satelliet: kabel schotel-receiver

Pagina: 1
Acties:

• roedie
  • Registratie: Juni 2001
  • Laatst online: 24-10-2025
Hoe lang kan een kabel zijn van schotel naar aparatuur in het huis? Is 100 meter haalbaar met kwaliteits coax? Iemand een idee welke frequentie's over de die coax gaan ?

• shure-fan
  • Registratie: Maart 2002
  • Laatst online: 28-02 18:24
ik heb weleens gezien dat iemand een nieuwe doos hirschmann kabel had gehaald, en aan de ene uiteinde de schotel had zitten en aan de ander kant de receiver, maar toen bleef de rest van de kabel wel in de doos (spoelvorming misschien???? ) maar het werkte perfect

Voip enthousiastelling, Liever een kabel dan wifi

• Fairy
  • Registratie: Januari 2001
  • Niet online

Fairy

13kWp

ik meen dat de max. 40 meter is, daarna moet je een versterker gaan gebruiken.

Mijn kabel is nog geen 40 meter en ik haal perfecte resultaten.

[ Voor 31% gewijzigd door Fairy op 21-05-2004 20:43 ]

• roedie
  • Registratie: Juni 2001
  • Laatst online: 24-10-2025
Fairy schreef op 21 mei 2004 @ 20:43:
ik meen dat de max. 40 meter is, daarna moet je een versterker gaan gebruiken.

Mijn kabel is nog geen 40 meter en ik haal perfecte resultaten.
nauwjah, versterker is relatief. 40 meter bij goedkope kabel? dan kan met betere vast wel 100 meter gehaald worden, want er is veel verschil in coax kabels. Is er iemand die specs heeft ? Kon eigenlijk nix vinden, maar ben ook geen satelliet expert. Dingen als het frequentie spectrum, en maximale demping in dB zijn fijn :)

• Fairy
  • Registratie: Januari 2001
  • Niet online

Fairy

13kWp

roedie schreef op 21 mei 2004 @ 21:42:
[...]

nauwjah, versterker is relatief. 40 meter bij goedkope kabel? dan kan met betere vast wel 100 meter gehaald worden, want er is veel verschil in coax kabels. Is er iemand die specs heeft ? Kon eigenlijk nix vinden, maar ben ook geen satelliet expert. Dingen als het frequentie spectrum, en maximale demping in dB zijn fijn :)
100 meter kan wel, maar de ontvangst zal minder zijn en de kant op artifacts groter.

• BartNL
  • Registratie: Maart 2001
  • Laatst online: 21:32
roedie schreef op 21 mei 2004 @ 21:42:. Is er iemand die specs heeft ? Kon eigenlijk nix vinden, maar ben ook geen satelliet expert. Dingen als het frequentie spectrum, en maximale demping in dB zijn fijn :)
frequentie van signaal dat door de coax moet is 950 tot 2150 MHz. Demping over 100 meter is aanzienlijk en maakt heel veel uit welke coax je koopt. Standaard satelliet coax voldoet zonder versterking naar mijn idee niet omdat demping in het hogere frequentiebereik tot 60 dB is.

Let wel op dat demping standaard vaak bij 100 MHz wordt opgegeven. De Belden H125 is goede standaard satcoax waar standaard demping als 6 db bij 100 meter wordt opgegeven. Rond de 2000 MHz zit deze ook boven de 20 dB.

Je zult dus echt kwaliteitscoax moeten kopen om richting de 20 dB te komen en dan eventueel een inline versterker (10 tot 20 Euro) installeren. Lijkt mij dat je bij een vakman met installatie ervaring na moet vragen.
Pagina: 1