Toon posts:

Asus Radeon 9800Pro

Pagina: 1
Acties:

Verwijderd

Topicstarter
Ik heb een videokaart van Asus, de Radeon 9800Pro en hierop zitten twee fans.
Nu heeft iemand die voor die geinstalleerd en hierbij niet de ATI drivers gebruikt, maar Omega drivers (waarom weet ik niet, maar het was beter zei hij)
Nu wil mijn beeld nog wel eens "bevriezen" en krijg ik ok wel eens de melding dat de kaart oververhit raakt. De twee fans draaien dan ook niet op de kaart.
De ene keer draaien ze wel en de andere keer dan stoppen ze er weer even mee
Is nu die kaart defect of zou het aan de verkeerde drivers kunnen liggen, kan dit ook een andere oorzaak hebben ??
wie weet raad ?

• Robin
  • Registratie: Juni 2001
  • Niet online
Ik zou eens de core- en memspeed wat lager zetten. De Omega-drivers hebben als het goed is AtiTrayTool ingebakken waarmee je de kaart kan overklokken. Als dit zo is en tijdens het gamen het beeld bevriest, heeft dit meestal te betekenen dat de 3d-videokaart tever is overgeklokt.

Verwijderd

Topicstarter
kan dit dan ook te maken hebben met het feit dat die 2 fans af en toe stoppen en dan de melding komt dat de zaak oververhit wordt ?

• Turkish
  • Registratie: September 2002
  • Laatst online: 22-07 01:43

Turkish

zhé germans

Verwijderd schreef op 21 mei 2004 @ 13:39:
kan dit dan ook te maken hebben met het feit dat die 2 fans af en toe stoppen en dan de melding komt dat de zaak oververhit wordt ?
De vraag is meer of hij dit ook deed doet bij de andere driver ;)

Ik weet niet hoe het werkt, maar misschien zit er iets in de (Asus specifieke) driver die de fans aanstuurt en dat dit niet meer gebeurd door de omega driver

'When you're not paying for the product, you are the product!'

Verwijderd

ik draai ook met omega drivers maar heb dar probleem niet .
maar heb je smartdocter geinstalleert daar kan je de fan snelheid instellen.

Verwijderd

heb smartdocter geinstalleerd daar kan je de fan snelheid instellen

Verwijderd

Topicstarter
Sorry iedereen, maar ik was echt mijn onderwerp kwijt tussen al die andere vandaar dat ik 'm nogmaals had geplaatst.

Ik heb even precies uitgezocht wat er nu eigenlijk fout gaat en dat is het volgende

als de PC 24 uur onafgebroken aanstaat vallen soms de fans even uit.
speel ik een spel op de hoogst mogelijke resolutie vallen soms de fans uit.
speel ik veel benchmarks vallen wederom soms de fans uit en krijg ik heel af en toe de melding over te weinig stroom (480W voeding ?)
Als ik een film afspeel en doe hierbij vaak voorit en achteruit spoelen bevriest het beeld soms.

Kunnen deze problemen aan de kaart gerelateerd worden of zouden de problemen ook door iets anders kunnen komen.
systeem is :

Intel: P4 3,2GHz 512kb 800MHz FSB (northwood)
Gigabyte: 8KNXP rev2.0 intel 875p chipset mainboard
Kingston: 2x 256mb DDR400 MHz PC3200
Codegen: 480 Watt voeding
Maxtor: 120Gb (IDE) HDD
IBM: 120Gb 8mb cash (SATA) HDD

Verwijderd

Topicstarter
Ik vraag dit omdat de kaart namelijk al terug is geweest naar leverancier maar die zeggen dat deze oke is, en dat de fans er af en toe mee kunnen stoppen omdat deze temperature controlled zijn dus ook al draait mijn systeem echt op volle toeren kan het zijn dat de kaart gewoon meer dan genoeg koeling heeft en dus even stopt.

• naps
  • Registratie: Augustus 2003
  • Laatst online: 20-08-2024
speel ik veel benchmarks vallen wederom soms de fans uit en krijg ik heel af en toe de melding over te weinig stroom (480W voeding ?)
gaan we weer :P 480 watt wil niets zeggen het gaat over het vermogen dat de voeding kan leveren, en volgens mij is een codegen zoiets als sweex/qtec? :+

• brouwerpower
  • Registratie: April 2002
  • Laatst online: 11-08 16:05
Als ik in de pricewatch kijk dan zie ik dat codegen idd in het prijssegment van sweex en qtech zit. Er worden complete kasten met voeding voor 25 tot 45 euro aangeboden.
Ik zou eens kijken wat er op de voeding zelf staat over piekvermogen en constant vermogen. Die eerste is namelijk vrij misleidend.

En waar ik zelf ook nog aan dacht: misschien is je temp sensor kapot/verschoven? Dat zou natuurlijk kunnen verklaren waarom de kaart bij belasting de fans uitzet

• Tim
  • Registratie: Mei 2000
  • Laatst online: 23-07 15:18

Tim

De 9800Pro heeft geen temperatuursensor. Tenminste, de standaard versie niet. Dus dat je fans uitgaan lijkt me niet helemaal ok.
Probeer in ieder geval de standaard drivers eens, dan weet je zeker dat het daar niet aan ligt (of wel natuurlijk)

• naps
  • Registratie: Augustus 2003
  • Laatst online: 20-08-2024
Timpie schreef op 03 juni 2004 @ 11:15:
De 9800Pro heeft geen temperatuursensor. Tenminste, de standaard versie niet. Dus dat je fans uitgaan lijkt me niet helemaal ok.
Probeer in ieder geval de standaard drivers eens, dan weet je zeker dat het daar niet aan ligt (of wel natuurlijk)
toch wel ;) de asus 9800pro heeft smartcooling, dus de fans worden dmv van de temp bepaald hoe snel ze moeten draaien.. en via smartdocter ken je de temp uitlezen ofzo
Temperature level monitoring
(Both RAM and Chipsets)
With temperature monitoring,
you can detect the temperature
level for important component
including GPU and memory
on the graphics card to ensure the
safety of your valuable system

• CJ
  • Registratie: Augustus 2000
  • Niet online

CJ

(overleden)
Timpie schreef op 03 juni 2004 @ 11:15:
De 9800Pro heeft geen temperatuursensor.
Je vergeet dat de Asus 9800Pro gebruik maakt van de R360 core, die ook in de 9800XT zit, maar op 9800Pro snelheden draait. Deze heeft dus wel een ingebakken tempmonitor/sensor.

Op de nieuwere Sapphire 9800Pro's zit ook een R360 core, maar daarvoor moet de kaart eerst met een XT bios geflashed worden voordat deze tempmonitor functionaliteit werkt. Hoe het met de 9800Pro van Asus zit weet ik niet, het kan zijn dat deze standaard al geactiveerd is. (Daar kom je waarschijnlijk alleen achter door te kijken of je de temps kan aflezen in je controlpanel onder de Overdrive tab.)

Technical PR Officer @ MSI Europe. My thoughts and opinions may not reflect the ones of my employer.

Pagina: 1