[hdd] systeem erg traag en héél zacht tikkende hd

Pagina: 1
Acties:

• LollieStick
  • Registratie: Juni 2001
  • Laatst online: 28-02 12:09
Hoi,

Mijn zusje begon te klagen dat haar systeem erg traag begon te draaien. Aanvankelijk merkte ik er zelf niets van, maar nu begin ik het toch ook wel te vernemen. Daarnaast valt me op dat de hd af en toe bij activiiteit erg zachte tikjes maakt. Nauwelijks hoorbaar maar als er verder geen geluid omheen hoor je het wel.

Het gaat hier om een Quantum Fireball van 15G met Windows XP (systeem: athlon xp 2000+ 512mb ddr).

De maxtor test, zowel basic als full test, geeft geen fouten aan en de tests duren ook niet noemenswaardig lang. De voedingswaarden van de no-name voeding 300W zijn redelijk stabiel (iig binnen de marges) ook bij stevige belasting van het systeem.

Heeft iemand een idee of dat het geluid is van het langzaam heen gaan van haar lieve 15GB schijfje O+, of dat ik de traagheid van het systeem ergens anders moet zoeken?

iig tnx

• sdomburg
  • Registratie: Augustus 2001
  • Laatst online: 03-09-2024
Ik zou het trager worden van het systeem eerder wijten aan spy/adware. Haal eerst eens ad-aware eroverheen en kijk vervolgens bij msconfig welke overbodige programma's starten en disable die. Defragmenteer de hele hap vervolgens.

Harde schijven die lichte tikjes maken zijn normaal.

PICS!!!11 van je zusje :P

[ Voor 32% gewijzigd door sdomburg op 21-05-2004 14:08 ]

• LollieStick
Spyware is het niet, Windows is net geinstalleerd. De tikjes zijn overigens niet te wijten aan het wel of niet uit standby komen van de schijf en zijn de tikjes me nooit eerder opgevallen.

[ Voor 14% gewijzigd door LollieStick op 21-05-2004 14:11 ]

Verwijderd

5400rpm? ATA66?

Dat is in samenwerking met een 2000+ en 512mb DDR wel beetje traag eh :)

Heb hier ook nog een 15gig met een 1700+ systeem, die HDD vertraagt echt alles

• sdomburg
LinuxUser schreef op 21 mei 2004 @ 14:10:
Spyware is het niet, Windows is net geinstalleerd. De tikjes zijn overigens niet te wijten aan het wel of niet uit standby komen van de schijf en zijn de tikjes me nooit eerder opgevallen.
Hmm, net geïnstalleerd? Hoe kan een systeem dan steeds trager worden, dan is 'ie toch al meteen traag?

Anyway, als je 'm echt net geïnstalleerd hebt en zonder de benodigde updates aan het net gehangen hebt, heeft ze waarschijnlijk Sasser opgelopen.

Sluit trouwens spyware niet uit tot je ad-aware of spybot hebt gerunt, zelfs op een vrij vers systeem kan spyware voorkomen

• LollieStick
Beetje offtopic maar idd ata66 en 5400RPM en ja ik ben me bewust dat het het systeem vertraagd.

Echter, als ik het zo mag noemen, is het nu wel über traag ;)

• LollieStick
sdomburg schreef op 21 mei 2004 @ 14:14:
[...]

Hmm, net geïnstalleerd? Hoe kan een systeem dan steeds trager worden, dan is 'ie toch al meteen traag?

Anyway, als je 'm echt net geïnstalleerd hebt en zonder de benodigde updates aan het net gehangen hebt, heeft ze waarschijnlijk Sasser opgelopen.

Sluit trouwens spyware niet uit tot je ad-aware of spybot hebt gerunt, zelfs op een vrij vers systeem kan spyware voorkomen
Ik gok dat ik onduidelijk ben geweest.

Het is als volgt. Op hetsysteem stond Windows XP SP1 met alle updates en diverse programma's. Dit liep altijd goed totdat ze begon te klagen dat het systeem erg traag liep. Ik dacht dan gooi ik de schijf eens leeg en installeer windows opnieuw. Alles gaat goed, maar gelijk is het systeem al traag. Zelfs zonder updates(!)

Na het installeren van alle updates van Windows Update geen verbetering geconstateerd. Er staat nu dus Windows XP SP1 + alle updates op.

Blaster of Sasser is het zeker niet. Ten eerste omdat ik achter een firewalled router zit en ten tweede als ik de pc scan met mijn eigen pc er geen virussen gevonden worden.

Ik heb bewust nog geen virusscanner op die pc gezet omdat dat ook de prestaties lekker onderuit kan trekken.

Hopelijk ben ik nu iets duidelijker en weet je iets meer :)

• sdomburg
Aha, dank je, dat is een stuk duidelijk ja :)

Staat DMA wel aan?

• LollieStick
dom van me om dat niet te vermelden maar uiteraard staat dma aan:
Ultra-DMA-Mode 4
Vanuit de MMC

• sdomburg
Ok, weer wat opgehelderd ;)

Als je naar de taskmanager gaat (control-alt-delete), hoe staat het met het processorgebruik en het aantal processen?

• LollieStick
we hebben het... een full-drive read geeft aan dat de drive no longer valid is. afschrijven dus :'(

• sdomburg
LinuxUser schreef op 21 mei 2004 @ 14:35:
we hebben het... een full-drive read geeft aan dat de drive no longer valid is. afschrijven dus :'(
Gecondoleert :'(
Pagina: 1