[Stage] Invulling, CMS

Pagina: 1
Acties:
  • 144 views sinds 30-01-2008
  • Reageer

• X-Lars
  • Registratie: Januari 2004
  • Niet online

X-Lars

Just GoT it.

Topicstarter
Ik ben bezig om een stageplan te schrijven. De situatie is nu zo dat ik dat per september een half jaar (ik geloof 90 dagen) kan doen binnen mijn eigen bedrijfje. Op basis van het stageplan bepaalt de stagecoördinator of ik dat mag doen of dat ik gewoon bij een ander bedrijf een plek moet gaan invullen.

(Er zullen nu misschien mensen denken "niet doen, doe eerst ervaring op bij andere bedrijven etc.", maar ik wil dan ook beginnen met een studie Rechten en het afstuderen doe ik wel bij een ander bedrijf.)

Tijdens de stageperiode wil ik dan regulier werk doen (acquisitie, webdesign, webhosting), maar ook een CMS gaan bouwen. Hier maar even de betreffende tekst uit het verslag:
Ik wil de stageperiode ook graag gebruiken om een goed CMS te bouwen. Een CMS zoals ik dat voor ogen heb bestaat dan eigenlijk uit twee onderdelen: een interne “site-generator” waarmee door mijzelf snel de wat eenvoudigere websites te genereren zijn en een CMS waarmee de klant zijn of haar website zelf mee kan beheren. Technisch gezien is het eerste gewoon een uitbreiding van het tweede. De klant krijgt bijvoorbeeld de rechten om teksten en plaatjes te wijzigen en links te updaten, ikzelf moet snel en makkelijk een complete site kunnen laten genereren waarin de verstrekte layoutkenmerken (logo’s, huisstijl), teksten en modules (links, contactformulier, poll, etc.) verwerkt worden. Hiervoor kunnen dan ook enkele templates gemaakt worden voor wat meer diversiteit in het uiterlijk van de verschillende websites. Het moet allemaal modulair opgebouwd zijn en goed uit te breiden, zodat wat complexere sites met wat maatwerk nog goed te doen zijn.
Klinkt misschien wat simpel, maar het voor de stagecoördinator goed te begrijpen zijn natuurlijk (bovenstaande begrijpt-ie wel schat ik in). Mijn eerste vraag is nu: is dit een redelijke opzet? Heeft iemand misschien nog tips/kritiek/opmerkingen/aanvullingen? Het gaat me nog niet zozeer om de technische aspecten van een CMS, dat is ook de reden dat ik dit topic in [W&G] heb gezet.

(Ik heb al wel wat rondgelezen middels Google en op GoT en het gaat hier dus eigenlijk om een soort van site-generator en een WCMS.)

Tweede vraag: ik heb dus een half jaar om mijn stage leuk in te vullen, misschien heeft iemand nog goede ideëen om de tijd in te gaan vullen? Ik snap dat ik dat alleen al met het CMS zou kunnen doen, maar er moet wel wat afwisseling in mijn stage komen (vind ik zelf).

• thomaske
  • Registratie: Juni 2000
  • Laatst online: 19-05 09:52

thomaske

» » » » » »

Welke opleiding doe je? Ik denk dat het belangrijk is dat je misschien enkele doelstellingen van je opleiding erin verwerkt.

Brusselmans: "Continuïteit bestaat niet, tenzij in zinloze vorm. Iets wat continu is, is obsessief, dus ziekelijk, dus oninteressant, dus zinloos."

• Bosmonster
  • Registratie: Juni 2001
  • Laatst online: 10-05 18:53

Bosmonster

*zucht*

Een heel CMS bouwen als opdracht. Probleem is dat dit zo omvagnrijk is dat het of een heel simpel CMS wordt dat af is of een complex CMS dat half af en is waarvan de overige helft rammelt :P En dan heb ik je kennis nog niet meegewogen (nofi).

Wat thomaske zegt is ook nogal belangrijk. Doe je een technische opleiding? Of doe je een interaction design opleiding? Of ...

• X-Lars
  • Niet online

X-Lars

Just GoT it.

Topicstarter
Ik studeer Bedrijfskundige Informatica (HBO). De opdracht hoeft niet eens per se afgerond te worden, maar dat zou natuurlijk wel mooi zijn (het is tenslotte ook weer voor mezelf). Het doel van zo'n stage is normaalgesproken ook vooral "het meedraaien in een bedrijf". Inhoudelijke doelen kan ik mezelf stellen (uiteraard moeten die wel goedgekeurd worden).

Over mijn kennis: die is wel goed. Niet top-notch, maar op zich programmeer ik de boel wel aan elkaar in PHP/MySQL. Ondertussen heb ik mijzelf zo goed als alles zelf aangeleerd (mede dankzij dit forum :Y) ) en ga voor alles wat problemen oplevert op onderzoek uit. Mijn kennis is wel weer vrij breed, ook (X)HTML en CSS beheers ik wel goed, Javascript kan ik nu mooi aan gaan werken :).

Toevallig heb ik laatst (op freelance basis) 2 modules gebouwd (back-end & front-end voor polls en faq's) voor het CMS van een ministerie. Zodoende heb ik ook een blik kunnen werpen hoe zoiets op wat grotere schaal eruit kan zien. Kan, want ik was niet bepaald onder de indruk van wat er onder de motorkap lag (wat een tag-soup kwam eruit), maar het werkte allemaal wel goed. Dingen als beveiliging en gebruikersvriendelijkheid kwamen ook wel goed naar voren.

Al met al is een CMS bouwen ook wel iets waar je op alle genoemde vlakken een heleboel kunt leren.

• MTWZZ
  • Registratie: Mei 2000
  • Laatst online: 13-08-2021

MTWZZ

One life, live it!

Ik heb tijdens mijn stage bij KPN een heel CMS uit de grond gestampt. Daar ben ik overgens iets van 80 dagen mee bezig geweest. Het is dus te doen maar het kost wel een hoop moeite en kennis. Het geeft overgens wel erg veel voldoening, en respect van anderen, als het allemaal werkt zoals gepland.

Als je ervaring hebt met web development/programmeren en je interesses gaan die kant op, zou ik zeker een poging wagen om dit te realiseren. Zorg alleen wel dat je een soort van controle persoon kan regelen die je werk een beetje kan bekritiseren om je zo uit dode punten te trekken.

Nu met Land Rover Series 3 en Defender 90

Verwijderd

Hoeveel tijd heb je voor het maken van het FO, TO en evt. use cases? Een cms kost erg veel tijd om te maken, zeker als het generiek en modulair opgezet dient te worden. :)

• X-Lars
  • Niet online

X-Lars

Just GoT it.

Topicstarter
X-Lars schreef op 22 mei 2004 @ 08:16:
...situatie is nu zo dat ik dat per september een half jaar (ik geloof 90 dagen)....
[...]
Kan het op zich zelf invullen. Heb eigenlijk niet zo'n goed idee hoe lang (generiek) FO en TO zouden duren, maar het is wel een goed onderdeel om mee te nemen gezien de inhoud van de studie.

Maar het moet geen CMS worden om Wehkamp.nl mee te kunnen beheren, hoor :) Ik richt me vooralsnog gewoon op MKB.

• sender|IA
  • Registratie: April 2003
  • Niet online
Bij CMS denk ik gelijk aan PostNuke.
Open source php/sql, echt alles is aan te passen en er wordt actief aan ontwikkeld (er komen dagelijks modules en security updates uit)

Hier kun je gemakkelijk en snel een mooi systeempje mee in elkaar draaien... zie
http://www.postnuke.com/

Heb je voor je afstuderen meer tijd voor requirements-analyse en evaluatie ed.

Dell XPS 13 9350 Skylake, i7@2.5Ghz, 16GB, 1T NVMe, 3200x1800, linux4.13

• X-Lars
  • Niet online

X-Lars

Just GoT it.

Topicstarter
sender|IA schreef op 22 mei 2004 @ 13:01:
Bij CMS denk ik gelijk aan PostNuke.
Open source php/sql, echt alles is aan te passen en er wordt actief aan ontwikkeld (er komen dagelijks modules en security updates uit)

Hier kun je gemakkelijk en snel een mooi systeempje mee in elkaar draaien... zie http://www.postnuke.com/
Ik denk wel dat ik het helemaal zelf ga maken.
Heb je voor je afstuderen meer tijd voor requirements-analyse en evaluatie ed.
Afstuderen doe ik dus wel in een ander bedrijf.

Verwijderd

X-Lars schreef op 22 mei 2004 @ 12:57:
Kan het op zich zelf invullen. Heb eigenlijk niet zo'n goed idee hoe lang (generiek) FO en TO zouden duren, maar het is wel een goed onderdeel om mee te nemen gezien de inhoud van de studie.
Een FO en een TO zijn zelfs het belangrijkste traject. Alle partijen weten zo wat er gemaakt wordt, hoe het gemaakt wordt, hoe het moet gaan werken en op welke manier. :)

Zonder een FO en een TO, zie je vaak dat er halverwege de ontwikkelfase zaken zijn vergeten in de functionaliteit of de techniek waardoor een project langer gaat duren dan voorheen verwacht was.

• equationunequal
  • Registratie: Oktober 2001
  • Laatst online: 17-05 15:54
Verwijderd schreef op 22 mei 2004 @ 12:52:
Hoeveel tijd heb je voor het maken van het FO, TO en evt. use cases? Een cms kost erg veel tijd om te maken, zeker als het generiek en modulair opgezet dient te worden. :)
Ligt eraan wat voor soort cms je bouwt. Ik loop momenteel stage en heb van de grond af een cms gebouwd in zo'n 3 maanden tijd. Toen ik ermee begon had ik nog maar weinig kennis van MySQL en PHP... Ik ben nu het geheel aan het testen en fine-tunen...

Anyways, het ligt dus vooral aan de scope van je opdracht. Een cms maken in een stage periode van zo'n 5 maanden is best haalbaar, mits het project niet te groot is en je het goed afbakent...

[ equationunequal.nl - portret & model fotografie ] [ newskin.nl - socials ]

• mullah
  • Registratie: April 2000
  • Laatst online: 19-07-2025
Laat ik dit nou ook gedaan hebben...

Ik kan je alleen maar vertellen dat het heel erg ambitieus is... Het kan wel, maar je maakt het jezelf niet makkelijk.

Verwijderd

Hankey schreef op 22 mei 2004 @ 13:20:
[...]

Ligt eraan wat voor soort cms je bouwt. Ik loop momenteel stage en heb van de grond af een cms gebouwd in zo'n 3 maanden tijd. Toen ik ermee begon had ik nog maar weinig kennis van MySQL en PHP... Ik ben nu het geheel aan het testen en fine-tunen...

Anyways, het ligt dus vooral aan de scope van je opdracht. Een cms maken in een stage periode van zo'n 5 maanden is best haalbaar, mits het project niet te groot is en je het goed afbakent...
Hmm, ik vraag me af hoe goed jou CMS is, als je zegt dat je in drie maanden tijd een CMS in elkaar gezet hebt zonder dat je kennis van MySQL en PHP had.

Ik neem aan dat Gordijnstok bedoelde dat het veel tijd kost om een goed uitgedacht CMS in elkaar te zetten. Een modulair CMS opzetten dat stabiel, snel, uitbreidbaar en bovendien veilig is, kost meer tijd dan 3 maand.

• Roa
  • Registratie: December 2002
  • Laatst online: 03-07-2024

Roa

Leuke opdracht heb je voor jezelf verzonnen, je kan een CMS natuurlijk zo ingewikkeld maken als je zelf wilt. Ik heb er ook 1 achter de rug, maar die is niet echt flexibel eigenlijk. Maar ach, hij werkt, is stabiel en goed beveiligd, en daar gaat het om! Ben al wel lang bezig met dat project, maar goed, ik doe het als hobby en doe soms weken niets :P

Ik ben wel benewd wat je er van maakt eigenlijk ;)

Research is what I'm doing when I don't know what I'm doing.

• alienfruit
  • Registratie: Maart 2003
  • Laatst online: 19-05 00:34

alienfruit

the alien you never expected

Ligt er aan wat voor CMS je moet bouwen, wat voor functionaliteit er in moet zitten. Ik heb er ook één tijdens me stageperiode geschreven, ongeveer 3 weken research, wat willen we e.d. opgeschreven. Vervolgens in een week CMS in elkaar geklopt. Had maar een maand te tijd, overigens duurde het bedenken van het database ontwerp het langst. :)

[ Voor 12% gewijzigd door alienfruit op 22-05-2004 13:44 ]

• Skaah
  • Registratie: Juni 2001
  • Niet online
Hankey schreef op 22 mei 2004 @ 13:20:
[...]

Zo ben ik ook begonnen, maar na een paar maand valt de kwaliteit van zo'n CMS )(dat je tijdens je leertraject hebt gemaakt) toch tegen. Nu ben ik bezig met een tweede versie, waarbij ik gebruik maak van een DBAL (Database Abstraction Layer), een template engine, objecten, role-based security, veel handiger en beter uitbreidbaar.

Maar je leert er wel *ontzettend* veel van.

[ Voor 5% gewijzigd door Skaah op 22-05-2004 13:49 ]

• X-Lars
  • Niet online

X-Lars

Just GoT it.

Topicstarter
Bedankt voor alle replies so far :) Maar eigenlijk heb ik nog niet echt antwoord gekregen op de vragen die ik stelde :P
X-Lars schreef op 22 mei 2004 @ 08:16:

[...]

Mijn eerste vraag is nu: is dit een redelijke opzet? Heeft iemand misschien nog tips/kritiek/opmerkingen/aanvullingen? Het gaat me nog niet zozeer om de technische aspecten van een CMS, dat is ook de reden dat ik dit topic in [W&G] heb gezet.

[...]

Tweede vraag: ik heb dus een half jaar om mijn stage leuk in te vullen, misschien heeft iemand nog goede ideëen om de tijd in te gaan vullen? Ik snap dat ik dat alleen al met het CMS zou kunnen doen, maar er moet wel wat afwisseling in mijn stage komen (vind ik zelf).

• equationunequal
  • Registratie: Oktober 2001
  • Laatst online: 17-05 15:54
Verwijderd schreef op 22 mei 2004 @ 13:32:
[...]

Hmm, ik vraag me af hoe goed jou CMS is, als je zegt dat je in drie maanden tijd een CMS in elkaar gezet hebt zonder dat je kennis van MySQL en PHP had.

Ik neem aan dat Gordijnstok bedoelde dat het veel tijd kost om een goed uitgedacht CMS in elkaar te zetten. Een modulair CMS opzetten dat stabiel, snel, uitbreidbaar en bovendien veilig is, kost meer tijd dan 3 maand.
Goed genoeg waar het voor gemaakt is. Het is de back-end van een simpele website voor een healthclub. Alle menuitems en pagina's kunnen mbv. het cms worden aangemaakt, aangepast en verwijderd en content kan met een rte worden beheerd. Het is vrij veilig (je moet op de server kunnen om schade aan te richten), stabiel en snel, alleen niet echt makkelijk uitbreidbaar. Dat laatste is ook niet nodig, aangezien alles wat de gebruiker moet kunnen gedaan kan worden met het cms...

Je hebt nou eenmaal verschillende soorten cms'en. De simpele, zoals de mijne, kosten weinig tijd om te ontwerpen en te bouwen, maar een uitgebreidere versie met veel opties voor grote websites kosten natuurlijk ook veel meer tijd ;)...
Zo ben ik ook begonnen, maar na een paar maand valt de kwaliteit van zo'n CMS )(dat je tijdens je leertraject hebt gemaakt) toch tegen. Nu ben ik bezig met een tweede versie, waarbij ik gebruik maak van een DBAL (Database Abstraction Layer), een template engine, objecten, role-based security, veel handiger en beter uitbreidbaar.

Maar je leert er wel *ontzettend* veel van.
Idd, en laat dat nou net de bedoeling zijn van zo'n stage :)...

[ Voor 17% gewijzigd door equationunequal op 22-05-2004 14:15 ]

[ equationunequal.nl - portret & model fotografie ] [ newskin.nl - socials ]

• foske
  • Registratie: Juli 2001
  • Laatst online: 20-05 14:30
waarschijnlijk heb je dit al veel vaker gehoord, en je had al gezegd dat je het niet wilde horen in je post, maar ik kan het niet laten om er toch wat over te zeggen:
Wat kan je nou over het bedrijfsleven leren, als je het binnen je eigen bedrijf doet? Je kan zoveel leren van een ander bedrijf, andere cultuur, andere ideeen... Ik weet zeker dat je veel beter voor je eigen bedrijf bezig bent, als je nu bij een 'echt' bedrijf gaat werken, en over een half jaar weer meer tijd gaat steken in je eigen bedrijf.

Tuurlijk kan je leren van het klanten contact, en het hebben van een eigen bedrijf is ook heel leerzaam, maar ik denk dat je de kennis die je bij je stage gaat vergaren, heel erg goed kan gebruiken bij je bedrijf later.

Het blijft natuurlijk je eigen keuze, en als je je beslissing hebt gemaakt, moet je er zeker mee doorgaan, en goed komen zal het vast ook wel, maar ik weet dat ik het zelf nooit zal doen, ik zou zelfs ook niet bij het bedrijf willen stage lopen waar ik nu al part-time werk, om het simpele feit dat ik gewoon veel dingen wil zien (andere kijk op klanten, manier van werken, manier van programmeren, etc, etc) En dan daarna kan zeggen wat ik de beste manier vind..

Je kan jezelf ontzettend veel leren, maar van anderen kan je nog veel meer leren...

• X-Lars
  • Niet online

X-Lars

Just GoT it.

Topicstarter
Ik heb al een stage van 3 maanden gelopen bij een ander bedrijf en het halve jaar afstuderen ga ik na deze stage ook bij een ander bedrijf doen.

• foske
  • Registratie: Juli 2001
  • Laatst online: 20-05 14:30
Mja, ik dacht al dat ik je niet kon overtuigen, maar ik moest gewoon even preken ;) Ik zal dan ook verder niet zeuren... :)

Wat je misshcien als extra invulling kan doen voor je bedrijf is een marketing plan schrijven over hoe je het CMS (of welk produkt dan ook) aan de man wil gaan krijgen, of wat dan ook... En ik weet niet hoe ver je nu bent met je bedrijf, maar misschien iets maken om administratie verder te automatiseren... ik noem maar wat...

Succes

• X-Lars
  • Niet online

X-Lars

Just GoT it.

Topicstarter
Fossie schreef op 22 mei 2004 @ 14:34:
Mja, ik dacht al dat ik je niet kon overtuigen, maar ik moest gewoon even preken ;) Ik zal dan ook verder niet zeuren... :)
No problem, weet de rest het ook :)
Wat je misshcien als extra invulling kan doen voor je bedrijf is een marketing plan schrijven over hoe je het CMS (of welk produkt dan ook) aan de man wil gaan krijgen, of wat dan ook... En ik weet niet hoe ver je nu bent met je bedrijf, maar misschien iets maken om administratie verder te automatiseren... ik noem maar wat...

Succes
  • Een website is mij een iets te "uniek product" met meestal weinig facturen etc., ik denk niet dat het zin heeft zoiets te automatiseren.
  • Voor webhosting daarentegen heb ik wel een handig web-based iets in elkaar gezet om alle domeintjes etc. bij te houden en met een druk op het knopje krijgt de klant automagisch een factuur (.PDF) in z'n emailbox geduwd (ter administratie en controle stuur ik dat ding ook naar mezelf).
  • Trouwens, vanaf de website zelf (na invullen bestelformulier) komt er ook automagisch een contractje (.PDF) in de mailbox van de potentiële klant die alleen nog maar een handtekeningetje hoeft te zetten en het terugstuurt (eventueel met die SIDN-formulieren erbij).
  • Juridisch ligt ook een en ander bij de jurist.
Een marketingplan is wel een goed idee! Ondergeschoven kindje namelijk. Google Adwords is ook niet álles ;)

Verwijderd

Om even direct op je vraag in te gaan, wij moeten eerst weten wat je wilt bereiken voordat we voorbeelden kunnen gaan geven. Wat moet je CMS gaan doen? Moet die static pagina's gaan uitpoepen, moet die een op een relaties tussen artikelen en pagina's krijgen, moet die uitbreidbaar zijn in properties, hoe heb je gedacht over templates etc. :)

Het is allemaal heel erg uitgebreid wil je tot een cms komen, zelfs al is het voor het MKB :)

Ik ben zelf nu met de 4de mayor release bezig van een CMS deze is dan standards based, de eerste 3 draaien al in produktie waarvan 2 al een aantal jaren, de 3de release koste ong. 4,5 maand tijd, fulltime. Er zaten nogal wat specifieke eisen aan vast, maar het kost gewoon veel tijd om zoiets even te ontwikkelen :)

[ Voor 3% gewijzigd door Verwijderd op 22-05-2004 15:31 ]

• alienfruit

alienfruit

• Trouwens, vanaf de website zelf (na invullen bestelformulier) komt er ook automagisch een contractje (.PDF) in de mailbox van de potentiële klant die alleen nog maar een handtekeningetje hoeft te zetten en het terugstuurt (eventueel met die SIDN-formulieren erbij).• Juridisch ligt ook een en ander bij de jurist.[/list]
Een marketingplan is wel een goed idee! Ondergeschoven kindje namelijk. Google Adwords is ook niet álles ;)
Ik snap nooit waarom bedrijven zoals @home altijd zo nodig de facturen per e-mail moeten versturen :r Als ik zaken doe met een bedrijf, zeg ik altijd dat ik facturen per e-mail als niet verzonden beschouw. Het liefst dus op papier in de brievenbus wil ontvangen :):) Ik raak namelijk e-mails sneller kwijt dan een factuur in me klapper :)

[ Voor 6% gewijzigd door alienfruit op 22-05-2004 15:46 ]

Verwijderd

alienfruit schreef op 22 mei 2004 @ 15:45:
Ik snap nooit waarom bedrijven zoals @home altijd zo nodig de facturen per e-mail moeten versturen :r Als ik zaken doe met een bedrijf, zeg ik altijd dat ik facturen per e-mail als niet verzonden beschouw. Het liefst dus op papier in de brievenbus wil ontvangen :):) Ik raak namelijk e-mails sneller kwijt dan een factuur in me klapper :)
Demon DSL handelt de hele aanschaf van verbindingen ook af via e-mail :) Aan de ene kant inderdaad lastig omdat je geen naslag hebt als je het niet uitprint, maar aan de andere kant scheelt het papier, spaart het kosten uit, en is een digitale handtekening sinds kort rechtsgeldig :)

• X-Lars
  • Niet online

X-Lars

Just GoT it.

Topicstarter
Daarnaast geef ik in de plaintext mail zelf aan dat de klant indien gewenst de attachment ook op papier kan ontvangen :)

Edit: ik reageer later nog op de post van Gordijnstok :)
Verwijderd schreef op 22 mei 2004 @ 15:29:
Om even direct op je vraag in te gaan, wij moeten eerst weten wat je wilt bereiken voordat we voorbeelden kunnen gaan geven. Wat moet je CMS gaan doen? Moet die static pagina's gaan uitpoepen, moet die een op een relaties tussen artikelen en pagina's krijgen, moet die uitbreidbaar zijn in properties, hoe heb je gedacht over templates etc. :)

[ Voor 68% gewijzigd door X-Lars op 22-05-2004 15:53 ]

• alienfruit

alienfruit

Ik doe het andersom je kan aangeven of je je factuur per e-mail wilt ontvangen of niet :) Ik zal een skijken naar die digitale handtekeningen :) Ach, vaak krijg je toch vanzelf wel een factuur als je lang genoeg wacht : 8)

Verwijderd

Het is verder ook belangrijk om te kijken of je het CMS voor meerdere klanten tegelijk wilt gebruiken :) Wordt het op ASP basis gehost, of neemt elke klant een eigen complete CMS root over :)

Dus alla:

cms\admin
cms\www.domein1.nl\
cms\www.domein2.nl\

etc. :)

• X-Lars
  • Niet online

X-Lars

Just GoT it.

Topicstarter
*SCHOP*

Als ik tijd heb ga ik binnenkort beginnen met een CMS. Ik wil eerst wat vooronderzoek doen en daarom hoop ik dat ik hier wat adviezen kan inwinnen.

Is er misschien goede literatuur over? Ik heb wel even rondgekeken, en er is erg veel over te vinden (bijv. hier), misschien hebben mensen ervaringen met bepaalde boeken? Of sites met nuttige info?

Ook wil ik weer even de kennis over TO, FO en use cases opfrissen. Ik heb het allemaal wel eens gehad een paar jaar geleden, maar ik wil wel graag weten waar ik mee bezig ben. En ik heb die boeken niet meer, verkocht ofzo... Kan iemand hierover wat zeggen (en dan natuurlijk in verband met CMS-en)?

Hopelijk ben ik niet te veeleisend, ik wil gewoon graag een duwtje in de goede richting O-)

• mullah
Even mijn bookmarks geplundert - teveel informatie over je toekomstige concurrentie
http://www.cmsdirectory.com/
http://www.cmsinfo.org/
http://www.contentmanager.net/
http://www.cmsmatrix.org/matrix
http://www.opensourcecms.com/

Dit is vooral vergelijkend warenonderzoek, en af en toe veel nadruk op opensource oplosingen.
Ik denk dat je het meeste kunt met http://www.cmswiki.com/

• X-Lars
  • Niet online

X-Lars

Just GoT it.

Topicstarter
Dat is inderdaad niet echt wat ik bedoel, ik wil zelf aan de slag. Uiteraard is het goed om bestaande systemen te bekijken, maar dat is niet waar ik nu op doel :)

• mullah
op http://www.cmswiki.com/ staat een literatuurlijst...

• oh,when?
  • Niet online

oh,when?

...

je zou de Entopic gids kunnen proberen..die behandeld al een paar jaar de grootste CMS systemen in Nederland ( Tridion, Microsoft CMS, Vignette, Interwoven ) maar ook Open Source systemen zoals MMBase en Zope/Plone. Kost EURO 80 maar is de investering denk ik wel waard... http://www.entopic.com/gids/

"You're only as good, as what you did last week."

Verwijderd

Ik denk dat je te veel bezig bent met het middel (CMS) ipv het doel. Welk probleem moet er opgelost worden? Dan pas moet je kijken of een CMS een de oplossing kan zijn. Zo ja, doe dan een analyse of je standaardsoftware of maatwerksoftware nodig hebt. Volgens mij snap je de essentie van je studie niet helemaal. Het is bedrijfskundige informatica.

• Orphix
  • Registratie: Februari 2000
  • Niet online
Tweede vraag: ik heb dus een half jaar om mijn stage leuk in te vullen, misschien heeft iemand nog goede ideëen om de tijd in te gaan vullen? Ik snap dat ik dat alleen al met het CMS zou kunnen doen, maar er moet wel wat afwisseling in mijn stage komen (vind ik zelf)
Ik zou proberen een klant te vinden voor je CMS. Dit zal je taak moeilijker maken, maar tegelijkertijd ook veel veelzijdiger en beter passend op je studie. Zoals ik nu opmaak uit je verhaal maak je een CMS vanwege het product, en niet omdat er een markt voor is. Ik kan me herinneren dat in P&W ook eens een topic voorbij kwam waarbij iemand vroeg voor meer features in zijn CMS. Maar dat is gewoon niet mogelijk zonder te weten voor wie je het maakt. Het geeft bovendien veel meer voldoening als mensen het ook daadwerkelijk gaan gebruiken.

Dus mijn tips zouden zijn:
- Zoek een probleem waarvoor een (simpel) CMS een oplossing zou kunnen bieden, misschien hebben je kennissen/ouders/collega's een idee.

- Zoek dat probleem in een bedrijfstak waar ze niet zo kritisch zijn (dus bv een schildersbedrijf en geen IT-bedrijf), die zullen er denk ik minder over vallen als je geen formele FO, user documentatie, etc. meelevert.

- Baken het project af!! Besef dat je slechts een half jaar hebt. Aan het eind daarvan
wil je een product hebben dat 100% werkt, immers je kan/wil geen support geven daarna, omdat je studie verdergaat. Alleen programmeren zal je lukken binnen een half jaar, maar als je voor een klant werkt komt daar ook overleg bij, veranderende functionele eisen, prototypes, documentatie, etc. Programmeurs zullen zichzelf altijd overschatten bij een project: maak wat je denkt in 3 maanden te kunnen maken.

Zie maar wat je ermee doet en verder veel succes ermee :)

Verwijderd

Verwijderd schreef op 07 september 2004 @ 22:46:
Ik denk dat je te veel bezig bent met het middel (CMS) ipv het doel. Welk probleem moet er opgelost worden? Dan pas moet je kijken of een CMS een de oplossing kan zijn. Zo ja, doe dan een analyse of je standaardsoftware of maatwerksoftware nodig hebt. Volgens mij snap je de essentie van je studie niet helemaal. Het is bedrijfskundige informatica.
Eventjes nog een keer aanhalen... :P

• SchizoDuckie
  • Registratie: April 2001
  • Laatst online: 18-02-2025

SchizoDuckie

Kwaak

Heb je er nou een half jaar voor of 90 dagen?? (das toch echt 3 maanden voor zover ik weet) Dit scheelt namelijk nogal in de doelen / tijdlijn die je moet gaan stellen...

Stop uploading passwords to Github!

• X-Lars
  • Niet online

X-Lars

Just GoT it.

Topicstarter
@mullah: ik zou graag ervaringen met boeken willen zien, ik heb nu al genoeg boeken voorbij zien komen

@o,when?: dat ziet er wel goed uit, voordeel vind ik dat het gewoon Nederlandstalig is. handig om te kijken hoe anderen het gedaan hebben en wat voor functionaliteiten veel/graag gebruikt worden

@RedDot: het doel is om zelf makkelijk eenvoudige sites in elkaar te kunnen draaien en vervolgens de klant zelf het beheer te kunnen laten doen (optioneel). Dat kan ik bereiken door middel van een CMS. En het gaat niet om de essentie van mijn studie, het gaat om mijn stage :)

@Orphix: dat is een goed idee (klant ervoor vinden), maar als je een CMS maakt ga je er automatisch al wel vanuit dat het voor een bepaald soort websites gebruikt gaat worden. Deze klant zou dan misschien wel erg lang moeten wachten of met veel bugs te maken krijgen.

@Papa Eend: 90 dagen / 5 werkdagen = 18 weken. Tel daar 2 weken kerstvakantie bij op en je zit al bijna op 5 maanden. Dat is in studietermen een half jaar :)

Voor de duidelijkheid: ik wil mijn stage gedeeltelijk gebruiken om een CMS te maken, voor zover ik daar tijd voor heb (momenteel nog niet). Het hoeft ook niet per se af te zijn aan het eind van de stage, het is gewoon een onderdeel van de bedrijfsvoering (ik loop tenslotte stage in mijn eigen bedrijf en deze vrijheid heb ik gewoon). Het doel ervan is om
  • er van te leren,
  • er zelf eventueel eenvoudig websites mee te kunnen produceren, op basis van wat standaardlayouts, de mate van maatwerk kan ik naar mijn smaak bepalen, hoe meer mogelijkheden, hoe meer tijd het zal kosten
  • (of bestaande websites om te bouwen zodat het met het CMS te beheren is) en
  • de klant de website zelf te kunnen laten beheren.

• bigbeng
  • Registratie: Augustus 2000
  • Laatst online: 26-11-2021
Misschien is het ook handig om je een ontwikkelmethode eigen te maken "while you're at it". Ik denk dat een iteratieve insteek in dit geval erg handig is, dus dan kom je al snel op een RAD methode uit. Ik vermoed dat je in je studie zoiets al voorbij hebt zien komen, toch?

Wat je bijvoorbeeld kunt doen is proberen DSDM te hanteren en dus netjes en iteratief te werk te gaan. Het voordeel is dat je van te voren slechts een globaal uitgewerkt ontwerp hoeft te hebben en die vervolgens in de voorgestelde iteraties tot een werkend produkt te brengen. Het is overkill, dat besef ik, maar er zijn toch wel een aantal bedrijfven die een dergelijk methode hanteren (PrinceII is bij mijn bedrijf the way to go, maar dat zou ik mijzelf niet aandoen) en zo doe je dus ook wat hands-on ervaring op. Plus dat afstudeercommissies smullen van dit soort eigen initiatief.

Een ander iets wat je zou kunnen doen is naast een webinterface op je CMS ook een niet webbased client te schrijven waarmee je min of meer hetzelfde kan. Kun je jezelf gelijk nog een taal eigen maken ;).

Het zijn maar een paar ideetjes...

• Rolgordijn
  • Registratie: Januari 2000
  • Laatst online: 30-06-2022
Zoals Gordijnstok en RedDot eigenlijk ook al zeggen, probeer een specifiek doel voor je CMS te vinden. Wat dus neer komt op het schrijven van een Functioneel en Technisch ontwerp. Deze ontwerpen helpen je tijdens de ontwikkeling en zorgen er voor dat je je visie niet verliest. Hierdoor kan je jezelf concentreren op functionaliteiten zonder dat je constant afdwaalt door leukere of mooiere functionaliteiten. Je technisch ontwerp helpt je tot het vinden van de correcte uitwerking, een stuk vooronderzoek naar de voor jou bruikbare middelen tot het bouwen van je systeem.

Probeer niet door te slaan met je generieke opzet, generiek is meer een buzzword, en de eerste site die je tegen je CMS aanhoudt zal net weer functionaliteiten nodig hebben waar je niet in voorziet. Let er dus op dat je project niet strandt in haar generieke schoonheid.

Schroom er niet voor om op sourceforge oid te zoeken naar herbruikbare API's of functionaliteiten. Beperk je tot het bouwen van een CMS en dwaal niet af tot het bouwen van Template Systeem en data access layers.

Misschien is verstandig om je te beperken tot een specifieke tak van websites, portals, nieuwsfeeds, forums oid. Hierdoor maak je het jezelf een stuk eenvoudiger, waardoor je er vanuit kunt gaan dat je CMS ook klaar is binnen de tijd die je beschikbaar hebt.

Ik denk dat je er naar moet streven een volledig werkend systeem op te leveren, en dat je dus afstapt van het "het is niet erg als het niet af is" houding. Een volledig werkend systeem kan je beoordeling alleen maar positief beinvloeden.

Verkijk je er niet op de tijd die je kwijt bent met het uitvoeren van je taken. Persoonlijk denk ik dat het niet mogelijk is om een CMS te bouwen, acquisitie, webdesign en webhosting te doen in 90 dagen. Het tegelijk uitvoeren van deze taken zal zeker afbreuk doen aan kwaliteit, en kwaliteit is juist iets waar het bedrijfsleven op dit moment op zit te wachten.

[ Voor 3% gewijzigd door Rolgordijn op 09-09-2004 10:53 ]

• mullah
Een ander handig punt is of je maar een user of meerdere users in het cms wilt toelaten...
Wordt het een multiuser systeem dan kom je ook snel tegen punten als access control, workflow enzo aan wat het systeem een stuk ingewikkelder maakt.

• mullah
X-Lars schreef op 09 september 2004 @ 10:09:
@mullah: ik zou graag ervaringen met boeken willen zien, ik heb nu al genoeg boeken voorbij zien komen
Pfieeuw, dan kan ik je niet echt verder helpen...

• X-Lars
  • Niet online

X-Lars

Just GoT it.

Topicstarter
Sorry dat ik verder niet meer gereageerd heb. Ik kwam het topic eigenlijk bij toeval tegen. Momenteel veel te druk met lopende projecten... Misschien dat ik er ooit wel aan toekom, of ga kijken wel bestaand CMS-systeem o.i.d. ik misschien ga gebruiken. Who knows :?

Toch bedankt voor alle reacties! :)
Pagina: 1