[RAM] Defect of toch niet?

Pagina: 1
Acties:

• ixi
  • Registratie: December 2001
  • Laatst online: 04-08 21:43
Hey,

Vorig jaar heb ik 512 MB DDR 2700 geheugen (met 'eudar' chipjes) gekocht. Het moederbord dat ik destijds gebruikte kon totaal niet overweg met dit geheugen en Memtest86 gaf ook een 2tal fouten aan. Inwisselen is er toen nooit van gekomen, ik heb het geheugen gewoon in een zakje geduwd.

Onderhand heb ik een nieuw moederbord dus heb ik het geheugen hier ook op geprobeerd. Windows XP hield het de eerste keer 5 minuten vol, toen kwam er een bluescreen. Memtest86 geeft nu veel meer fouten aan (ongeveer 500, in het bereik van 230mb-244mb). Ik heb in m'n PC ook nog een ander reepje van 512 MB zitten, deze heeft altijd perfect gewerkt.

Echter de 2de keer in Windows heb ik Sisoft constant de geheugen bench laten draaien, tegelijkertijd met Photoshop en Paint shop pro m'n hele geheugen gevuld en steeds noise laten renderen (geen pagefile, om een of andere reden blijft 10 mb nog steeds beschikbaar) en daarnaast nog 3d mark laten draaien. Dit allemaal voor ruim een uur, resultaat: alles ontzettend traag maar geen crash.

Hoe kan dit? Markeerd Windows corrupte geheugen-plekjes? Heb ik gewoon geluk gehad dat de defecte plekken niet werden gebruikt? Ik snap er niks meer van! Als die bluescreens nou gewoon verschenen wist ik tenminste dat het geheugen gewoon defect was.

Ik heb het geheugen nog niet in andere banks geplaatst, of het defecte geheugen in z'n eentje laten draaien. Dit zou m'n volgende stap zijn, maar aangezien ik nu geen fouten in Windows tegenkom zie ik het nut daarvan niet echt. Timings staan op 'optimal' (7-3-3-2.5 geloof ik) en FSB draait op 166.

edit: memtest86 ipv ramtest |:(

[ Voor 4% gewijzigd door ixi op 21-05-2004 15:31 ]

• sdomburg
  • Registratie: Augustus 2001
  • Laatst online: 03-09-2024
Eerste wat je doet bij twijfel over de staat van je geheugen is memtest86 draaien.

• ixi
Memtest86 heb ik (zoals in m'n openingspost staat) gedraait. Deze geeft dus wel fouten aan. Echter blijft Windows nu dus gewoon draaien, ondanks de geheugenstressende programma's die constant bezig waren.

• sdomburg
  • Registratie: Augustus 2001
  • Laatst online: 03-09-2024
ixi schreef op 21 mei 2004 @ 15:11:
Memtest86 heb ik (zoals in m'n openingspost staat) gedraait. Deze geeft dus wel fouten aan. Echter blijft Windows nu dus gewoon draaien, ondanks de geheugenstressende programma's die constant bezig waren.
Pardon, ik nam aan dat je met Ramtest een ander programma bedoelde, terwijl memtest86 toch wel hét programma is om uitsluitsel te geven.

Kan je zeggen wat er op het bluescreen stond?

[ Voor 7% gewijzigd door sdomburg op 21-05-2004 15:15 ]

• ixi
Mijn fout, excuses :)

Nee ik heb verder niet gelet welke melding er in de bluescreen stond. Ik kan de bluescreen ook niet meer reproduceren.

Ik heb het voltage van m'n geheugen wat omhoog gegooid, Memtest86 geeft nu aanzienlijk minder fouten aan.

Windows markeerd corrupte geheugenplekjes dus niet?

• LollieStick
  • Registratie: Juni 2001
  • Laatst online: 20-05 23:59
nope, slechte hdd sectoren wel :)

denk dat je dat beetje door elkaar gehaald hebt ;)

Verder kun je de FSB omlaag gooien, BIOS op fail-safe zetten of nieuw geheugen kopen. Kapot geheugen, ook al merk je niets, kan hele gekke problemen veroorzaken en kan zelfs dingen kapot maken.

[ Voor 99% gewijzigd door LollieStick op 21-05-2004 18:40 ]

• agent327
  • Registratie: Oktober 2001
  • Laatst online: 02-10-2022

agent327

^&)^*&^$#@#!)*

Geheugen dat in het ene moederbord zeer veel problemen geeft kan in een ander moederbord (van een ander merk of zo) zonder aanwijsbare reden ineens vlekkeloos werken. Waar het aan ligt weet ik niet, maar ik heb die ervaring dus inderdaad en ik weet niet waar het aan ligt.

Wanbeleid is ook beleid.

Verwijderd

Probeer s een paar andere repen als je die zo thuis hebt liggen van een andere PC toevallig? Of leen van iemand?
Pagina: 1