AMD 3000+ op KT3 Ultra2: spontaan uit

Pagina: 1
Acties:

• riffey#4
  • Registratie: Juli 2000
  • Laatst online: 01-08 20:41

riffey#4

aka Beever#4

Topicstarter
(search used...)
Ik heb vorige week de 1800+ op mijn MSI KT3 Ultra2 ARU vervangen door een 3000+
Hiervoor was het nodig het bios naar versie 5.7 te flashen.
Na het flashen heb ik nog 2 dagen zonder problemen gedraaid voordat ik de 3000+ er in zette.
De eerste paar dagen heb ik voornamelijk UT2k4 gespeeld, zonder problemen.
Daarna de DMT2 demo en toen begon het probleem: soms schakelde de PC zichzelf uit.
Mijn eerste reactie was: warmte. MBM geinstalleerd en de kast open gezet.
MBM geeft max 57 graden aan, maar de PC blijft zichzelf uitschakelen.
Kijken of het aan DTM2 ligt en 3dmark2003 gedraaid: na een tijdje schakelt de PC zichzelf uit.
Mijn volgende idee was: voeding. Dus mijn FX5900XT (met z'n eigen molex) vergangen door de wat zuinigere oude Ti4200. Ook 1 HD en de CD brander ontkoppeld. Het probleem bleef bestaan.
Net een nieuwe 420 watt Chieftec voeding gekocht en er in gezet, en de PC schakelt zichzelf nog steeds uit.
Ondertussen de 2 512 mb geheugenbanken ieder apart geprobeerd: hij blijft uitgaan.
Om de invloed van de videokaart uit te schakelen de THINK client geinstalleerd, en als ik die start slaat de PC meteen uit. MBM geeft op dat moment nog maar 49 graden aan.

Mijn vragen zijn dus:
- zijn er mensen met dit (of een vergelijkbaar mobo) die met dit bios draaien?
- en daarop een Barton 3000+ gebruiken?
- Wat kan er voor zorgen dat mijn PC uit slaat? De warmte lijkt niet het probleem, of het moet zijn dat de temperatuur met de THINK client in 1 keer zo snel stijgt dat MBM het niet zo snel aan kan geven.
- kan het zijn dat ik de processor zo slecht gemonteerd heb dat de temperatuur volledig verkeerd wordt weergegeven (en ja, ik heb wel vaker een processor vervangen)
- kan het zijn dat de koelpasta die op een standaard Spire cooler niet goed genoeg is en ik er toch gewoon een klodder Arctic Silver oid tussen moet doen?
- wat kan er de oorzaak van zijn dat mijn systeem langzaam "aftakelt" (eerste weekend geen problemen, 3Dmark gedraaid, en nu crasht ie voordat ie 1 test afgemaakt heeft)

(de specs doen volgens mij verder niet zo ter zake omdat de rest van de configuratie niet gewijzigd is bij het inbouwen van de processor, maar ik beantwoord ze natuurlijk graag)

• rapture
  • Registratie: Februari 2004
  • Laatst online: 23:43

rapture

Zelfs daar netwerken?

Koeler juist monteren? (het kan 180° verkeerd staan)

Kauwgom spul zou ik vervangen door koelpasta en vooral niet teveel koelpasta opsmeren.

Koelvin vastpakken zegt ook veel over de temperatuur.

• bitshape
  • Registratie: Februari 2003
  • Niet online

bitshape

japanse vechtvis

Maybe een verse re-install van Windows proberen ;)

Een oude XP1800+ is niet hetzelfde als een nieuwe XP3000+ Barton variant nl.

[ Voor 44% gewijzigd door bitshape op 21-05-2004 14:59 ]

bit 2.0: i7-8700K - Z370 Apex - 32GB 3200c14 - Strix GTX1080 - Prime 850W - LSI 9207-8i - 22TB HDD - 5.5TB SSD

• riffey#4

riffey#4

aka Beever#4

Topicstarter
Hmmm, dat 180 graden verkeerd staan zou kunnen.
"Latch tail of clip to protruding ear on the side of the ZIF socket"
Niet duidelijk wat de "tail of clip" is. Maar hij leek symetrisch.
En het Spire logo staat horizontaal (en dus niet op de kop)
Maakt het veel uit als de koeler verkeerd om staat?
Hij zit overigens precies passend op de ZIF socket. Als ie 180 graden gedraaid is, past ie dan nog steeds of steekt ie dan uit?

Het metaal is handwarm, dus dat komt denk ik wel overeen met de 47 graden die ie nu aangeeft....

• vierkant228
  • Registratie: November 2003
  • Laatst online: 13-04-2025
zet memmory timings in default, met KT266 pro ru zelfde gehad, en memmory op default geen problemen.

• riffey#4

riffey#4

aka Beever#4

Topicstarter
mijn memory timings staan op "by SPD" Dat is het meest defaulte wat er bij zit, want het andere is "by user"

• vierkant228
  • Registratie: November 2003
  • Laatst online: 13-04-2025
riffey#4 schreef op 21 mei 2004 @ 15:24:
mijn memory timings staan op "by SPD" Dat is het meest defaulte wat er bij zit, want het andere is "by user"
dan kan dat het helaas ook niet zijn (helaas in de zin van opgelost)

• riffey#4

riffey#4

aka Beever#4

Topicstarter
Tja, maar jouw mobo is ook echt een heel andere.
De KT3 heeft een KT333 chipset, de KT2 een KT266. En da's toch echt een heel andere. Mijn bios werkt niet op de jouwe.

Verwijderd

Het ligt hem waarschijnlijk aan het moederbord als je het mij vraagt. De KT333 is oorspronkelijk ontworpen als 266MHz FSB chipset. En die XP3000+ is een 333MHz processor. Het is waar dat sommige merken bios-updates hebben uitgegeven, maar de support voor de 333FSB is dan slechts knip en plakwerk. Het zou nooit 100% goed kunnen draaien. Komt nog bij:

Wat voor geheugen heb je? Met deze chipset en deze processor heb je echt MINIMAAL 333MHz geheugen nodig. En dat is écht minimaal, want deze chipset kan helaas niet een lagere geheugensnelheid met een hogere FSB.

• erwinb
  • Registratie: Juli 2002
  • Laatst online: 29-05 09:11

erwinb

Probeert iets secure te doen

Wat doet i als je de orginele bios weer terug zet?
Was deze bios ook voor deze rev. van het board?

• bitshape
  • Registratie: Februari 2003
  • Niet online

bitshape

japanse vechtvis

@Topicstarter:
Probeer eens met Memtest86+ een test op je systeem uit te voeren, om zeker te weten of alles (CPU-NB-RAM) wel correct, dus zonder errors, werkt...

www.memtest.org

bit 2.0: i7-8700K - Z370 Apex - 32GB 3200c14 - Strix GTX1080 - Prime 850W - LSI 9207-8i - 22TB HDD - 5.5TB SSD

• riffey#4

riffey#4

aka Beever#4

Topicstarter
Door het antwoord van Rapture ben ik toch maar de koelprut gaan vervangen door Arctic Silver. Ik was dat eigenlijk toch al van plan maar wilde eerst eens kijken wat er nog meer aan de hand kon zijn (koeler er af en er weer op blijft toch een beetje eng...)

En wat blijkt? De indruk van de core in de koelprut zit helemaal naast het midden! Prut verwijderd, Arctic Silver er op en hij draait als een zonnetje! En nog 10 graden koeler ook!
Dus bedankt voor de suggestie!

@Cabal: de Ultra2 had altijd al een FSB van 166. Met de nieuwe bios herkent ie alleen de Barton goed, anders moet je alles met de hand regelen.
Ik heb er 2*512 Mb Kingston in, die ook al die tijd al op 333 draaide.
Bovendien heb ik hier ook al een paar topics gesloten zien worden "past mijn 2800+ op mijn mobo" wordt doorgaans gesloten met: slotje, je kijkt maar op de site van de fabrikant"
En gelukkig klopt het, dus nog ff voor de zekerheid: op een KT3 Ultra2 van MSI past een 3000+ :)

@de rest: bedankt voor het meedenken, maar het werkt nu!

(zit ik me alleen nog af te vragen wat de hele tijd dat geluid is... steeds de Ding dong van "usb apparaat gevonden" en Dong Ding "usb apparaat verwijderd"...
Geen idee wat dat nou weer is.... Deed ie eerder niet... maar dat is iets voor een ander topic ;))

[ Voor 3% gewijzigd door riffey#4 op 21-05-2004 22:52 ]

Pagina: 1