| nnk's AMD Koffermod |
Mijn grote lelijke big tower was aan vervanging toe. Na het zien van enkele zeer mooie koffermods hier op tweakers.net heb ik ook besloten een koffermod te maken. De koffer zelf komt van de kijkshop vandaan en kostte eerst € 14,99, maar later € 19,95. Deze koffer was bedoeld als CD-Koffer. |
| De eerste poging |
Omdat ik nog weinig ervaring had met casemodden en zeker met het zagen/boren/vijlen van hout en aluminium wist ik al dat mijn koffer niet de allermooiste zou worden. Bovendien had ik niet de beschikking over tools zoals de dremel. Over mijn eerste versie was ik dan ook niet erg tevreden en daarom heb ik besloten om een tweede versie te maken. Ik heb daarvoor weer een nieuwe koffer aangeschaft. Dit waren de punten van kritiek op de eerste versie: - Er moesten kabels aan de voorkant en aan de achterkant van de koffer aangesloten worden. - Als ik de computer zou willen upgraden met een PCI kaart zou ik weer moeten gaan zagen. - De achterkant was niet netjes afgewerkt. - Het window was te klein en scheef. - De power en reset knop en ledjes zaten aan de achterkant - De voeding zat niet stevig en bovendien zag het er niet mooi uit. - Er was geen knop voor de CCFL. - Er waren teveel schroeven zichtbaar aan de buitenkant. Voor plaatjes van de eerste versie kan je hieronder klikken: Eerste versie, plaatje 01: De koffer net geverfd, je ziet links onderin de plek waar de voeding moet komen. Verder zit er een casefan en de HD aan het dak. Eerste versie, plaatje 02: Nogmaals de HD, de casefan en ook het window. Eerste versie, plaatje 03: De buitenkant met window. Eerste versie, plaatje 04: De onderdelen, met inmiddels overleden Radeon 9200SE (kwam door het socket A koelblok wat ik er op gemod had). Eerste versie, plaatje 05: Nog wat onderdelen, inclusief wat lego voor licht. Eerste versie, plaatje 06: Closeup van de K7S5A, een moederboard wat mij veel dienst heeft bewezen. Eerste versie, plaatje 07: Koelblok op de mosfets, wordt nog aardig heet. Eerste versie, plaatje 08: Het moederboard en de inmiddels zwartegespoten voeding in de kast. Eerste versie, plaatje 09: Wazige foto, met links een doucheslang om de voedingkabels. Eerste versie, plaatje 10: Nogmaals de koffer. Eerste versie, plaatje 11: De dode Radeon 9200SE. Eerste versie, plaatje 12: Nieuwe spullen (nieuwe cooler, nieuwe processor en een CCFL). Maar hier was ik dus niet helemaal tevreden over, vandaar dat ik een nieuwe versie gemaakt heb: |
| De tweede versie |
Een nieuwe koffer gehaald, die inmiddels vijf euro duurder was dan de eerste koffer en begonnen aan de werkzaamheden. Het verven ging stukken beter, het boren en vijlen ging stukken rechter. De window in de vorm van het AMD logo was snel gekozen, ik ben helemaal fan van AMD en bezit dan ook alleen AMD processoren sinds de lancering van de K7. Bovendien zijn alle punten die hierboven genoemd zijn verbeterd. Dan hier de pics, want die zeggen meer dan woorden: ![]() Op deze eerste foto zie je een backplate uit een oude ATX kast waarvan ik veel stukken aan de zijkanten heb moeten afzagen, omdat hij anders niet zou passen in de koffer. Daarna heb ik hem zwart gespoten. ![]() Hier de koffer kaal met het window erop getekend. Bovendien is het CD-Koffer-Kijkshop-zacht-spul eruit gehaald, omdat ik alle ruimte nodig had. ![]() Onderdelen. Inclusief de nieuwe cooler op de Duron met 3 standen en de nieuwe Geforce MX 4000 met een 32-bits geheugenbus (Dat ding presteert dus als een TNT2 ![]() Hardeschijf, voeding (opnieuw zwart gespoten) en een CD-ROM speler die er niet ingaat! ![]() De backplate erin, na flink wat gezaag en gevijl en later ook nog wat geschuur. En het moederboard past er ook mooi op. Hierdoor is de hele computer heel makkelijk upgradebaar geworden. ![]() Erg donkere foto, closeup van de achterkant met moederboard en pci/agp kaartjes en bovendien ook een knopje om de snelheid van de CPU fan aan te passen. ![]() De koffer in zijn geheel, met rechts (voorkant) de LED fan van de voeding met fanguard en daarnaast van het power lampje, het HDD lampje, de knop voor de CCFL en de reset knop. Daaronder kan je de powerknop zien. Aan de linkerkant zie je het window waarachter de CCFl zit en nog een 2de casefan met fanguard. Deze ga ik nog vervangen door een LED fan. ![]() Closeup van de voorkant, met alle knopjes en lampjes (zie vorige foto). ![]() De achterkant. De backplate sluit niet helemaal mooi aan met de achterkant van de kast, maar dat is haast niet te zien. ![]() Mijn harde schijf, met doucheslang voor de stroom ![]() De voeding met doucheslang, CCFL, CCFL knop en CCFL inverter. ![]() De andere kant met een zwart moederboard, een zwarte AGP kaart en een zwarte PCI kaart. ![]() Closeup van de Duron Applebred. Aangezien de K7S5A geen goede overclocker is, loopt hij 'slechts' op 2000Mhz. Maar daar komt verandering in, want ik ben van plan mijn geheugen, videokaart en moederboard up te graden. Moet ik alleen wel zwarte onderdelen vinden ![]() De koffer in zijn werkomgeving. ![]() Tja, daar staat hij dan ![]() En nog eens van de andere kant. Aan deze kant zie je ook geen schroeven zitten. ![]() De binnenkant, het lijkt een wirwar van kabels, maar dat is het niet. Alle kabels zijn netjes zwart geround en weggewerkt. Je kan rechts bovenin de voeding zien, links het moederboard. ![]() Het effect van een blauwe fan ![]() En de koffer in actie. Het effect van de CCFL is helaas niet goed te zien. |
| De Specs! |
En de specs van nnk's AMD Koffermod: Kijkshop CD-Koffer 300W Voeding (zwart gespoten) ECS K7S5A met SiS 735 chipset (zwart PCB) Duron 'Applebred' 1800Mhz 256Mb PC133 MDT Aopen Geforce MX 4000 64Mb (zwart PCB) Soundblaster Live 5.1 Player (zwart PCB) Western Digital WD1200PB 8Mb 7200RPM Liquid Blue CCFL, Blue LED 80mm FAN |
| En tot slot... |
Voor vragen, opmerkingen, commentaar, reacties en klachten, post ze hier! Update geplaatst met 6 nieuwe foto's: (koffer in het donker) Klik voor link naar post met update Update geplaatst met 7 nieuwe foto's: (doucheslang en ccfl aanpassing) Klik voor link naar post met update |
[ Voor 9% gewijzigd door nnk op 23-05-2004 16:40 ]