Toon posts:

Bandbreedte limiteren 1 PC binnen netwerk

Pagina: 1
Acties:
  • 549 views sinds 30-01-2008

Verwijderd

Topicstarter
Hallo luitjes,

Als simpele webdesigner met een beperkte kennis van networking, zou ik graag willen weten of het mogelijk is de bandbreedte van 1 PC binnen een netwerk te limiteren, zonder op de PC in kwestie iets in te hoeven stellen.

Mijn setup is als volgt:

- Kabelmodem verbonden aan Server PC / Software Router (Kerio Winroute Firewall 5)
- Server PC verbonden aan 8 poorts switch
- PC's verbonden aan switch (allen met een statisch IP, geen DHCP)

Kan ik voor 192.168.0.7 bijvoorbeeld de upload op 5kb/s zetten, en de download op 100 kb/s max?

• job
  • Registratie: Februari 2002
  • Laatst online: 17-05 00:37

job

Je kan het in principe op 2 plekken instellen.
op de router, maar ik vraag me af of je dat met jouw router wel kan instellen.

of op desbetreffende pc.

Waarmee je dit doet staat keurig aangegeven in de NT Faq

Verwijderd

Met Bandwidth Controller kun je rules aanmaken waarmee je aangeeft hoeveel bandbreedte een IP of MAC adress als up en download mag gebruiken, dit kun je ook per poort regelen :)

Verwijderd

Dit onderwerp is vaak voorbij gekomen (helaas nooit afdoende beantwoord) en alle topics zijn ook gesloten. Reken er maar op dat dit ook met jouw topic gaat gebeuren, ook al kun je nergens een antwoord vinden waar de modale tweakert echt mee uit de voeten kan. Maar ik zal je op weg helpen door mezelf ff te quoten uit een ander topic. Als je een config scriptje wilt moet je het maar laten weten

quote:
......

Ik heb heel lang lopen zoeken naar verschillende mogelijkheden om dit aan de server zijde te regelen en ben o.a. op de volgende mogelijkheden gestuit. Ik neem dus niet mogelijkheden zoals netlimiter mee, omdat dit actie aan de client zijde vereist.

a) Hardwarematig via een packeteer. of de duurdere professionele managable routers. Voor een studentenhuis niet betaalbaar.
b) Je hebt windows 2000 Server. Dan kun je een vaste bandbreedte per subnet opgeven, onder meer via Subnet Bandwidth Manager. Verschillende computers een verschillend subnet. Dit is ook niet ideaal, omdat je per gebruiker bandbreedte kan toewijzen (i.c.m. een goed geconfigureerde DHCP server), maar niet per poort, tijdstip v.d. dag, etc. Verder is Windows 2000 Server ook niet goedkoop, maar een studentenhuis weet vast wel een goedkoop adresje voor een licentie ;)
c)Je kan een server met het programma Total Traffic Control gebruiken. Duur programma, maar niet zo duur als een packeteer. je kan hier heel veel instellen, ook allerlei dingen waar je niks mee te maken wilt hebben. Ik heb de demo versie geprobeerd, maar kwam niet erg ver.
d) QoS (Quality of Service) in Windows 2K/XP. Een halve oplossing, want je kan geen vaste bandbreedte specificeren per computer (zeg computer a krijgt 50 kB down, 25 kb up). en de programma's moeten QoS ondersteunen.
e) Winroute. In winroute kun je aan traffic shaping doen. Dat wil zeggen dat je FTP verkeer voorrang geeft boven HTTP ofzo. Maar wederom kun je geen absolute waarden invoeren of waarden per gebruiker specificeren.

Ik ben uiteindelijk bij Linux uitgekomen, omdat het met Linux mogelijk is per gebruiker (IP adres), per poort, zowel up- als downstream, en per tijdstip van de dag bandbreedtes op verschillende manieren te verdelen. Alles staat uitgebreid beschreven in Advanced Linux Routing HOWTO en verscheidene andere HOWTO's.
A small list of things that are possible:

*Throttle bandwidth for certain computers
*Throttle bandwidth TO certain computers
*Help you to fairly share your bandwidth
*Protect your network from DoS attacks
*Protect the Internet from your customers
*Multiplex several servers as one, for load balancing or enhanced availability
*Restrict access to your computers
*Limit access of your users to other hosts
*Do routing based on user id (yes!), MAC address, source IP address, port, type of service, time of day or content

Currently, not many people are using these advanced features. This is for several reasons. While the provided documentation is verbose, it is not very hands-on. Traffic control is almost undocumented.
Deze functionaliteit zit standaard ingebakken in de Linux kernel > versie 2.? en vind je dus terug bij alle grote distributies, zoals Mandrake, Debian, Slackware, etc. Nu is er ooit een script geschreven dat dit voor je regelt, omdat het nog vrij ingewikkeld is: CBQ.init (gebaseerd dus op Class Based Queeing). Ik heb het aan de praat gekregen, maar tot op de dag van vandaag blijf ik ermee prutsen, omdat het toch niet helemaal doet wat het moet doen. Nu moet ik wel toegeven dat we echt hele brakke oude hardware gebruiken voor de server en regelmatig hebben we vage crashes.
CBQ.init is a shell script that allows for easy setup of simple CBQ-based traffic control on Linux. CBQ (Class Based Queueing) is part of the Linux QoS implementation, which is accesible via utilities from the iproute2 package. This bash script parses human-readable config files and does all needed manipulation with 'tc' linux kernel utilities
Het werkt sowieso niet helemaal nauwkeurig, omdat CBQ works by making sure that the link is idle just long enough to bring down the real bandwidth to the configured rate. To do so, it calculates the time that should pass between average packets.

Ik zou ook wel eens over de ervaring van anderen met CBQ en CBQ.init willen praten, omdat ik ermee blijf prutsen en wat vooor scripts gebruiken jullie. Heeft iemand echt goed werkende, alles omvattende scripts die hij/zij wil delen?

Er is ook een GUI voor CBQ.init, een grafisch frontend dat de configuratie makkelijk zou moeten maken. Het grote nadeel is dat het veel minder flexibel is en ook minder functionaliteit kent.

Overigens is er ook zoiets als H.T.B. (Hierarchichal token bucket) traffic control:
HTB uses the concepts of tokens and buckets along with the class-based system and filters to allow for complex and granular control over traffic. With a complex borrowing model, HTB can perform a variety of sophisticated traffic control techniques
HTB.init is een shell script dat afgeleid is van CBQ.init, maar dan gebaseerd op een H.T.B. ipv C.B.Q. discipline. H.T.B. zit nog niet in de officiele Linux kernel en heeft ook een gepatchde versie van iproute2 nodig. Het schijnt wel beter te moeten werken, omdat het ontwikkeld is om de zwakheden van C.B.Q. aan te pakken. Je hoort er weinig over en ik heb het ook nog nooit gebruikt zien worden.

[ Voor 24% gewijzigd door Verwijderd op 22-05-2004 00:03 ]

• Koffie
  • Registratie: Augustus 2000
  • Nu online

Koffie

Koffiebierbrouwer

Braaimeneer

Bladiebla, dank voor je zeer uitgebreide info, zal 'm van het weekend nog eens aandachtig doorlezen en vanuit de FAQ linken.

Echter gaat deze toch op slot.

Zoals gezegd zul je dit *of* in je modem/router moeten doen, en als deze dat niet ondersteund zul je het vanaf een server moeten doen die de bandbreedte gaat controleren en beheren.

Tijd voor een nieuwe sig..

Dit topic is gesloten.