Toon posts:

Screenfreeze en Sweex voeding...

Pagina: 1
Acties:

Verwijderd

Topicstarter
Beste allemaal
Na drie kwartier zoeken op GoT en een kwartier googlen wil ik nu graag duidelijkheid hebben.

Ik ben sinds kort een trotse bezitter van een ATi Radeon 9800 Pro en draai een systeem van een abit nf7 moederbord met een athlon xp 2500+ barton cpu.
Bij mijn sweex case zat een sweex 300W voeding die ik nu nog steeds gebruik, maar nu...

Telkens als ik een spel ga draaien krijg ik na korte tijd een bevroren scherm. D.w.z. beeld staat stil, geluid loopt vast en toetsen(combinaties) werken niet.
Telkens als dit gebeurt hoor ik een tik die duidelijk als een hardeschijf geluid klinkt.

Nou is de vraag, ligt dit nou aan mijn voeding die te zwak is? (de voltlijnen lopen nogal labiel volgens AIDA32) Of is mijn hdd dood?
Windows e.d. draaien prima.

• SyS_ErroR
  • Registratie: Juni 2002
  • Laatst online: 22:21
Volgens mij is het inderdaad je voeding. Je 12V lijn wordt té zwaar belast waardoor deze te ver wegzakt. Dit is dan inderdaad te horen als een hdd-motor die zn toerental niet stabiel kan houden.

• Laurenz
  • Registratie: Februari 2003
  • Laatst online: 07-11-2025
Verwijderd schreef op 21 mei 2004 @ 16:21:
Beste allemaal
Na drie kwartier zoeken op GoT en een kwartier googlen wil ik nu graag duidelijkheid hebben.

Ik ben sinds kort een trotse bezitter van een ATi Radeon 9800 Pro en draai een systeem van een abit nf7 moederbord met een athlon xp 2500+ barton cpu.
Bij mijn sweex case zat een sweex 300W voeding die ik nu nog steeds gebruik, maar nu...

Telkens als ik een spel ga draaien krijg ik na korte tijd een bevroren scherm. D.w.z. beeld staat stil, geluid loopt vast en toetsen(combinaties) werken niet.
Telkens als dit gebeurt hoor ik een tik die duidelijk als een hardeschijf geluid klinkt.

Nou is de vraag, ligt dit nou aan mijn voeding die te zwak is? (de voltlijnen lopen nogal labiel volgens AIDA32) Of is mijn hdd dood?
Windows e.d. draaien prima.
Ga er maar van uit dat je voeding te zwak is.. post de waarden van de voltlijnen anders even :)

Leave only footprints, take only memories

• Icey
  • Registratie: November 2001
  • Laatst online: 15-05 16:24
Voeding lijkt me logisch, je heb een zware gpu, zware proc, en de meest brakke voeding die er is ;).

Wat zijn de 3,3 , 5 en 12v lijnen ?

Verwijderd

Topicstarter
Spanningswaardes:
code:
1
2
3
4
5
6
7
8
9
CPU Core          1.63 V
+3.3 V          3.23 V
+5   V          5.03 V
+12  V         11.86 V
-12  V        -12.12 V
-5   V        - 5.35 V
+5   V Standby  4.92 V
VBAT Batterij    3.57 V
DIMM              2.72 V

Ik ben blij dat mijn hdd niet half-dood is _/-\o_

• Icey
  • Registratie: November 2001
  • Laatst online: 15-05 16:24
Waardes zijn redelijk, is dit idle of stressed?

• koraks
  • Registratie: Oktober 2003
  • Niet online
Verwijderd schreef op 21 mei 2004 @ 18:01:
Spanningswaardes:
code:
1
2
3
4
5
6
7
8
9
CPU Core          1.63 V
+3.3 V          3.23 V
+5   V          5.03 V
+12  V         11.86 V
-12  V        -12.12 V
-5   V        - 5.35 V
+5   V Standby  4.92 V
VBAT Batterij    3.57 V
DIMM              2.72 V
Spanningen zien er statisch ok uit, we weten jammergenoeg niet of ze onder last wel stabiel blijven. Kleine (maar belangrijke) afwijkingen zoals rimpel en oscillaties zijn met software niet te detecteren, dus daarvoor zou je een 'scope aan je voeding moeten hangen en het systeem goed moeten stressen. Praktischer is echter om even met een andere voeding te proberen of het probleem dan verholpen is.
Ik ben blij dat mijn hdd niet half-dood is _/-\o_
Eh, dat wéét je nog niet. Het kan goed aan je voeding liggen, maar het is best mogelijk dat je schijf aan het sterven is. Daar is nu nog weinig over te zeggen.
Is je koeling trouwens een beetje in orde? In mijn ervaring kunnen hdd's slecht tegen langdurig te hoge temperaturen. Jouw configuratie dissipeert het nodige vermogen; die warmte moet uiteraard goed worden afgevoerd.

[ Voor 11% gewijzigd door koraks op 21-05-2004 18:24 ]

Verwijderd

Topicstarter
hdd wordt niet warmer dan 30*C
bovendien heb ik 6 casefans, plus die van de voeding en cpu.
andere voeding testen zit er nog niet bepaald in, maar misschien kan ik ooit mijn hdd gewoon eens ergens anders heen slepen :)

• dev icey
  • Registratie: Augustus 2003
  • Laatst online: 09-12-2025
Verwijderd schreef op 21 mei 2004 @ 19:31:
hdd wordt niet warmer dan 30*C
bovendien heb ik 6 casefans, plus die van de voeding en cpu.
andere voeding testen zit er nog niet bepaald in, maar misschien kan ik ooit mijn hdd gewoon eens ergens anders heen slepen :)
gooi eens een paar casefans uit, zal misschien ook wat schelen :P, 6 heb je echt niet nodig, hier draait er 1.

Verwijderd

Topicstarter
voor die extra paar wattjes en minder cooling ga ik dat toch niet riskeren... me bak is nu al behoorlijk warm...
ik test binnenkort wel eens de schijf bij iemand anders :Y)

Verwijderd

Ik zou gewoon een nieuwe voeding nemen :)
Opzich is het al knap dat hij het niet begaf met die ATi erin })

• DJkim
  • Registratie: Augustus 2000
  • Laatst online: 02-03-2024

DJkim

Tweak met mate!!! :)

Heb je misschien je cpu overgeklokt? bij mij gebeurde dat ook weleens al ik mijn cpu overgeklokt had

Lucky Goldstar

Verwijderd

Topicstarter
Helemaal niks overgeclocked... de voltages die ik heb gegeven zijn eigenlijk half idle, met wat internetvensters, delphi en winamp...

Verwijderd

move Opslagmedia & I/O Controllers > Overige Hardware

Controleer die waardes eens met een multimeter, veel programma's zijn nogal vaag in hun uitlezing.

[ Voor 50% gewijzigd door Verwijderd op 22-05-2004 15:26 ]

Verwijderd

Topicstarter
Ik heb de hdd bij een vriend getest, en het draaide prima...
het ligt dus zeker weten aan mijn voeding...
ik koop wel een Antec Truecontrol, dus wat mij betreft gooien jullie er maar een slotje op ;)

• NLuna
  • Registratie: Augustus 2002
  • Laatst online: 01-06-2023
Koop gewoon een 360W Chieftec oid... of gelijk een 550W Enermax/Levicom, en je problem is solved ;)

Specs | P5Q-E P45| C2D E8400 E0 @4.0GHz | Scythe Mugen | TWIN2X4096-8500C5DF | GTX260-216 Black Edition | Dell UltraSharp 2209WAf

• strandbal
  • Registratie: Juli 2003
  • Laatst online: 22:40

strandbal

Was het maar zo'n feest.

Antec truecontrol, hehe, vergelijkbaar met het schieten van een kanon op een mug :P

In ieder geval is je probleem hoogstwaarschijnlijk als sneeuw voor de zon verdwenen :) Sweex voedingen zijn brak ja...

Hier stond een dode link.

Verwijderd

Topicstarter
wil jij zeggen dat het overkill is?
ten eerste heb ik te maken met een Radeon 9800 pro, die zelfs een extra molex nodig heeft om te werken... kan je nagaan hoeveel dat ding vreet...
Daarnaast wil ik later miss nog wat uitbouwen met nieuwe processor(s)/mobo, en dan is zon voeding nog leuk te gebruiken
Daarop komt nog dat ik de wijze raad van een vriend gebruik; als je wat koopt, doe het dan gelijk goed _/-\o_

Verwijderd

Verwijderd schreef op 23 mei 2004 @ 15:58:
wil jij zeggen dat het overkill is?
ten eerste heb ik te maken met een Radeon 9800 pro, die zelfs een extra molex nodig heeft om te werken... kan je nagaan hoeveel dat ding vreet...
Daarnaast wil ik later miss nog wat uitbouwen met nieuwe processor(s)/mobo, en dan is zon voeding nog leuk te gebruiken
Daarop komt nog dat ik de wijze raad van een vriend gebruik; als je wat koopt, doe het dan gelijk goed _/-\o_
Precies :+
Volgens mij blijven die Antec toch 1 van de beste, samen met Enermax, Zalman en CWT :)

• SyS_ErroR
  • Registratie: Juni 2002
  • Laatst online: 22:21
Antec voedingen :9~
Schitterende voedingen, kunnen veel hebben, strakke voltage lijnen... mjum :P
Pagina: 1