Toon posts:

Aankoop nieuw systeem

Pagina: 1
Acties:

Verwijderd

Topicstarter
Hi, All

Ik ben al een 14-tal dagen aan rondzoeken om een nieuwe PC te kopen maar ben zeker niet overtuigd of ik wel een goede samenstelling heb gemaakt.Het hele hardware gebeuren wordt steeds maar ingewikkelder en ondoorzichtiger het gaat mijn petje te boven ik ben nu eenmaal een programmeur die zich beter thuisvoeld tussen software. Ik heb spijtig genoeg niet de tijd om alles te gaan bestuderen of uit te testen ( ieder zijn hobby zou ik zo zeggen ).
Doeleinden waarvoor hij gebruikt zal worden is databases ( Oracle en firebird ) , schaakprogramma’s en ontwikkelen van schaak en andere software daarnaast de gewone stuff ( office toepassingen ). Geluid en beeld spelen zeker geen hoofdrol als het maar redelijk is, daarintegen is snelheid (rekenkracht), geheugen ( voor hashtables ) en snel kunnen zoeken op HD is het belangrijkste voor mij en moet zo weinig mogelijk lawaai maken.
Het bedrag dat ik wil besteden is maximun € 2500 ( scherm, muis en klavier niet inbegrepen )
Mijn eerste idee was een dual xeon PC aan te schaffen maar dit bleek iets te duur voor een niet-zelfbouwer.
Daarom heb ik voor mezelf het volgende samengesteld rekening gehouden wat ik in de shop kan kopen.

Chieftec ATX midi case ca 350W ( type weet ik nog niet als hij maar stil is )
Motherboard GA-8KNXP met Intel 875 chipset) of Neo2 FIS2R met Intel 865 chipset
Intel pentium 4 3,2 Ghz FSB800
Intel CPU cooler
2x 1GB Geheugen merk TakeMS
2 HD Maxtor 160GB 7200 t/m SATA + 8MB
Floppy
Aopen FX5900XT 128 MB
Aopen DVD-ROM 1648 16xDVD 48xCd
Plextor DVD Writer PX-504A ( 2MB Buffer intern )

Reden voor te kiezen voor Intel Pentium 4 3,2 Ghz is heel eenvoudig in de testen die mij aanbelangen( voor zover ik ze kan interpreteren ) kwam deze processor er vrij goed uit de snelheids winst tov de 3,4 Ghz was niet in verhouding met het prijsverschil.
Voor de moederborden (http://www20.tomshardware...rd/20030707/i875p-02.html) is ook vooral gekeken naar de snelheidstest deze kwamen er zeer goed uit + het feit dat ze raid 0 ondersteunen hoop ik op HD disk niveau goede resultaten te hebben.

Als er iemand suggesties heeft zou ik dit ten zeerste op prijs stellen.
Waar ik mij wel zorgen overmaak is de warmteontwikkeling kan er mij iemand hier iemand raad over geven. Ik ben maar een leek dus liefst in duidelijke taal zodat ik het kan uitleggen in de shop die voor mij het systeem moet bouwen.

Groetjes

Patrick

• pjottum
  • Registratie: Mei 2000
  • Laatst online: 14:00

pjottum

¯\_(ツ)_/¯

Ben je al eens in een shop wezen kijken/vragen naar de mogelijkheden?

ping 127.212.23.124

Verwijderd

Topicstarter
Jazeker alleen ik vertrouw niet altijd wat men zegt in een shop, hun hoofddoel is nu eenmaal zoveel mogelijk verkopen.
Dat is de reden waarom ik hier om raad kom, jullie hebben veel ervaring met hardware en ik heb heb nu eenmaal niet de kennis.

Groetjes

Patrick

• Laurent
  • Registratie: Oktober 2000
  • Niet online
Je geeft aan niet een zelf-bouwer te zijn, maar heb je al eens overwogen om een systeem te laten assembleren door een webshop? Kies een goedkope winkel uit die ook nog eens goed scoort in de ShopSurvey en je komt al een heel eind.

Een dual Xeon config is zeker wel mogelijk met jouw budget. Hiervoor zal je dan moeten kijken naar moederborden als de Asus PC-DL Deluxe, die min of meer gemaakt zijn voor mid-range workstations en dus uitstekend zijn in deze situatie. Ze beschikking over alle moderne features, je haalt dus geen verouderd bordje in huis.

Als disken zou ik eerder kijken naar een paar Western Digital Raptor disken. Deze presteren in dezelfde klasse als de moderne 10kRPM SCSI disken, maar je hoeft niet een vermogen uit te geven aan een fatsoenlijke SCSI controller. Een 2 paar WD740GD schijven zullen erg goed presteren in RAID0. Zie ook deze review op T.net.

• Joppe
  • Registratie: Juni 2000
  • Laatst online: 14-01 15:35
Daar komt bij dat je aangeeft dat het snel kunnen zoeken op een harddisk erg belangrijk voor je is.
Dan heeft een raid-0 configuratie vrij weinig nut, door Raid-0 nemen voornamelijk de datatransfer snelheden toe, maar wat voor jou belangrijk is zijn de accesstimes. Dan moet je inderdaad meer gaan denken aan een Raptor

• Bartjeee
  • Registratie: Oktober 2002
  • Niet online
Joppe schreef op 22 mei 2004 @ 12:44:
Daar komt bij dat je aangeeft dat het snel kunnen zoeken op een harddisk erg belangrijk voor je is.
Dan heeft een raid-0 configuratie vrij weinig nut, door Raid-0 nemen voornamelijk de datatransfer snelheden toe, maar wat voor jou belangrijk is zijn de accesstimes. Dan moet je inderdaad meer gaan denken aan een Raptor
Maar met twee raptors in raid 0 heb je en lage accestime en hoge datatransferrate ;)

Verwijderd

En een groot gat in je portemonnee ;)

Verwijderd

Topicstarter
Voor het te laten bouwen was wel degelijk mijn bedoeling, zie laatste alinea. maar een webshop had ik nog niet overwogen ( ik wist zelfs niet dat zoiets bestond ).

Voor ik nog verdere vragen stel zal ik eerst daar eens gaan kijken.

In elk geval reeds bedankt voor de tips.

Groetjes

Patrick

Verwijderd

Topicstarter
Mijn idee over raid0 was ook zo, met 2 schijven krijg je een lage accesstime en hoge transferrate.
Nee zeker geen gat in mijn portemonnee maar ik ik mij graag iets degelijk, ik ben geen harware freak die constant er aan zit te werken ik wil gewoon een deugdelijk systeem waar ik enkele jaren mee voort kan zonder enig probleem.
Ik zit momenteel met 3 oude machines maar voor deze te gaan upgraden heb ik nu eenmaal niet de kennis en waarschijnlijk zal ik dan ook veel geld uitgeven. Mijn linux machines zijn nog pentiums1 en 2 ( Backup, firewall, printserver enz. ) maar ze doen wat ze moeten doen maar mijn pentium 3 450MHZ ( NT 4 ) is wel aan vervanging toe en deze zal waarschijnlijk mijn nieuwe backup machine worden.

Groetjes

Patrick

• dreeke
  • Registratie: December 2000
  • Laatst online: 31-10-2025

dreeke

outdated icon

Zoek wel even naar een andere koeler voor de processor, want die Intel koeler blaast de oren van je kop af.

Bij gebrek aan uw reclame staat hier mijn handtekening.

• Bartjeee
  • Registratie: Oktober 2002
  • Niet online
Verwijderd schreef op 22 mei 2004 @ 15:37:
Mijn idee over raid0 was ook zo, met 2 schijven krijg je een lage accesstime en hoge transferrate.
Nee zeker geen gat in mijn portemonnee maar ik ik mij graag iets degelijk, ik ben geen harware freak die constant er aan zit te werken ik wil gewoon een deugdelijk systeem waar ik enkele jaren mee voort kan zonder enig probleem.
Ik zit momenteel met 3 oude machines maar voor deze te gaan upgraden heb ik nu eenmaal niet de kennis en waarschijnlijk zal ik dan ook veel geld uitgeven. Mijn linux machines zijn nog pentiums1 en 2 ( Backup, firewall, printserver enz. ) maar ze doen wat ze moeten doen maar mijn pentium 3 450MHZ ( NT 4 ) is wel aan vervanging toe en deze zal waarschijnlijk mijn nieuwe backup machine worden.

Groetjes

Patrick
Maar met 2 schijven raid 0 wordt de acces time niet lager hoor eerder hoger.

Verwijderd

Topicstarter
Ik heb eens wat extra info opgezocht ivm raid 0 en inderdaad de accesstime is iets hoger. http://bft060.tn.utwente....rdware/harde_schijven.htm en niet zoals ik dacht lager.

Vraagske ivm met raid 0 : Ik vermoed dat activering van raid 0 in de bios wordt bepaald dus voor je het besturingssysteem installeerd ?

Ik heb alles eens doorgenomen op de webshops, wat mij opvalt er zijn er vrij weinig in Belgie ( Antwerpen )

Alles wordt vrij ingewikkleld voor mij met al die coolers en fans , voltages .... daar kan ik als niet-zelfbouwer gewoon niet aan uit en zal er dus zeker niet zelf aan beginnen. Ik vrees dat ik maar gewoon naar een winkel ga gaan en maar hopen dat ze mij goed advies geven.
Pagina: 1