[Access] Sorteren met een keuzerondje?

Pagina: 1
Acties:

• Zekas
  • Registratie: December 2002
  • Laatst online: 23-05 14:47
Ik ben bezig met het maken van een database van al mijn CD's. Ik heb alles eigenlijk al werkend, maar 1 ding lukt me niet: Ik heb een keuzerondje gemaakt waarmee ik wil gaan sorteren op bijv. titel enzovoorts. Ik kan nergens een code vinden om het te laten sorteren, en via het keuzerondje een query uitvoeren lukt me ook niet. Ik ben maar enigszins ervaren met Access.

Weet iemand hoe ik dit het beste kan doen?

• Super_ik
  • Registratie: Maart 2001
  • Laatst online: 14:51

Super_ik

haklust!

radio butten I guess? neem een macro op en bekijk de code, beetje knippen en plakken will do the trick :)

8<------------------------------------------------------------------------------------
Als ik zo door ga haal ik m'n dood niet. | ik hou van goeie muziek

• TheXception
  • Registratie: December 2003
  • Niet online
Ik ga er vanuit dat je dit opgelost hebt met een groepsvak en dat je een filteroptie wilt programmeren achter de keuzerondjes.
Dit kun je doen d.m.v. een gebeurtenisprocedure achter je groepsvak.
Bijvoorbeeld:
code:
1
2
3
4
5
6
7
8
Private Sub Filteroptie_AfterUpdate()
        If Filteroptie = 2 Then
            Me.Filter = "ZET HIER JE FILTERDEFINITIE"
            Me.FilterOn = True 'Pas de filter toe
                 ElseIf Filteroptie = 1 Then
            Me.FilterOn = False 'Verwijder filter
        End If
End Sub

Ik heb in dit voorbeeld maar 2 keuzerondjes, maar dat kun je natuurlijk aanpassen.

Als je niet met een groepsvak hebt gewerkt, moet je even iets duidelijker aangeven wat je bedoelt _/-\o_

"It's better to burn out, than to fade away"

• Zekas
Ik heb een groepsvak met 2 keuzerondjes. Maar ik wil niet filteren, ik wil sorteren. Standaard staan ze nu op nummer gesorteerd, maar ik wil met de twee keuzerondjes kunnen wisselen tussen sorteren op nummer en titel. Zo duidelijker hopelijk?

• TheXception
  • Niet online
Dat is info waar ik al meer mee kan.
Misschien moet je hier eens naar kijken: Keuzerondje . Ik heb ditzelf nog niet op deze manier gedaan, dus garantie tot de deur O-)

• Zekas
Daar lukt het ook niet mee, dat Case-verhaal gaat over een dropdown-box...
Is er geen gemakkelijke manier om hem te laten sorteren? Ik bedoel, dat moet toch kunnen? Met gewoon iets simpels als Order by "nummer" ofzo? Lijkt me sterk dat je filteren enz heel gemakkelijk kan doen met Access, maar als je wilt sorteren, zul je eerst boekwerken moeten lezen over Access...

• TheXception
  • Niet online
In het voorbeeld gaat het toevallig over een Dropdownbox, maar volgens mij kun je dit ook toepassen op je form. Moet je in je Query alles opnemen wat in je form voorkomt aan velden en dan een ORDER BY veldnaam x, y of z achter elke Case zetten.
Heb je het uberhaupt we geprobeerd dan?

• OZ-Gump
  • Registratie: November 2002
  • Laatst online: 14-05-2024

OZ-Gump

terug van weggeweest

Nikser: misschien had je het draaje dat TheXception je geeft wat ruimer moeten interpreteren. Ook al ben je niet heel erg ervaren in het gebruik van Access, het lijkt me dat je wel kunt snappen dat het niet uitmaakt of je nou wil weten welk item uit een ComboBox geselecteerd is, of welk item uit een groupbox geselecteerd is.

Op basis van de index van het geselecteerde item kun je dus een sortering bouwen, op dezelfde manier als in dat draadje staat...

My personal website

• Zekas
Ok, ik zal het proberen. Nu ben ik iets nog lastigers uit aant zoeken, maar dat zou het sorteergebeuren wel kunnen vervangen: een zoekbalkje, zoals het jump-to-file venstertje uit Winamp, als iemand dat wat zegt. Het is de bedoeling dat ik dan een deel van de titel intype, op 'zoeken' klik, en dat in mijn subform de resultaten verschijnen... Ik ben al een tijdje aan het googlen enzo, maar dit is volgens mij erg lastig.

• Zekas
Nikser schreef op 21 mei 2004 @ 20:23:
Ok, ik zal het proberen. Nu ben ik iets nog lastigers uit aant zoeken, maar dat zou het sorteergebeuren wel kunnen vervangen: een zoekbalkje, zoals het jump-to-file venstertje uit Winamp, als iemand dat wat zegt. Het is de bedoeling dat ik dan een deel van de titel intype, op 'zoeken' klik, en dat in mijn subform de resultaten verschijnen... Ik ben al een tijdje aan het googlen enzo, maar dit is volgens mij erg lastig.
Sorry voor de kick, maar kan iemand me hiermee op weg helpen? Ik heb al erg lang zitten googlen, maar kom er niet uit.

Modbreak:
Wacht eens netjes 24 uur met kicken? :/

[ Voor 7% gewijzigd door gorgi_19 op 22-05-2004 10:17 ]

• Zekas
TheXception schreef op 21 mei 2004 @ 19:39:
Dat is info waar ik al meer mee kan.
Misschien moet je hier eens naar kijken: Keuzerondje . Ik heb ditzelf nog niet op deze manier gedaan, dus garantie tot de deur O-)
Owja, ik heb deze methode voor het sorteren al geprobeerd, maar het werkt niet, als ik op het andere rondje klik, gebeurd er niks, het rondje wordt niet eens zwart (?)

• TheXception
  • Niet online
Nikser schreef op 22 mei 2004 @ 10:49:Owja, ik heb deze methode voor het sorteren al geprobeerd, maar het werkt niet, als ik op het andere rondje klik, gebeurd er niks, het rondje wordt niet eens zwart (?)
Misschien moet je je code eens posten, dan zijn er vast mensen die zien waar het mis gaat. :+

• Zekas
Ik ben er al achter waarom het rondje niet zwart werd (er stond iets disabled wat enabled moest zijn om het rondje te laten werken), maar het werkt nog steeds niet, helaas.

• OZ-Gump
  • Registratie: November 2002
  • Laatst online: 14-05-2024

OZ-Gump

terug van weggeweest

no offence, maar de vorige reply was gestoeld op een voorbeeldje dat ik binnen 1 minuut in elkaar had gedraaid, en dat werkte... :/

Zoals al meerdere keren is geroepen: post eens wat code, dan kunnen we misschien wat betere hulp bieden.

My personal website

Verwijderd

In het voorbeeld van TheXeption moet je niet Me.Filter wijzigen, maar Me.OrderBy. Bijvoorbeeld Me.OrderBy = "[Titel]" . Zie ook de help door op F1 te drukken. Soms moet je het formulier of een veld een kick geven met Repaint of Requery.
Pagina: 1