Check alle échte Black Friday-deals Ook zo moe van nepaanbiedingen? Wij laten alleen échte deals zien

[EL] 12 volt door paralellekabel?

Pagina: 1
Acties:

• Mystic Spirit
  • Registratie: December 2003
  • Laatst online: 22-11 08:09

Mystic Spirit

PSN: mr_mysticspirit

Topicstarter
Titel zegt het al, kan er 12 volt door een paralellekabel?
ik weet niet of dit misschien een te hooge belasting is voor de dunne draadjes.

Ik heb al ff wat rond gesnuffeld en niks gevonden ook niet in de paralellekabel faq :(

thnx

• Atlas
  • Registratie: Mei 2002
  • Niet online

Atlas

Ik flits niet meer terug!

Het hangt niet alleen af van het voltage maar vooral van de stroom die je erdoor wilt jagen :)
12 volt kan een printerkabel neem ik aan wel hebben :)

Join the dark side, we have cookies :)
You need only two tools. WD-40 and duct tape. If it doesn't move and it should, use WD-40. If it moves and shouldn't, use the tape.

• jealma
  • Registratie: Mei 2003
  • Niet online

jealma

Jesus is Lord!

(overleden)
24 volt kan wel dus 12 volt lijkt me dan ook
Heb het namelijk een keer gebruikt om een lcd display met fancontrollers aan tesluiten. daar was 2 x 12 volt voor nodig. duzzzz....

Avalon, Fireflight, Gaither, Point of Grace, Third Day
C2D E6400 @ 3GHz - Zalman CNPS8000 - GA-P35-DS3 - Corsair 2GB ram - Asus 9400GT - OCZ Vertex 30GB
Archlinux 64-bit + Awesome

• McKaamos
  • Registratie: Maart 2002
  • Niet online

McKaamos

Master of the Edit-button

op mijn paralelle kabel van mijn printer staat dattie tot 300v kan hebben....

Iemand een Tina2 in de aanbieding?

• Mystic Spirit

Mystic Spirit

Topicstarter
Het moeten gewoon 12 volt uit mijn atx voeding worden, dus na deze snelle reacties denk ik dat het wel save is om dit te gaan doen!

thnx allen! _/-\o_

• Sine
  • Registratie: Juni 2001
  • Laatst online: 19:30
waaruit is duidelijk ja, maar waar moet het naartoe ? en hoeveel gebruikt het ?

Repareren doe je zo.

• Mystic Spirit

Mystic Spirit

Topicstarter
Het is de bedoeling dat er een 5 / 12 volt schakeling op komt te zitten voor fans en een 12 volt schakeling voor ccfls dus ik denk dat dat wel goed komt!

• nuclear waste
  • Laatst online: 14-06-2023

nuclear waste

<onzin>

jealma schreef op 21 mei 2004 @ 21:40:
24 volt kan wel dus 12 volt lijkt me dan ook
Heb het namelijk een keer gebruikt om een lcd display met fancontrollers aan tesluiten. daar was 2 x 12 volt voor nodig. duzzzz....
2 x 12 volt is dus niet 24v, spanning is niet hetzelfde als vermogen (watt)!!!

</onzin>

• Ultraman
  • Registratie: Februari 2002
  • Laatst online: 26-11 13:40

Ultraman

Moderator Harde Waren

Boefje

Dit hangt af van wat je aan de kabel gaat hangen. Als het aantal Ampères dat door de kabel heen moet niet te hoog wordt moet het goed gaan.

Voor hetgeen wat jij er aan wilt hangen zie ik zo gauw niet echt problemen. Ik zou het proberen en dan afentoe ff aan je draadjes voelen of ze echt warm worden. Ik denk niet dat je verschil voelt.
En ja als het wel het geval is dat ie echt warm wordt dan zou ik voor wat andere bekabeling zorgen.

Suc6

Als je stil blijft staan, komt de hoek wel naar jou toe.

• Jgsvuden
  • Registratie: Mei 2004
  • Laatst online: 10-08-2023

Jgsvuden

Hoi!

in principe zou hij dat best aan moeten kunne, wat jij wil... let ff op de temp van je kabel, maar ik verwacht niet dat het veel problemen zal geven...

>>>> Citroën AX GTI <<<<

• _BladE2k_
  • Laatst online: 22-10 12:11
En als je helemaal op nummer zeker wil gaan, dan pak je 2 of meerdere draadjes per pool, dan heb je minder kans dat hij warm word ;)

Een standaard GoTter ;)

• Sine
  • Laatst online: 19:30
of je neemt een draadje of 3 samen
dan moet je zeker genoeg hebben.

Repareren doe je zo.

• Mystic Spirit

Mystic Spirit

Topicstarter
Allemaal bendankt voor de reacties!! _/-\o_
ik ga het gewoon door 1 draad proberen en dan let ik wel op of het te warm word
Eventueel kan ik er over denken het over 2 draden te doen want een paralellekabel heeft toch 25 draadjes dus kan ik de boel even maken door 2 draadjes samen te nemen dan heb ik precies 24

projectje gaat nog ff duren maar ik laat hier de uitkomst nog wel ff weten!

• XTerm
  • Registratie: Juli 2001
  • Laatst online: 10-06 17:45
Even een misconceptie de wereld uit helpen. Spanning gaat nergens "door". Spanning staat over een componenten, een stuk draad. Het is stroom die door draden/componenten loopt.

Het is ook die stroom die in dit geval belangrijk is, omdat de draad geen effect heeft op de stroom, danwel de resistieve component die de bron belast.

Het vermogen dat de draad dissipeert is I^2*R, waarbij R een hele kleine ohmse waarde is. Het effect van de stroom is kwadratisch, pas daar dus mee op :)

Ik denk dat 100mA nog wel moet lukken door een dun draadje...

• Opperhoof
  • Registratie: Mei 2003
  • Laatst online: 22:37
XTerm schreef op 22 mei 2004 @ 11:44:
Even een misconceptie de wereld uit helpen. Spanning gaat nergens "door". Spanning staat over een componenten, een stuk draad. Het is stroom die door draden/componenten loopt.

Het is ook die stroom die in dit geval belangrijk is, omdat de draad geen effect heeft op de stroom, danwel de resistieve component die de bron belast.

Het vermogen dat de draad dissipeert is I^2*R, waarbij R een hele kleine ohmse waarde is. Het effect van de stroom is kwadratisch, pas daar dus mee op :)

offtopic:
kijk, dit vind ik nou dus zo leuk aan GoT, dr zijn van die tweakers die iets ff recht zetten, idd spanning staat ergens over en de stroom loopt erdoor. goeie post Xterm _/-\o_ _/-\o_

• ExploWare
  • Registratie: November 2002
  • Laatst online: 14-08 13:34

ExploWare

BoingBoing

Let op: voor de leken (zoals ik, die het een tijd terug ook niet wist):

Stroom wordt uitgedrukt in Ampere
Spanning wordt uitgedrukt in Volts

Ezelsbruggetje: de klinkers zijn verschillend:
(str)O(om) = A(mpere)
(sp)A(nning) = (v)O(lts)

. . . . . Youp.net . . . . .

Verwijderd

XTerm schreef op 22 mei 2004 @ 11:44:

10A ook nog wel...

Het effect van stroom is enkel kwadratisch als door het verhogen van de stroom de spanning ook toeneemt, vaker komt het omgekeerde voor, bij het verhogen van de spanning neemt de stroom toe.

[ Voor 14% gewijzigd door Verwijderd op 22-05-2004 15:05 ]

• Mystic Spirit

Mystic Spirit

Topicstarter
Wat een simpel vraagje, althans ik d8 dat het dat was, al niet teweeg kan brengen :)

Een nadeel is wel dat een noob zoals ik nu door de bomen het bos niet meer ziet :) ben nooit echt sterk geweest in natuurkunde!
ik ga het dus gewoon proberen :+
wederom dank allen _/-\o_

• XTerm
  • Registratie: Juli 2001
  • Laatst online: 10-06 17:45
Verwijderd schreef op 22 mei 2004 @ 13:06:
[...]

10A ook nog wel...

Het effect van stroom is enkel kwadratisch als door het verhogen van de stroom de spanning ook toeneemt, vaker komt het omgekeerde voor, bij het verhogen van de spanning neemt de stroom toe.
Ik begrijp niet geod wat je wil zeggen hoor.

De weerstand van de kabel Rk is constant. Het vermogen waarbij hij verbrandt Pk is ook constant. Afhankelijk van de belasting Rb gaat er een stroom Ik lopen.

P = Ik^2 * Rk
P= (U/Rb)^2 * Rk

Afgaande van hetvolgende is het kabelvermogen enkel afhangkelijk van de stroom de erdoor gaat. En die stroom wordt bepaalt door (een vaste) spanning van 12volt en de (onbekende - variabele) weerstand Rb die je aan de uiteinden hangt :)

Dus vanuit de kabel bekeken is enkel de stroom van belang, daar zo'n kabel bijna nooit een noemenswaardige spanningsval gaat veroorzaken.

Verwijderd

De kabel warmt enkel op door het vermogen dat wordt gedissipeerd, en aangezien vermogen het produkt is van spanning en stroom zijn beide grootheden dus van belang.

Maar goed, om praktisch te blijven en TS een idee te geven, stel:
De ader van de kabel is 0,2 mm2 en de lengte is 1,5m en de belasting is 1A.

Het spanningsverlies over de kabel is dan 5 x 3 x 0,0175 = 250mV

Niks om je zorgen over te maken en de temp van het kabeltje blijft ver van het smeltpunt van koper verwijderd.

[ Voor 58% gewijzigd door Verwijderd op 23-05-2004 17:05 ]

• Fish
  • Registratie: Juli 2002
  • Niet online

Fish

How much is the fish

Verwijderd schreef op 23 mei 2004 @ 14:57:

.....

Niks om je zorgen over te maken en de temp van het kabeltje blijft ver van het smeltpunt van koper verwijderd.
[mieremneukmodus]
en als het plastic nou bij 50 graden smelt is er dan ook niks aan de hand >:)
[/]
maar zal wel goed gaan hoor een ccfl invertor+lcd voeden ..
btw niet tussen je ccfl en invertor zeten dat snoer .. dat houdt ie niet

Iperf

Pagina: 1