[SATA] Seagate mega traag

Pagina: 1
Acties:

• n00bs
  • Registratie: Augustus 2002
  • Laatst online: 25-02 18:27

n00bs

Het is weer Zomer!

Topicstarter
Ik heb gisteren een Seagate 200GB Sata HDD in mijn systeem geplaatst.
Mijn oude PATA Seagate 120GB zit ook nog in mijn pc en boot op dit moment nog XP SP1 van.

Ik heb gelijk wat testjes gedaan en begon met Sisoft Sandra, maar die test duurde zo lang (normaal nooit) dat ik hem afgebroken heb. Vervolgens heb ik net wat VOB files overgezet van mijn PATA naar mijn SATA. Als ik 5MB/sec mag ik in mijn handjes klappen... het is echt niet vooruit te branden :r

In mijn BIOS, staat de IDE operate mode op enhanced en support on SATA en heb ook net SATA+PATA geprobeerd (maar dit haalt niets uit).

Ik heb net ook weer de intel drivers opnieuw geinstalled, maar dit boot ook geen uikomst. Het rare wat mij voor het eerst opviel dat in de notes van de 865PE drivers staat is dat het support levert aan ICH4-L :? terwijl de 865PE, ICH5-R gebruikt... maar al goed zal wel tekstueel foutje zijn.

SP1 is geinstalled inc. alle updates, ik gebruik de laatste ASUS Bios 1016

Ik gebruik verder geen raid functies

Ik heb op dit moment nog niet mijn gehele schijf gepartioneerd, maar 2 stukken. Het eerste FAT32 (16GB) en de 2e NTFS (64GB). Beiden zijn traag.

HDD wordt gecooled, geen rare geluiden.

Ik weet mij geen raad meer... als niemand een oplossing heeft gaat die schijf terug. Ik denk alleen niet dat het aan de HDD ligt, maar aan SATA

• n00bs

n00bs

Het is weer Zomer!

Topicstarter
Ik zit net te kijken in mijn Device Manager en zie dan er nu 2 Primary IDE en 2 Secundary IDE channels zijn. 1 paar voor PATA neem ik aan en die ander voor SATA.
Mijn PATA staat netjes als UDMA-5, maar bij mijn SATA staat PIO mode... :?

Ik heb verder nooit SATA gehad of geconfigged, dus als iemand mij kan vertellen of dit normaal is :? (lijkt mij overigens van niet)

• n00bs

n00bs

Het is weer Zomer!

Topicstarter
ok opgelost, bedankt voor de hulp allemaal :+

Wat bleek, in mijn BIOS moet blijkbaar ook voor SATA HDD's, mijn third IDE device moest instellen |:( Ik was ervan uitgegaan dat dit alleen voor PATA devices was. Dus standaard stond die gewoon op PIO en alle optimale opties uit. kan nu dus fijn mijn HDD opnieuw formatten voor optimale performance ;)

Anyway net ff een test gedaan met Sisoft Sandra en de prestaties zijn goed. De Drive index was 54MB/sec vs 44MB/sec van mijn 120 GB PATA Seagate :)

• megamuch
  • Registratie: Februari 2001
  • Laatst online: 29-01 20:14

megamuch

Tring Tring!

klein schopje

ik heb hetzelfde probleem

mijn mobo is een p4p800se.

Welke driver heb jij nou installed voor je sata controller?

Verstand van Voip? Ik heb een leuke baan voor je!

• n00bs

n00bs

Het is weer Zomer!

Topicstarter
geen :)

werkte gewoon direct bij mij... Ik had wel al SP1 op mijn XP Pro geinstalled.