K76SA + XP1800 kapt er ineens mee

Pagina: 1
Acties:

• krn176
  • Registratie: Oktober 2000
  • Laatst online: 10-08 16:13
Het probleem is als volgt:

ik start m'n computer vanochtend op ... winXP laadt keurig netjes zoals altijd en ik kom in Windows... start zoals een spelletje op (quake2) en ineens gaat m'n computer uit....

Ik druk weer op de 'aan' - knop maar aan gaat die niet meer... dus ik haal de stekker eruit laat hem enkele uren liggen.. sluit alles weer aan maar hij doet niets...
er komt geen stroom op te staan... op een ander stopcontact uitgeprobeerd werkt ook niet...

Dus ik dacht misschien is de voeding doorgebrand...
nieuwe voeding gekocht, pc opengeschroeft nieuwe voeding erin geschroeft.... alle kabeltjes goed aangesloten en pc aangezet...met de kast nog open.

Ik zie dat de koelvin van de processor even heel kort begint te draaien en daarna meteen stopt.. dus hij krijgt wel even stroom en slaat meteen uit.

Dus mn conclusie tot nu toe is dat het waarschijnlijk niet aan de voeding ligt.. maar WAAR ligt het dan wel aan dat m'n pc d'r zomaar ineens mee op houd.

Het is een pc met een ECS K76SA moederbord en een AMD XP 1800+ processor.

Ik weet niet goed wat er mis is en wat ik nu met deze situatie aanmoet aangezien ik dit zelfde probleem ongeveer anderhalf jaar geleden ook al had met een totaal andere computer....

Wie kan mij hierbij verder helpen?

• McKaamos
  • Registratie: Maart 2002
  • Niet online

McKaamos

Master of the Edit-button

geplofte condensators?
ander vitaal deel van je mobo gefrituurd?
al proberen te starten met zo min mogelijk hardware?
hoe was de temp van je CPU de laatste tijd?

[ Voor 16% gewijzigd door McKaamos op 21-05-2004 21:58 ]

Iemand een Tina2 in de aanbieding?

Verwijderd

Waarom staat dit in CME? Lijkt me eerder een gewoon hardware probleem :P

Maar goed.. je computer gaat direct weer uit, hij begint dus wel aan een post (gezien het feit dat je koeler even draait) maar kapt er direct mee.

Zit je koeler nog wel goed op je CPU?

Als je alleen het mobo + vga + CPU + geheugen + speaker aansluit, doet hij dan meer?

• danslo
  • Registratie: Januari 2003
  • Laatst online: 11:25
Bij mij was het zo, toen m'n proc stuk was dat mn fan ook maar 2 seconde draaide en toen was het stil, probeer nu eens al je onderdelen (begin maar eerst bij je proc, dan mobo, dan mem) uit te proberen, en nee, niet kopen, even vervangen. Kijk ook of er geen bolle condensators op je moederbord staan :)

Verwijderd

al een bios reset geprobeert? was je overclocked op t moment van falen?

• DAMAGE
  • Registratie: December 2001
  • Laatst online: 17-04 21:40

DAMAGE

a.k.a. Rice_NL

dit heb ik al een paar keer mee gemaakt, in dit geval betrof het iederekeer kapotte elco's....

Van die grote ronde dingen, meestal groen, blauw of bruin...

Lian Li O11 Dynamic EVO | Corsair HX1500i | Intel i9 13900K | ASUS Maximus HERO Z790 | 32GB GSkill Trident Z5 7200 DDR5 | Samsung 980 Pro 2TB | RTX 4080 | Simucube 2 Pro wheel

Verwijderd

Ti's weer warm buiten. Daarom vaak ook binnen. Zou idd goed de CPU kunnen zijn die te warm wordt.

• Jgsvuden
  • Registratie: Mei 2004
  • Laatst online: 10-08-2023

Jgsvuden

Hoi!

@-NW: dat zou niet heel logisch zijn, aangezien hij het ook totaal niet meer doet als de TS hem enkele uren heeft laten liggen... in die tijd zou de cpu iig koel genoeg moeten zijn om het bios op het scherm te kunnen toveren en er vervolgens pas door oververhitting mee te kappen... dit klinkt dus niet echt als een thermisch probleem...

>>>> Citroën AX GTI <<<<

• McKaamos
  • Niet online

McKaamos

Johannusvanudos schreef op 22 mei 2004 @ 00:26:
@-NW: dat zou niet heel logisch zijn, aangezien hij het ook totaal niet meer doet als de TS hem enkele uren heeft laten liggen... in die tijd zou de cpu iig koel genoeg moeten zijn om het bios op het scherm te kunnen toveren en er vervolgens pas door oververhitting mee te kappen... dit klinkt dus niet echt als een thermisch probleem...
langdurige oververhitting kan je CPU totaal mollen hoor... alssie al heel lang te warm draait, gaattie echt wel stuk...

• Jgsvuden

Jgsvuden

Hoi!

ja maar ik neem toch aan dat die cpu toch iets van thermische beveiliging heeft, waardoor hij zichzelf uitschakelt voor hij serieus stuk gaat... of niet?!

>>>> Citroën AX GTI <<<<

• NeFoRcE
  • Laatst online: 13-08 11:21

NeFoRcE

Hallo? Bent u daar?

FireWurX schreef op 21 mei 2004 @ 21:57:
geplofte condensators?
ander vitaal deel van je mobo gefrituurd?
al proberen te starten met zo min mogelijk hardware?
hoe was de temp van je CPU de laatste tijd?
Hahahaha, geweldige benaming!! En dan met name: "ander vitaal deel van je mobo gefrituurd?" Echt super!

Professioneel Heftruck Syndroom

• McKaamos
  • Niet online

McKaamos

Johannusvanudos schreef op 22 mei 2004 @ 00:32:
ja maar ik neem toch aan dat die cpu toch iets van thermische beveiliging heeft, waardoor hij zichzelf uitschakelt voor hij serieus stuk gaat... of niet?!
een AMD AthlonXP heeft een thermaldiode, welke door maar weinig moederborden uitgelezen word. Dan hebben ze vaak wel een eigen diode onder de CPU, maar die reageert vaak traag op verandering en geeft een lagere temp aan.
Je moet dan ook in de bios zelf een shutdown temperature inschakelen (op bijv. 60 graden) anders gaattie alsnog niet uit.

bij een P4 ligt het allemaal geregeld binnen de CPU, waardoor de CPU gewoon minder hard gaat werken (maar dan merk je het dus vreselijk in de snelheid)
NeFoRcE schreef op 22 mei 2004 @ 00:34:
[...]

Hahahaha, geweldige benaming!! En dan met name: "ander vitaal deel van je mobo gefrituurd?" Echt super!
uhmm... mjah geweldig... :? plz explain...

[ Voor 15% gewijzigd door McKaamos op 22-05-2004 00:41 ]

• Jgsvuden

Jgsvuden

Hoi!

NeFoRcE schreef op 22 mei 2004 @ 00:34:
[...]

uhmm... mjah geweldig... :? plz explain...
idd laat ons asjeblieft ook ff meegenieten van je binnenpretje!

>>>> Citroën AX GTI <<<<

• Opperhoof
  • Registratie: Mei 2003
  • Nu online
hij had ook kunnen zeggen: "of een ander onderdeel van je mobo is kapot gegaan." ja dat is een beetje allerdaags, dus hij maakt ervan gefrituurd, kom je tegenwoordig ook meer tegen maar klinkt toch iets beter dan kapot o.i.d.

Verwijderd

Dat heb ik ook een keer gehad, toen heb ik de groene draad van de voeding doorgeknipt en op een andere plus in het zelfde blokje er bij gestoken.

Iets ander werkte bij mij niet.

• FiXeL
  • Registratie: Juni 2002
  • Laatst online: 12-02 18:22
edit: hier stond onzin - net wakker |:(

blijft je power knopje niet hangen???

[ Voor 89% gewijzigd door FiXeL op 22-05-2004 13:02 ]

Mn 3D printer blogje..

• Opperhoof
  • Registratie: Mei 2003
  • Nu online
-waarom deed ik nou weer quoten? 8)7 koffie tijd -

mn zus had het ook een keer, kwam toen door combinatie hdd-voeding.
alles draaide gewoon 1 jaar goed, toen opeens deedie niks meer, hdd eruit en hij starte weer op, dus eerste gedachte hdd kapot, ik iin eigen pc proberen en daar draaide die gewoon, voeding met meer vermogen gekocht en hij doet alles weer

[ Voor 24% gewijzigd door Opperhoof op 22-05-2004 13:18 ]

• Freek
  • Registratie: December 2001
  • Laatst online: 22-06 16:30
Je hebt ook wel een ECS elitegroup moederbord, staat erom bekend dat het niet de meest betrouwbare zijn zeg maar ;)

Verwijderd

Probeer de 'heilige' hardware driehoek eens te testen afzonderlijk (Processor, moederbord en geheugen). Check gelijk je voeding losgekoppeld van je mobo of die het nog wel doet.

Loop deze troubleshooter eens na: Hangen en Opstartproblemen troubleshooter

move Casemodding & Elektronica > Processors, Mobo's & Geheugen

• krn176
dank je wel

ik heb ook de onderdelen afzonder getest.. dus alle kaarten losgekoppeld...
maar het lijkt mij dat een pc zonder processor aangesloten en alleen de v oeding niet gaat werken dus zou het kunnen zijn dat of de processor of het moederbord doorgefikt is?

• TygeR
  • Laatst online: 06-02-2025
zit er geen kleine kortsluiting in het 12, 5 of 3,3 volts cirquit? dit zorgt er namenlijk voor dat de pc vrijwel direct uitslaat en niet meer aangaat totdat de stekker eruit is geweest?

• Schaapje_BlaaT
  • Registratie: September 2001
  • Laatst online: 05-08 17:24
of misschien wordt de processor te heet en schakelt de beveiliging hem uit
ff opnieuw koelpasta aanbrengen is natuurlijk altijd te proberen

ASUS ROG Strix B650-A | AMD 7600X | Kingston 32GB DDR5 6000 CL36 | Kingston KC3000 1TB | Powercolor hellhound RX9070 16GB

• krn176
eigenlijk is het gewoon best handig om een multi meter te hebben om stroom e.d. mee door te meten...

Ik ben echter niet zo'n grote elektro-techneut want ik dacht zelf dat het aan m'n stopcontact lag...

Daar zit naast m'n computer, monitor, speakers en printer sinds kort ook een breedbeeldtv en een Home cinema center op aangesloten...

Ik heb inmiddels een andere voeding geprobeerd en daarmee werkte het ook niet... dus waarschijnlijk m'n processor OF koeling is dan kapot..

Iemand enig idee hoe ik precies uitzoek welke van de 2 het is ?
Pagina: 1