Ik zit erover te denken om mijn AMD k6-II 400 mhz (4x100) te overklokken, en wel door de busfrequentie te verhogen van 100 naar 124 mhz. Nu wilde ik graag weten of dit handig is, of dat het beter zou zijn om de multiplier hoger dan 4 te zetten.
100x4 naar 124 x 4????
Dat is nogal wat. Ik zou eerst eens proberen 105x4 en dan 110x4. Mischien dat 115x4 nog wil maar verder denk ik niet omdat K6 cpu's niet zulke overklokvrienden zijn naar mijn ervaringen....
Dat is nogal wat. Ik zou eerst eens proberen 105x4 en dan 110x4. Mischien dat 115x4 nog wil maar verder denk ik niet omdat K6 cpu's niet zulke overklokvrienden zijn naar mijn ervaringen....
Avalon, Fireflight, Gaither, Point of Grace, Third Day
C2D E6400 @ 3GHz - Zalman CNPS8000 - GA-P35-DS3 - Corsair 2GB ram - Asus 9400GT - OCZ Vertex 30GB
Archlinux 64-bit + Awesome
124 is prolly de eerstvolgende stap ofzo, dattie niet naar 105 ofzo gaat.
op die oude SuperSocket7 mobo's heb je vaak een setje jumpers met een aantal mogelijkheden, en geen 1 of 5 mhz stapjes.
maargoed, of het goed is, proberen! Overclocken is een process van trial-and-error.
op die oude SuperSocket7 mobo's heb je vaak een setje jumpers met een aantal mogelijkheden, en geen 1 of 5 mhz stapjes.
maargoed, of het goed is, proberen! Overclocken is een process van trial-and-error.
Inderdaad, 124 is de volgende stap. Wat voor concrete gevaren kan ik lopen als ik de bus op 124 zet? Zou het misschien dan toch niet beter zijn de multiplier naar 5 te zetten?
Ik geloof nooit dat je die CPU op (bijna) 500 MHz gaat krijgen.
Kan de multiplier niet op 4,5?
Kan de multiplier niet op 4,5?
Ding valt niet over te klokken
. Onthoud als je van 100 mhz naar 124 mhz gaat dat dus 25 % meer werk betekent, dat levert je alleen maar BSOD's op.
Ik heb ooit eens zo'n beestje (K6-II) op 4 x 105 gekregen, dat ging best leuk. Dat moest idd met een setje jumpertjes op dat bordje (Asus P5A). Het scheen dat je een K6-II 500 op 600 Mhz kon krijgen door de multiplier op 2 te zetten, ik heb dat zelf nooit geprobeerd (want ik had geen K6-II 500).
Verder ben ik niet gekomen, want toen had ik m'n Duron al.
George Orwell considered some variations of 1984. All money should be marked so that anything could be traced back and men should be made to carry devices so that their position would be known. It seemed so unrealistic that he dropped these ideas..
jah kan kloppenoehoe schreef op 21 mei 2004 @ 21:45:
Ik heb ooit eens zo'n beestje (K6-II) op 4 x 105 gekregen, dat ging best leuk. Dat moest idd met een setje jumpertjes op dat bordje (Asus P5A). Het scheen dat je een K6-II 500 op 600 Mhz kon krijgen door de multiplier op 2 te zetten, ik heb dat zelf nooit geprobeerd (want ik had geen K6-II 500).
je kon zo ook de 400Mhz versie op 6x66Mhz doen in een normaal Socket7 moederbord
Verwijderd
ik heb nog een k6-2 333mhz
zal ook ff proberen, heb nog nooit een witte sticker gezien
maar zal wel ff internet door spitten voor een handleiding voor muh mobo
heb ik zover ik mij kan herrinderen nie gezien in de compaq doos
zal ook ff proberen, heb nog nooit een witte sticker gezien
maar zal wel ff internet door spitten voor een handleiding voor muh mobo
heb ik zover ik mij kan herrinderen nie gezien in de compaq doos
[ Voor 70% gewijzigd door Verwijderd op 21-05-2004 21:53 . Reden: antwoord ontvangen ]
meestal zitten er wel jumpers in, en voor de uitleg van wat ze doen kan je op de grote witte sticker ergens in de systeemkast kijken (meestal aan de binnenkant van de kap of op het 5.25 bay)Verwijderd schreef op 21 mei 2004 @ 21:48:
ik heb nog een k6-2 333mhz
maar dat is zown compaq bak kan dat daro ook mee ?
ik wil je topic start niet ***** dus 1x antwoord is zat
Mijn AMD k6-2 400 kende ook al de 2->6 optie..oehoe schreef op 21 mei 2004 @ 21:45:
Ik heb 'm zelf nooit verder gekregen dan 4,5*105; Het grote probleem is dat de multiplier tweaken weinig nut heeft op dat ding, omdat alle werkelijk cruciale systemen, zoals l2
maar ik meen me nog te herinneren dat menig K6-2 bij 112 FSB begon te sputteren.. Maar als het lukt, choeso jei
Verwijderd
Ik heb hier nog een AMD K6-2 500Mhz@550Mhz staan (zonder voltage verhoging). Ik heb de multiplier 2=>6 truuk ook geprobeerd, het werkt maar dan kom ik niet meer in Windows,
. Ik denk wel dat je dat ding op een 124Mhz bus kunt laten werken.
Het zaai taaie beestjes die K6-2's
Het zaai taaie beestjes die K6-2's
[ Voor 9% gewijzigd door Verwijderd op 21-05-2004 22:06 ]
@GX
Nou, als dat zo is, laat ik em mooi zo staan. Ik heb m net voor een tientje op de kop getikt, en zo'n bargain heeft het recht langer te draaien dan een week
Nou, als dat zo is, laat ik em mooi zo staan. Ik heb m net voor een tientje op de kop getikt, en zo'n bargain heeft het recht langer te draaien dan een week
[ Voor 4% gewijzigd door theroman op 21-05-2004 22:05 ]
De P5A is een super socket 7 bordje, dus dan deed je gewoon 4*100, toch? Of kon een normaal socket 7 bord dat niet? (Heb zelf nooit een normale socket 7 gehad, dus dat weet ik niet zo goed...)FireWurX schreef op 21 mei 2004 @ 21:48:
[...]
jah kan kloppenbepaalde series hadden de 2x instelling als 6X staan in de interne MP table
je kon zo ook de 400Mhz versie op 6x66Mhz doen in een normaal Socket7 moederbord
Dat was idd juist het leuke aan busklokken met de K6, helemaal als je een K6-III had, woei!GX schreef op 21 mei 2004 @ 21:54:
[...]
Mijn AMD k6-2 400 kende ook al de 2->6 optie..
Ik heb 'm zelf nooit verder gekregen dan 4,5*105; Het grote probleem is dat de multiplier tweaken weinig nut heeft op dat ding, omdat alle werkelijk cruciale systemen, zoals l2, op het moederbord zitten, en niet op de CPU zoals tegenwoordig..
..knip..
George Orwell considered some variations of 1984. All money should be marked so that anything could be traced back and men should be made to carry devices so that their position would be known. It seemed so unrealistic that he dropped these ideas..
normale Socket7 borden supporten officieel maximaal een 3x MP en een 66Mhz FSB.oehoe schreef op 21 mei 2004 @ 22:49:
[...]
De P5A is een super socket 7 bordje, dus dan deed je gewoon 4*100, toch? Of kon een normaal socket 7 bord dat niet? (Heb zelf nooit een normale socket 7 gehad, dus dat weet ik niet zo goed...)
[...]
Dat was idd juist het leuke aan busklokken met de K6, helemaal als je een K6-III had, woei!
de P233MMX was eigenlijk al een aangepast verhaal omdattie de 1.5x omzette naar 3.5x.
de K6-2 400Mhz draaide officieel op 4x100 (SS7 dus), maar als je je oude S7 bakkie wou upgraden, kon je em dus op 6x66 laten lopen (wat ook 400Mhz maakt
P5A kan tot 120 Mhz in stapjes van 5 Mhz (door jumpers in te stellen op mobo).
Heb zelf een sharptooth 400 mhz gehad op Pa5-B.......
tot een bus van 115 ging het goed, maar daarboven was het hopeloos....
Heb zelf een sharptooth 400 mhz gehad op Pa5-B.......
tot een bus van 115 ging het goed, maar daarboven was het hopeloos....
i7 2600k | Z68A-GD65-G3 | 4 * 4 GB PC12800CL9 | MSI N470GTX Twin Frozr II | 2x Dell US 2007WFP
De K6-2 had gewoon te veel moeite met een verhoogde FSB; ik weet helaas niet hoe dat met de K6-3 was..oehoe schreef op 21 mei 2004 @ 22:49:
[...]
De P5A is een super socket 7 bordje, dus dan deed je gewoon 4*100, toch? Of kon een normaal socket 7 bord dat niet? (Heb zelf nooit een normale socket 7 gehad, dus dat weet ik niet zo goed...)
[...]
Dat was idd juist het leuke aan busklokken met de K6, helemaal als je een K6-III had, woei!
Ik weet wel, dat mijn p5a-b de 110 fsb instelling zag als 112. Ik kwam toen echter windhoos niet meer in..
Binnenkort gewoon op 6*120 zetten dat oude ding..
Dan ga ik dat binnenkort maar eens testen (ik heb er nog ergens eentje liggen), voor het community-gevoel zeg maarGX schreef op 21 mei 2004 @ 22:55:
[...]
De K6-2 had gewoon te veel moeite met een verhoogde FSB; ik weet helaas niet hoe dat met de K6-3 was..
..knipje..
Ach als je een beetje speel met de FSB en het voltage kun je er best wat meer uitkrijgen.
Weet de snelheid niet meer precies, maar ik kreeg mijn K6-2 400 tot over de 500mhz stabiel, maar moest wel wat klooien met het voltage.
Weet de snelheid niet meer precies, maar ik kreeg mijn K6-2 400 tot over de 500mhz stabiel, maar moest wel wat klooien met het voltage.
Making an ass of myself since the 70's
Ja, daar heb ik inmiddels al het nodige over gelezen. Weet je nog waar je het voltage op hebt gezet?
Waar gaat dit allemaal over 
Als je een mobo hebt met die settings, probeer uit en kijk of het werkt. Een K6-2 blaas je heus niet zomaar op en dan nog heb je voor EUR 5 ofzo een nieuwe
Algemene regel met So7: de beperkende factor op performance is de bandbreedte naar L2 cache, wat op het moederbord zit en op FSB draait. Dat houdt in dat een hogere FSB altijd beter is. Het is juiste het verstandigst om eerst de multiplier zo laag mogelijk te zetten (in het geval van een K6-2 op 2.5x) en dan de FSB zo hoog te zetten als maar stabiel te krijgen is, daarna stap voor stap de multiplier opschroeven.
Een K6-2 met 4x100=400 is beduidend sneller dan een K6-2 met 6x66=400, dus is het te verwachten dat een K6-2 op 3.5x124=400 nog stukken sneller is.
Maar dit is echt allemaal basic So7 OC/performance tweaking dat in tig topics terug te vinden is. Het is een beetje teleurstellend dat niet alleen de TS maar ook een flink aantal reacties die 'basics' niet kennen
Edit:
En mbt hoe ver K6-jes te OCen zijn.. hangt af van de core. Alles van >=350MHz had een oude core en was nauwelijks vooruit te branden, met hoge uitzondering kon je een 350 op 400 krijgen, maar daarmee was alles gezegd. Nieuwe core heb je vanaf 450MHz altijd en had flink wat rek, 100MHz OC lukt bijna altijd. 380MHz en 400MHz zijn lastig omdat je daar beide core types hebt. Doe een beetje zoeken op K6-2 en core en je vindt genoeg info om eea te bepalen.
Als je een mobo hebt met die settings, probeer uit en kijk of het werkt. Een K6-2 blaas je heus niet zomaar op en dan nog heb je voor EUR 5 ofzo een nieuwe
Algemene regel met So7: de beperkende factor op performance is de bandbreedte naar L2 cache, wat op het moederbord zit en op FSB draait. Dat houdt in dat een hogere FSB altijd beter is. Het is juiste het verstandigst om eerst de multiplier zo laag mogelijk te zetten (in het geval van een K6-2 op 2.5x) en dan de FSB zo hoog te zetten als maar stabiel te krijgen is, daarna stap voor stap de multiplier opschroeven.
Een K6-2 met 4x100=400 is beduidend sneller dan een K6-2 met 6x66=400, dus is het te verwachten dat een K6-2 op 3.5x124=400 nog stukken sneller is.
Maar dit is echt allemaal basic So7 OC/performance tweaking dat in tig topics terug te vinden is. Het is een beetje teleurstellend dat niet alleen de TS maar ook een flink aantal reacties die 'basics' niet kennen
Edit:
En mbt hoe ver K6-jes te OCen zijn.. hangt af van de core. Alles van >=350MHz had een oude core en was nauwelijks vooruit te branden, met hoge uitzondering kon je een 350 op 400 krijgen, maar daarmee was alles gezegd. Nieuwe core heb je vanaf 450MHz altijd en had flink wat rek, 100MHz OC lukt bijna altijd. 380MHz en 400MHz zijn lastig omdat je daar beide core types hebt. Doe een beetje zoeken op K6-2 en core en je vindt genoeg info om eea te bepalen.
[ Voor 20% gewijzigd door dion_b op 22-05-2004 13:17 ]
Oslik blyat! Oslik!
Pagina: 1