DeBolle schreef op 22 mei 2004 @ 01:23:
Ik ben het met je eens voor wat betreft prijzen, ook tweedehands is elke externe raid array onbetaalbaar met een hobby budget. Ik heb net vorige week nog een refurbished MA8000 voorbij zien komen, inclusief 42 disks van 72GB een dual HSG80 - zonder software was dat nog ongeveer 30.000 euro. Mja. Is wel ruim 2,5TB netto natuurlijk

Nah.. 2.5TB is een beetje te veel van het goede..

Het probleem waar je mee komt te zitten is dat je op een of andere manier een aansluiting naar je host moet zien te krijgen, zodat de external array ook echt external is en de lun's ook echt virtuele disks zijn.
Ik meende dat er wel controllers zouden bestaan die ik in een externe doos kon zetten, met aan de ene kant aansturing voor DDM's, en aan de andere kant het gewenste protocol voor overdracht naar de host. Hetzij FC, hetzij SCSI.
Vergis ik mij?
Volgens mij moet je het dan zoeken in de NAS dozen en die kun je wel redelijk eenvoudig in elkaar schroeven met mainstream spullen. Een klein stapje verder en je hebt iSCSI waarvoor je weer in de slag kunt met (goedkopere) Gbit Ethernetkaarten.
Ik heb net eens zitten rekenen aan zo'n compleet external array. Heb het vermoeden dat het toch wel extreem duur gaat worden, ik verwacht dat je niet veel kunt winnen van een kant en klare box zo uit de shop.
Wil je per se vasthouden aan een standalone external array dan zou je kunnen gaan kijken naar een tweedehands RA1000 of RA4100 of iets in die richting. Is dat ook nog steeds boven jouw budget dan blijft er niets anders over dan nog een stapje lager gaan en te gaan voor een fatsoenlijke meer-kanaals PCI kaart, zoals een Mylex of Adaptec. Ik ga ervan uit dat een een-kanaals kaart niet jouw voorkeur heeft.
Ik begin sterk te denken dat ik om de prijs omlaag te krijgen, toch naar een interne array moet gaan kijken.
Als ik extern wil, of iig een NAS doos, dan moet ik een nieuwe serverkast kopen, en dan moet ik natuurlijk ook het systeempje wat daar nu in draait eigenlijk ook upgraden.
Ik heb inmiddels zitten denken om de array gewoon in het workstation te zetten, wat ook 24/7 draait. Daar zijn de system specs wezenlijk hoger.
Het betreft daar een lian-li kast, waarin onderin een blok voor 5 hd's zit. Perfect. Moet ik alleen meer koeling regelen. En ff kijken wat ik voor een pci kaart van het bord ga dumpen om plaats te maken voor de raid controller.
Heb het vermoeden dat hitte wel een probleem gaat spelen. Zal dus voor meer koeling moeten gaan zorgen... Pfff.. het ding maakt nou eigenlijk al te veel herrie.
Al met al zou het wel de goedkoopste en makkelijkste oplossing zijn.
Of ik de array nou via het netwerk aanspreek op het workstation, of op de server... Maakt in mijn geval hier niet zo veel uit denk ik. Als het maar 24/7 up is en snel is

Vergis je overigens niet in de mytische snelheden van FC, meer dan 200Mbit full duplex zit er echt niet in als je de nieuwste FC kaarten neemt. Als je een van de gebruikelijke externe arrays neemt met intern zes ultra2 scsi controllers, dan kun je theoretisch al een sustained transfer verwachten van vijf disken van elk 50MB/sec = 250 MB/sec.
Natuurlijk zal dat in real life meevallen, niet alles is ondergeschikt aan benchmarks.
Eeh.. zo mythisch zijn die FC snelheden volgens mij toch niet. Ik zie over een SAN toch echt wel hogere full duplex snelheden!!
Daarbij is echt hoge snelheid in deze huissituatie niet zo zeer van belang. Ik doe (nog) geen videobewerking of iets dergelijks.
Femme schreef op 22 mei 2004 @ 13:23:
Het is me niet helemaal duidelijk waarom TS externe opslag in zijn situatie betrouwbaarder vindt dan interne opslag. Het maakt feitelijk geen drol uit of je de harde schijf in de systeemkast bouwt en via SCSI of SATA aansluit of ze in een extern kastje aansluit en ze alsnog met SCSI aansluit.
Centralisatie, en makkelijker uitbreiden.
Ik ben bezig met een nieuwbouw huis, en denk er aan om in mijn nieuwe woning eens niet het gebruikelijke rommelhoekje met servers, workstations, en kabels te bouwen, maar een nette oplossing, het mooist zou dan natuurlijk een 19" rack zijn

Ik zou zeggen: koop gewoon een grote behuizing (bijv. Chenbro SR-102) met een paar SATA swap bays en een degelijke SATA RAID controller (3ware Escalade 9500 of LSI MegaRAID SATA 150-6, geen Promise spullen) zodat je de schijven in RAID 5 kunt zetten met een hotspare erbij. Als je het goed wilt doen voer je dit dubbel uit zodat je het tweede array kunt gebruiken voor backups.
Heb die Chenbro bekeken. Mooie kast!
Maar zoals ik hierboven ook al zei, zo'n kassie is al niet goedkoop, en daar moet nog een fatsoenlijke voeding in, en ik vind dat de server die nu draait (uit de klauwen lopende Debian als firewall, mail, imap, ftp, dns, enz) met zijn c366@550 op een BP6 (nee, niet (meer) in dual

), dan opgewaardeerd zou moeten worden. Tel daarbij nog eens de raid die aangeschaft zal moeten worden, en je zit op een aanzienlijk bedrag wat ineens gedropped moet worden.
Dan lijkt het mij idd beter om for now het workstation uit te breiden met de megaraid sata 150-4 of -6, en dan kan die array uiteindelijk dan alsnog verhuizen naar een "eigen" dikke server.
De vraag is dus of alles in die workstation kast gaat passen, en of er dan geen stroomproblemen, en/of hitteproblemen gaan ontstaan.
Ik bedacht dat het blok beneden wel erg warm zou kunnen worden en daarom de
Lian-Li EX-23 uitbreiding aan zou kunnen schaffen. Dan zou het misschien een goede optie zijn om een array van 4 in het blok beneden, en 1 of 2 OS en dataschijven in de dan eveneens mooi gekoelde EX-23 te zetten.
Sja.. een array van 6.. prijzig, prijzig... Denk wel dat ik sowieso ga voor de megaraid 150-6, om reden van evt. uitbreiding.
Bedankt voor de tips mannen!