Wp OZO/WNW 10°; Totaal 3820Wp

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• WFvN

WFvN

Gosens Koeling en Warmte

JvS schreef op 22 mei 2004 @ 12:01:
Naast de genoemde argumenten tegen zo'n maatregel: Waarom zou je dat uberhaupt doen? Is er een probleem met teveel vragenstellers dan? Het enige dat wij willen is dat mensen bij het openen van topics goeie vragen stellen, niet dat ze ook antwoorden.
Dat lijkt me b*llsh*t.

Tuurlijk wil je dat mensen ook goede antwoorden geven. Een database met alleen maar vragen zonder antwoorden, heb je geen r**t aan. Of wil je met je 75-koppige crew zelf alle antwoorden gaan aandragen?

Ik snap wel wat je bedoelt maar zoals je het schrijft is het klinkklare onzin.
Er zijn toch altijd meer mensen die antwoorden dan vragen (volgens mij ligt die ratio al jaren op gemiddeld 10 posts per topic), dus het is niet eens een probleem.
En daar hebben we de belangrijke kern die ontbreekt in je vorige zin.

Het is wel zo: zonder vragen geen antwoorden, maar zonder antwoorden heb je niets aan de gestelde vragen.

Maar dat je alleen van user verlangt dat ze goede vragen stellen lijkt me niet correct.

Gelukkig is hier op GoT het aandeel reagerende users veel groter dan het aandeel (bijna) alleen maar vragende users. Goede zaak want anders zou GoT niet zijn wat het nu was: een prettig forum waar je enorm veel van op kan steken.

Het kan overigens echt anders!
Op Sitechecks.nl is dus een eis om minimaal 3 beoordelingen te doen voordat je zelf een sitecheck mag aandragen. Zou dat NIET geëist worden, dan zou Sitechecks per direct gesloten kunnen worden. Er zijn gewoonweg te weinig users die niet alleen uit eigenbelang op Sitechecks komen.
Een gevolg van de regel is wel dat er veel users zijn die de kantjes er vanaf lopen en met (soms) het meest stompzinnige commentaar aan komen draven om maar snel die 3 beoordelingen te doen. Voor GoT zie ik daar absoluut geen heil in om de doodeenvoudige reden dat Sitechecks nog aardig te overzien valt wegens de kleinschaligheid maar hier op GoT zou het denk ik de meest grote puinhoop worden wat niet bij de modereren valt.

Maar: 'we willen alleen dat users goede vragen stellen' lijkt me niet een juiste verwoording. Ook niet in de combinatie met die 2e zin over dat er toch genoeg users zijn die WEL antwoorden geven. Dat soort zaken kunnen echt anders zijn maar ook veranderen. Zo enorm snel zal het binnen een gezellige community als GoT (met veel vaste bezoekers) niet gaan maar het in de gaten houden kan zeker geen kwaad (en ik neem aan dat het in de gaten gehouden wordt)
Het enige probleem is eigenlijk de mensen die (offtopic!) in een topic daarover beginnen te zeuren. Dat zou je aan mods moeten overlaten en evt een TR plaatsen...
Gevoelsmatig heb ik het idee dat dat offtopic gedram veel minder voorkomt sinds de invoering van de TR.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• JvS
  • Laatst online: 12:54

JvS

Ik heb hem zelf ook

WFvN schreef op 22 mei 2004 @ 13:56:
B*llsh*t

...

Ik snap wel wat je bedoelt maar zoals je het schrijft is het klinkklare onzin.
Nounou Er staat toch echt "Het enige dat wij willen is dat mensen bij het openen van topics .. ".

4x APsystems DS3; 4x495Wp OZO/WNW 10° ; 4x460Wp OZO/WNW 10°; Totaal 3820Wp

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• WFvN

WFvN

Gosens Koeling en Warmte

JvS schreef op 22 mei 2004 @ 13:59:
[...]
Nounou Er staat toch echt "Het enige dat wij willen is dat mensen bij het openen van topics .. ".
Excuus.... niet goed gelezen |:( .

[ Voor 4% gewijzigd door WFvN op 22-05-2004 14:01 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• dev icey
  • Registratie: Augustus 2003
  • Laatst online: 22-04 11:21
kom op er zijn ook mensen die niet verstand van de meeste dingen hebben. Hoe moeten die dan iemand helpen, met dat ze minimum aantal posts moeten maken, krijg je weer dat ze onnodige posts gaan neerzetten.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• WFvN

WFvN

Gosens Koeling en Warmte

dev icey schreef op 22 mei 2004 @ 14:05:
kom op er zijn ook mensen die niet verstand van de meeste dingen hebben. Hoe moeten die dan iemand helpen, met dat ze minimum aantal posts moeten maken, krijg je weer dat ze onnodige posts gaan neerzetten.
Er lopen hier wat users rond die véééél goede vragen stellen maar zelden of nooit andere personen helpen.
De vragen die ze stellen zijn soms/regelmatig/vaak van zulk niveau dat ik geen antwoord kan geven. Als ik mensen soms kan helpen, kunnen zij dat ook. Dus dat lijkt me lang niet altijd van toepassing.

Bovendien heeft een ieder z'n eigen kwaliteiten. De één kan kennis hebben van WG maar geen bal weten van CM terwijl een ander het omgekeerde heeft. Die 2 kunnen elkaar dan dus geweldig helpen.

Tuurlijk zijn er mensen die 'niets' weten. Daarbij heb je de helpdeskers die hun vraag neerflikkeren zonder zelf ook maar 2 minuten actie te ondernemen om aan een antwoord te komen (niet welkom volgens de richtlijnen) en diegenen die mogelijk ook weinig weten maar een fatsoenlijke startpost weten te frabriceren die getuigt van inzet en wil.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

dev icey schreef op 22 mei 2004 @ 14:05:
Als je het antwoord niet weet, lees je toch een ander topic :?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

GoT is niet bedoelt voor mensen die heel weinig kennis van zaken hebben. De basic dingen moet je toch wel onder de knie hebben. Loop je daarna tegen een probleem aan dan is er hier altijd wel iemand die je probeert te helpen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mOrPhie
  • Registratie: September 2000
  • Laatst online: 11:28

mOrPhie

❤️❤️❤️❤️🤍

Verwijderd schreef op 22 mei 2004 @ 14:19:
GoT is niet bedoelt voor mensen die heel weinig kennis van zaken hebben. De basic dingen moet je toch wel onder de knie hebben. Loop je daarna tegen een probleem aan dan is er hier altijd wel iemand die je probeert te helpen.
Er is een groot verschil tussen een helpdesker of iemand die gewoon veel topics opent en zelf weinig antwoord. Een helpdesker opent nonsense-topics met beginnersvragen. Die andere opent gewoon goeie topics, waaruit blijkt dat deze persoon verstand van zaken heeft.

Een experimentele community-site: https://technobabblenerdtalk.nl/. DM voor invite code.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• LuNaTiC
  • Niet online

LuNaTiC

Olijke schavuit

ja en nee.

natuurlijk verwachten we wel ergens dat je de basics een beetje kent, maar ieder heeft zn eigen vakgebied. Een guru op het gebied van webdesign hoeft niet veel van hardware te weten of bijvoorbeeld andersom.

Zou die dan geen basic vraag mogen stellen? Als de topicstart aan alle eisen voldoet, dan mag dat dus gewoon (als we er van uitgaan dat die basic vraag toch moeilijk blijkt te vinden, niet dat dat erg realistisch is maar soms komt het weleens voor dat je écht hard hebt lopen zoeken, of dat je niet weet op welke keywords je moet zoeken...)

My own opinion is enough for me, and I claim the right to have it defended against any consensus, any majority, anywhere, any place, any time. And anyone who disagrees with this can pick a number, get in line, and kiss my ass. - Christopher Hitchens

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• We Are Borg
  • Registratie: April 2000
  • Laatst online: 16:16

We Are Borg

Moderator Wonen & Mobiliteit / General Chat
LuNaTiC heeft het al een beetje gezegd: basis moet best kunnen als je maar voldoende zelf hebt geprobeerd. Heb zelf zat basis vragen gesteld in de devschuur (en of ze daar blij meer waren is wat anders :P ) en dat werd ook goed beantwoord. Zo zal een devver bijvoorbeeld in het hardware gebied weer veel minder begaafd kunnen zijn :)

[ Voor 1% gewijzigd door We Are Borg op 22-05-2004 15:16 . Reden: belangrijk woordje vergeten voor onze lieve devschuur mensem ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Schapie
  • Registratie: Februari 2004
  • Laatst online: 19-02 21:48

Schapie

Bleh...

ik moet tovh wel zeggen als iemand die nog niet zo heel lang geregd is bij got dat ik er enorm veel van heb opgestoken en ik eigenlijk maar weinig topics heb geopend en toch veel zit telezen en vaak ook de search gebruik en daar steek je imo heel heel veel van op maar soms moet je net iets verder kijken of bij search het net iets anders in typen en dan zeggen sommige users wel van help help ik heb de search gebruikt en ik vind niets over dat en dat onderwerp terwijl als je dan zelf zoekt of het iets anders formuleert je een hele hoop teweten komt en dan kan ik best begrijpen dat sommige users die wel willen helpen en al heel lang hier rond 'lopen' daar soms geirriteerd van worden , en dan niet willen helpen. Ook ik stel ook wel eens vragen waarvan ik even later denk, als ik even had gegooled dan had je het ook kunnen weten maar dat er dan ook gewoon users zijn die je netjes antwoord geven ( voorbeeld van mij )

No signature found

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• the_shadow

the_shadow

Topicstarter
Daar doel ik dus ook op. Iedereen z'n eigen vak-gebied, dat is logisch. Maar dan vind ik wel dat de mensen daar ook moeten helpen.

Stel: ik ben Microsoft Cerified Engineer (is niet zo, maar stel). Dat ik minder van hardware dan een hardware-goeroe af weet is logisch, en ik mag daar ook gerust vragen stellen (mits niet te dom :P ) en krijg daar ook gewoon antwoord. Dan vind ik ook dat ik (als zijnde iemand die veel van Microsoft programmatuur af weet) mensen moet helpen die minder goed thuis zijn op dit vakgebied.

Natuurlijk blijven er vragen en er zullen altijd mensen zijn die ze op kunnen lossen, maar dan moet jij op je beurt mensen ook weer helpen op het gebied waar jij veel van af weet. Zo houd je een comunity namelijk draaiend. Het is dat we hier een groot aantal gebruikers hebben, anders was het allang afgelopen met GoT.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• LuNaTiC
  • Niet online

LuNaTiC

Olijke schavuit

je moet helemaal niets, dat is het hele punt. Het is wel leuk vanuit een community-oogpunt en inderdaad werkt het beter, maar je kunt niemand verplichten om iemand anders te helpen.

Je kunt wel verplichten om je aan de regels te houden, en dat is je gewoon te houden aan een goede topicstart als je een vraag stelt.

My own opinion is enough for me, and I claim the right to have it defended against any consensus, any majority, anywhere, any place, any time. And anyone who disagrees with this can pick a number, get in line, and kiss my ass. - Christopher Hitchens

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MacDokie
  • Registratie: Juli 2001
  • Laatst online: 21-09 19:23
Maar...is het niet mogelijk om bij het openen van een nieuw topic, bij het scherm waar je daadwerkelijk je vraag intikt, een wat grotere boodschap neer te zetten - LEES EERST DE FAQ van dit forum voordat je iets post anders gaat ie misschien op slot? Ik vind het altijd zo zonde van jullie tijd als de boel elke keer op slot moet.

"Have you ever noticed that their stuff is shit and your shit is stuff?" - George Carlin -

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• We Are Borg

We Are Borg

Domus schreef op 23 mei 2004 @ 14:15:
Maar...is het niet mogelijk om bij het openen van een nieuw topic, bij het scherm waar je daadwerkelijk je vraag intikt, een wat grotere boodschap neer te zetten - LEES EERST DE FAQ van dit forum voordat je iets post anders gaat ie misschien op slot? Ik vind het altijd zo zonde van jullie tijd als de boel elke keer op slot moet.
Ik vind het zonde van de overbodige ruimte wat zoiets inneemt ;)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• elevator
  • Registratie: December 2001
  • Niet online

elevator

Officieel moto fan :)

Er staat boven elk nieuw topic al een bericht met de meest belangrijke regeltjes van het forum :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• the_shadow

the_shadow

Topicstarter
Het probleem is dat die FAQ dus al gelezen moet zijn, voordat je ook daadwerkelijk je registratie kan bevestigen. Maar hier gebeurt dus hetzelfde als bij de meeste licence-agreements: mensen scrollen automatisch naar beneden en klikken op Akkoord, zonder dat ze maar een letter hebben gelezen.

Kunnen we met z'n allen niet een quizje bedenken. Dan moet de nieuwe gebruiker 1 vraag goed beantwoorden om toegang te krijgen tot het forum (als zijnde gebruiker). En iedere keer dat hij het fout heeft, dan moet hij een andere vraag beantwoorden. We kunnen hier met z'n allen denk ik wel een stuk of 30 vragen bedenken voor nieuwe gebruikers. De vraag is: is dit niet te kinderachtig. Eigenlijk wel ja, maar tegelijkertijd bespaart het een groot aantal users redelijk wat frustratie en ontneemt het de mods weer wat werk. Je bent er immers zeker van dat de persoon in kwestie de faq heeft gelezen. Ik geloof dat over deze manier van aanpak al eens een discussie is geweest, maar ja, ik vind het alsnog van belang om het nog eens te behandelen :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• elevator
  • Registratie: December 2001
  • Niet online

elevator

Officieel moto fan :)

Een quiz is inderdaad al vaker voorbij gekomen en het gaat het probleem niet oplossen.

Je kan mensen niet dwingen om zich te houden aan de regeltjes als ze niet willen- mensen moeten dat echt willen. Ik denk dat je mensen het beste motiveert om mee te doen met de community door een leuke community te hebben die eerlijke en duidelijke regels heeft zodat iedereen weet waar ie aan toe is - daarnaast worden de 'rotte appels' er wel uit gehaald door de moderators :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• We Are Borg

We Are Borg

elevator schreef op 23 mei 2004 @ 14:24:
[...]

Er staat boven elk nieuw topic al een bericht met de meest belangrijke regeltjes van het forum :)
Hij bedoelt volgens mij een lettertype 20+ ;)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MacDokie
We Are Borg schreef op 23 mei 2004 @ 14:39:
[...]

Hij bedoelt volgens mij een lettertype 20+ ;)
Precies, het kan wel wat groter vind ik. Ik heb een 22" en moet heel goed kijken om het relaxed te kunnen lezen.

edit:

Jaja ik weet het...maar 1600x1200 is nou eenmaal fijn

"Have you ever noticed that their stuff is shit and your shit is stuff?" - George Carlin -

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Opperhoof
  • Registratie: Mei 2003
  • Laatst online: 15:58
een ander probleem op got kom ik tegenwoordig steeds vaker tegen, je bent ergens mee bezig. ik neem even als voorbeeld een site bouwen. je stuit op een probleem waarvan je zkr weet dat je de ****persoon bent met dat probleempje, je kijkt op got en vind zo'n 5 topics daarover. maar in geen van die topics staat een goed antwoord! 4 v/d 5 eindigd doordat de topicstarter zegt: "laat maar heb het al gevonden" en de 5e krijgt een slotje omdat er al 4 topics over te vinden zijn.... (idd zonder antwoord). ik denk dat de crew erop moet letten dat in alle topics een goed antwoord komt te staan, als dus de TS eindigd met ik heb het antwoord al, een mailtje o.i.d. krijgt waarins staat dattie het antwoord ook ff meld... zodat de rest er ook iets aan heeft...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Brahiewahiewa
  • Registratie: Oktober 2001
  • Laatst online: 30-09-2022

Brahiewahiewa

boelkloedig

the_shadow schreef op 23 mei 2004 @ 14:26:
[...]Kunnen we met z'n allen niet een quizje bedenken...
Wat denk je hoe lang het duurt voordat een lijst met antwoorden op het internet gaat circuleren?

Nog maar eens de vraag: "Welk probleem willen we oplossen?". IMHO is het probleem van GoT niet kwantitatief maar kwalitatief. In de fora die ik frequenteer, wordt nog steeds een hoop onzin beweerd, ondanks het goede werk van de moderatoren.

Het moderatie systeem werkt prima als het gaat om het weren van overbodige topic starts en het filteren van flames, trollen, warez en andere ongewenste opmerkingen. Het schort echter aan een inhoudelijke kwaliteits controle. Is overigens niet bedoeld als kritiek jegens de moderators die - nogmaals - uitstekend werk verrichten. Denk meer dat de huidige situatie de bovengrens is die je met een vrijwilligers organisatie kunt bereiken.

Anyway, ik denk dat het voorstel van TS; het verplicht stellen van bijdragen in tech topics, contra productief werkt. Het bekent enerzijds meer werk voor de toch al zwaar belaste moderators en het gemiddelde niveau van de bijdragen zal dalen, waardoor de kwaliteit van GoT in z'n totaal zal afnemen.

QnJhaGlld2FoaWV3YQ==

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Ik kwam dit topic toevallig tegen en wilde toch ook even mijn mening geven.

Ik ben in principe iemand die redelijk aan de beschrijving van de topicstarter voldoet. Ik Gebruik GoT grotendeels als informatiebron voor het oplossen van problemen waar ik zelf niet uit kom. Ik geef zelf redelijk weinig/geen reacties. Overigens is mijn aantal topicstarts zeer laag en mijn hoeveelheid posts ook.

Doordat er voor mijn gevoel hier op GoT heel veel mensen met enorm veel specifieke kennis over zaken rondlopen, is de drempel om te reageren op een bericht voor mij vrij hoog. Ik weet wel aardig wat van bepaalde zaken af, maar toch zou ik bijna moeten "zoeken" naar topics waar ik een _echt_ nuttige bijdrage kan leveren. En daarvoor ben ik te weinig met GoT bezig. Ik zit niet dagelijks alle onderwerpen door te spitten. (Alhoewel ik, ook na het lezen van dit topic, toch de neiging heb om me er wat meer mee bezig te houden, zodat ik ook toegevoegde waarde kan leveren.)

Niet alleen de drempel om te reageren is hoog, maar ook de drempel om een topic te openen is voor mij vrij hoog... Ik zorg altijd voor een uitgebreide voorafgaande search op GoT en Google etc, voordat ik begin te vragen. Iets waar op GoT ook duidelijk gehamerd wordt, wat ik overigens erg goed vind. Zodra ik echt het idee heb dat ik er niet uit kom, zou ik misschien wel een topic kunnen starten. Ik heb in ieder geval niet het beeld van "oh, op GoT weten ze het vast wel, ik start wel ff een topic".

Mijn punt is: ik denk dat er veel mensen heel dankbaar gebruik maken van de fora, maar door hun 'newbie' status, weinig actief gebruik en/of beperkte/algemene kennis bijna geen nuttige bijdrage _kunnen_ leveren, ook al zouden ze dat misschien wel willen. En zoals eerder opgemerkt, de vragen die ze dan stellen zijn waarschijnlijk vaak goede vragen waaruit informatievolle topics ontstaan.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• curry684

curry684

Opperhoof schreef op 23 mei 2004 @ 14:51:
een ander probleem op got kom ik tegenwoordig steeds vaker tegen, je bent ergens mee bezig. ik neem even als voorbeeld een site bouwen. je stuit op een probleem waarvan je zkr weet dat je de ****persoon bent met dat probleempje, je kijkt op got en vind zo'n 5 topics daarover. maar in geen van die topics staat een goed antwoord! 4 v/d 5 eindigd doordat de topicstarter zegt: "laat maar heb het al gevonden" en de 5e krijgt een slotje omdat er al 4 topics over te vinden zijn.... (idd zonder antwoord). ik denk dat de crew erop moet letten dat in alle topics een goed antwoord komt te staan, als dus de TS eindigd met ik heb het antwoord al, een mailtje o.i.d. krijgt waarins staat dattie het antwoord ook ff meld... zodat de rest er ook iets aan heeft...
Als er zoiets gebeurt is dat gewoon een foutje van de mod (we zijn ook niet helemaal perfect ;) ) en doet een mailtje of berichtje op ICQ altijd wonderen :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MacDokie
curry684 schreef op 24 mei 2004 @ 08:48:
[...]

Als er zoiets gebeurt is dat gewoon een foutje van de mod (we zijn ook niet helemaal perfect ;) ) en doet een mailtje of berichtje op ICQ altijd wonderen :)
Shit curry had me nou in die illusie gelaten.. :+

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Vaudtje
  • Registratie: April 2002
  • Niet online
Ik reageer zelf heel vaak bewust niet in de topics waar ik iets vanaf weet, omdat ik vaak zie dat het antwoord of in ieder geval een goede hint daarnaar al gegeven is door de echt vakkundige lui die blijkbaar ook nog eens sneller reageren.
Nou is het vervolgens wel zo dat ik nauwelijks topics open, dus ligt bij mij de ratio misschine nog steeds wel gunstig, maar toch.
Ik vind het soms juist erg irritant, van die topics waar echt 15 keer achter elkaar precies hetzelfde staat, alleen maar omdat de poster wil bewijzen dat 'ie het ook weet.

In deeze zin staan drie fauten

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Apen-nootjes
  • Registratie: September 2001
  • Laatst online: 03-04 12:48

Apen-nootjes

aka Apen-klootjes

curry684 schreef op 24 mei 2004 @ 08:48:
[...]

je bedoelt helemaal niet geloof ik ;)

:P

maar ik denk inderdaad dat je users niet kan dwingen om reacties te gaan geven (is ook niet gewenst) en dat een user toch heel erg een goede bijdrage kan geven aan het forum...

Sommige mensen (zoals ik) vinden het leuk om andere te helpen en tijd te stoppen in posts hier op GoT, andere mensen zullen GoT meer gebruiken als naslag bieb (Wat GoT ook wil zijn, 1 grote kennis database) ofzo.. als die dan iets niet kunnen vinden zullen ze een topic openen.. uit zo'n topic kan best een leuke discussie komen of een interessants iets onthullen.. Zijn die gebruikers minder waardevol ?? Ik vindt van niet!

SmartDoDo: Ach, afhankelijk van je smaak kan het best een lekker geil ding zijn :P
You never had a date you couldn't inflate

Pagina: 1