Toon posts:

[Access] Database&frontend conv. naar goedkopere oplossing *

Pagina: 1
Acties:

Verwijderd

Topicstarter
Hallo iedereen,

k heb een klein bedrijfje, niks met IT te maken, maar goed, ik heb dus een facturatie applicatie met klanten database, en de nodige raportages for genereren van facturen, btw overzichten, etc.

Dit geheel heb ik destijds gemaakt in MSaccess. Nu is het zo dat ik eigenlijk van MSaccess af wil, omdat ik voornamelijk openoffice gebruik . Het is niet dat ik compleet lui ben.. maar de complete front-end van die app herschrijven kost nogal tijd (forms, reports , etc) . De data overzetten naar een andere database zoals mysql of gewoon in enkele spreadsheet documenten is geen probleem..

Ik heb me al scheel gezocht op het internet om het 1 en ander te converten, maar misschien weet iemand hier een mogelijkheid om een groot deel te migreren naar iets anders. (lees goedkopers ;) )

Dus, als iemand iets weet dan hoor ik dat heel graag

• Spider.007
  • Registratie: December 2000
  • Niet online

Spider.007

* Tetragrammaton

Welkom op GoT :)

Momenteel bevindt zich in openOffice volgens mij nog geen volwaardig alternatief voor MS Access. Mocht je graag een freeware oplossing hiervoor willen kun je een aantal kanten op. Een manier die tegenwoordig erg in trek is, is inderdaad een combinatie van mySQL en PHP. Dat betekent dat je naast een eenmalige conversie van je data naar een andere database ook een volledig nieuwe front-end zal moeten schrijven. Voor zover ik weet zijn hier zeker geen standaard pakketten voor. Mocht je meer tips willen hebben is het wellicht een idee dat je verteld wat je in de DataBase hebt zitten; en wat voor soort formulier je gebruikt om deze data aan te passen :) Welke versie van MS Access gebruik je trouwens?

converten MSaccess naar ? > [Access] Database&frontend conv. naar goedkopere oplossing *

---
Prozium - The great nepenthe. Opiate of our masses. Glue of our great society. Salve and salvation, it has delivered us from pathos, from sorrow, the deepest chasms of melancholy and hate

Verwijderd

Als je SQL gebruikt moet het niet al te moeilijk zijn het eea te porteren. De forms en reports zul je opnieuw moeten maken maar de queries zouden gewoon moeten blijven werken.

Verwijderd

Topicstarter
Thanks voor het aanpassen van mijn misschien wat onduidelijke topic.

In de database staan enkel tabellen zoals een klantentable.. een factuur tabel, en factuur details tabel. Ik heb een form voor het invoeren van de klanten.

Dan heb ik ook nog een form voor het invoeren van de facturen. Deze form bestaat uit 2 subforms. 1 met dropdown voor het selecteren van de klant.. zodat niet steeds alle klantgegevens opnieuw handmatig moeten worden ingevoerd. en uiteraard factuur gegevens en de details.

met een button voor het printen en opslaan. de print verwijst dan naar een report (welke is opgebouwd middels een query., voor alle gegevens van die factuur en de berekeningen)

vooral die subforms zullen wel probs geven bij eventueel converten (als dat al mogelijk is)

ik werk op MSaccess2000.

Die php oplossing had ik ook al aan gedacht.. maar het is zo dat ik de facturen maak, en iemand op een andere locatie, naar wie ik dan de losgekoppelde tabellen stuur, hiermee verder gaat werken, zoals uitprinten facturen, en btw overzichten gebruikt voor de maandelijke btw vooruitbetaling)

dus ik denk dat php niet zo makkelijk is om even naar een ander te sturen.

Waarom ik bij openoffice kwam? welnu, in openoffice kun je ook forms maken gekoppeld aan bijvoorbeeld mysql database (of spreadsheet als db gebruiken) Dus, heeft hetwelfde effect als msaccess. (zal wel niet alle functies hebben)

• Not Pingu
  • Registratie: November 2001
  • Laatst online: 18-08 10:07

Not Pingu

Dumbass ex machina

Windows heeft standaard de Ms Access driver in zich, daar heb je geen office voor nodig. Met behulp van een tooltje zou je dan alsnog gewoon access databases kunnen gebruiken. Zo ben ik zelf momenteel in ASP.Net een database tool aan het schrijven, dus die zullen er genoeg beschikbaar zijn.

Certified smart block developer op de agile darkchain stack. PM voor info.

Verwijderd

Topicstarter
Gunp01nt schreef op 21 mei 2004 @ 17:52:
Windows heeft standaard de Ms Access driver in zich, daar heb je geen office voor nodig. Met behulp van een tooltje zou je dan alsnog gewoon access databases kunnen gebruiken. Zo ben ik zelf momenteel in ASP.Net een database tool aan het schrijven, dus die zullen er genoeg beschikbaar zijn.
Ja, inderdaad, hopen converting tools gezien, maar enkel die de data overzetten. Nu ben ik al in openoffice gaan werken met als datasource die msaccess database ervan, en met de form creeren lijkt het goed te werken (ook met een pilot, wizard dus). Nu ja, enkel de klanten db, maar da's ook maar 1 simpele tabel. k weet niet of het helemaal gaat werken, maar als het volledig lukt zal ik het hier eens posten

ondertussen sta ik nog meer open voor alternatieven. Liefst cross-platform, aangezien ik meeste werk doe in linux. :p

• Spider.007
  • Registratie: December 2000
  • Niet online

Spider.007

* Tetragrammaton

Verwijderd schreef op 21 mei 2004 @ 17:40:
[...]

Die php oplossing had ik ook al aan gedacht.. maar het is zo dat ik de facturen maak, en iemand op een andere locatie, naar wie ik dan de losgekoppelde tabellen stuur, hiermee verder gaat werken, zoals uitprinten facturen, en btw overzichten gebruikt voor de maandelijke btw vooruitbetaling)

dus ik denk dat php niet zo makkelijk is om even naar een ander te sturen.

[...]
Interessant. Tegelijkertijd is het natuurlijk zo dat het idee van een (PHP) website juist is dat het overal vandaan te bereiken is. Mits je een goede beveiliging verzorgt zou je gewoon deze tweede persoon toegang kunnen geven tot een tweede applicatie die hem weer in staat steld zijn werk uit te voeren.

De openOffice forms heb ik nog nooit gezien; maar die ga ik meteen even bekijken om te zien of het wat is :)

---
Prozium - The great nepenthe. Opiate of our masses. Glue of our great society. Salve and salvation, it has delivered us from pathos, from sorrow, the deepest chasms of melancholy and hate

Verwijderd

Topicstarter
Spider.007 schreef op 21 mei 2004 @ 18:01:
[...]

Interessant. Tegelijkertijd is het natuurlijk zo dat het idee van een (PHP) website juist is dat het overal vandaan te bereiken is. Mits je een goede beveiliging verzorgt zou je gewoon deze tweede persoon toegang kunnen geven tot een tweede applicatie die hem weer in staat steld zijn werk uit te voeren.

De openOffice forms heb ik nog nooit gezien; maar die ga ik meteen even bekijken om te zien of het wat is :)
Om je alvast een idee te geven, screenshot: http://www.getopenoffice.org/formspic.gif

is met klein testdatabase. en enkel form met de wizard gemaakt van de klanten tabel. was in 5 mins gemaakt. zitten ook mogelijkheden in voor links naar report, en om parameters mee tegeven in de query voor een report voor bijvoorbeeld een bepaald invoice nummer. Dus ik denk dat dit, met veel uren ;) , wel gaat lukken.

edit: picture klopt niet meer, want nu gelinkt met ander url. die blijft tenminste staan, uit een howto

[ Voor 9% gewijzigd door Verwijderd op 21-05-2004 20:24 ]

Pagina: 1